Tämähän aihe on hieman monimutkaisempi kuin miltä se näyttää. Suomessa on useita eri varuskuntia ja varuskunnissa useita eri joukko-osastoja. Löytyy SissiK, KrhK, EHK, JK, PionK jne jne. Eli on varaa mistä valita ja jokaisessa paikassa treenimahdollisuudet ovat erilaiset. Itse koulutan sissejä ja aika kovia ovat ne pojat, jotka päivän palveluksen jälkeen vielä jaksavat salille raahautua. Vaihtoehtoisesti taas esim. EHK:ssa (esitutkinta ja huume komppania ;) ) jaksaa takuulla treenata illalla. Spol:en viikko-ohjelmaan kuuluu usein punttitreeniä.(Kysykää vaikka Megamanilta ja testomanilta
) Jokaisessa varuskunnassa on tietääkseni punttisali. Taso taas vaihtelee. Mutta armeijassa on muutama asia, joihin kannatta treenin kannalta kiinnittää huomiota.
Säännöllisyys: Heräät joka aamu (pl. sunnuntai) samaan aikaan, teet aamuvoimistelun samalla minuutilla (taitaa kuulua enää sissien ohjelmistoon), syöt aamupalan, lounaan ja päivällisen (ravitsevia kotiruokia) samaan aikaan joka päivä. (pl. taisteluharjoituksissa, joissa sissit kokkaavat herkullisia ruokia itse trangialla. Muunmuassa Pasta Carbonara, kanariisipata currykastikkeella jne jne) eli metsässäkin voi syödä sissinä hyvin, jos vain jaksaa kokkailla. No toisena asiana olisi voinut mainita tuon hyvän ruokapolitiikan. Säännöllisyys on tärkeää harjoitellessa.
Peruskunto: Harvalla tulee siviilissä vedettyä samanlaista aerobista/peruskuntotreeniä kuin armeijassa. Rinkka selkään, kompassisuunta 35-00, matka 50km, saa suorittaa... Varsinkin sissien peruskunto on monesti rautaa jo puolenkin vuoden palveluksen jälkeen. Vaikka palveluksen aikana laihtuisikin, on intin jälkeen hyvä aloittaa treenaamaan, koska peruskunto on hyvä. Moni "teinibodari" ei arvosta peruskuntoa, mutta itselläni tulosten palautuminen oli todella nopeaa ja nyt kyllä jaksaa jo paremmin käydä salilla, vaikka ei se omakaan homma mitään kevyttä ole.
Lisäksi, jos olet kovan luokan treenaaja, voit hakea harjoitusvapaata ja varsinkin PV:n puolella niitä myönnetään melko hyvin. Yksi ikävä seikkakin löytyy. Harva kapiainen pitää punttitreeniä arvossa ja he suunnittelevat liikuntakoulutukseen aina vain juoksemista, hiihtämistä ja suunnistamista. Sinänsä erittäin hyödyllisiä lajeja, mutta lihaskunnosta huolehtiminen on myöskin tärkeää. Itse olen aktiivisesti kannustanut varusmiehiä salille ja ainahan se on mukava mennä poikien kanssa samaan aikaan treenaamaan ja näyttää, että kuka on pomo
Kerran olin kyllä aivan
, kun varusmies veti maasta 300kg... En pysynyt perässä :(
Summa Summarum, jos "taistelutahtoa riittää", ei armeijassa tarvitse menettää kuntoaan juuri lainkaan. Muutama kilo saattaa tippua (itselläni nousi aikanaan 5kg), mutta mikä jää jäljelle on sitäkin tiukempaa ja karkaistumpaa lihaa. Itse en kyllä näe mitään syytä jättää armeijaa käymättä vain siksi, että muutama kilo saattaisi tippua tai tulokset laskea. Ja kyllähän jokainen itseään kunnioittava nuorimies käy armeijan...