Nyt markkinoinnin ammattilainen kyllä antaa markkinoinnille pikkaisen liikaa painoarvoa
Kyllä sen tuotteen pitää olla kunnossa jotta sitä voi markkinoida. Nokian markkinointi oli kunnossa ennen ja jälkeen menestyksen,
ainut mitä tapahtui oli että yht'äkkiä tuote ei ollutkaan enää haluttava.
Markkinointi on tärkeää mutta esimerkiksi Finnairin tapauksessa erottuminen voi olla vaikeaa, saati että sillä tehtäisiin firmasta kannattava. Luettele mulle Finnairin kokoiset
länsimaiset lentoyhtiöt jotka tekee tulosta ;)
ps. Vilkaiseppa mistä firmasta Finnairin tj on tullut. Ei nyt ihan ole jumaloimasi Kone muttei kaukana siitä.
Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Lähinnä sillä haluan kritisoida että sä annat bisneksestä aivan liian yksinkertaisen kuvan. Helppo vetää hyvänä aikana hyvä yritys esimerkiksi, mutta kuten Nokia osoittaa niin pelkkä yritys ei voi vaikuttaa bisnes ympäristöönsä. Väitän kuitenkin että Nokiassa asiat tehtiin vielä paremmin mitä Koneessa, mutta bisnes sektorista kasvoikin ajansaatossa huomattavasti kovempi kuin esimerkiksi Koneen sektori on ikinä. (Mitenkään Konetta väheksymättä) Ja loppu on historiaa.
ppps. Tällä kaikella yritän sanoa että Finnairin tapauksessa niin kyllä se Finnair on nyt vaan pakko kirveellä karsia ensimmäiseksi tuloskykyiseksi. Tappiota tekevä firma on nopeasti entinen firma. Oli sitten kuinka hieno markkinointi strategia tahansa joka ulottuu 300 vuoden päähän.
Mielenkiintoinen näkemys. Jotta pystymme paremmin jatkamaan mielenkiintoista väittelyä, saanen luoda jotkut viitekehykset tähän. Hyvä dialogi johtaa tuloksiin, kaksi (kymmentä) eri monologia johtaa metsikköön.
1) Mitä ovat markkinointi? Minulle markkinointi edustaa tiedustelua. Kuten tässä
bloggauksessa. Miten sinä näet tämän?
2) boldattuun kohtaan liittyen; miten firma on mielestäsi hyvin johdetty ja menestyjä jos se yht'äkkiä yllätetään housut nilkoissa?
En tunne Finnairin toimialaa tarpeeksi hyvin voidakseni esittää riittävän hyvää vertailua, mutta esimerkkiksi Jenkeissä toimii ainakin 150 lentoyhtiötä. Jostain syystä osa siellä on kannattavia ja osa ei. Kaikilla markkinoilla on kilpailua. Enemmän ja vähemmän. Kevalla tosin ei taida olla ollenkaan kilpailijaa. Olen varma, että johtamiselle on iso merkitys tulokseen. Hyvänä lukemisena aiheeseen liittyen suosittelen Continentalin tarinaa avaavan kirjan lukemista (yhtiö oli parin päivän päässä konkurssista ja nousi siitä neljässä vuodessa Yhdysvaltain parhaaksi lentoyhtiöksi työntekijöiden ja hyvän johtamisen ansiosta).
ps. Tiedän Vauramon taustoista sen mitä netissä on tietoa. Mutta miten sinä suhtautuisit työntekijänä siihen, että sinun palkka on saamatta/saat vain puolet tjsp (taas kerran) ja palkanmaksu on muutenkin ihan sekaisin ja uusi pomosi ei tee MITÄÄN ongelmasi ratkaisemiseksi? Ei lähetä asiasta sinulle sähköpostia, ei pidä tilaisuutta, ei mitään. Tuntuisiko sinusta siltä, että sinusta välitetään ja sinua arvostetaan? Arvostaisitko sinä häntä?
Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Pahoitteluni tästä mielikuvasta. Minua on hyvä johtaminen kiinnostanut jo 10 vuotta, ja kiinnostaa edelleen. Opiskellen sitä joka päivä. En ymmärrä sitä, miten huonosti tai ei ollenkaan, monet johtajat ovat valmistautuneet johtamiseen.
ppps. Kyllä, kulukuri on hyvä asia. Tiettyyn pisteeseen saakka. Mikään yritys ei ole kasvanut markkinajohtajaksi karsimalla karsimisesta päästyään. Moni yritys sen sijaan on noussut myynnin ja markkinoinnin avulla.
Mikä sen sun Finnair/Kone vertailun ideana oli, paitsi vertailla omenia ja sitruunoita? Pikkasen kyllä hatusta vedetyt esimerkit...
Tai no joo, jos Finnairin johto olisi ollut aikoinaan ajan tasalla, firmasta olisi potkittu kaikki viidenkympin ja kuoleman välistä olevat (lento)emännät ja ylisuurille liksoille tottuneet lentäjät ja pistetty virolaiset vuokramiehet tilalle. Saihan ne sentään jotain laukunheittelijöitä ja huollon väkeä kengittyä, mutta kova vääntö siitäkin tuli.
Ja vastaavasti Kone olisi voinut jumittua suomeen, päättää että maailma on valmis, ei täällä enää hissejä tarvita ja laittaa ovet säppiin ja sammuttaa valot.
Meinaan sanoa että yhtiön johdon pitää pysyä trendien hajulla ja tehdä tarvittaessa isoja ja satuttavia siirtoja kun bisnesympäristö muuttuu. Sillä on markkinoinnin kanssa harvinaisen vähän tekemistä.
Vertasin ko. firmoja lähinnä sen vuoksi, että molemmat toimivat globaaleilla markkinoilla Suomen rajojen ulkopuolella. Toinen pärjää, toinen ei.
Onko viidenkympin ja kuoleman välissä olevat lentoemännät/stuertit ja lentäjät ihan itse ne palkkansa neuvotelleet? Ilman johdon siunausta ja päätöksiä? Erikoista. Luulin, että vain yrittäjät voivat ihan itse päättää oman palkkansa. Eikös ne johtajat nämä palkat päätä yhdessä liittojen kanssa? Miten tästä tuli suorittavan portaan vika?
Boldatusta kohdasta olen täysin samaa mieltä. MUTTA. Mistäs se yritysjohto saa tietoa muuttuvista markkinoista jos markkinointi ei sitä tee? Voisiko olla, että sotket nyt markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskenään?
Koska et niitä pysty mitenkään kiistämään tai puhumaan merkityksettömiksi. Hyvänä markkinoijana tajuat tämän ja koitat sivuutaa koko pointin, koska se romuttaisi oman argumenttisi täysin.
Koska Finnair on alkanut myymään tilpehööriä? Uusien koneiden hankinta ja ydinosaamiseen kuulumattomien toimintojen ulkoistaminen kertovat varsin vahvasti siitä, että Finnair kyllä tietää mikä sen bisnes on. Ei miljoonien investointeja tehdä ihan huvikseen.
Finnair on myös tajunnut yhden syyn heikkoon kannattamattomuuteensa ja sitä on juuri noilla investoinneilla lähdetty muuttamaan. Vähemmän polttoainetta kuluttavat koneet on aika kova juttu silloin kun polttoaineen hinnat ovat ongelmallisen korkealla.
Paljonkin. Mielikuvien ja myyntipuheiden sijaan siellä voi olla joku tuloslaskelmia, rahoituslaskelmia ja tilinpäätöksiä ymmärtävä puikoissa.
En vastannut kysymyksiisi, koska ne olivat mielestäni aivan älyttömiä. "Mitäs tekisit jos bensanhinta nousisi huomenna kolminkertaiseksi ja auton renkaista tulisi neliöt?" -tyyppinen letkautus. Just just. Vastaan mielelläni jos koen että kysymys johtaa eteenpäin.
Tunnut tietävän hyvin Finnairin bisnekset. Kerro sitten missä bisneksessä Finnair on ja miksi se on kannattamaton?
Minun tietojen mukaan Finnair oli vielä 2009 mukana seuraavissa bisneksissä;
1) Skycellars (Tämä on ilmeisesti nyt myyty Altialle. Finnairilla siis oli jopa oma viinikellari...)
2) Henkilöliikenne, (jossa eri bisneksiä ovat);
-yksityishenkilöt
-b2b liikenne, eli bisnesluokka
-reittilennot
-tilaus(charter)
3) Rahti
4) Huolto
5) Konevuokraus muille yhtiöille
6) Tax-free
7) Catering (LSG Sky Chefs Finland on Finnairin täysin omistama yritys)
8) Matkatoimistobisnes, jossa yritykset;
- AREA
- Suomen matkatoimisto ja
- Top Club
9) Matkanjärjestäjä
10) Maapalvelu (useita)
11) Koulutus
12) Facility Management
Arvostan isolla kädellä, kun kerrot missä bisneksessä Finnair on. Minä en sitä tiedä.
Kevan toimarin juttuja mietin kahden kysymyksen kautta.
1) Onko Kevalla kilpailijaa? Tietojeni mukaan ei ole. Eli kilpailu on aika olematonta.
2) Toimitusjohtaja on hallituksen työrukkanen. Millainen hallitus on nämä ko. päätökset nuijinut?
Summauksena.
Minusta ketjun aihe on mielenkiintoinen. Näkemyksiä on puolesta ja vastaan. Vastaan ihan mielelläni asiallisiin kysymyksiin, mutta noihin älyttömyyksiin kukaan fiksu tartu. En minäkään.
- - - Updated - - -
Justiinsa palautui mieleen minkä takia jokaperjantaiset yhteistoimintapalaverit markkinointipuolen kanssa on niin helvetin ärsyttäviä. Tekstiä ja puhetta piisaa, itsestäänselvyyksiä satelee mutta mitään ei varsinaisesti saada aikaiseksi. Saman ajan jos käyttäisi keskustelemalla käyttäjien antamista top20 muutosehdotuksista niin johan tuote paranisi.
Mutta tämä on aina se tuote vs markkinointi -skaba. Marketing managerin mielestä hatullisella paskaakin menestystä voi herua, product managerin mielestä taas hyvä tuote markkinoi itsensä.
Lainaan siis sinua: "Esimerkkisi ovat kyllä aika hmm.. suoriksi vedettyjä, joten en ryhdy niitä sen tarkemmin kommentoimaan."
Kenen vika huonot palaverit on? Sinun vai palaverin vetäjän vika? Aivan selkeästi taas johtamiskysymys. Miten samat palaverit onnistuvat toisaalla ja toisaalla eivät? Palaverien vetäminen on yksi tärkeimmistä johtajan taidoista. Valita asiasta palaverin vetäjälle. Se on hänen ongelma, joka hänen pitäisi ratkaista. Siitä hänelle maksetaan.