Grosskopf sanoi:
No onko tästä vartijan kohtalosta mitään tietoa missään?
Mitenköhän vakuutusyhtiö suhtautuu tuohon hommaan, eli takaa-ajon yhteydessä 'romutetun' auton korvaamiseen.
Tuskinpa tuosta vartijalle mitään seuraamuksia tulee liikenteen vaarantamisesta tai ylinopeudesta, luultavasti hommaa katsottaneen sormien läpi. Mielestäni näistä tapauksista tulisi lätkäistä pienin mahdollinen ylinopeussakko, jolla osoitettaisiin, ettei vartijan tehtävä ole rikkoa liikennesääntöjä ajaessaan takaa kiinniotettavaa. Jos vartijoiden halutaan jatkossa toimivan näin, tulee heille järjestää asianmukainen koulutus ja antaa siihen lailliset valtuudet - joko aina tai tilannekohtaisesti esimerkiksi poliisin hälytyskeskuksen toimesta.
Vakuutusyhtiö tuskin arvioi tilannetta takaa-ajon ja aikaisemman ylinopeuden näkökulmasta, vaan arvio tilannetta törmäyshetken mukaan.
Laffer sanoi:
"Poliisilla oli vain runsas sekunti aikaa reagoida"
Niin kyllähän se varmasti jossain vaiheessa pysähtyy, viimeistään sitten kun bensa on tankista loppunut mutta ei välttämättä lohduttaisi sitä poliisia joka tyhjentäisi lippaan auton renkaaseen jonka jälkeen auto suhauttaisi tästä lainvalvojasta yli. 5km päässä kun autosta olisi sitten vanteet pettäneet voisivivat muut poliisit olla onnellisia kun kaveri jäi 5km sitten auton alle.
Tuon sekunnin aikana poliisin ei olisi tullut yrittää ampua renkaiisin, vaan ainoastaan väistää. Renkaisiin ampumisen tulee perustua tietoiseen päätökseen, ei vaistoon. Renkaisiin ampuminen olisi ollut yksi vaihtoehto, muttei todellakaan tuon kyseisen poliisin toimesta tuossa kyseisessä tilanteessa.
Ei se auto varmasti heti pysähdykään kun sitä renkaisiin ampuu, mutta renkaan ollessa tyhjänä autolla ei pääse enää pakoon ja sen hallittavuus kärsii niin paljon, että auto on mahdollista pysäyttää toisella ajoneuvolla.
MHK sanoi:
Toki noinkin kärjistettynä, joku roti ville kuitenkin tuohon skenaarioon :whip:
Lähinnä ajoin takaa tilannetta jossa silmänpalvonta ja pilkunviilaus menee niin pitkälle ettei uskalleta ajatella aivoilla asiaa ettei vain jouduttaisi jumalasta seuraavina olevien poliisisetien silmätikuksi. Liikennesääntöjä voi ja pitää rikkoa varovaisuutta noudattaen jos siihen on aihetta. Vartijana saat varmasti heiltä hiljaisen suostumuksen mennä päin punaisia takaa-ajotilanteessa jos siitä on apua tilanteen kannalta.
Toki toki joku roti. Vaikka harjoittelenkin pilkunviilausta 2 tuntia päivässä (nyt nautin iltapäivän pilkkutreenin jälkeistä palkkaria), niin ymmärrän punaisia päin ajamisen. Vartiointiliikkeen vuoroesimieskään tuskin on lihava värillinen keski-ikäinen kalju mies, joka vuoron alussa huutaa lakikirja kädessään, "DO IT BY THE BOOK!", pakottaen vartijaraasun jättämään kaasunsa sekä vartijakorttinsa työpöydälle ja lähtemään lähi-Alepaan kyttäämään näppäri-Ranea omalla ajallaan (vartija tietää Ranen suunnitelmasta varastaa kaljapullo, muttei kykene todistamaan sitä lakia noudattaen).
Tässä kyseisessä tapauksessa esimerkiksi on kuitenkin jouduttu rikkomaan liikennesääntöjä hieman rankemmin, kun perässä on pysytty aina Vantaalta Haagaan asti. Tarkoitukseni ei ole missään tapauksessa syyllistää tätä kyseistä vartijaa, hommahan hoitui sinänsä hienosti, vaan arvostella koko nykyistä käytäntöä, jossa vartijat osallistuvat ajoittain yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitoon ilman siihen soveltuvaa koulutusta tai oikeuksia.
Edit: Toki hälytysajossa oleva poliisikin on vastuussa tekemisistään, mutta ylinopeutta voidaan hänen osaltaan lähtökohtaisesti pitää perusteltuna tehtäessä kokonaisarviota mahdollisessa onnettomuustilanteessa.