Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
2. "Premium" -lentoyhtiö, korkeammat henkilöstökustannukset
European airline labour productivity: CAPA rankings | CAPA - Centre for Aviation
Premium lentoyhtiöksi ne finnairin henkilöstökulut näyttääkin loppupeleissä ihan kohtuulliselta. ;) Työnantajaosapuoli osaa kyllä hokea loputtomiin suomalaisen työn kalleudesta.
1) Mitä ovat markkinointi? Minulle markkinointi edustaa tiedustelua. Kuten tässä bloggauksessa. Miten sinä näet tämän?
Niin kyllä mä sen tiedän. Osaan mä sentään lukea. Vaikka laskisin painotettua keskiarvoa niin osakepaino saisi olla korkeintaan vähän yli 10% VAIKKA korkotuotto oletettaisiin nollaksi. Koska mm. Stadin pörssi on plussalla vuoden takaisesta sen 30%z
Eli noi on sijoittanu aivan päin vittua imo. Verrataan vaikka seligsonin pharos varainhoitorahastoon. Jonka osakepaino on ~ kevan osakepaino. Se on plussalla vuoden takaisesta 12%
Näinkö meidän eläkevaroja hoidetaan.. Kyllä nyt pitäisi selkeämmät sijoitussäännöt osakevarallisuuden allokoinnille ja selkeästi näiden kompetenssi ei ole aktiivisessa varainhoidossa..
Noiden sijoitukset tulisi perustellusti avata.
E: jos onnistuu hirveällä ammattilaisjoukolla jäämään 20 %-yks. pienempään tuottoon kuin markkina on se kyllä aika kelvoton suoritus.
OMX Helsinki on nyt noussut vuoden alusta 25,58 %. Ei tämä fakta ainakaan tuota tilannetta tuo mitenkään parempaan valoon.Kevan tiedotteessa on lukemat aikaväliltä 1.1.-30.9.2013 ja sinä vertaat tämän ajanjakson tuottoa kuitenkin siihen paljonko Helsingin pörssi on plussalla vuoden takaisesta.
Lopuksi lyhyesti miksi Finnair on kannattamaton:
1. Korkeat polttoainekulut
2. "Premium" -lentoyhtiö, korkeammat henkilöstökustannukset
3. Korkeasti kilpailtu ala
4. Jenin kurssin heikkeneminen suhteessa euroon. Yleisesti euron korkea arvostus on myrkkyä myös Finnairille ja jenin n. 30% notkahdus tämän vuoden aikana Japanin keskuspankin harjoittaman rahapolitiikan vuoksi on tehnyt pahaa jälkeä. Kuten mainitsin, Japani on Finnairin kakkonen myynneissä.
Finnairin ja KONEen vertailu on todellakin kuin vertailisi sitruunoita ja omenoita.
Jos toi sun mielestä on loistava osaketuotto niin eipä siinä.
Eli noi on sijoittanu aivan päin vittua imo. Verrataan vaikka seligsonin pharos varainhoitorahastoon. Jonka osakepaino on ~ kevan osakepaino. Se on plussalla vuoden takaisesta 12%
Näinkö meidän eläkevaroja hoidetaan.. Kyllä nyt pitäisi selkeämmät sijoitussäännöt osakevarallisuuden allokoinnille ja selkeästi näiden kompetenssi ei ole aktiivisessa varainhoidossa..
.
Joo koska mulla nyt ei ole Datastreamia auki ja sieltä katsoa total return indeksiä oikeille päiville.
Eipä sillä tässä tarkastelussa ole hirveää seksuaalista merkitystä. Suuruusluokka on kuitenkin tuo.
Pilkku toki tykkää kun sitä nussii.
OMX Helsinki on nyt noussut vuoden alusta 25,58 %. Ei tämä fakta ainakaan tuota tilannetta tuo mitenkään parempaan valoon.
On ne kevassa vaan niin osaavia sijoittajia <3
Millä ne on päässy tälläisenä vuonna noin tolkuttoman huonoon tulokseen? Paljonkohan noillakin on kuluja?
Mä antaisin moisille johtajille lähinnä varmaan turpaan jos en peräti potkut..
En ottanut kantaa siihen mitä pidän loistavana osaketuottona.
Otin vaan kantaa siihen, että ne vertailut kannattaisi tehdä samoilta aikajaksoilta. Varsinkin kun esitit numeroita väitteittesi tueksi. Vertasit Kevan sijoitusten tuottoa (9kk) 4,8% Pharosin 12% nousuun vuoden takaisesta. Jos kuitenkin molempia verrataan tuolla tammi-syyskuu aikavälillä, niin luvut ovat Keva 4,8% ja mainostamasi Pharos 5,05%.
Paljonko sijoitusten tai osakesijoitusten tuottoprosentin pitäisi teidän mielestä olla, jotta sitä voitaisiin pitää hyvänä?
En vastannut kysymyksiisi, koska ne olivat mielestäni aivan älyttömiä. "Mitäs tekisit jos bensanhinta nousisi huomenna kolminkertaiseksi ja auton renkaista tulisi neliöt?" -tyyppinen letkautus. Just just. Vastaan mielelläni jos koen että kysymys johtaa eteenpäin. Vastaan ihan mielelläni asiallisiin kysymyksiin, mutta noihin älyttömyyksiin kukaan fiksu tartu. En minäkään.
Hyvä että yrityksen kannattamattomuus on kaikkien muiden tekijöiden syy, paitsi johdon. Johto on täysin syytön, täysin tilanteen tasalla ja toteuttaa ammattimaisesta johtamista. Hyvä homma. Näin pitääkin olla.
Minusta on jotenkin absurdia käydä tätä keskustelua. Joku ihailee firmaa joka menetti matkapuhelinmarkkinoiden ylivoimaisen johtajuuden muutamassa vuodessa, joku toinen ihailee ja puolustaa lentoyhtiötä jota mm. Aalto yliopistolla käytetään esimerkkinä huonosta johtamisesta. Samalla teilataan seuraamani yritys, joka nyt sattuu tekemään voittoa vuodesta toiseen, eikä ole tähdenlento. Kukaan ei kysy lisätietoa, tai vinkkejä siihen, mitä voisi tai kannattaisi tehdä että työntekijöillä olisi hyvä olla, firma kannattaisi ja muut olisivat kateellisia talon fiiliksestä. Ihan kuin se olisi väärin. Onneksi Suomi on vapaa maa ja täällä saa ottaa esimerkkiä mistä vain.
Suomessa on liian vähän hyvää johtamista. Sitä ei todellakaan ole viemiseksi asti. Mutta jos kukaan ei auta ketään, niin homma ei oikein etene. Tämä keskustelu ei vienyt johtamisosaamista eteenpäin, ei ainakaan minun osalta.
Hyvä että yrityksen kannattamattomuus on kaikkien muiden tekijöiden syy, paitsi johdon. Johto on täysin syytön, täysin tilanteen tasalla ja toteuttaa ammattimaisesta johtamista. Hyvä homma. Näin pitääkin olla.
Lopetan väittelyn omalta osaltani tähän. Myönnän, hävisin.
Minusta on jotenkin absurdia käydä tätä keskustelua. Joku ihailee firmaa joka menetti matkapuhelinmarkkinoiden ylivoimaisen johtajuuden muutamassa vuodessa, joku toinen ihailee ja puolustaa lentoyhtiötä jota mm. Aalto yliopistolla käytetään esimerkkinä huonosta johtamisesta. Samalla teilataan seuraamani yritys, joka nyt sattuu tekemään voittoa vuodesta toiseen, eikä ole tähdenlento. Kukaan ei kysy lisätietoa, tai vinkkejä siihen, mitä voisi tai kannattaisi tehdä että työntekijöillä olisi hyvä olla, firma kannattaisi ja muut olisivat kateellisia talon fiiliksestä. Ihan kuin se olisi väärin. Onneksi Suomi on vapaa maa ja täällä saa ottaa esimerkkiä mistä vain.
Suomessa on liian vähän hyvää johtamista. Sitä ei todellakaan ole viemiseksi asti. Mutta jos kukaan ei auta ketään, niin homma ei oikein etene. Tämä keskustelu ei vienyt johtamisosaamista eteenpäin, ei ainakaan minun osalta.
KONE on ollut mukana myös kartellisotkuissa ja sitä on syytetty paikallisten työoikeuksien polkemisesta. Kun puhut työntekijöistä ja heidän hyvinvoinnistaan, tarkoittanet tuota pitkästi alle 50% joka työskentelee Suomessa.
No sinun mielestäsi taas syy on ainoastaan johdossa. Yrityksiä ei kannata fanittaa vaan kannattaa yrittää ymmärtää niiden liiketoimintaympäristöä, sitä miten ne toimivat ympäristössään ja mitkä ovat niiden menestys tekijöitä ja mitkä eivät. Johto on yksi merkittävä osa-alue yrityksen menestyksessä, mutta vain yksi. Suomessa on varmaan paljon huonoa johtamista mutta suomessa on myös paljon firmoissa hyvää johtamista ja siitä huolimatta nämä firmat eivät välttämättä menesty. Ei johtamisella yksinään firmaa käännetä menestykseen.
Yrityksiä analyyttisessä tutkimisessa vertaillaan aina alan sisällä keskenään.
...
Kun yritys tekee huonoa tulosta, syy on AINA johtamisessa ja johdossa. Aina. Siksi minusta on todella väärin, että Suomessa työntekijät saavat kenkää johdon osaamattomuuden vuoksi. Työntekijän tehtävä on omassa roolissaan keskittyä tekemään oma suoritteensa mahdollisimman hyvin. Johtajan tehtävä on mahdollistaa se ja tarjota kaikki mahdollinen apu ja tuki tavoitteen saavuttamiseksi. Johtajalla on oma rooli ja ihan omat ongelmat, joilla ei suorittavaa tasoa kuulu rasittaa millään tavalla.