Jauheliha

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lemoni
  • Aloitettu Aloitettu
Samaa minäkin tarkoitin. Noin pienestä määrästä(800g/viikko) vaan tulee niin vähän proteiinia että melkein ihan sama syökö sitä vai ei kun pääosin muualta tarvii proteiinit kerätä kasaan.

Tässä topicissa kyllä sana jauheliha on vähän outo, kun ei sillä ole mitään väliä mihin muotoon se liha on leikattu tai jauhettu vaan mistä eläimestä ja käytetyn osan laatu.

Hmm, no meil varmaan vähän erilaiset visiot siltikin. Tarkotin että vaikka parina päivänä viikossa syö sen 400g jolloin siitä saa sen päivän osalta ihan hyvät proteiinit, minusta ainakin ihan kiva ettei tarvii syödä joka pv putkeen samaa. vaan esim maanantaina syöt jauhelihaa, tiistaina kanaa/kalkkunaa, keskiviikkona vaikka jotain vegaani-safkaa mitä niitä nyt onkaan, jne - sit taas torstaina jauhelihaa.

Tietty tohon lisäks esim joka pv voi vetää: juustoo/leipäjuustoo/rahkaa jne lisäproteiniks.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kun nyt ite olen kierrättänyt kanaa, lihaa, possua ja kalaa, niin jokaiseen meinaa kyllästyä muutamassa viikossa ja siksi kierrätän. Mitenkä monotinista syöminen sitten vegaanina on, löytyykö sieltä aina vain entistä karmeemman makuista proteiininlähdettä?

Saahan sitä nyt vaikka kuin gourmeeta härkiksestä, seitanista, mifusta, raejuustosta, kikherneistä, soijasta, linsseistä, pavuista tms. Ja vaikka sit hernekeittopäivä torstaisin :D En oo kyllä vegaani, mutta kuiteski pystyis helposti syömään maultaan hyvää ravinteikasta vegeruokaa vaikks pelkästään. Tee siitä kanasta vaikka joka päivä 3 kertaa ruoka mutta erilaista. Vai vedätkö nyt jotain blankoa keitettyä kanaa riisillä / makatooni+jauheliha yms. peruskarua aina vaan ts. miten on sen ruuanlaittotaidon kans?

Joo ei ole kyllä mitenkään verrattavissa härkikset ym mössöt eläinperäisiin proteiinin lähteisiin. Ja se keskustelu on moneen kertaa käyty, että "kyllä vegaanit saa kaiken tarvitsemansa ravinnosta" ja paskat, mm. omega-3 rasvat mahdoton saada ilman meren eläviä. ALA pohjaisesta omega-3 rasvasta muodostuu noin 10% EPAksi ja DHAksi...

Saahan sitä nyt vaikka kuin gourmeeta härkiksestä, seitanista, mifusta, raejuustosta, kikherneistä, soijasta, linsseistä, pavuista tms. Ja vaikka sit hernekeittopäivä torstaisin :D En oo kyllä vegaani, mutta kuiteski pystyis helposti syömään maultaan hyvää ravinteikasta vegeruokaa vaikks pelkästään. Tee siitä kanasta vaikka joka päivä 3 kertaa ruoka mutta erilaista. Vai vedätkö nyt jotain blankoa keitettyä kanaa riisillä / makatooni+jauheliha yms. peruskarua aina vaan ts. miten on sen ruuanlaittotaidon kans?
Monessa noista on hiilaria. Eli kanaa, lihaa, possua, kananmunaa ja kalaa vastaavat ravinteet vegepuolelta. Eli ei hiilaria kiitos.

Ei vegaanit mifua syö, se on maidosta tehty.
Mutta jos ruokavalio perustuu eläineettiseen moraalivalintaan, niin tuskin huolenaiheeksi muodostuu "perseelle maistuvat vitun linssit". Leikitään arvohierarkisesti vähän eri hiekkalaatikoilla...

Joo ei ole kyllä mitenkään verrattavissa härkikset ym mössöt eläinperäisiin proteiinin lähteisiin. Ja se keskustelu on moneen kertaa käyty, että "kyllä vegaanit saa kaiken tarvitsemansa ravinnosta" ja paskat, mm. omega-3 rasvat mahdoton saada ilman meren eläviä. ALA pohjaisesta omega-3 rasvasta muodostuu noin 10% EPAksi ja DHAksi...
Levät tuottavat epan ja dhan, joita kalassa on. Meren elävä se leväkin toki on, hehheh..

Samaa minäkin tarkoitin. Noin pienestä määrästä(800g/viikko) vaan tulee niin vähän proteiinia että melkein ihan sama syökö sitä vai ei kun pääosin muualta tarvii proteiinit kerätä kasaan.

Tässä topicissa kyllä sana jauheliha on vähän outo, kun ei sillä ole mitään väliä mihin muotoon se liha on leikattu tai jauhettu vaan mistä eläimestä ja käytetyn osan laatu.
Samaa minäkin ihmetellyt että onko tässä nyt aiheena nimenomaan missä muodossa se liha on?
Siksi toisekseen ei ole mitenkään ihmeellinen määrä 300g/vrk lihaa eli 2.1kg/viikko, tosin itse pyrkinyt siihen että vain osa olisi punaista lihaa eli samat määrät mutta kanaa ja kalaa jne.

Jaahas täällä kun puhuttiin tuosta OMEGA-3:sta niin mites kun itse olen ainakin allerginen lohelle, ja varmaan muillekin vastaaville, niin levästäkö sen sitten tosiaan voisi ottaa? joskus kokeilin jotain spiruliinaa vai mitä se oli, se oli kyllä aivan kamalan makuista.

Jaahas täällä kun puhuttiin tuosta OMEGA-3:sta niin mites kun itse olen ainakin allerginen lohelle, ja varmaan muillekin vastaaville, niin levästäkö sen sitten tosiaan voisi ottaa? joskus kokeilin jotain spiruliinaa vai mitä se oli, se oli kyllä aivan kamalan makuista.
Itse olen kans allerginen kaikelle merenelävälle, mutta omega-3 kapseleita pystyn silti syömään kunhan ne on tarpeeksi laadukkaita. Joskus (muistaakseni) Pirkan omega3:sista alkoi allerginen kutina suussa joten annoin ne vaimolle ja vaihdoin merkkiä. Niissä kun ei pitäisi olla kalan proteiinia mukana joten ilmeisesti siksi noita pystyn popsimaan.

Itse olen kans allerginen kaikelle merenelävälle, mutta omega-3 kapseleita pystyn silti syömään kunhan ne on tarpeeksi laadukkaita. Joskus (muistaakseni) Pirkan omega3:sista alkoi allerginen kutina suussa joten annoin ne vaimolle ja vaihdoin merkkiä. Niissä kun ei pitäisi olla kalan proteiinia mukana joten ilmeisesti siksi noita pystyn popsimaan.

Okei juu, en minäkään oo huomannu oireita Omega-3 kapseleista, Dr Tolonen tms merkkiä - mutta en ole uskaltanu sen jälkeen syödä kun lukenut että jos on allergiaa, niin voi tulla joku analyfaktinen shokki ja kuolla 3:ssa minuutissa :D

Pellavansiemen taitaa olla kasviperäisistä tuotteista paras omega-3 lähde. Vaikka onkin ALA muodossa niin ei auta kun syödä sitten joka päivä kourallinen. Kannattaa katsoa myös omega-3 kananmunat, niissä on DHAta 750mg/100g. EPA määrästä en tiedä, mutta saapa ainakin toista kunnolla. 😄

Pellavansiemen taitaa olla kasviperäisistä tuotteista paras omega-3 lähde. Vaikka onkin ALA muodossa niin ei auta kun syödä sitten joka päivä kourallinen. Kannattaa katsoa myös omega-3 kananmunat, niissä on DHAta 750mg/100g. EPA määrästä en tiedä, mutta saapa ainakin toista kunnolla. 😄

Mulle on väitetty että rypsiöljystäkin sais jotain hyödyllistä, mutta kyllä mä paistamiseen mieluiten käytän oliiviöljyä - koitin paistaa voilla välillä kun sitäkin on kehuttu, mutta kyl jotenkin jättää parhaan tuntuman ruokailun terveellisyydestä toi oliiviöljy.

Tää oli nyt vähän hätäseen muotoiltu viesti, mutta ehkä ymmärrät. Pitää tutkia finelin tai jonkun avulla mistä noita rasvoja sais hyvin.

Eikös pähkinöissäkin ole? syön cashewpähkinöitä sillon tällön.

Kaikissa pähkinöissä on huomattavasti enemmän omega-6 kuin omega-3. Varsinkin cashewissa. Oliiviöljy on paistamiseen hyvä, mutta palaa hyvin helposti kyllä. Rypsiöljyssä on 100g kohti omega-6sta 20g ja 10g omega-3sta. Mutta jos ALA pohjasista omega-3sta noin 10% muuttuu ihmiselle käytettäviski DHAksi ja EPAksi niin rypsiöljyä pitäisi käyttää päivässä 100grammaa saadakseen gramma omega-3 rasvoja. Yleisen suosituksen mukaan omega-6/omega-3 suhde pitäisi olla alle 4/1...

Eikö omega-3 rasvoja saa kalan lisäksi myös pähkinöistä, manteleista ja siemenistä? Ja monissa juoksevissa margariineissa on ymmärtääkseni myös ainakin sen verran että tulee mainituksi. En tosin onko nämä omega-3 rasvat sitten samalla tavalla pitempiketjuisia rasvahappoja kuten rasvaisessa kalassa?

Omega3 - termi on on vähän hankala, kun se tarkoittaa rasvahapporyhmää. Omega3:sista pitäisi saada juuri dhata ja epaa (etenkin epaa), joista ne positiiviset terveysvaikutukset mm. keskushermostolle (aivot) saadaan. Tietyt merilevät tuottavat dha:ta ja epaa ja ne siirtyvät kalanrasvaan ravintoketjussa. Näitä leviä kyllä viljelläänkin, jotta päästään suoraan alkulähteelle, kun ihminen tekee bisnestä öljykapseleilla. Eli siis levä-kala - akselia lukuunottamatta epaa/dhata ei käytännössä saa muusta ravinnosta (vaikka kuinka lukisi omega3 tuotteen kyljessä).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom