Irtisanomiset, ennätystulokset, johdon bonukset, yms kiinnostavat väittelyn aiheet

Saa, ja joskus pitääkin. Se, miten asia hoidetaan, on jo toinen juttu. Kuten tuossa pari päivää aikaisemmin kirjoitin, töitä pitää tehdä yhdessä jatkossakin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä, olen täysin sitä mieltä, että yrityksen ongelmat ovat aina johdon syytä. AINA, kun tutkitaan miksi joku yritys kompuroi, löytyy syy johdosta, hallituksesta tai omistajista. Aina. Tästä voi olla eri mieltä, mutta vielä en ole käynyt elämäni aikana väittelyä jossa tämä olisi kumottu.

Eli kun Skoda vajosi neuvostoaikoina laaduttomien kotteroiden tekijäksi, syy oli yrityksen johdossa. Tällä hetkellä Storan sellutehdas Uruguayssa ei meinaa valmistua sitten millään. Syy on arvatenkin yrityksen johdossa eikä työntekojöissä, jotka tykkäävät lakkoilla joka viikko ja estää kaiken toiminnan tehtaalla?

Johto on vastuussa, ja siitä heille maksetaan. Jos purjevene kaatuu myrskyssä, ei se ole miehistön vika. Se on kapteenin vika.

Entäpä jos miehistö vetää vahingossa rommia liiaksi ja sammuu. Rommin nappailu tapahtuu salaa ja vastoin johdon ohjeita vastaan?

Kun yritys tekee huonoa tulosta, syy on AINA johtamisessa ja johdossa. Aina. Siksi minusta on todella väärin, että Suomessa työntekijät saavat kenkää johdon osaamattomuuden vuoksi. Työntekijän tehtävä on omassa roolissaan keskittyä tekemään oma suoritteensa mahdollisimman hyvin. Johtajan tehtävä on mahdollistaa se ja tarjota kaikki mahdollinen apu ja tuki tavoitteen saavuttamiseksi. Johtajalla on oma rooli ja ihan omat ongelmat, joilla ei suorittavaa tasoa kuulu rasittaa millään tavalla.

Sinullekin kuitenkin lienee selvää, että kaikki työntekijät eivät aina suorita rooiliaan mahdollisimman hyvin, vaikka kyseisen työntekijän eteen olisi tehty kaikki mahdollinen. Kun johto potkii väkeä pois, niin eikö silloin yleensä aktiivisesti pyritä juuri tekemään sitä, mitä osaavan johdon pitää tehdä, eli pitää huolta firman tulevaisuudesta?

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että johdolla on dominoiva rooli kaikessa, mutta kyllä työntekijäkin saa pilattua kokonaisuuden.
 
Tällä Kevan Ailuksella on näköjään vielä yli 200 tonnin eroraha. Eli nauraa matkalla pankkiin, jos sattuu nyt saamaan fudut. Mun kaaliin ei ainakaan mahdu, että miten tälläiset kultaiset laskuvarjot motivoisivat ketään tekemään parempaa työtä, oman logiikkani mukaan vaikutus on täysin päinvastainen.
 
Kyllä, olen täysin sitä mieltä, että yrityksen ongelmat ovat aina johdon syytä. AINA, kun tutkitaan miksi joku yritys kompuroi, löytyy syy johdosta, hallituksesta tai omistajista. Aina. Tästä voi olla eri mieltä, mutta vielä en ole käynyt elämäni aikana väittelyä jossa tämä olisi kumottu....

Aika pitkälle olen samaa mieltä. Mutta. Tällä hetkellä teknologiateollisuuden yrityksistä 60-70% tekee nolla tulosta tai tappiota (en muista tarkkaa prosenttia enkä jaksa tarkastaa mutta järkyttävän iso se on). Tämä on muuttunut täysin viidessä-kuudessa vuodessa. Onko nyt johtamisen taso romahtanut Suomessa. Vai olisiko liiketoimintaympäristö muuttunut haastavaksi. Jopa niin haastavaksi niin lyhyessä ajassa että mediaanitason johtaja ei pysty vastaamaan haasteisiin.

Ei työntekijät saa Suomessa välttämättä huonon johdon takia kenkää. Se pätee vain tilanteessa kun koko henkilöstöä supistetaan (mukaan laskettuna alihankinta). Monesti ne saa sen takia kenkää että suomalaiset kansainväliset yritykset tekevät tuloksen tällä hetkellä Suomen ulkopuolisissa toimipisteissä. Ei sitä kansainvälisen yrityksen kansainvälistä asiakasta oikeasti kiinnosta pätkääkään kuinka hyvinvoiva suomalainen työntekijä on jos sen palvelun tarjoaa yrityksen ulkomaisen tytäryhtiön työntekijä.

Tämä maa pitäisi saada kilpailukykyiseksi. Houkuttelevaksi toimia niin suomalaisten kuin ulkomaalaisten yritysten. Mutta se taitaakin olla jo tuon toisen ketjun aihetta.
 
Mitähän jos yrityksen menestyksen taso riippuisikin useasta asiasta, johon sekoittuu niin johtamisen laatua kuin toimintaympäristön muutoksia, eikä maailma olisi taaskaan niin mustavalkoinen, että voitaisiin niitä suoria yhtäläisyysviivoja vedellä. Kiva näillä on mehustella ja jälkiviisastella, kuinka tuloslaskelman miinus olisi vaihtunut plussaksi, jos johto olisi vienyt toimarit mökkeilemään ja tehnyt kaiken toisin. Ei täällä varmaan keskutelua tosin olisikaan, jos myönnettäisiin oma tietämättömyytemme.
 
Ailuskin sitten vissiin on luopunut asuntoedusta ja meinaa luopua autoedusta.
Sitä minä vaan ihmettelen varsinkin tuon varajohtajan kohdalla että miksi pitää luopua positioon kuuluvista eduista ollakseen teennäisen jalo. Ja päälle selitys että "Tunsin itseni likaiseksi". Just joo, hieman tekopyhää näin ulkopuolelta katsottuna. Ihmeellinen on median paine kun tuommoista pistää tekemään.
 
Ailuskin sitten vissiin on luopunut asuntoedusta ja meinaa luopua autoedusta.
Sitä minä vaan ihmettelen varsinkin tuon varajohtajan kohdalla että miksi pitää luopua positioon kuuluvista eduista ollakseen teennäisen jalo. Ja päälle selitys että "Tunsin itseni likaiseksi". Just joo, hieman tekopyhää näin ulkopuolelta katsottuna. Ihmeellinen on median paine kun tuommoista pistää tekemään.

Rädyllä tuli myöskin kiire heittää Ailus susille ettei oma palli vaan ala heilua. Laura Räty (kok) on samalla tapaa poliittisen virkanimityksen tuotos. Vai mitä lääkäri muka tekee tuollaisen putiikin hallituksen pj:nä tai apulaiskaupunginjohtajana.
 
Tällä Kevan Ailuksella on näköjään vielä yli 200 tonnin eroraha. Eli nauraa matkalla pankkiin, jos sattuu nyt saamaan fudut. Mun kaaliin ei ainakaan mahdu, että miten tälläiset kultaiset laskuvarjot motivoisivat ketään tekemään parempaa työtä, oman logiikkani mukaan vaikutus on täysin päinvastainen.
Juuri tuon erorahan takia Ailus ei aiokaan erota. Kannattaa ennemmin puhua vaikka mitä paskaa tässä muutama viikko ja odottaa, että hallitus antaa monoa, sillä jos se menee itse eroamaan, niin ei saa erorahaansa. Onhan siinä kyse kuitenkin melkein vuoden bruttopalkasta.

On aivan käsittämätöntä, että akka ei eroa, vaikka hänet on jo käytännössä erotettu. Joka puolelta tulee sellaiset paineet toimitusjohtajan vaihtoon, että hallituksella tuskin on mitään muuta mahdollisuutta kuin erottaa.

Toisekseen tuollainen eroraha on muutenkin kyllä aivan älytön munkin mielestä. Onko noissa johtajatason hommissa oikeasti sellaiset palkkaneuvottelut, että ensin toimari sanoo, että hän on mielestään niin hyvä johtaja, että ansaitsee 20 tonnin kuukausipalkan. Samaan hengenvetoon toimari kuitenkin toteaa, että jos nyt kuitenkin käy niin, että hän ei olekaan tarpeeksi hyvä toimitusjohtaja, niin hän ansaitsee 200 tonnia siitä, että ei suoriutunut tarpeeksi hyvin tehtävistään ja sai fudut.

Mihin noilla erorahoilla edes pyritään toimitusjohtajatasolla? Tuolle porukalle tulee palkkana rahaa ovista ja ikkunoista ja silti pitäis joku eroraha olla, jos saakin monoa. Jos nyt vaikka Elopin tapausta miettii, niin äijällä on rahaa niin paljon ettei yksin sitä eläessään edes pysty käyttämään, mutta erorahana tulee vielä toinen omaisuus päälle.
 
Miksei Ailuksen työsuhdetta voi yksinkertaisesti purkaa? Niin tehdään normiduunarillekin, kun paska osuu kunnolla tuulettimeen. Vartija tulee viereen ja kaveri ovesta ulos. Kahvikuppi ja viherkasvi on noudettavissa postista parin päivän päästä. Jos vartija tuli klo 10.53 niin klo 10.53 on aika mihin asti palkka maksetaan. Miinus mahdolliset vahinkokorvaukset. Johtajan asemassa tuo korvaussumma lienee jo aika korkea, jos puhutaan KeVan imagotappiosta ja HR:n puolesta ehkä joku kunnianloukkaus.

edit: miksei minulla ole erorahaa? Haluan 100k€, jos saan kenkää kun en ole tehnyt mitään vuoteen. Jos taan onnistun myymään työni toiselle firmalle, niin haluan miljoonan bonukset. Nih.
 
^ ois ihan kiva tietää onko yhtään ennakkotapausta olemassa jossa yritys/yhdistys/yhteisö olisi kieltäytynyt maksamasta erorahaa. Eroraha automaatti on kyllä jotain käsittämätöntä.
 
Nyt Saksassakin on herätty edistämään tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta ja edistyksellisyyttä yritysmaailmassa. Ihan sydäntä lämmittää.

Toteutetaanko tämä kenties valitsemalla yrityksen työntekijät pätevyyden, asiantuntemuksen tai yleisen työmotivaation perusteella? No ei tietenkään. Fiksuin tapa suorittaa valinta on tietysti yksilön syntyperäisten, mahdollisimman irrelevanttien ominaisuuksien perusteella. Esimerkiksi näin.

Saksan pörssiyhtiöihin ehkä naiskiintiöt - Naisten asema - Ulkomaat - Helsingin Sanomat
Päivitystä. Ilmeisesti tämä älynväläys on nyt toimeenpantava ihan liittovaltion (heko heko) tasolla.
EU-parlamentti haluaa naiskiintiöt pörssiyhtiöiden hallituksiin - Naisten asema - Politiikka - Helsingin Sanomat


PS. Mistä lähtien on ollut edes olemassa tilanteita, joissa 2 saman työpaikan hakijaa ovat täsmälleen yhtä päteviä?
 
Miten tuota valvottaisiin? Kuka päättäisi missä tilanteessa hakijat on täsmälleen yhtä päteviä? Palkataanko tätä varten jotain omia byrokraatteja? Miksi (näissä keskusteluissa yleensä naiset) jotkut haluavat tuoda joka asiaan mukaan vitut, kyrvät ja tissit? Eiköhän lopulta tämä mene siihen, että pitää valita työntekijöitä sen perusteella onko heillä kyrpää vai ei.

Millon naiset lopettavat lasikattojen rakentamisen toisilleen? Millon naiset alkavat keskittyä enemmän ja kunnianhimoisemmin uraan? Millon naiset alkavat perustamaan yrityksiä?
 

"Mölnlycke laittaa kaikki jäljelle jäävät toimihenkilöiden tehtävät sisäiseen hakuun ja kaikki toimihenkilöt joutuvat hakemaan omia töitään."

Kuinka moni jää katselemaan tollasta paskaa, jos on muitakin mahdollisuuksia? Joo; joillain ei ole helppo työllistyä jne., mutta tunnenpa yhden nuoren myyntialan ammattilaisen, joka katseli tota paskaa. Ko. nuorella miehellä oli mahdollisuuksia vaikka kuinka, mutta halusi jämähtää yritykseen, jossa on omalla osastolla yt-neuvottelut 1-3 kertaa vuodessa. En tajua. Toki oma lukunsa tosiaan, jos on tilanteessa, että työllistymisnäkymät on muualla huonot.

Odottaako tämä konserni oikeasti, että työmotivaatio on korkea tuollaisen nöyryytyksen jälkeen?

- - - Updated - - -

edit: miksei minulla ole erorahaa? Haluan 100k€, jos saan kenkää kun en ole tehnyt mitään vuoteen. Jos taan onnistun myymään työni toiselle firmalle, niin haluan miljoonan bonukset. Nih.

"Se eii ole tyhmä joka pyytää..."
 
Juuri tuon erorahan takia Ailus ei aiokaan erota. Kannattaa ennemmin puhua vaikka mitä paskaa tässä muutama viikko ja odottaa, että hallitus antaa monoa, sillä jos se menee itse eroamaan, niin ei saa erorahaansa. Onhan siinä kyse kuitenkin melkein vuoden bruttopalkasta.

Kuulostaa loogiselta mutta tuokin on yllättäen aika monisäikeinen juttu. Ailuksen edeltäjä, tapaus Markku Kauppinen:

Erosi itse, sai silti 200 000? ? ?Salaisuus hänen turvakseen? | Uusi Suomi

Vielä viime syksynä Kataja sanoi Helsingin Sanomille suoraan, että ”Kauppinen pyysi hallitusta pohtimaan sitä [erorahaa], jos hän itse eroaa”. Asiaa pohtimaan perustettiin työryhmä, joka päätyi tulkitsemaan Kauppisen epäselvää sopimusta niin, että läksiäisraha maksetaan silloinkin jos viranhaltija irtisanoutuu itse eikä saa potkuja. Sopivan tulkinnan saatuaan Kauppinen ilmoitti erostaan.

–En silloinkaan kommentoinut erorahan sisältöä. Työryhmä tulkitsi sopimusta, ja tulkinnan perusteella päädyttiin siihen ratkaisuun mihin päädyttiin, kiertelee Kataja nyt.

Kataja ei kuitenkaan halua sanoa, sallisiko Ailuksen sopimus läksiäisrahan myös tapauksessa, jossa toimitusjohtaja eroaisi itse. Kataja ei myöskään suoralta käsin osaa kertoa Ailuksen palkan tai mahdollisten korvausten suuruutta.

–Sopimuksessa on sanottu, miten ne menee, mutta ihan yksiselitteinen se ei ole. Koska olemme julkinen toimija ja toimitusjohtaja on virassa, mutta hoitaa myös toimitusjohtajan työtä, tämä on aika monimutkainen yhtälö, selittää Kataja.
 
Naurattaa välillä kun aina sanotaan että isolla palkalla iso vastuu! Mitäs vastuuta tässä nyt on kun vituilleen menneistä hommista maksetaan 500k käteen vaikka saa potkut?
 
Back
Ylös Bottom