Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Muutama kysymys:
- Voinko ottaa ennen nukkumaanmenoa 5g l-arginiinia katkaisematta paastoa?
- Otan ennen treeniä 10g BCAA, 5-10g sitrulliinimalaattia, 5g l-arginiinia, 5g beta-alaniinia, 5g tauriinia ja kofeiinia, mikä jo ilmeisesti riittää katkaisemaan paaston.(?) Pitäisikö tuon "boosterin" ottaminen ajoittaa mieluummin syömisvaiheen alkuun?
- Voinko ottaa lepopäivinä 10g BCAA paastovaiheen aikana? Entä monivitamiinivalmistetta joka sisältää n. 3g beta-alaniinia?
- Onko IF-dieetti tuomittu epäonnistumaan, jos ei noudata paleo-, vhh-, karppaus-, spartan warrior - tai ultimate neanderthal-ruokavaliota?

- Ei todennäköisesti merkitystä, mutta aika järkyttävän isoja annoksia noita käytät....Vai onko pienemmistä annoksiin ja tottunu, että on tarvinnu kasvattaa? Meinaan n. puolet noista yleensä suositellaan annoskooks. Varsinki ku on noin paljo ainesosia ni luulis pärjäävän vähemmälläki...Ja matalan volyymin ja alle 6-8 toiston treeneissä beta-alaniini ja sitrulliinimallaatti on yhtä tyhjän kanssa, koska ne on ns. maitohappopuskureita eli suomeks sanottuna, jos treenissä ei muodostu maitohappoa runsaasti ni hukkaan menee.
- Miks ottaa BCAA:ta lepopäivinä? Kataboliakammo? :) Ei siinä, niin oli itelläki ja niin otin itekki, mutta pikkuhiljaa "pystyin luopumaan".
- IF ei sen kummemmin määrittele diettisafkoja. Ohjeistukset koskee lähinnä makroravinteiden suhteita ja niiden ajoitusta (treenipäivinä minimaalisesti rasvaa ja lepopäivinä enemmän, n. 50g hiilareita ja protskua ennen treeniä, suurin osa kaloreista treenin jälkeen jne.) Ja esim. noi makroravinnepainotukset treeni- ja lepopäivien välillä ei liity mitenkään pätkäpaastoon vaan mr. Berkhan suosittelee niitä todennäkösesti myös niille ihmisille, jotka ei halua tai pysty pätkäpaastoilua noudattamaan.

En ole huomannut haittavaikutuksia noista mun pre ja post jauheista. Paasto mitä ilmeisimmin katkeaa, mutta ei se poikki kauaa ole kun treenin ympärillä niitä nappailee. Eli varmaan kin kokonaisuuden kannalta aika merkityksetön juttu.
Treenistä max pari tuntia ja 60-70% päivän kaloreista ja 70% hiilistä. Iltasella sitten toinen satsi sapuskaa prodepainotteisesti ja treenipäivän miikat 500-800kcal. Mun sapuskaikkuna on noin 5h. Lepopäivinä
hiiliä huomattavasti vähemmän ja pikkasen pienemmät miikat (100-300). Viikkoon kolme punttia ja viisi lyhyttä (3-4km) ja matalasykkeistä aamulenkkiä ja kaksi vetoharjoitusta juosten.
Mä otan tälläset enne ja jälkeen treenin ja paastotilassa treenaan aamupäivisin.
- bcaa 10g
- kreatiini 5g
- beta-alaniini 5g
- glutamiini 5g
- arginiini 5g
- sitruliini malaatti 5g
- msm 5g
- raakakaakao 5g

Hoitaako noi isot ateriat leptiinin kohdilleen? Mulla paasto laskee leptiiniä, eikä huvita liikkua tiedostomattomasti yhtä paljon kuin aiemmin. Monesti vielä myöhemmin tulee ylimääräinen nälkä, mitä ei normaalirytmillä tule.

Mä söin alussa kolme pienempää satsia, mutta yksi iso treenin jälkeen ja pienempi viiden tunnin päästä toimii mulla pirun hyvin.
Ei ole nälkää kun vaan syö tarpeeksi sillä ekalla aterialla. Se pelotti mua pikkasen aluksi kun olen sellanen iltasyöpöttelijä, mutta ihan iisisti se menee kun syö sen nälän päivällä huitsin nevadaan.
Stressi laski huomattavasti kun tähän jakoon ryhdyin ja testot selvästi nousussa. Toki testojen nousuun on syynä myös aerobisten vähentäminen ja sen tuoma kortisolitasojen madaltuminen.

Heh, itsekkin saan kuulla aina kaikilta (varsinkin duunissa), että mitä helvetin järkeä tossa on ja mitä sää nyt oikeen kikkailet noitten ruokies kanssa. Ei silti, antaa heidän vetää sitä dallaspitkoa tunnin-kahden välein. :)

Mua ei haittaa kavereiden tms. vinoilut tai kommentit (itseasiassa niita ei edes tule koska en usko etta kukaan on huomannut etta ajoitan syomiseni hassusti. Poikaystavakin totesi vaan etta "jaa, no voitko silti tehda mulle aamupalaa?" :D), mutta nyt meni vahan sormi suuhun kun kyseessa oli tosiaan lisaravinne/vitskukaupan myyja joka oli viela aika hyvassa kunnossa. Sain myos kasityksen etta tekee PT:n hommia. En tieda ns. virallisia perusteluja IF:lle, joten en oikein osaa puolustaa sita sellaista ihmista vastaan joka tietaa yhtaan mitaan ravinnosta tai liikkumisesta.
Kaski muuten poiketa kertomassa kuulumiset parin viikon paasta. En sit tiia mita sanoisi :)

Liitytäänpä joukkoon. Itse olen dieetannut kohta pari viikkoa IF-tyyliin, poikkeuksena viime viikonloppu, jolloin tuli hieman possuteltua (mökkireissu). Hyvältä tuntuu, itseäni miellyttää tässä tietynlainen helppous, kun ei tarvitse koko ajan pohtia seuraavaa ateriaa. Myös makroravinteiden optimointi on mielestäni helpompaa parilla isolla aterialla kuin monella pienellä.

Syön päivän ensimmäisen aterian lounasaikaan (klo11-13) ja viimeisen illalla kotona (klo 18-20). Treenipäivinä syön myös proteiinipatukan ennen treeniä (n. klo 15). Olen myös jossakin määrin noudattanut Berkhanin suositusta makrojakaumasta (treenipäivinä enemmän hiilaria ja vähemmän rasvaa, lepopäivinä päin vastoin, proteiinit aina suht. korkealla.

Mitat tällä hetkellä 170cm/73kg tavoitteena kehonkoostumuksen muokkaaminen ja muutaman kilon kevennys. Treenitaustaa on reilut 8 vuotta. Treenijako on tällä hetkellä 4-jakoinen, jonka treenaan läpi normaaliin tapaan viikossa. Ohjelma on aika suoraan tuolta "Fiksu 4-jakoinen" ketjusta Powerhousulta napattu, vain pienin muokkauksin.

Jaksaminen ei ainakaan ole tuottanut minkäänlaisia ongelmia ja treenit tuntuvat kulkevan hienosti. Erikoista sinänsä oli se, että totutteleminen ei vienyt käytännössä päivääkään, vaan systeemi tuntui toimivan heti alusta alkaen.

Työni on kevyttä toimistotyötä ja tähän elämäntyyliin vaikuttaisi pätkäpaastoilu sopivan aika täydellisesti. Tarkoitus olisi jatkaa tällä tyylilllä vähintään joitakin viikkoja, jotta saa aikaan tulosta ja voi paremmin päätellä tämän sopivuudesta omaan rytmiin.

Mua ei haittaa kavereiden tms. vinoilut tai kommentit (itseasiassa niita ei edes tule koska en usko etta kukaan on huomannut etta ajoitan syomiseni hassusti. Poikaystavakin totesi vaan etta "jaa, no voitko silti tehda mulle aamupalaa?" :D), mutta nyt meni vahan sormi suuhun kun kyseessa oli tosiaan lisaravinne/vitskukaupan myyja joka oli viela aika hyvassa kunnossa. Sain myos kasityksen etta tekee PT:n hommia. En tieda ns. virallisia perusteluja IF:lle, joten en oikein osaa puolustaa sita sellaista ihmista vastaan joka tietaa yhtaan mitaan ravinnosta tai liikkumisesta.
Kaski muuten poiketa kertomassa kuulumiset parin viikon paasta. En sit tiia mita sanoisi :)

Noh, riippumatta hänen taustoistaan niin hän on kuitenkin lisäravinnekaupan myyjä, joten tietty senkin takia hän haluaa saada sut ostamaan jotain ekstramax-katabolia blokkeria. :D

Vakavemmin ottaen jos hän tai joku muu väittää että pitäisi syödä vähintään 6 kertaa päivässä jotta "aineenvaihdunta pysyy käynnissä" ja "ei iske kataboliat", niin heille voi vain sanoa että tieteellisissä tutkimuksissa ei syömistiheydellä ole havaittu olevan käytännössä mitään merkitystä. Joissain tutkimuksissa itse asiassa pienemmällä syömistiheydellä on ollut suotuisampi vaikutus kehonkoostumukseen (= alentunut rasvaprosentti).

Samoiten katabolian pelko paaston aikana on sinänsä perusteetonta, sillä syöty ruoka sulaa vatsassa monta tuntia ja siitä saadut ravinteet pysyvät verenkierrossa todella kauan. Tutkimuksia on tehty esim. Ramadanin aikaan paastoavia urheilijoita tarkkailemalla (he siis syövät ja juovat vasta kun aurinko laskee) ja on havaittu että heidän lihasmassansa säilyy todella hyvin painon pudotessa. Ainoastaan aerobista urheilua harrastaville Ramadan-paasto aiheuttaa negatiivisia vaikutuksia, luultavasti nestehukan takia. Ja Leangainsissa sekä muissa pätkäpaastoissahan vettä ja muuta kaloritonta saa paaston aikana juoda vapaasti.

Monesti viljellyt väitteet myös aamiaisen tärkeydestä "aineenvaihdunnan käynnistäjänä" ja iltasyöpöttelyn lihottavasta vaikutuksesta on ties kuinka monesti jo osoitettu täysin perättömiksi. Alle kaksi vuorokautta kestävät paastot eivät myöskään hidasta aineenvaihduntaa, vaan ne itse asiassa jopa nopeuttavat sitä. Näitä "pelotteluja" paasaaville voikin sanoa, että vaikka he ovatkin omat tuloksensa saavuttaneet edellä mainittuja ohjenuoria noudattamalla, niin se ei tarkoita etteikö samaan lopputulokseen voisi päästä myös muuta kautta. Tärkeintä on keskittyä olennaisimpiin asioihin (kokonaiskalorit, proteiinin määrä, oikeanlainen treenaus) eikä stressata asioilla joilla ei ole käytännössä mitään merkitystä (erilaiset lisäravinteet, syömistiheys- ja ajat, jne.).

Recomp-mainos a'la beginner:

12.12.2011 n.79kg rasvat 9,5%
30.3.2012 80,6kg rasvat 7,8%

Painoero seilttyy kylläkin pitkälti sillä, että syön enemmän hiilaria tätä nykyä ja lihaksissa lienee enemmän täytettä, mutta yhtä kaikki hyvä tulos yli 10v treenanneelle :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
impressive! :kuvia:

Yleiselle puolelle en kuvia laita, eikä tuosta joulukuun kunnosta taida kuvia ollakaan. VIP-puolella on kuvia viime kesältä ainakin treenipäivyrissä ja tältä vuodelta vippien dieettiketjussa. Saa nähdä jaksaako räpsiä mitään kuvia lähiaikoina, kenties.

Recomp-mainos a'la beginner:

12.12.2011 n.79kg rasvat 9,5%
30.3.2012 80,6kg rasvat 7,8%

Painoero seilttyy kylläkin pitkälti sillä, että syön enemmän hiilaria tätä nykyä ja lihaksissa lienee enemmän täytettä, mutta yhtä kaikki hyvä tulos yli 10v treenanneelle :)

Ohhoh, hatunnosto! Millä menetelmällä on rasvat mitattu? Kuulostaa kyllä tosi hyvältä, herättää toiveita! Vähän "recomp" -tyylistä muutosta on itselläkin havaittavissa jo parin viikon kohdalla. Saas nähdä...

Ohhoh, hatunnosto! Millä menetelmällä on rasvat mitattu? Kuulostaa kyllä tosi hyvältä, herättää toiveita! Vähän "recomp" -tyylistä muutosta on itselläkin havaittavissa jo parin viikon kohdalla. Saas nähdä...

Pihdeillä mitattu, pitäisi olla ihan ammattitaitoinen mittaaja (Suomen urheiluopistolla Vierumäellä). Sähkölaitteet antaa aina korkemmat rasvat ja tuntuvat muutenkin olevan herkkiä esim. nestevaihteluille. En viitsi niihin enää ainakaan dieettikuivana mennä.

Pihdeillä mitattu, pitäisi olla ihan ammattitaitoinen mittaaja (Suomen urheiluopistolla Vierumäellä). Sähkölaitteet antaa aina korkemmat rasvat ja tuntuvat muutenkin olevan herkkiä esim. nestevaihteluille. En viitsi niihin enää ainakaan dieettikuivana mennä.

Juu, kyllä itseäkin enemmän pihtimittaukset kiinnostaisi. InBodyssa on tullut käytyä useita kertoja, mutta mielipide on itselläkin sama. Pitäisi vähintäänkin tankata dieetin lopuksi, jotta ei näyttäisi liian suurta "lihaskatoa". Ainakin treenipainoista päätellen lihaskatoa ei ole aiemminkaan juuri ollut, mutta laite oli toista mieltä.

Juu, kyllä itseäkin enemmän pihtimittaukset kiinnostaisi. InBodyssa on tullut käytyä useita kertoja, mutta mielipide on itselläkin sama. Pitäisi vähintäänkin tankata dieetin lopuksi, jotta ei näyttäisi liian suurta "lihaskatoa". Ainakin treenipainoista päätellen lihaskatoa ei ole aiemminkaan juuri ollut, mutta laite oli toista mieltä.

Paras olisi varmaan olla "normalisoituneessa" tilassa, eli vähintään ylläpitotasolla viikon-pari. Ei se nesteestä turvonneenakaan todellisuutta vastaa. Mulla oli parin mittauksen välillä n.5kk eroa (heinäkuu-joulukuun alku) ja paino laski toiseen mittaukseen (kävi kylläkin välissä ylempänä). Laite väitti 3,7kg lisäystä rasvamassaan :jahas:

Paras olisi varmaan olla "normalisoituneessa" tilassa, eli vähintään ylläpitotasolla viikon-pari. Ei se nesteestä turvonneenakaan todellisuutta vastaa. Mulla oli parin mittauksen välillä n.5kk eroa (heinäkuu-joulukuun alku) ja paino laski toiseen mittaukseen (kävi kylläkin välissä ylempänä). Laite väitti 3,7kg lisäystä rasvamassaan :jahas:

Joo, noi on aina yhtä mukavia tuloksia. Just sen takia ois hauska käydä pihtimittauksessa. Vaan kyllähän siinäkin on se, ettei yksi mittaus hirveesti kerro. Lähinnä rasvaprosentin muutoksen seurantaanhan (samalla mittaajalla teetettynä toki) tuo mittaaminen ylipäätään on hyvä. Absoluuttinen luku kun on aina vain arvio.

Here we go again. Olisipa hauska nähdä tuonkin "tutkimuksen" taustat. Korrelaatio ei ole sama kuin syy-seuraussuhde.

Se että tutkimuksen tulos ei miellytä, ei mielestäni oikeuta käyttämään sarkastisia lainausmerkkejä ikään kuin julkaisu olisi jo oletuksena paskaa.

Tutkimuksessa on mukana Harvardin yliopiston kansanterveyslaitoksen arvostetuimpia tutkijoita ja itse paperi on julkaistu alan kovimmassa mahdollisessa lehdessä.

On totta, että kyseessä on kohorttitutkimus, joka ei suoranaisesti voi määritellä syy-seuraussuhteita. MTV3:n uutisointi on luonnollisestikin tarkoitushakuista yliampumista mutta kyllä tuossa tuloksessa todennäköisesti jotain perää on. Sehän tukee aikaisempia havaintoja, joiden mukaan tasaisesti pitkin päivää syövillä pysyy paremmin paino kurissa. Jos aamupalan skippaa, tulee helposti mätettyä kaksin verroin ruokaa loppupäivän aikana. On tärkeää huomata, että tässä tutkittiin normaaleja ihmisiä, eikä mitään kuntosali-orientoituneita pätkäpaastoajia.

En minäkään lähtisi suosittelemaan LeanGainssia ylipainoiselle kummisedälleni, joka ei ole eläessään treenannut.

Se että tutkimuksen tulos ei miellytä, ei mielestäni oikeuta käyttämään sarkastisia lainausmerkkejä ikään kuin julkaisu olisi jo oletuksena paskaa.

Tutkimuksessa on mukana Harvardin yliopiston kansanterveyslaitoksen arvostetuimpia tutkijoita ja itse paperi on julkaistu alan kovimmassa mahdollisessa lehdessä.

On totta, että kyseessä on kohorttitutkimus, joka ei suoranaisesti voi määritellä syy-seuraussuhteita. MTV3:n uutisointi on luonnollisestikin tarkoitushakuista yliampumista mutta kyllä tuossa tuloksessa todennäköisesti jotain perää on. Sehän tukee aikaisempia havaintoja, joiden mukaan tasaisesti pitkin päivää syövillä pysyy paremmin paino kurissa. Jos aamupalan skippaa, tulee helposti mätettyä kaksin verroin ruokaa loppupäivän aikana. On tärkeää huomata, että tässä tutkittiin normaaleja ihmisiä, eikä mitään kuntosali-orientoituneita pätkäpaastoajia.

En minäkään lähtisi suosittelemaan LeanGainssia ylipainoiselle kummisedälleni, joka ei ole eläessään treenannut.

Juu, tuli ehkä turhan kärkevästi ilmaistua asia. Jo pelkästään lehden sivuilta luettu tutkimuksen abstrakti antoi viitettä siitä, että kyseessä oli kuitenkin varsin laadukas asetelma. Eniten tuossa vain tökki alussa kaksi asiaa: MTV3 ja korrelaatiosta vedetty kausaliteetti :D.

Ihan kivasti on kyllä paastoilu mennyt. Ainut ikävä juttu on se, että itse en ainakaan painitreeneissä tunnu jaksavan paastottuna.
Pitää kuitenkin ensi viikolla koittaa niin, että saa edellisenä päivänä treenin jälkeen tankattua ihan kunnolla hiilareita koneeseen, tällä viikolla kun se vähän jäi noilta päiviltä.

Perunaan on syntynyt pieni viha-rakkaus-suhde. Sitä joutuu syömään ihan hirveesti, että saa päivän hiilarit, mutta toisaalta sitä SAA syödä ihan hirveesti, että saa päivän hiilarit :D
Toissapäivänä meni 1,3 kiloa perunaa lohkoperunoiksi tehtynä ja 360g pihviä turkkilaisesta jugusta tehdyllä kastikkeella. Illalla meni vielä 750g rahkaa.
Eilen tulikin sitten vähän töpeksyttyä kun ennen treenejä meni lihis ja treenien jälkeen karkkipussi ja piffit.
Tänään ollaan sitten onneksi taas ruodussa, kun ruokana on pihvit, kilo paistettuja perunoita ja rahkat :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom