Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ihan sama mitkä housut, mutta kaveri joka kirjottaa fuckaroundtitis tapaisia juttuja käyttää pyyhettä niskan takana? Toi kaveri alkaa vaan muistuttamaan enemmän ja enemmän kaksinaismoralismin ruumillistumaa.

Kai se viidessä vuodessa voi mielipide vaihtua? :D

Päivän ensimmäinen ateriahan se "aamupala" joka tapauksessa on, syö sen mihin aikaan tahansa. :)
Niinpä. Ja sinänsä jännää kun pohditaan aamiaisen englanninkielistä sanaa breakfast. Sehän on vapaasti suomennettuna paaston katkaisu. Suomessa puhutaan aamupalasta ja aamiaisesta, niin ulkomailla se on yön aikaisen paaston katkaisemista... periaatteessa.

Päivän ensimmäinen ateriahan se "aamupala" joka tapauksessa on, syö sen mihin aikaan tahansa. :)

Tota oon kans käyttäny, mutta jos nyt pysytään siinä, että on tärkeetä syödä aamulla kunnolla. Olen vaan sönköttäny jotain, että evoluutiosta eli "ei ne luolamiehetkää mitään aamupalaa syöny vaan lähtivät metsästämään ja/tai kalastamaan ja söivät siis paljon myöhemmin". Ja jatkan, että "sen takia syömättömyys ei laske energisyyttä vaan päinvastoin, koska meidän geenit ei oo kerenny muuttumaan ja edelleen kroppa menee sellaselle moodille, että nyt pitää saada ruokaa". Tollanen esi-isiin vertaaminen vaan menee monella yli hilseen, mutta kai se pitää vaan sitte laskea niiden menetykseks :P Löytyiskö sellasta selitystä, joka ei ehkä pelästyttäs niin paljo? Siks suht tärkee homma itelle ku tulevana PT:nä kelasin lähteä varovasti tätä uusille asiakkaille ehdottamaan, joten perustelut on oltava aika timanttiset, koska ensimmäinen ajatus ihmisillä on aina, että mitä :anssi: tää nyt taas on.

Tässä meinasin vaan pelkoa siitä, että se rasva ajautuis fläsäks helpommin samalla aterialla nautittuna. On muuten hauskaa hommaa treenin jälkeen suorittaa toi safkaus. Siistiä lapata semmonen reilu kilo riisiä lautaselle, jonka jälkeen saa vetää vielä jälkiruokaa. :D

Oot hienosti päässy ateriatiheysmyytistä irti, mutta oot vielä kiinni tossa hiilareiden ja rasvan välttämisessä samalla aterialla :) Okei, koska ei voi koskaan tietää tälläsissä jutuissa missä ollaan kahta mieltä, että kumpi puoli on loppupeleissä oikeessa ni itekki koittanu hirveitä hiilari-rasva -yhdistelmäpommeja noin niinku lähtökohtasesti välttää, mutta koska todennäkösesti huuhaata ni en lähtis sitä hirveesti stressaamaan.

Itellä on vähän kysymysmerkki tän jatkaminen, koska kohta alkaa fyysiset 3-vuorotyöt (viikko kutakin vuoroa) ja samalla aloitan työmatkapyöräilyn (en varmaan päivittäin, mutta 2-3 krt/vko). Kulutus on pahimmillaan yli 5000 kcal päivässä. Aamu- ja yövuoroissa isoimmat safkat vedettäisiin kotosalla, mutta iltavuorossa ruokailut menisi työpäivän sekaan, joka ei ajatuksena oikein iske. Haasteita tulee, mutta sehän on välillä hyvä vaan. Löytyykö täältä henkilöitä, jotka on yhdistäny tän fyysiseen duuniin tai muuten kovaan kulutukseen? Muutkin saa kommentoida, että yritänkö haukata liikaa kerralla?

Itellä on vähän kysymysmerkki tän jatkaminen, koska kohta alkaa fyysiset 3-vuorotyöt (viikko kutakin vuoroa) ja samalla aloitan työmatkapyöräilyn (en varmaan päivittäin, mutta 2-3 krt/vko). Kulutus on pahimmillaan yli 5000 kcal päivässä. Aamu- ja yövuoroissa isoimmat safkat vedettäisiin kotosalla, mutta iltavuorossa ruokailut menisi työpäivän sekaan, joka ei ajatuksena oikein iske. Haasteita tulee, mutta sehän on välillä hyvä vaan. Löytyykö täältä henkilöitä, jotka on yhdistäny tän fyysiseen duuniin tai muuten kovaan kulutukseen? Muutkin saa kommentoida, että yritänkö haukata liikaa kerralla?

En nyt ihan 5000kcal päiväkulutukseen mutta lähemmäs 4000 kyllä tulee kun päivälle osuu kahdet treenit ja sali + arkiliikunta (185/80). Ite oon suosiolla mättäny noina päivinä välillä ihan hillitöntä paskaakin, tyyliin pizzaa hampurilaisia ja karkkejaki, mikä on tietysti ihan kamalaa :)

Elä nyt keksi tekosyitä itselles. Käännä sitä kelloa sillain sopivasti, että ruokailut on aina kotona. Mikään ei estä aamu salia ja sen jälkeen armotonta mässäystä kunnes töihinlähtö koittaa.

Oon helmikuun alusta ollut dieetillä ja painoa on tippunut tähän mennessä 7 kiloa. Kokonaan en ole tätä threadia jaksanut selata läpi, mutta olen lueskellut ensimmäisiä ja viimeisiä sivuja sekä lisäksi oon lueskellut tota rippedbody.jp sivustoa. Aattelin ottaa tän dieetin kokeiluun ton rippedbody.jp -sivuston ohjeiden mukaisesti ihan vaan halusta kokeilla jotain uutta ja ehkä välillä vituttaa toi 2 tunnin välein syöminen ja kaikkien välipalojen roudaaminen mukana. Eli testaillaan tätä vähän aikaa ja katotaan, että mitä saadaan aikaiseksi.

Jos nyt oikein oon noi ohjeet sisäistänyt, niin treenipäivinä paljon hiilaria, protskua ja vähän rasvaa. Lepopäivinä sitten protskua, rasvaa ja vähän hiilareita. Syömisikkunana pidän klo 12-20 välisen ajan ja loput ajasta menee sitten paastolla. Ateriat syön klo 12, klo 16 ja klo 20. Kalorit treenipäivänä 2500 ja lepopäivänä 2000, eli n. -500kcal/päivä tahdilla mennään. Ainut asia missä joudun poikkeamaan ohjeista on, että treeni tulee tehtyä illalla klo 18 aikaan, eli 2 ateriaa tulee syötyä ennen treeniä ja 1 ateria sitten treenin jälkeen, eli toivottavasti tässä ei mennä sitten pahasti metsään.

Tänään tämä kokeilu nyt alkoi ja huhhuh, kun on täys olo koko ajan. Kun on tässä pari kuukautta tottunut vetämään pieniä aterioita, eli esim. 2 rahkaa, niin tulee oikeen huono olo tästä mättämisestä.

Ekaksi ateriaksi vedin 350g kanasuikaleita, 150g Blue Dragonin täysjyvänuudeleita (jotka turposi keitettäessä ihan helvetisti) ja kasviksia. Seuraavaksi vedin palkkarin, kananrinnan, 150g nuudeleita ja kasviksia. Nyt on niin ähky olo, kun olla ja voi, mutta kolmas ateria pitäis vielä mättää sisälle.

Oon helmikuun alusta ollut dieetillä ja painoa on tippunut tähän mennessä 7 kiloa. Kokonaan en ole tätä threadia jaksanut selata läpi, mutta olen lueskellut ensimmäisiä ja viimeisiä sivuja sekä lisäksi oon lueskellut tota rippedbody.jp sivustoa. Aattelin ottaa tän dieetin kokeiluun ton rippedbody.jp -sivuston ohjeiden mukaisesti ihan vaan halusta kokeilla jotain uutta ja ehkä välillä vituttaa toi 2 tunnin välein syöminen ja kaikkien välipalojen roudaaminen mukana. Eli testaillaan tätä vähän aikaa ja katotaan, että mitä saadaan aikaiseksi.

Jos nyt oikein oon noi ohjeet sisäistänyt, niin treenipäivinä paljon hiilaria, protskua ja vähän rasvaa. Lepopäivinä sitten protskua, rasvaa ja vähän hiilareita. Syömisikkunana pidän klo 12-20 välisen ajan ja loput ajasta menee sitten paastolla. Ateriat syön klo 12, klo 16 ja klo 20. Kalorit treenipäivänä 2500 ja lepopäivänä 2000, eli n. -500kcal/päivä tahdilla mennään. Ainut asia missä joudun poikkeamaan ohjeista on, että treeni tulee tehtyä illalla klo 18 aikaan, eli 2 ateriaa tulee syötyä ennen treeniä ja 1 ateria sitten treenin jälkeen, eli toivottavasti tässä ei mennä sitten pahasti metsään.

Tänään tämä kokeilu nyt alkoi ja huhhuh, kun on täys olo koko ajan. Kun on tässä pari kuukautta tottunut vetämään pieniä aterioita, eli esim. 2 rahkaa, niin tulee oikeen huono olo tästä mättämisestä.

Ekaksi ateriaksi vedin 350g kanasuikaleita, 150g Blue Dragonin täysjyvänuudeleita (jotka turposi keitettäessä ihan helvetisti) ja kasviksia. Seuraavaksi vedin palkkarin, kananrinnan, 150g nuudeleita ja kasviksia. Nyt on niin ähky olo, kun olla ja voi, mutta kolmas ateria pitäis vielä mättää sisälle.

Niin, siis mikää pakkohan ei oo juuri sitä 3 ateriaa syödä. Syö vaikka yksi ateria klo 16, jossa 20-30% päivän kaloreista ja sitten loput kalorit treenin jälkeen. Tai sitte kahdella aterialla 15% per ateria ja loput 70% treenin jälkeen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Elä nyt keksi tekosyitä itselles. Käännä sitä kelloa sillain sopivasti, että ruokailut on aina kotona. Mikään ei estä aamu salia ja sen jälkeen armotonta mässäystä kunnes töihinlähtö koittaa.

Mä en ole sellanen kaveri, joka keksii tekosyitä.

Pitää nyt tutkailla, että miten se ruohahalu heräilee aamulla, kun menee paastolla treenaamaan. On muuten vittumaista puuhaa syödä isoa määrää ruokaa, jos ruokahalu on nolla. Mulla on ollu aina ongelmana, että palkkarin jälkeen ruoka alkaa maistumaan vasta 2-3 tunnin jälkeen. Toisaalta homman voisi koittaa ratkaista niin, että vetelee sitä palkkaria siinä safkan yhteydessä. Noo katsellaan sitten, kun on ensimmäisen iltavuoroviikon aika.

ps. ei se pyöräilykään ole kivaa täydellä mahalla ;-)

Mites tuossa lasketaan noi prosentit samasta kalorimäärästä sekä treeni- että lepopäivinä? Itse olen laskenut treenipäiviin vielä mukaan treenin kuluttamat kalorit ja siihen päälle sitten +prosentit.

Tuo laskuri, kuten useimmat muutkin, laskevat keskiarvokulutuksen per päivä ottaen huomioon laskurille syötetyn aktiivisuustason. Eli tuo Total Daily Energy Expenditure sisältää myös liikuntaan kuluvat kalorit. Siihen ei siis ole tarkoitus laskea itse mukaan enää mitään. Toki oikeasti kulutat treenipäivänä enemmän kuin annettu TDEE arvo ja lepopäivänä vähemmän mutta on helpompaa laskea keskiarvokulutus ja syödä sen mukaan.

Mä en ole sellanen kaveri, joka keksii tekosyitä.

Pitää nyt tutkailla, että miten se ruohahalu heräilee aamulla, kun menee paastolla treenaamaan. On muuten vittumaista puuhaa syödä isoa määrää ruokaa, jos ruokahalu on nolla. Mulla on ollu aina ongelmana, että palkkarin jälkeen ruoka alkaa maistumaan vasta 2-3 tunnin jälkeen. Toisaalta homman voisi koittaa ratkaista niin, että vetelee sitä palkkaria siinä safkan yhteydessä. Noo katsellaan sitten, kun on ensimmäisen iltavuoroviikon aika.

ps. ei se pyöräilykään ole kivaa täydellä mahalla ;-)
Kokeiles pahuuttas jättää palkkari vallan pois ja ottaa kiinteetä safkaa tilalle. Olen itse tehnyt näin ja toiminut hyvin. Mulla tosin ei oo ollut ongelmia syödä treenin jälkeen. Aikasemmin oli ongelmia, jos söi ennen treeniä, niin rupes röyhtäyttään, närästään ja oksuttaan, mutta nyt sekin on korjaantunut paastotreenin myötä.

Minkäslaista ruokalistaa porukka noudattaa? Meneekö mässäilyksi vai onko linja tiukka? Onko päällä dieetti, bulkki, ylläpito vai muu? Itse olen alkanut syömään suht rohkeasti treenipäivinä. 3000 kaloria ajattelin kuitenkin pitää toistaiseksi rajana ja välipäivinä mennään kohtalaisesti miinuksilla.

Tässä olisi tämänpäiväinen selkäpäivän menuu. Ateriat erotettu viivoilla

su.webp

Proteiiniahan tuossa tulee periaatteessa ihan liikaa, kun rasvaton massa on siellä 73kg paikkeilla. Tuntuu vaan jotenkin väärältä syödä yksikin pelkkä hiilariateria. Rahkaakaan en yleensä syö (enkä muita maitotuotteita), mutta silloin tällöin herkuttelen ja onhan tuo kustannuspoliittisestikin hyvä proteiininlähde. Ja ei tarvii muistuttaa että olen S-ketjun orja :D

Minkäslaista ruokalistaa porukka noudattaa? Meneekö mässäilyksi vai onko linja tiukka? Onko päällä dieetti, bulkki, ylläpito vai muu?

Bulkki päällänsä ja jokunen kerta viikossa tulee lähinnä illan viimisen aterian rasvalähteeks jotain - ainakin virallisten suositusten mukaan - vähän "epäterveellisempää" kuten laatusuklaata. Laatu tarkoittaa tässä yhteydessä joko raakasuklaata tai sellasta jossa on iso kaakaopitoisuus eli ei mitään perus Fazerin sinistä siis. Tai sitten maapähkinävoita. Hiilarilähteet yleensä melko tiukasti laadukkaita, mitä nyt treenin jälkeisen aterian maustamatommasta jogurtista ja herasta tehtyyn juomaan menee melkein aina hunajaa tai agave-siirappia maukutukseen. (En yleensä tykkää kirjotella omista treeneistä tai syömisistä hirveesti, mutta ehkä noista joku saa jotain terveellistä herkutteluideaaki :))

Proteiiniahan tuossa tulee periaatteessa ihan liikaa, kun rasvaton massa on siellä 73kg paikkeilla. Tuntuu vaan jotenkin väärältä syödä yksikin pelkkä hiilariateria.

Täh? Eihän kukaan ole käskeny syömään 750g rahkaa tai 600g lihaa päivässä :face: Ja siis toi sun rasvamäärä ansaitsis kyllä toisen facepalmin. Jos tosta ei tuu ongelmia ni olet friikki ja kumoat rasvan tärkeyden ruokavaliossa. :D Ja tossaki kaikki rasva tulee broilerista ja rahkasta eli tyydyttymätöntä rasvaa - ja sitä kautta omega-3:sia - ei tule käytännössä YHTÄÄN! Kyllä mä suosittelisin vahvasti lisäämään vaikka tonne rahkan sekaan pähkinöitä ja vihannesten sekaa öljyä. Ja jotta kalorimäärä pysyis samana ni proteiinista poijes.

Minkäslaista ruokalistaa porukka noudattaa?

Mun ruokailut näyttää yleensä melko samanlaisilta kuin tuo sun lista. Oon tosin tällä hetkellä dieetillä joten treenipäivinä tulee n. 2500 kcal ja lepopäivinä n. 1600 kcal. Broileria tulee syötyä melko paljon (ohutleikkeitä, fileitä tai suikaleita) ja sitten jauhelihasta tulee tehtyä esim. lihamureketta jne. Kananmunat on myös pop. Treenipäivinä mulla on nyt uus lemppari sellainen sotku mikä saadaan aikaan 500 gramman Milbona rahkasta, puolesta kilosta jotain perusjugurttia ja kahdesta desistä kaura/moniviljahiutaleita. :rock:

Arkipäivisin syön myös työpaikan ruokalassa mutta siellä on onneksi melko hyvä valikoima joten lepopäivinäkin saa hyvin protskua ilman hiilareita kun ottaa salaattibuffetista ruuat. Makrot mulla tällä hetkellä menee osittain mutulla treenipäivisin 200p/350hh/40r ja lepopäivinä 200p/50hh/70r. Tosin esim. nyt on kotona makaronilaatikkoa joten viikonlopun lepopäivinä on tullut hieman enemmän hiilaria ja vähemmän protskua kuin "tavoite". En stressaa ihan kauheesti noitten kanssa mutta toisaalta en kyllä mitään herkkujakaan pahemmin syö, enkä kyllä ole syönyt ennenkään. Poikkeuksena viikko sitten tehtiin avovaimon kanssa juustokakku mutta me syötiinkin se viiden päivän kuluessa eikä Berkhan tyylisesti heti kokonaan. :D

-elgen-: Mitä tuo alle 1g/kg rasvansaanti sitten oikeasti aiheuttaa? Yritin siitä jotain infoa löytää mutta en löytänyt muuta kuin että ko. määrää suositellaan hormonitoiminnan ja rasva-aineenvaihdunnan takia. Itsehän en suosituksesta keskimäärin kauheasti jää alle kun oma paino on nyt 74 kiloa ja muutenkin dieetin jälkeen tulee ylläpito/bulkkaus kaloreilla sitten sitä rasvaa taas lisää. Onko haittavaikutukset välittömiä vai onko ne sellaisia jotka ilmenee vasta vuosien "rasvavajauksen" jälkeen?

Täh? Eihän kukaan ole käskeny syömään 750g rahkaa tai 600g lihaa päivässä :face:

Mainitsin lähinnä sen takia tuon, että yleensä en noin paljon proteiinia syö, enkä siis pidä millään muotoa tarpeellisena noin suurta proteiininsaantia. Rahka ja marjat on vaan jotain niin hyvää että sitä pitää välillä saada ja jos ei kiinnosta kompensoida lihan vähentämisellä niin proteiinimäärä nousee melko helposti

Ja siis toi sun rasvamäärä ansaitsis kyllä toisen facepalmin. Jos tosta ei tuu ongelmia ni olet friikki ja kumoat rasvan tärkeyden ruokavaliossa. :D Ja tossaki kaikki rasva tulee broilerista ja rahkasta eli tyydyttymätöntä rasvaa - ja sitä kautta omega-3:sia - ei tule käytännössä YHTÄÄN! Kyllä mä suosittelisin vahvasti lisäämään vaikka tonne rahkan sekaan pähkinöitä ja vihannesten sekaa öljyä. Ja jotta kalorimäärä pysyis samana ni proteiinista poijes.

Lepopäivinä ne rasvat. Yli 80g tulee useimmiten ja näitä päiviä on viikossa 4, eilenkin tuli 89g plus pari teelusikallista kalaöljyä. Ja et ole koskaan kuullut ihmisestä, joka voi hyvin vähärasvaisella ruokavaliolla? Kunhan pääsee lepopäivinä syömään enemmän, niin rasvamääräkin vastaavasti nousee.

Mitäs ootte mieltä onko mitään järkeä ottaa BCAA:ta joka aamu ennen töihin menoa. Työ on kuitenkin fyysisesti melko raskasta ja tuossa ehtii tulla sellanen 4-6h töitä ennen ensimmäistä ateriaa.

Mikä on jengin nykypäiväinen tieto siitä onko peruna "ns" pahasta. Ennen kaikki vouhkos, että peruna pois ja riisiä ja makaronia tilalle. Beginner näyttää ainakin olevan perunoiden suurkuluttaja :D Ite tykkään syödä perunoita, ehkä eniten (riisin ja makaronin tilalla) mutta mihin perustuu toi perunoiden ainainen dissaus? + niitä saa syödä vitusti enemmän kun riisiä, niin saa mahan paremmin täyteen. ;)

Mikä on jengin nykypäiväinen tieto siitä onko peruna "ns" pahasta. Ennen kaikki vouhkos, että peruna pois ja riisiä ja makaronia tilalle. Beginner näyttää ainakin olevan perunoiden suurkuluttaja :D Ite tykkään syödä perunoita, ehkä eniten (riisin ja makaronin tilalla) mutta mihin perustuu toi perunoiden ainainen dissaus? + niitä saa syödä vitusti enemmän kun riisiä, niin saa mahan paremmin täyteen. ;)

Perunaa naamaan vaan. Insuliini-indeksi listattu wikipedian taulukossa heti karkkirakeiden ja mars-patukan jälkeen suurimmaksi. Ja insuliiniahan nimenomaan tarvitaan treenin jälkeen kuljettamaan ravinteita lihakseen. Kai se vouhutus osin johtuu nimenomaan korkeasta glykeemisestä indeksistä ja insuliini-indeksistä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom