Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Paastotreenaajat, suositelkaa hyvää BCAA merkkiä/makua? Vielä on jämät vanhasta Xtend Scivationista jäljellä ja ikävä tulee:itku: Noita uusia markkinoille tulleita makuja ei pysty edes väkisin juomaan, hyi helvetti tota Watermelon Madnessia:urjo:

Siis.. Tuo Xtend Scivation: Green Apple Explosion:han on aivan loistavaa tavaraa..? :)

Ihan vain esimerkkinä IF aloitettu tuossa 6 viikkoa sitten: Aloituspainot +20kg (x6), nyt +80kg (x6). Leuat +0kg (x10), nyt +35kg (x8). Voimat ja raivo nousee pöhisten. RPT:llä mennään.
Vatsa -4cm, paino -4kg. Toimii!

en tiedä mistä painoista noissa ensimmäisissä on kyse, mutta +35 kiloa leuanvetoon on aika kova muutos kuudessa viikossa. Alle vuosi niin ollaan jo maailmanennätyksessä tuolla tahdilla:)

Pahinta IF-hommissa on paastotreenaus. Meikä ei osaa enään yhtään treenata jos syön. Tuntuu, että vaikka syönnin ja treenin välissä ois 4h aikaa niin ruoka painaa vatsassa. Aivan perseestä.

Olen yrittänyt etsiä omalle kehotyypilleni (laihaläski) sopivaa tapaa ruokailla ja pysyä kunnossa. Toukokuun lopusta asti olen syönyt IF mallin mukaan koko ajan tarkentaen syömisiäni ja nyt olen päässyt kohtuullisen hyvään makrojakaumaan treeni/lepopäivinä. Tavoitteena siis onkin jatkaa samalla mallilla, vaikka kesällä tulee kaikenlaisia poikkeustapahtumia, jussit, juhlat ja reissut... Miten tarkasti olette pitäneet kiinni kellon ajoista syömisen/syömättömyyden puitteissa. Esim. jos maanantaina syön 16-22 ja seuraavan kerran ti lepopäivänä 15-19. Jos keskiviikkona on menoa jo päivällä, 16h tuntia ruokailusta on kulunut, siirrättekö syömisikkunaa? Aiheuttaako harmaita hiuksia?

Toki itseäni mielyttää IF-systeemissä se, että syömisikkunan puitteissa voi syödä välillä rennosti. Eikä silti tarvitse huolehtia kulutuksen ylittymisestä.
Olen harrastusteni ja kilpailujen myötä tehnyt tuhat ja yksi painonvetoa ja se on aina turhauttavaa. Paino kyllä tippuu, mutta se tuntuu/maistuu paskalle ja viimeisetikin lihasten rippeet katoaa.
Päätin tämän IF kokeilun myötä tehdä itselläni pienen tutkimuksen syyskuun loppuun asti:
Ruoka-ja treenipäiväkirja.
Painon ja kehonkoostumuksen muutokset. In Body tehty 4.6.2012.
Mielenkiintoista, hyvin mielenkiintoista.

Olen yrittänyt etsiä omalle kehotyypilleni (laihaläski) sopivaa tapaa ruokailla ja pysyä kunnossa. Toukokuun lopusta asti olen syönyt IF mallin mukaan koko ajan tarkentaen syömisiäni ja nyt olen päässyt kohtuullisen hyvään makrojakaumaan treeni/lepopäivinä. Tavoitteena siis onkin jatkaa samalla mallilla, vaikka kesällä tulee kaikenlaisia poikkeustapahtumia, jussit, juhlat ja reissut... Miten tarkasti olette pitäneet kiinni kellon ajoista syömisen/syömättömyyden puitteissa. Esim. jos maanantaina syön 16-22 ja seuraavan kerran ti lepopäivänä 15-19. Jos keskiviikkona on menoa jo päivällä, 16h tuntia ruokailusta on kulunut, siirrättekö syömisikkunaa? Aiheuttaako harmaita hiuksia?

Liika miettiminen aiheuttaa harmaita hiuksia. Syöt miten sulle on käytännöllistä. Jos ei tule 16h täyteen yhtenä/kahtena päivänä ni ei tuu, ei oo niin justiinsa. Jos menee 20-30h joku päivä, ni menee. Parempi vaan? It's not rocket surgery. :rolleyes:

Toki itseäni mielyttää IF-systeemissä se, että syömisikkunan puitteissa voi syödä välillä rennosti. Eikä silti tarvitse huolehtia kulutuksen ylittymisestä.

Jep, parikin MBn asiakkaista on ristiny leangainsin/IFän "dieettihuijauskoodiksi."

Olen harrastusteni ja kilpailujen myötä tehnyt tuhat ja yksi painonvetoa ja se on aina turhauttavaa. Paino kyllä tippuu, mutta se tuntuu/maistuu paskalle ja viimeisetikin lihasten rippeet katoaa.
Päätin tämän IF kokeilun myötä tehdä itselläni pienen tutkimuksen syyskuun loppuun asti:
Ruoka-ja treenipäiväkirja.
Painon ja kehonkoostumuksen muutokset. In Body tehty 4.6.2012.
Mielenkiintoista, hyvin mielenkiintoista.

Kirjota tänne sit tulokset. Itellä on vaan hyviä kokemuksia IFästä, vaikka tein yhden vuoden aivan retardeja ratkaisuja (tyyliin 1kg omppuja päivässä jne.. Ahmiminen jne.) Nyt oon saanu hommat hanskaan ja kehonkoostumus näyttää/tuntuu vaihtuvan todella hyvin. Paino putoaa hitaasti mutta varmasti.

Tavoitteena siis onkin jatkaa samalla mallilla, vaikka kesällä tulee kaikenlaisia poikkeustapahtumia, jussit, juhlat ja reissut... Miten tarkasti olette pitäneet kiinni kellon ajoista syömisen/syömättömyyden puitteissa. Esim. jos maanantaina syön 16-22 ja seuraavan kerran ti lepopäivänä 15-19. Jos keskiviikkona on menoa jo päivällä, 16h tuntia ruokailusta on kulunut, siirrättekö syömisikkunaa? Aiheuttaako harmaita hiuksia?

Ite haluun pitää tän homman helppona ja yksinkertaisena. Yleensä viikolla menee 16/8. Tonne 14-22 tuntiin noi paastot yleensä osuu ja syömisikkunat 3-8 h. Nyt kesällä viikonloppusin pidän ton syömisen aika vapaana, koska on kaikenlaista menoa, mutta yritän kuitenkin vähän ees mennä leangains-hommilla.

Paino on päässy nyt nousemaan hieman, koska herkut on maistunut ja vaihdoin etyyliesterin monohydraattiin. Tossa 95-98 kilossa toi kuitenkin hengailee.

BCAA.ta 5 grammaa ennen treeniä pitäis riittää että kone pysyy käynnissä. Ittellä reeni aika yleensä klo. 10 aikoihin.. Treenien jälkeen en syö sitten ennen kuin klo 16 aikoihin. Ja ei mulla ainakaan lihasta ole lähtenyt. Tai en tiedä siitä. Tulokset ovat parantuneet. Se on tärkeintä. Jos katabolia pelottaa liikaa niin en usko että perus palkkari treenin jälkeen tuhoaisi ideaa liikaa. Jäähän siinä munkin tapauksessa vielä 4-5 tuntia palkkarin jälkeen ennen seuraavaa ateriaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toki se katkaisee paaston. Mutta toisaalta kaikki palkkarin ravinteet menee lähes 100%:sti "hyötykäyttöön".. Ja itse treenin aikainen energian kulutus lienee palanut myös toivotuista paikoista. Jos haluaa kaikki paaston hyödyt niin silloin palkkari on extra-verboten... Toisaalta, jos paastoa käyttää vain rajoittaakseen kaloreita ei asialla sen suurempaa merkitystä ole.. Itsellä siis treenit yleensä 10-11(:30) ja syömisikkuna alkaa vasta 16 tai jopa 17. Painon putoamisen kannalta tämä kyllä toimisi erittäin hyvin. Ei mulla edes kovan treenin jäljiltä ruoka oikein maistuisi heti muutenkaan. Mutta jos pyrkimys on edes vähän yrittää lihoja vahvistaa/kasvattaa niin näkisin että silloin se palkkari reenin päälle antaa suuremman hyödyn, mitä oikean paastoajan lyhentäminen haittaisi.

- - - Updated - - -

Ja ainakin Lean-gainsin "virallisissa" ohjeissa on myös otettu kantaa siihen että treeni sijoittuu keskelle paastojaksoa, eikä sen loppuun/syömisjakson alkuun. Sekä dietti- että bulkkitapauksissa.

Mut tuo palkkari katkaisee paaston?

BCAA nauttiminenkin katkaisee paaston.

- - - Updated - - -

Muista jostain lukeneeni 10kcal kun pysyy alle, niin ei mene paasto pipariksi. Tuo kuulostaa kyllä melko hifistelyltä, eikä siis purkkaakaan saa laittaa suuhun.
Xtendiä otan 15min ennen treeniä. Ihan sama miltä maistuu, kun vaan toimii.
Omegat, Udosit jne sijoitan treenistä mahdollisimman kauas, p ja hh paremman imeytymisen toivossa (8h syömisikkuna kuitenkin).
n. +200-500kcal treenipäivät. Välipäivät n. -400-600kcal.
Ihan vain esimerkkinä IF aloitettu tuossa 6 viikkoa sitten: Aloituspainot +20kg (x6), nyt +80kg (x6). Leuat +0kg (x10), nyt +35kg (x8). Voimat ja raivo nousee pöhisten. RPT:llä mennään.
Vatsa -4cm, paino -4kg. Toimii!

Et oo tainnu aikasemmin leukoja vedellä vai?

En suoraan sanottuna ole mistään lukenut mitään tieteellistä siitä mikä määrä kaloreita ja missä muodossa katkaisee paaston. Tuo 50kcal on Berkhamin mutuilu käsittääkseni. Muutenkin tuo paaston katkeaminen on hieman hämärä käsite. Voisi kuvitella että jos nyt vetää vaikka 100 kcal proteiinidrinkin kesken paaston niin tuskin siinä kaikki menee vituiks ja palataan x-määrä ajaksi samaan tilanteeseen kuin oltaisiin juuri syöty.

Jos joku nyt vaikka kertoo mulle mikä fysiologinen tila tämä "paasto" on? Paasto on päällä periaatteessa aina, kun ei syödä. Eli jos energiaa laitetaan suusta alas, ei paastota. BCAA:takin otetaan ihan syystä, joten kai se muuttaa elimistön tilaa verrattuna siihen, mitä tapahtuu täydellisen syömättömyyden aikana

Jos joku nyt vaikka kertoo mulle mikä fysiologinen tila tämä "paasto" on? Paasto on päällä periaatteessa aina, kun ei syödä. Eli jos energiaa laitetaan suusta alas, ei paastota. BCAA:takin otetaan ihan syystä, joten kai se muuttaa elimistön tilaa verrattuna siihen, mitä tapahtuu täydellisen syömättömyyden aikana

Voisin kuvitella, että tällä "paastolla" tarkoitetaan aikaa, kun maksan glykogeenivarastot alkaa olemaan tyhjät, insut tippuu matalalle ja glukagonipitosuudet nousee, jolloin ollaan tilanteessa, että glukoneogeneesi starttaa ja energiaa aletaan repimään aminohapoista, sekä rasvoista pääosin.

Tai näin itse ainakin voisin tuon "paaston" käsittää, koska edellämainitut toiminnot crashaa, kun kroppaan imetään taas hiilaria ja glukoosia on saatavilla helpomminkin.

tosiaan :mutu:

Ja mitä tulee "kisahemmoihin", niin ne on oma laskunsa. Niin kauan kuin natuilette, niin ei kannata katsoa, kuunnella tai lukea kisailijoiden tai roinaajien ohjeita. Enkä usko että IF sopii/kannattaa edes roinaajille...?

Totta puhut tosta roinaajien tekemisten seuraamisen järjettömyydestä natuilla, mutta mun mainitsema kaveri oli Hulkki, joka on natu. Toki lahjakas sellanen eli hänen treenimääriä ei kannata lähteä matkimaan, mutta kyse oli nyt yleensäki treenaamisen tyylistä (low vs. high intensity).

Tuohon sarjojen ja toistojen määrään sen verran kommentoin, että miksi niiden määrää tulisi plussalla ollessa lisätä? Jos esim. treenaa 3-jakoisella 4krt viikossa ja tekisi penkin rpt-tyyliin 3 sarjaa per treeni, tulisi rinnalle suoraa rasitusta 6 sarjaa viikossa. Oman kokemuksen mukaan kyllä riittää ihan hyvin "massallakin." Toki itsellä kokemusta myös DC-treenistä ja oppinut sitä myöden ottamaan kaiken irti yhdestä sarjasta.

Siksi, että kalorien määrä vaikuttaa siihen kuinka hyvin sitä palautuu treenistä. Toinen vaihtoehto on lisätä frekvenssiä eli vähentää lepopäiviä.

Vastaatko samalla vielä tähän, muuten toi sun eepos on totaalisen hyödytön:

Tila jossa elimistö alkaa käyttää ensin pääasiallisesti maksan glukoosia energiakseen, jonka jälkeen siirtyy lihasten glukoosiin? Se käynnistää myös muita prosesseja kuten autography, joka "puhdistaa" keskushermoston soluja. Ton tarkemmin en on top of my head tiedä, eikä ole kiinnostusta alkaa etsimään vastausta, kun ton tutkimuksen kolusin jo tohon tueksi.

Yleisestihän todetaan, että syöminen katkaisee paaston (liittyy insuliinireaktioon). Ton 50kcal rajanhan on Martin repäissyt perseestään (tietääkseni). Joillakinhan dietti limutkin haittaa laihtumista (insuliini). Yleisesti varmastikkin paasto katkeaa, kun elimistö saa tarpeeksi ruokaa ajaakseen autographyn ja glukoosisanahirviön alas. Joissain tapauksissa paasto voi varmaankin jatkua jopa pienten rasva ja proteeini määrien jälkeen. MUTTA koska IF:ssä ihmiset pitää tota 50kcal rajana ja BCAA:sta saattaa tulla jopa 50-60kcal IF:n sääntöjen mukaan BCAA:n ottaminen on "väärin".

Itse en sano, että se on väärin. En tosin näe sitä niin hirveän tarpeellisenakaan. Tietääkseni siitä miten paasto katkeaa ei ole tutkimuksia joten jokainen mutuilkoon ihan itsekseen ottaako vaiko ei.

Tietysti itse voisit vasta myös siihen, mitä ja kuiinka suurta hyötyä BCAA:n nauttimisesta tarkalleen on ja miksi se ei katkaisisi paastoa?

Suositut

Back
Ylös Bottom