Jalkakyykystä

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Pikkuhiljaa taas pitäisi alottee tuotakin liikettä pitkän tauon jälkeen, ja muutama juttu askarruttaa. Eli onko kannattavampaa kyykätä ns. bodiasennossa jalat lantion leveydellä vaakatasoon? Vaiko leventää asentoa ja iskeä perse lattiasta läpi? Kummallakin tyylillä olen saanut jalat kipeäksi, mutta ainakin Hackilla tehtäessä polvet kipeytyvät, kun menee syvälle ja perse melkein kiinni pohkeeseen. Kumpi on parempi? Olen ajatellut 5x5 ohjelmaa tähän liikkeeseen. Painojen lisääminen vaikka 5 kiloa viikon tai kahden välein, riippuu miten tässä lähdetään vauhtiin.

riippuu haluaako kohdistaa rasituksen mahdollisimman hyvin etureisiin tai ainakin mahdollisimman paljon pois muilta lihaksilta, vai nostaa mahdollisimman tehokkaalla tekniikalla isompia painoja ja rasittaa huomattavasti enemmän takareisiä pakaroita ja keskivartaloa. (itselläni tällainen kyykky syväänkin tehtynä tuntuu olevan tehokkaimpia takareisien kasvattajia, sekä lihasmassan muutenkin) syvää hackia ja syvää kyykkyä tuskin voi verrata toisiinsa, rasitus taitaa olla sen verrran erilainen. riippuu myös liikkuvuudesta (kannattaa olla todella hyvä, auttaa syvissä kyykyissä alaselkää pysymään suorassa ja syvyydessä muutenkin, nivuset ja takareidet ainakin pitää venytellä) eli syvälle ei pidä mennä väkisin. tee itse miten tykkäät, tai mikset voisi tehdä molempia samassa ohjelmassa, tai sitten vuorotellen?

Mulla kipeytyy hackissa polvet miten vain sitä tekeekin, kun taas tavallinen syvään tehty kyykky tuntuu vahvistavan polvia. Mitä leveämpi asento sitä enemmän työtä menee taka- ja sisäreisille sekä perseelle ja selälle. Jos on kapea asento niin etureidet tekee enemmän duunia.

Koko jalkalihaksiston kehityksen kannalta on mielestäni edullisempaa tehdä syväkyykkyä. Asentoa voi muokata oman liikkuvuuden mukaan. Mikään mahdottomuss ei ole kyykätä pohjalle hartioiden levyiselläkään asennolla.

Polvien rasittumisestakin on väännetty usein tälläkin foorumilla. Itse uskon henkilökohtaisesti siihen, että syväkyykky ei rasita yhtään enempää polvia kun ylemmäksi jätetty (lyhempi nostomatka <--> enemmän painoja).

Mutta tyylistä välittämättä oikean suoritustekniikan opiskelu on avain-asemassa.

itellä on sääriluut vähän epämuodostuneet ja se aiheuttaa yleensä tulehtumisia polvilumpion alueella (hyppääjän polvet).

esimerkiks jalkaprässi ja hackki tuntuu pahalta polvissa, mutta perse melkeen maahan asti - kyykky ei tunnu missään (ellei polvissa ole sit lievää tulehdustilaa jo pohjilla) ja veikkaan että kyykyn kivuttomuus johtuu siitä että oon vuoden verran hakenut hyvää suoritustekniikkaa ja nyt alkaa löytymään. välillä teen myös vajaita kyykkyjä boksikyykkyinä jalat kapealla niin voimistuu etureidet ja lihakset jotka tukee polvia niin että tulehtumisen riski pienenee (ainakin lääkäri oli tuota mieltä)

Juuri näin!!!

"Mutta tyylistä välittämättä oikean suoritustekniikan opiskelu on avain-asemassa."

Kyykkääkö moni ihan oikeasti perse maahan? Enpä ole ainakaan meidän salilla nähnyt kenenkään pääsevän kovinkaan lähelle. Mä en ainakaan saa pakettia pysymään mitenkään kasassa, jos maahan asti yritän pyllistää, oli painoja tai ei. (En tosin ole mitenkään erityisen notkea.)

Kyykkääkö moni ihan oikeasti perse maahan? Enpä ole ainakaan meidän salilla nähnyt kenenkään pääsevän kovinkaan lähelle. Mä en ainakaan saa pakettia pysymään mitenkään kasassa, jos maahan asti yritän pyllistää, oli painoja tai ei. (En tosin ole mitenkään erityisen notkea.)
No täytyy olla aika fakiiri, että saa takapuolen maahan asti kyykyssä. Tuolla nyt viitataan siihen, että liike tehdään oman liikkuvuuden ja asennon säätelemään maksimisyvyyteen.

Kyllä mäkin teen omaan maksimisyvyyteeni, mutta en millään kehtais väittää kyykkääväni perse maahan.. :rolleyes:

joo mulla on maksimisyvyys se kun perse käy useampia senttejä nilkkojen yläpuolella

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Jeps, eli kokeilin tänään vähäsen tuota kyykkyä, ja asennoista paras mulle oli hartianlevyinen bodykyykky vaakatasoon. Peilistä katsoin, että reisi oli samassa asennossa lattian kanssa ja lähtöpainot tuohon 5x5 ohjelmaan on näillä näkymin 80kg, ihanne progressio 5 kiloa ~ 2 viikkoa, en tiedä nouseeko noin nopsaan, toivotaan. Kun kyykkää niin pitääkö persettä työntää mahdollisimman taakse?

omat nilkat on nii perkeleen liikkuvat että pystyy tekemään syväkyykyn jalat yhdessä suht isokin paino niskassa :D selkä ei kyllä siinä vaiheessa pysy läheskään suorana.

Kun kyykkää niin pitääkö persettä työntää mahdollisimman taakse?

Itse olen hoksannut, kun luin täältä näissä kyykyssä ja maassavedossa, että perseen työntäminen taakse auttaa selän suorassa pysymisessä ja kyykyssä se hieman tukee sitä, että ylävartalo menee eteenpäin.

Itse en laske mitään sen mukaan, että persettä pitäisi työntää 10cm enemmän eteen tai taakse.

Kun kyykkää niin pitääkö persettä työntää mahdollisimman taakse?

Voimanostokyykyssä kyllä, painonnosto- tai bodykyykyssä ei. Painonnostokyykyssä (toimii myös bodykyykkynä) perse tippuu alaspäin jalkojen väliin, vaikka toki se hieman menee taaksepäinkin, mutta pointtina on kuitenkin pitää tanko niskassa sekä selkä mahdollisimman pystysuorassa ja laskeutua jalkojen väliin samalla levittäen polvia sivuille.

Kyykkääkö moni ihan oikeasti perse maahan?

WTF?! No, kaikkea ei ole tarkoitettu ymmärrettäväksi.

Onko tuosta syväkyykystä ass to the grass ja polvien rasittumisesta jotain tieteellistä tutkimustietoakin mutun lisäksi?

ATG-kyykyssä olisin ite ainakin enemmän huolissani selän kaareutumisesta, kuin polvista. Harva bodari iskee perseen maahan ilman että selkä menee kaarelle, jolloin loukkaantumisriski kasvaa. Välilevyt ei varmasti tykkää hyvää, varsinkaan silloin kun otetaan maksimia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom