Irtisanomiset, ennätystulokset, johdon bonukset, yms kiinnostavat väittelyn aiheet

Nyt Saksassakin on herätty edistämään tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta ja edistyksellisyyttä yritysmaailmassa. Ihan sydäntä lämmittää.

Toteutetaanko tämä kenties valitsemalla yrityksen työntekijät pätevyyden, asiantuntemuksen tai yleisen työmotivaation perusteella? No ei tietenkään. Fiksuin tapa suorittaa valinta on tietysti yksilön syntyperäisten, mahdollisimman irrelevanttien ominaisuuksien perusteella. Esimerkiksi näin.

Saksan pörssiyhtiöihin ehkä naiskiintiöt - Naisten asema - Ulkomaat - Helsingin Sanomat
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuollaisten idioottimaisten kiintiöiden takia naisjohtajat leimaantuvat johtajiksi jotka eivät ole edenneet osaamisensa takia vaan kiintiöiden takia.

Joidenkin mielestä on tärkeämpää valita johtajiksi ihmisiä sen perusteella onko heillä kyrpää vai ei. Ei osaamisen perusteella.
 
Ei helvetti tätä Kevan touhua:
Kevan varapomon hulppea etuisuus: 63 000 euron työsuhdeauto! "Olen tottunut sillä ajamaan" | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Ei mikään muu kuin tuollainen poliittinen pellelaitos voi olla niin sekaisin, että varatoimitusjohtajalle ostetaan 63 000 euron auto, koska varatoimari "on tottunut sillä ajamaan".
Onko asiat tässä maailmassa oikeasti niin, että kaikista kyvyttömimmät ihmiset laitetaan yrityksiä johtamaan? Toimareille ostetaan kämpät varmaan siksi, että he eivät itse osaa ostaa asuntoa ja tietynlaiset autot siksi, että he eivät muunlaisilla osaa ajaa. Keittiöremonttikin pitää teettää pitkän kaavan mukaan, koska he eivät ilmeisesti osaa laittaa ruokaa muilla kuin kalleimmilla mahdollisilla kodinkoneilla ja keittiökalusteilla.

Meidän firmassa joka ikinen johtaja toimitusjohtajaa lukuunottamatta valitsee työsuhdekotteronsa samalta listalta, josta löytyy vain tavallisia autoja 130 g/km päästörajalla. Tämä on jo ihan pelkästään sen takia, että firmassa ei haluta, että firman työntekijöistä jää asiakkaille sellainen kuva, että firma riistää asiakkaita ja ostaa niillä rahoilla avobemareita. Kyseessä on vielä pörssiyhtiö eikä mikään valtion laitos. Kevassa taas ostetaan sellaiset autot, joilla toimari ja varatoimari osaa ajaa.

Toivottavasti tämä on lähtölaskentaa koko Kevan hallitukselle eikä pelkälle toimitusjohtajalle.
 
Meidän firmassa saa ottaa työsuhdeautoksi ihan minkä haluaa, kunhan päästöt on alle 150g. Itsellehän siitä paukahtaa verot päälle ja yli puolet vuokrasta maksetaan omasta taskusta. Firma kai vähentää oman osansa verotuksessaan. Laskin kerran, että jos otan Audi A8 Lang auton liisariksi, niin palkan sijaan joudun maksamaan 2000€ per kuukausi firmalle käteistä :D

Aika moni iltasanomaihminen luulee firma-autojen olevan ilmaisia. Eipä ne niin kovin edukkaita kuitenkaan ole, autoilu maksaa aina. Minulle on ihan sama millä autolla KeValaiset ajelee. Vituttaa vaan julkinen valehtelu, veropetostelu ja yleinen porsastelu.
 
Esimerkki.
Firman tulos sukeltaa 9 prosenttia. Samaan aikaan markkinat notkahtavat 30 prosenttia. Onko johtaja(t) tilanteen tasalla ja molemmat kädet ruorissa? Kuinka moni omistaja maksaisi tässä kohtaa bonuksia?

Ollaan vaan, eikä vaadita mitään. Esim. Finnair ja KONE. Totaaliset vastakohdat. Globaaleja toimijoita molemmat. Silti toinen kyntää työtaistelusta työtaisteluun ja toinen tekee tulosta. Ihme juttu.

Käytän omaa esimerkkiäsi... jos lentopolttoaineen hinta nousee kolminkertaiseksi, ympäristöluvat tuplaksi entiseen verrattuna ja työmatkalentäminen putoaa 1/10 entisestä Internetin ja reaaliaikakeskustelujen myötä, ajaen valtavan määrän lentoyhtiöitä konkurssiin ympäri maailman, onko silloin lentoyhtiön johtajassa vikaa kun AY-liike vastustaa jääräpäisesti kaikkia kustannusleikkauksia ja työntekijät edelleen odottavat saavansa samat edut kuin ennen edellämainittuja muutoksia? Minun mielestäni on helvetin hyvin johtajilta että on päästy ylipäätään punaiselta pois ja vakuutettu vieläpä sijoittajat siitä että tuottoakin tulee. Sitä rahoitusta kun on pakko olla.

Polttoaineen hintaan, ympäristölupiin ja työlentomatkustamisen loppumiseen ei nimittäin lentoyhtiöllä ole minkäänlaista mahdollisuutta vaikuttaa. Säästöt on haettava muualta. Hintoja Finnair ei enää voi korottaa ja palvelulla se on tähän asti yrittänyt erottua halpalentoyhtiöistä. Siihen kuvioon ei oikein sovi tilanne jossa matkustajille tarjoillaan vettä ja leipää lakkojen vuoksi. Onko KONEella samanlaista ongelmaa? Ei. Päinvastoin, Kiinan markkinoilla se myy kuin häkä.

Kyllä sen voi arvata mitä KONEella tapahtuu jos yllättäen kustannusten nousu ja volyymin samanaikainen putoaminen olisi yhtä radikaalia kuin lentoyhtiön tapauksessa. Ei se ole mikään 'ihme juttu' vaan syy-seuraus -ketju.
 
Käytän omaa esimerkkiäsi... jos lentopolttoaineen hinta nousee kolminkertaiseksi, ympäristöluvat tuplaksi entiseen verrattuna ja työmatkalentäminen putoaa 1/10 entisestä Internetin ja reaaliaikakeskustelujen myötä, ajaen valtavan määrän lentoyhtiöitä konkurssiin ympäri maailman, onko silloin lentoyhtiön johtajassa vikaa kun AY-liike vastustaa jääräpäisesti kaikkia kustannusleikkauksia ja työntekijät edelleen odottavat saavansa samat edut kuin ennen edellämainittuja muutoksia? Minun mielestäni on helvetin hyvin johtajilta että on päästy ylipäätään punaiselta pois ja vakuutettu vieläpä sijoittajat siitä että tuottoakin tulee. Sitä rahoitusta kun on pakko olla.

Polttoaineen hintaan, ympäristölupiin ja työlentomatkustamisen loppumiseen ei nimittäin lentoyhtiöllä ole minkäänlaista mahdollisuutta vaikuttaa. Säästöt on haettava muualta. Hintoja Finnair ei enää voi korottaa ja palvelulla se on tähän asti yrittänyt erottua halpalentoyhtiöistä. Siihen kuvioon ei oikein sovi tilanne jossa matkustajille tarjoillaan vettä ja leipää lakkojen vuoksi. Onko KONEella samanlaista ongelmaa? Ei. Päinvastoin, Kiinan markkinoilla se myy kuin häkä.

Kyllä sen voi arvata mitä KONEella tapahtuu jos yllättäen kustannusten nousu ja volyymin samanaikainen putoaminen olisi yhtä radikaalia kuin lentoyhtiön tapauksessa. Ei se ole mikään 'ihme juttu' vaan syy-seuraus -ketju.

Esimerkkisi ovat kyllä aika hmm.. suoriksi vedettyjä, joten en ryhdy niitä sen tarkemmin kommentoimaan.

Kommentoin vain boldattua kohtaa, josta olen kanssasi erimieltä. Koneella myynti vetää Kaukoidässä, koska he ovat mm. ymmärtäneet markkinoinnin oikein. Samoin Sanomalla.

Ensin Finnairin pitäisi päättää, missä bisneksessä se on. Kuten Tiimarinkin. Se on vähän sama kuin urheilijan pitää valita laji missä aikoo menestyä. Jotta treenit tukevat tavoitetta/visiota. Vaikea on voittaa leuanvetokisoja, jos on treenannut kolmiloikkaa varten..

Selitä minulle, mitä hyvää ja ammattimaista johtamista on siinä, ettei Finnairin tai minkään muunkaan yrityksen hallituksessa, eikä johtoryhmässä, ole ketään markkinoinnista vastuussa olevaa henkilöä? Miten mikään yritys voi tehdä kannattavia päätöksiä sokeasti, ilman markkinoinnin antamaa selkänojaa? Tuurilla?

Johtaminen on omaa osaamistaan. Kaikki me osaamme laulaa, heittää keihästä, johtaa vaikkapa muuttoa ja tehdä syötävää ruokaa. Kaikki. Mutta on ihan eri asia olla noissa asioissa hyvä ja tuloksellinen.
 

Ei helvetti tätä Kevan touhua:
Kevan varapomon hulppea etuisuus: 63 000 euron työsuhdeauto! "Olen tottunut sillä ajamaan" | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Ei mikään muu kuin tuollainen poliittinen pellelaitos voi olla niin sekaisin, että varatoimitusjohtajalle ostetaan 63 000 euron auto, koska varatoimari "on tottunut sillä ajamaan".
Onko asiat tässä maailmassa oikeasti niin, että kaikista kyvyttömimmät ihmiset laitetaan yrityksiä johtamaan? Toimareille ostetaan kämpät varmaan siksi, että he eivät itse osaa ostaa asuntoa ja tietynlaiset autot siksi, että he eivät muunlaisilla osaa ajaa. Keittiöremonttikin pitää teettää pitkän kaavan mukaan, koska he eivät ilmeisesti osaa laittaa ruokaa muilla kuin kalleimmilla mahdollisilla kodinkoneilla ja keittiökalusteilla.

Meidän firmassa joka ikinen johtaja toimitusjohtajaa lukuunottamatta valitsee työsuhdekotteronsa samalta listalta, josta löytyy vain tavallisia autoja 130 g/km päästörajalla. Tämä on jo ihan pelkästään sen takia, että firmassa ei haluta, että firman työntekijöistä jää asiakkaille sellainen kuva, että firma riistää asiakkaita ja ostaa niillä rahoilla avobemareita. Kyseessä on vielä pörssiyhtiö eikä mikään valtion laitos. Kevassa taas ostetaan sellaiset autot, joilla toimari ja varatoimari osaa ajaa.

Toivottavasti tämä on lähtölaskentaa koko Kevan hallitukselle eikä pelkälle toimitusjohtajalle.

Tässä vielä linkki tohon uutiseen 250 000e keittiörempasta IS: Kuitit ynnätty yhteen - Kevan Ailuksen keittiöremontti maksoi 252 759 euroa - Uutiset - Talouselämä

Kepulaisten ahneus ei vähene vaikka Sipilä miten esittää nuhteetonta TV:ssä
 
...
Selitä minulle, mitä hyvää ja ammattimaista johtamista on siinä, ettei Finnairin tai minkään muunkaan yrityksen hallituksessa, eikä johtoryhmässä, ole ketään markkinoinnista vastuussa olevaa henkilöä? Miten mikään yritys voi tehdä kannattavia päätöksiä sokeasti, ilman markkinoinnin antamaa selkänojaa? Tuurilla?..

Nyt markkinoinnin ammattilainen kyllä antaa markkinoinnille pikkaisen liikaa painoarvoa :) Kyllä sen tuotteen pitää olla kunnossa jotta sitä voi markkinoida. Nokian markkinointi oli kunnossa ennen ja jälkeen menestyksen, ainut mitä tapahtui oli että yht'äkkiä tuote ei ollutkaan enää haluttava.

Markkinointi on tärkeää mutta esimerkiksi Finnairin tapauksessa erottuminen voi olla vaikeaa, saati että sillä tehtäisiin firmasta kannattava. Luettele mulle Finnairin kokoiset länsimaiset lentoyhtiöt jotka tekee tulosta ;)

ps. Vilkaiseppa mistä firmasta Finnairin tj on tullut. Ei nyt ihan ole jumaloimasi Kone muttei kaukana siitä.

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Lähinnä sillä haluan kritisoida että sä annat bisneksestä aivan liian yksinkertaisen kuvan. Helppo vetää hyvänä aikana hyvä yritys esimerkiksi, mutta kuten Nokia osoittaa niin pelkkä yritys ei voi vaikuttaa bisnes ympäristöönsä. Väitän kuitenkin että Nokiassa asiat tehtiin vielä paremmin mitä Koneessa, mutta bisnes sektorista kasvoikin ajansaatossa huomattavasti kovempi kuin esimerkiksi Koneen sektori on ikinä. (Mitenkään Konetta väheksymättä) Ja loppu on historiaa.

ppps. Tällä kaikella yritän sanoa että Finnairin tapauksessa niin kyllä se Finnair on nyt vaan pakko kirveellä karsia ensimmäiseksi tuloskykyiseksi. Tappiota tekevä firma on nopeasti entinen firma. Oli sitten kuinka hieno markkinointi strategia tahansa joka ulottuu 300 vuoden päähän.
 

Varmaan tuollainen 30 prosentin palkan korotuskin on Ailuksen mielestä vaatimaton ja ei missään nimessä mitään luksusta. Ikään kuin palkka ja edut eivät jo olisi olleet kunnossa...

Summaltaan mitätän mutta periaatteeltaan mielenkiintoinen tuo pysäköintisakko. Muiden pussista on niin mukava maksattaa omat sakotkin.

Kokonaisuutena tämä tapaus on mainio esimerkki siitä mädännäisyydestä, mitä suomen ihanan puhtoinen korruptiovapaa järjesteltä pitää sisällään. Lakiakin poljetaan miten halutaan. Vaikka auton hankinnassa törkeästi ja täysin tietoisesti rikkottiin lakia, niin tuskinpa vastuuta tästäkään kukaan kantaa. Hyssytellään kohu hiljaiseksi ja yhteisen rahan jakaminen jatkuu tutulla periaatteella: sulle, mulle, sulle, mulle, mulle, mulle...
 
No niin, Kevän varatoimitusjohtaja tekee jo omia johtopäätöksiään ja luopuu auto- ja työsuhde-eduistaan.

Kevan varatoimitusjohtaja luopuu auto- ja työsuhde-eduistaan - Kotimaan uutiset - Ilta-Sanomat

Varatoimari sentään on mediassa osannut suhtautua arvioivasti omiin työsuhde-etuihin toisin kuin itse Ailus. Ailuksen mielestä hän ansaitsee kaikki kepulikonstein hankitut nykyiset etunsa ja vielä tarvitsisi nelisen tonnia lisää palkkaa.

Jos Ailus ei vielä ymmärrä erota tai tehdä jotain hyssyttelyliikettä esim. luopumalla työsuhde-eduistaan, niin uskon toimarin vaihtuvan vuoden loppuun mennessä.
 
Nyt Saksassakin on herätty edistämään tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta ja edistyksellisyyttä yritysmaailmassa. Ihan sydäntä lämmittää.

Toteutetaanko tämä kenties valitsemalla yrityksen työntekijät pätevyyden, asiantuntemuksen tai yleisen työmotivaation perusteella? No ei tietenkään. Fiksuin tapa suorittaa valinta on tietysti yksilön syntyperäisten, mahdollisimman irrelevanttien ominaisuuksien perusteella. Esimerkiksi näin.

Saksan pörssiyhtiöihin ehkä naiskiintiöt - Naisten asema - Ulkomaat - Helsingin Sanomat

Jotenkin tuntuu että noita naiskiintiöitä vaativat yleensä lähinnä vanhemmat naiset ja feministit, kun taas nuoret naiset haluavat pärjätä pätevyydellään.

Tässä on hyvä esimerkki nuoresta naishenkilöstä, jolla on terve asenne.
Naiskiintiöt ? aikamme kirosana - Aura Salla
 
Esimerkkisi ovat kyllä aika hmm.. suoriksi vedettyjä, joten en ryhdy niitä sen tarkemmin kommentoimaan.

Mikä sen sun Finnair/Kone vertailun ideana oli, paitsi vertailla omenia ja sitruunoita? Pikkasen kyllä hatusta vedetyt esimerkit...

Tai no joo, jos Finnairin johto olisi ollut aikoinaan ajan tasalla, firmasta olisi potkittu kaikki viidenkympin ja kuoleman välistä olevat (lento)emännät ja ylisuurille liksoille tottuneet lentäjät ja pistetty virolaiset vuokramiehet tilalle. Saihan ne sentään jotain laukunheittelijöitä ja huollon väkeä kengittyä, mutta kova vääntö siitäkin tuli.

Ja vastaavasti Kone olisi voinut jumittua suomeen, päättää että maailma on valmis, ei täällä enää hissejä tarvita ja laittaa ovet säppiin ja sammuttaa valot.

Meinaan sanoa että yhtiön johdon pitää pysyä trendien hajulla ja tehdä tarvittaessa isoja ja satuttavia siirtoja kun bisnesympäristö muuttuu. Sillä on markkinoinnin kanssa harvinaisen vähän tekemistä.
 
VOi helvetti teidän kanssa. Täällä oikein työväenluokka taas teilaa.
Lukaisin pikaisesti Kevan tilinpäätöksen ja raportin sijoitustoiminnastaan ja ihan hyvin tuntuu menevän. Jumalauta kymmenet miljardit vain vilkkui silmissä kun lueskelin. Porukka voisi perehtyä, mistä syystä toimitusjohtajia palkataan ja mitä heidän tulee työssään tehdä. Ja hyvä tietää sekin, että ei ne asunto- ja autoedut aina tule palkan päälle, vaan saa itse valita ottaako ne osana palkkaa, jolloin nettotulot tippuu paljon. Tästä syystä moni jättää sen autoedun ottamatta.

Ton kokoisen lafkan toimariksi ei mikään häävi liksa. Ja Kepun puoluekirjoista ja muista en tiedä paskaakaan eikä kiinnosta. Jos tulosta tulee, niin palkkiot saa ja niiden pitää juosta.
Ps. en ole hyväpalkkainen toimitusjohtaja enkä omista minkään puolueen jäsenkirjaa. Mainittakoon, että myöskään kateus ei kuulu "hyveisiini".
 
Ton kokoisen lafkan toimariksi ei mikään häävi liksa.

Omana kontribuutionani keskusteluun, voin tuoda vain oman tietämättömän kantani.

Tällaisen lafkan toimari ei välttämättä ole kovinkaan tiiviisti tekemisissä Kevan sijoitustuottojen kanssa. Toimari ehkä enemmänkin toimii sidosryhmien kanssa ja muuta tällaista. Sanokaa te paremmin tietävät. Mitä toimarit tekevät eläkelafkoissa? Osallistuvatko he sijoitustoimintaan missä määrin? Sijoitusjohtajille ja muillehan voidaan maksaa vaikka miljardi tai pari, jos vaan tahkoavat kovia tuottoja. Mutta mikä on Merja Ailuksen rooli Kevassa?
 
VOi helvetti teidän kanssa. Täällä oikein työväenluokka taas teilaa.
Lukaisin pikaisesti Kevan tilinpäätöksen ja raportin sijoitustoiminnastaan ja ihan hyvin tuntuu menevän. Jumalauta kymmenet miljardit vain vilkkui silmissä kun lueskelin. Porukka voisi perehtyä, mistä syystä toimitusjohtajia palkataan ja mitä heidän tulee työssään tehdä. Ja hyvä tietää sekin, että ei ne asunto- ja autoedut aina tule palkan päälle, vaan saa itse valita ottaako ne osana palkkaa, jolloin nettotulot tippuu paljon. Tästä syystä moni jättää sen autoedun ottamatta.

Ton kokoisen lafkan toimariksi ei mikään häävi liksa. Ja Kepun puoluekirjoista ja muista en tiedä paskaakaan eikä kiinnosta. Jos tulosta tulee, niin palkkiot saa ja niiden pitää juosta.
Ps. en ole hyväpalkkainen toimitusjohtaja enkä omista minkään puolueen jäsenkirjaa. Mainittakoon, että myöskään kateus ei kuulu "hyveisiini".
Onko esim20000€/kk toimari huonompi, kuin 40000€/kk ansaitseva:jahas:
Entä jos henkilö onkin sama, mutta palkka onkin kuukaudessa tuo 40t€ 20t€ sijaan;)
Saako se johtajan motivoitua tekemään jotain, mitä se ei tuolla 20t€/kk tekisi?
Työntekijällä se palkankorotus ei kuulema toimi, vaikka saadaan taas huikeat 20€/kk lisää..
KSML: Suomalaisjohtajat vaativat jopa 10 vuoden palkkamalttia - Talous - Uutiset - MTV.fi
 
Omana kontribuutionani keskusteluun, voin tuoda vain oman tietämättömän kantani.

Tällaisen lafkan toimari ei välttämättä ole kovinkaan tiiviisti tekemisissä Kevan sijoitustuottojen kanssa. Toimari ehkä enemmänkin toimii sidosryhmien kanssa ja muuta tällaista. Sanokaa te paremmin tietävät. Mitä toimarit tekevät eläkelafkoissa? Osallistuvatko he sijoitustoimintaan missä määrin? Sijoitusjohtajille ja muillehan voidaan maksaa vaikka miljardi tai pari, jos vaan tahkoavat kovia tuottoja. Mutta mikä on Merja Ailuksen rooli Kevassa?

Hyvä johtaja tietää kuka tietää, eikä itse tiedä.
 
Esimerkkisi ovat kyllä aika hmm.. suoriksi vedettyjä, joten en ryhdy niitä sen tarkemmin kommentoimaan.

Koska et niitä pysty mitenkään kiistämään tai puhumaan merkityksettömiksi. Hyvänä markkinoijana tajuat tämän ja koitat sivuutaa koko pointin, koska se romuttaisi oman argumenttisi täysin.

Kommentoin vain boldattua kohtaa, josta olen kanssasi erimieltä. Koneella myynti vetää Kaukoidässä, koska he ovat mm. ymmärtäneet markkinoinnin oikein. Samoin Sanomalla.

Ensin Finnairin pitäisi päättää, missä bisneksessä se on. Kuten Tiimarinkin. Se on vähän sama kuin urheilijan pitää valita laji missä aikoo menestyä. Jotta treenit tukevat tavoitetta/visiota. Vaikea on voittaa leuanvetokisoja, jos on treenannut kolmiloikkaa varten..

Koska Finnair on alkanut myymään tilpehööriä? Uusien koneiden hankinta ja ydinosaamiseen kuulumattomien toimintojen ulkoistaminen kertovat varsin vahvasti siitä, että Finnair kyllä tietää mikä sen bisnes on. Ei miljoonien investointeja tehdä ihan huvikseen.

Finnair on myös tajunnut yhden syyn heikkoon kannattamattomuuteensa ja sitä on juuri noilla investoinneilla lähdetty muuttamaan. Vähemmän polttoainetta kuluttavat koneet on aika kova juttu silloin kun polttoaineen hinnat ovat ongelmallisen korkealla.

Selitä minulle, mitä hyvää ja ammattimaista johtamista on siinä, ettei Finnairin tai minkään muunkaan yrityksen hallituksessa, eikä johtoryhmässä, ole ketään markkinoinnista vastuussa olevaa henkilöä? Miten mikään yritys voi tehdä kannattavia päätöksiä sokeasti, ilman markkinoinnin antamaa selkänojaa? Tuurilla?

Paljonkin. Mielikuvien ja myyntipuheiden sijaan siellä voi olla joku tuloslaskelmia, rahoituslaskelmia ja tilinpäätöksiä ymmärtävä puikoissa.
 
Vertaillaan sitruunoita ja omenoita lisää:

Koneen henkilöstöstä vuonna 2012 työskenteli 50% EMEA maissa (Eurooppa, Keski-Aasia ja Afrikka). Eivät edes erottele paljonko tuosta osuudeta on Suomessa. Finnairilla työskenteli 2012 n. 10% Suomen ulkopuolella.

Mitenkähän Kone pärjäisi maailmalla jos ammattiliitto estäisi Koneelta ulkomaalaisen henkilöstön käytön, vain 10% työntekijöistä saisi olla ulkomaalaisia ?

Miksi Kone saa myydä Aasiassa aasialaisella työvoimalla suunniteltuja, markkinoituja ja tehtyjä hissejä mutta Finnairin pitää tuottaa lähes kaikki Aasiankin palvelut suomalais lähtöisesti ?

(Henkilöstömäärät löytyy vuosikertomuksista)
 
Back
Ylös Bottom