Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tietysti itse voisit vasta myös siihen, mitä ja kuiinka suurta hyötyä BCAA:n nauttimisesta tarkalleen on ja miksi se ei katkaisisi paastoa?

"...research regarding BCAA supplementation there is enough positive scientific evidence to warrant its usage in high performance athletes. From numerous studies it is clear that BCAA's have a significant role in increasing overall conditioning factors such as aerobic and anaerobic capacities, by improving physiological markers such as: red blood cell count, hemoglobin, hematocrit, serum albumin, fasting glucose levels, a decrease in creatine phophokinase, increased glycogenesis, and even rapid alleviation of muscle inflammation. Other positive attributes associated with BCAA's as shown by current scientific literature includes: increased muscle recovery especially after intense eccentric exercise, alleviation of short term decrements in performance commonly associated with overreaching, improvements in plasma levels of BCAA's (often linked with fatigue), and may aid in the healing of injuries, sickness, and trauma. There may also be strength and muscle mass increases accompanied by BCAA supplementation. However, further research is needed to determine whether this is a direct or indirect effect of BCAA supplementation."

http://www.exrx.net/Nutrition/Supplements/BCAA.html

Kyllä tuossa aika hyvin hyötyjä on listattu.

Tila jossa elimistö alkaa käyttää ensin pääasiallisesti maksan glukoosia energiakseen, jonka jälkeen siirtyy lihasten glukoosiin? Se käynnistää myös muita prosesseja kuten autography, joka "puhdistaa" keskushermoston soluja. Ton tarkemmin en on top of my head tiedä, eikä ole kiinnostusta alkaa etsimään vastausta, kun ton tutkimuksen kolusin jo tohon tueksi.

Yleisestihän todetaan, että syöminen katkaisee paaston (liittyy insuliinireaktioon). Ton 50kcal rajanhan on Martin repäissyt perseestään (tietääkseni). Joillakinhan dietti limutkin haittaa laihtumista (insuliini). Yleisesti varmastikkin paasto katkeaa, kun elimistö saa tarpeeksi ruokaa ajaakseen autographyn ja glukoosisanahirviön alas. Joissain tapauksissa paasto voi varmaankin jatkua jopa pienten rasva ja proteeini määrien jälkeen. MUTTA koska IF:ssä ihmiset pitää tota 50kcal rajana ja BCAA:sta saattaa tulla jopa 50-60kcal IF:n sääntöjen mukaan BCAA:n ottaminen on "väärin".

Itse en sano, että se on väärin. En tosin näe sitä niin hirveän tarpeellisenakaan. Tietääkseni siitä miten paasto katkeaa ei ole tutkimuksia joten jokainen mutuilkoon ihan itsekseen ottaako vaiko ei.

Tietysti itse voisit vasta myös siihen, mitä ja kuiinka suurta hyötyä BCAA:n nauttimisesta tarkalleen on ja miksi se ei katkaisisi paastoa?

Ensinnäkin maksa ja lihas varastoi glykogeeniä, ei suoraan glukoosia. Toisekseen lihasten glykogeeniä ei enään pureta glukoosiin, vaan maksan glykogeenejen tyhjentyessä tapahtuu reaktio, jonka kirjotinkin pari postausta sitten, jota ei kyllä katkaista muutamalla grammalla bcaa:ta.

e. siitä vielä kertaukseksi:

Voisin kuvitella, että tällä "paastolla" tarkoitetaan aikaa, kun maksan glykogeenivarastot alkaa olemaan tyhjät, insut tippuu matalalle ja glukagonipitosuudet nousee, jolloin ollaan tilanteessa, että glukoneogeneesi starttaa ja energiaa aletaan repimään aminohapoista, sekä rasvoista pääosin.

Tai näin itse ainakin voisin tuon "paaston" käsittää, koska edellämainitut toiminnot crashaa, kun kroppaan imetään taas hiilaria ja glukoosia on saatavilla helpomminkin.

tosiaan :mutu:

Ite oon käsittänyt, että tohon glukoneogeneesiin siirtymiseen menis kauemmin aikaa kuin 16h... Tai näin taaskin muistelisin.

EDIT: Oon varmaan muuten väärässä tossa yllä olevassa.

Ite oon käsittänyt, että tohon glukoneogeneesiin siirtymiseen menis kauemmin aikaa kuin 16h... Tai näin taaskin muistelisin.

Kaikki on kiinni siitä, mitä oot syönyt ja kuinka aktiivinen olet ollut edellisestä ateriasta, jolla hiilihydraatteja on syöty. Kyllä se on joidenkin tutkimusten mukaan saatu jo muutamassa tunnissa edellisestä isosta ateriasta käyntiin, koska maksan glykogeenivarastot on senverran pienet, että suhteellisen pieni urheilu jo riittää tyhjentämään.

"...research regarding BCAA supplementation there is enough positive scientific evidence to warrant its usage in high performance athletes. From numerous studies it is clear that BCAA's have a significant role in increasing overall conditioning factors such as aerobic and anaerobic capacities, by improving physiological markers such as: red blood cell count, hemoglobin, hematocrit, serum albumin, fasting glucose levels, a decrease in creatine phophokinase, increased glycogenesis, and even rapid alleviation of muscle inflammation. Other positive attributes associated with BCAA's as shown by current scientific literature includes: increased muscle recovery especially after intense eccentric exercise, alleviation of short term decrements in performance commonly associated with overreaching, improvements in plasma levels of BCAA's (often linked with fatigue), and may aid in the healing of injuries, sickness, and trauma. There may also be strength and muscle mass increases accompanied by BCAA supplementation. However, further research is needed to determine whether this is a direct or indirect effect of BCAA supplementation."

http://www.exrx.net/Nutrition/Supplements/BCAA.html

Kyllä tuossa aika hyvin hyötyjä on listattu.

Jepa mutta ajattelin siis, mitä hyötyä on ottaa BCAA:ta 10g ennen paastottua treeniä? Mä epäilen, että BCAA:n muscle sparing on tossa tilanteessa todella marginaalista? Siis saat vaikka whey-proteiinista noi BCAA:t. Olettaen toki että syöt treenin jälkeen.

- - - Updated - - -

Kaikki on kiinni siitä, mitä oot syönyt ja kuinka aktiivinen olet ollut edellisestä ateriasta, jolla hiilihydraatteja on syöty. Kyllä se on joidenkin tutkimusten mukaan saatu jo muutamassa tunnissa edellisestä isosta ateriasta käyntiin, koska maksan glykogeenivarastot on senverran pienet, että suhteellisen pieni urheilu jo riittää tyhjentämään.

Jep olin väärässä ton suhteen tosiaan. Nyt muistin mistä tota kattelin ja se oli jossain lääketieteellisen julkasun yhteydessä eli aika irrelevantti. Siellä oli järjestys maksa, lihasten glukoosi, lihakset, ketonit. Ilmeisesti kroppa voi kuitenkin tuottaa ketoneja jo paljon aikaisemmin olosuhteiden ollessa siihen hyvät eli paljon FFA:ta veressä (free fatty acid keksin lyhenteen itse).

Tässä on tullu elettyä nyt tällä IF-systeemin mukaisesti ja tähän asti ollu tyytväinen erityisesti siihen, että heti aamulla olo on jo energinen. Nyt kun on pitkä kesäloma niin oon ollu syömättä klo 00.00-16.00 ja syöny 16-00.00 ja treenit siellä ihan illasta. Sitten kun arki taas alkaa ja salille en pääse kun klo 6 aamulla ja ruokailu koulussa klo 10-11, niin haittaako se "paljoa" jos on sen 3h syömättä treenin jälkeen?

Jepa mutta ajattelin siis, mitä hyötyä on ottaa BCAA:ta 10g ennen paastottua treeniä? Mä epäilen, että BCAA:n muscle sparing on tossa tilanteessa todella marginaalista? Siis saat vaikka whey-proteiinista noi BCAA:t. Olettaen toki että syöt treenin jälkeen.

Juurikin se, että glykogeneesi muodostaa glukoosia vapaista rasvahapoista ja aminohapoista. Tässä tapauksessa aminohapot tulee lihaksista ja antamalla kropalle aminohappoja, reenin aikana tapahtuva katabolia mininoidaan.

Juurikin se, että glykogeneesi muodostaa glukoosia vapaista rasvahapoista ja aminohapoista. Tässä tapauksessa aminohapot tulee lihaksista ja antamalla kropalle aminohappoja, reenin aikana tapahtuva katabolia mininoidaan.

No siis tää nyt oli selvää pässinlihaa. Kyseenalaistinkin ton 10g BCAA:n vaikutuksen kataboliaan treenin aikana. Treenin aikanahan olet katabolisessa tilassa ihan sama mitä syöt, joten mun on vaikea ymmärtää miten 10g BCAA:ta vaikuttaa tähän merkittävästi. Siis en kiistä että varmasti auttavat, mutta taas risk/rewardi on jossain ihan muualla. BCAA:t kuitenkin maksaa ja 10g proteiinia veressä workoutin aikana tuskin tuo merkittävää etua!

Olen nyt kahlannut ketjua hieman läpi ja IF:n (LG) perusperiaatteet lienee nyt selvät. Ihan tarkennuksena

a) palautusjuomaa ei kannata ottaa heti paaston aikana suoritetun treenin jälkeen, vaan jättää kaikki syötävä ravinto tuohon 8 tunnin ikkunaan (minulla treeni alkaa n. 15.00 ja ruokailu olisi klo 17.00)?
b) BCAA tulee ottaa ennen ja jälkeen treenin?
c) treenipäivänä hiilaria enemmän kuin rasvaa, lepopäivänä rasvaa enemmän kuin hiilaria, proteiinia aina enemmän kuin kahta muuta?
d) rasvanpolttoon soveltuu paremmin RPT kuin esim 5x5
e) lepopäivinä on ihan OK syödä vain yksi ateria, auttaa pitämään kalorit alhaalla

Kiittäen etukäteen :)

a) palautusjuomaa ei kannata ottaa heti paaston aikana suoritetun treenin jälkeen, vaan jättää kaikki syötävä ravinto tuohon 8 tunnin ikkunaan (minulla treeni alkaa n. 15.00 ja ruokailu olisi klo 17.00)?

Palautusjuomaa voi käyttää jos haluaa, mutta se lasketaan ruokailuikkunaan

b) BCAA tulee ottaa ennen ja jälkeen treenin?

Ennen paastotreeniä, jälkeen ainoastaan jos siirtää ruokailuikkunaa usean tunnin päähän treenistä

c) treenipäivänä hiilaria enemmän kuin rasvaa, lepopäivänä rasvaa enemmän kuin hiilaria, proteiinia aina enemmän kuin kahta muuta?

Treenipäivinä vältellään rasvaa, jos syödään huomattavasti yli kulutuksen. Käytännössä tämä koskee eniten massakausia, jolloin ylijäämä (500-1000 kcal/vrk) tulee treenipäivinä ja välipäivinä ollaan kevyesti miinuksella tai kaloritasapainossa.

d) rasvanpolttoon soveltuu paremmin RPT kuin esim 5x5

Berkhanin systeemeissä painoharjoittelua ei arvioida rasvanpolton perustein. RPT on melko minimalistinen ohjelma, jonka tarkoitus on ylläpitää/kasvattaa voimatasoja ja lihasmassaa dieetillä.

e) lepopäivinä on ihan OK syödä vain yksi ateria, auttaa pitämään kalorit alhaalla

Jep, vaikkakaan useaa 24h paastoa viikossa ei taideta juuri missään suositella

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihmeen hyvin tähänkin tottuu. Alussa oli välillä tuskallista odotella aina se 16h, että pääsee syömään, mutta tänäänkin tuli paastoiltua puolivahingossa yli 20h ja syötyä vaan 2 ateriaa neljään tuntiin. :) Alkaa oleen semmoset fiilikset, että tuskin tulee koskaan palattua takaisin "normaaliin" syömisrytmiin. Välillä saattaa jostain käytännön syystä venyä syömisikkuna yli 8h tmv, mutta en ainakaan itse tätä niin vakavasti ota. Kunhan se normaali arki pyörii tän ympärillä. :)

Jos joku nyt vaikka kertoo mulle mikä fysiologinen tila tämä "paasto" on? Paasto on päällä periaatteessa aina, kun ei syödä. Eli jos energiaa laitetaan suusta alas, ei paastota. BCAA:takin otetaan ihan syystä, joten kai se muuttaa elimistön tilaa verrattuna siihen, mitä tapahtuu täydellisen syömättömyyden aikana

teoriassa "paasto" eli minimaalisen insuliinin tila aiheuttaisi suurimmat piikit kasvuhormonin tuotannossa. mutta miten isot piikit ja vaikuttaako konkreettisesti? en tiiä ny sit...

Käsi ylös jos joku on treenaillut aamuisin ja jatkanut paastoa vielä treenin jälkeen... Eli esimerkiksi treeni aamulla klo 8.00 ja syömiset vasta klo 14.00 alkaen. Tuntuu niin hullulta että treenin jälkeen ottais pelkät aminohapot... Kokemuksia?

Tuntuuko se ajatus hullulta, vai ihan konkreettisesti epämiellyttävältä? Tän systeemin joustavuushan on sen parhaita puolia, imo. Saa aika helposti haettua sen mikä tuntuu itselle parhaalta.

Lähinnä tuota useamman tunnin syömättömyyttä treenin jälkeen meinasin, että tuntuu hullulta ajatus. Siksi kaipailisin kokemuksia kyseisestä tyylistä... Tuntuu että moni tekee niinpäin että syömiset on treenin läheisyydessä.

Käsi ylös jos joku on treenaillut aamuisin ja jatkanut paastoa vielä treenin jälkeen... Eli esimerkiksi treeni aamulla klo 8.00 ja syömiset vasta klo 14.00 alkaen. Tuntuu niin hullulta että treenin jälkeen ottais pelkät aminohapot... Kokemuksia?

Eli treenaisit kahesti päivässä? Muutenhan tossa ei ole mitään järkeä?

Jos treenaat VAIN aamulla, niin eikö kannattais vetää aminot ennen treeniä, aamupala treenin jälkeen palkkariksi, lounas normaalisti, jotain iltapäivällä, ja paastota siitä eteenpäin?

Ei... treenaisin vain aamulla. Tähän tyyliin siis:

Early morning fasted training

Here's a sample setup for a client that trains early in the morning and prefers the feeding phase at noon or later. Read this for details regarding this protocol.

6 AM: 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA.
6-7 AM: Training.
8 AM: 10 g BCAA.
10 AM: 10 g BCAA
12-1 PM: The "real" post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast.

For the sake of conveniency, I recommend getting BCAA in the form of powder and not tabs. Simply mix 30 g of BCAA powder in a shake and drink one third of it every other hour starting 5-15 minutes pre-workout. Tabs are cheaper, but much more of a hassle (you're going to have to pop a lot of tabs). Check my supplements guide for specific brand recommendations.

pikaedit: Eli hain lähinnä jos jollakulla olisi omakohtaisia kokemuksia tästä...

Ei... treenaisin vain aamulla. Tähän tyyliin siis:

Early morning fasted training

pikaedit: Eli hain lähinnä jos jollakulla olisi omakohtaisia kokemuksia tästä...

Ei ole pitkässä juoksussa kokemusta, mutta viikonlopputreenit vedän lähes aina noin. Oikein miellyttävää, saa kerättyä diipin ruokahalun siinä BCAA:n lipittelyn ohessa (itsellä ei yleensä edes ole nälkä heti treenien jälkeen)

Eli treenaisit kahesti päivässä? Muutenhan tossa ei ole mitään järkeä?

Järki on ihan siinä että haluan treenata aamusin ja syödä iltaisin, sen sijaan että olisin iltapäivästä eteenpäin paastossa. Sain vitullisen päänsäryn tuosta sun kommentista.

Ja on tähän aamutreenamiseen ja paastoamiseen jotain faktaakin täällä, mutta mä tulin kysymään onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia.

Kiitos asiakas kommentista, kuulostaa itseasiassa pirun mukavalta. :D

Järki on ihan siinä että haluan treenata aamusin ja syödä iltaisin, sen sijaan että olisin iltapäivästä eteenpäin paastossa. Sain vitullisen päänsäryn tuosta sun kommentista.

Kiitos asiakas kommentista, kuulostaa itseasiassa pirun mukavalta. :D

Pelkästään nukkumaan meno on mukavampaa täydellä vatsalla. Lisäksi itse säästäisin päivän parhaan hetken (syömisen) vapaa-ajalle jolloin voi röhnötä sohvalla mässäillen ja katsoen vaikka kurtisaanien puuhailua videotallenteelta. Se vasta perseestä olisi että hirveellä kiireellä mättäisi safkat töissä kymmenestä tupperware-rasiasta ja sitten tulisi kotiin jurnuttamaan paastolla juuri kun ruokahalu alkaa taas iskeä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom