Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Poikkeus vahvistaa säännön? Voihan sitä puolesta puhua ja noille molemmille on kyllä paikkansa, mutta aika usein se hehkutus menee yli.Ben Bikman taitaa ainakin omistaa jonkunlaisia titteleitä ja puhuu pätkäpaaston ja low carbin puolesta.
Tuohan on lähinnä vain uskottavuusongelma. Siis siinä mielessä, että kuka tahansa asiasta tarpeeksi kiinnostunut voi olla aiheesta ihan yhtä hyvin perillä kuin oikean asiantuntija-tittelin omaava. Esimerkiksi mä väitän tietäväni musiikin teoriasta enemmän kuin keskiverto muusikko, vaikka olen itse soittamisessa aivan noob.Poikkeus vahvistaa säännön? Voihan sitä puolesta puhua ja noille molemmille on kyllä paikkansa, mutta aika usein se hehkutus menee yli.
Ja asian tekee tietysti vielä hankalammaksi se, että tämän kaltaiset ravitsemusasiat on aika pitkälti uskontoon verrattavissa olevia, koska mitään oikeaa faktaa lukuisista tutkimuksista huolimatta ei ole. Niistä kun saa poimia ne omaan agendaan parhaiten sopivat.
Näistä syistä mä en usko enää ketään joka puhuu ravitsemuksesta, oli titteli sitten mikä tahansa. Sama koskee kyllä voimaharjoitteluakin yleisesti. Yhden asiantuntijan mielestä yksi sarja kerran kolmessa vuodessa on paras tapa ja toisen mielestä 500 sarjaa joka päivä on paras. Ja kumpikin väite pohjautuu johonkin tukimukseen.
Todellakin ja naulan kantaan. Silti niille riittää aina seuraajia jotka taas käyttää niitä höpinöitä tukemaan omaa kantaansa vaikka nyt nettikeskusteluissa.Eiköhän nuo tuollaiset yhden metodin ihmiset lähinnä myy itseään ja metodejaan ja itse asiassa enemmänkin poikkeavat oikeista ravitsemuksen ja/tai voimaharjoittelun prinsiipeistä, voidakseen myydä itseään.
Ohhoh. Vai ei ole mitään oikeaa faktaa? Miten olisi esim. CICO vs. hiilari-insuliini-hypoteesi?Tuohan on lähinnä vain uskottavuusongelma. Siis siinä mielessä, että kuka tahansa asiasta tarpeeksi kiinnostunut voi olla aiheesta ihan yhtä hyvin perillä kuin oikean asiantuntija-tittelin omaava. Esimerkiksi mä väitän tietäväni musiikin teoriasta enemmän kuin keskiverto muusikko, vaikka olen itse soittamisessa aivan noob.
Ja asian tekee tietysti vielä hankalammaksi se, että tämän kaltaiset ravitsemusasiat on aika pitkälti uskontoon verrattavissa olevia, koska mitään oikeaa faktaa lukuisista tutkimuksista huolimatta ei ole. Niistä kun saa poimia ne omaan agendaan parhaiten sopivat.
Näistä syistä mä en usko enää ketään joka puhuu ravitsemuksesta, oli titteli sitten mikä tahansa. Sama koskee kyllä voimaharjoitteluakin yleisesti. Yhden asiantuntijan mielestä yksi sarja kerran kolmessa vuodessa on paras tapa ja toisen mielestä 500 sarjaa joka päivä on paras. Ja kumpikin väite pohjautuu johonkin tukimukseen.
Niin, mutta nämähän eivät ole mitään asiantuntijoita, millaisiksi heitä nimitit.Todellakin ja naulan kantaan. Silti niille riittää aina seuraajia jotka taas käyttää niitä höpinöitä tukemaan omaa kantaansa vaikka nyt nettikeskusteluissa.
Low carb nostaa LDL:ää, therefore, LDL ei ole ongelma.
Maailman sydänjärjestön puheenjohtaja: ravitsemussuositukset lienevät olleet vahingollisia
Maailman sydänjärjestö (World Heart Federation, WHF) Sen entinen puheenjohtaja, professori Salim Yusuf on maineikas sydäntautilääkäri ja tutkija. Hän oli vuonna 2011 maailman toiseksi siteeratuin tutkija. Yusuf esitteli kardiologian konferenssissa tutkimustuloksia uudesta laajasta sydän- ja verisuonitauteihin liittyvästä PURE-tutkimuksesta, jossa on ollut mukana 150 000 henkilöä 17 eri maasta.
Tutkimuksen mukaan hiilihydraattien syönti oli yhteydessä suurempaan riskiin sairastua sydän- ja verisuonitauteihin ja rasvan syönti oli yhteydessä pienempään riskiin. Rasvoista erityisesti kertatyydyttymätön rasva oli yhteydessä pienempään riskiin. Tyydyttyneellä ja monityydyttymättömällä rasvalla ei ollut yhteyttä riskiin.
Yusuf antoikin kyytiä Maailman terveysjärjestö WHO:n ja Amerikan sydänliitto AHA:n suosituksille, joissa on pyritty juuri päinvastoin vähentämään rasvan ja lisäämään hiilihydraattien syöntiä. Hän totesi, että suositukset ovat todennäköisesti olleet vahingollisia, ja lisäsi, ettei nykysuosituksella vähentää tyydyttyneen rasvan käyttöä ole tieteellistä perustaa.
Tutkimuksessa maitotuotteiden tyydyttynyt rasva oli yhteydessä pienempään riskiin sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Yusuf totesi, ettei vähärasvaisten maitotuotteiden suosimisen tueksi ole minkäänlaista tieteellistä näyttöä. Maitorasva pikemminkin suojaa sv-taudeilta.
Punaisen tai valkoisen lihan tyydyttyneellä rasvalla ei ollut selkeää yhteyttä sydän- ja verisuonitauteihin. Valkoinen liha saattaa olla hieman suojaavaa.
Hedelmät ja palkokasvit suojasivat tutkimuksessa sydän- ja verisuonitaudeilta. Hedelmien kohdalla suojaava määrä oli melko pieni. Jo yhdestä kolmeen annosta viikossa antoi varsin suuren suojan. Yusuf itse suositteli kahta hedelmää päivässä.
Yusufin mukaan tutkijat ovat erehtyneet tyydyttyneen rasvan suhteen, koska huomio on keskitetty pelkästään veriarvoihin. Tyydyttynyt rasva nostaa kyllä LDL-kolesterolia muttei lisää varsinaista sairastumisen riskiä.
Yusufin mukaan tutkimuksen pääviesti oli seuraavanlainen:
- Tyydyttynyt (”kova”) rasva ei ole haitallista sellaisina määrinä, joita valtaosa ihmisistä syö
- Kertatyydyttymätön rasva suojaa sydän- ja verisuonitaudeilta
- Monityydyttymättömällä rasvalla ei ole vaikutusta sv-tauteihin
- Hiilihydraattien runsas saanti (yli puolet energiasta) on todennäköisesti suurin syyllinen
- Kohtuullinen suolan käyttö (7,5 – 12,5 grammaa suolaa päivässä) on paras vaihtoehto. Liian vähän tai liikaa on pahasta.
- Hedelmät ja palkokasvit suojaavat sv-taudeilta
- Kasvikset suojaavat hieman sv-taudeilta tai niillä ei ole vaikutusta
- Kalalla ei ole vaikutusta sv-tauteihin
- Kananmunilla ei ole vaikutusta sv-tauteihin
Yusufin kanta ei oo kardiologien konsensus. Selkeesti suurin osa kardiologeista ei oo samaa mieltä.Tämmöinen tuli vastaan.
Sen alkuperäinen hyöty oli et se helpottais elämää. Jos hektinen elämä niin oikein pätevä. Kokonaiskalorit kumminkin ratkaisee. Ois sitä proteiinia ihan kiva tulla koko päivän. Bodaukseen tuskin se optimaalisin. Se että joku saa nälän tunteen veks, tai heikennettyä niin saanen esittää yleisen kysymyksen, onko hyvä että ihmisen ehkä yks tärkeimmistä signaaleista sörkitään..? Nälkä signaali kumminkin suht tärkee.Mikäs on oikeiden ravitsemustieteilijöiden näkemys pätkäpaastosta? Onko hyötyä tai haittaa jos syödään samat ruuat mutta pienemmässä aikaikkunassa? Esim. 4 tunnin ikkuna (2 ateriaa) vs 14 tunnin ikkuna ja enemmän aterioita.
Yusufin kanta ei oo kardiologien konsensus. Selkeesti suurin osa kardiologeista ei oo samaa mieltä.
Maailman arvostetuimpiin tutkijoihin lukeutuvat Frank Hu ja Ronald Krauss kolleegoineen ovat julkaisseet The American Journal of Clinical Nutrition -tiedelehdessä meta-analyysin eli eräänlaisen yhteenvedon 21 laadukkaasta tutkimuksesta, joissa on seurattu ”kovan” eli tyydyttyneen rasvan sekä sydän- ja verisuonitautien yhteyttä. Yhteenvedon aineistossa oli mukana lähes 350 000 henkilöä ja 23 vuoden seuranta-aika.
Tämän erittäin laajan aineiston perusteella tyydyttyneen rasvan käytöllä ei ole ollut minkäänlaista yhteyttä sydän- ja verisuonitautien kehittymiseen. Eniten ja vähiten tyydyttynyttä rasvaa syöneet henkilöt sairastuivat näihin tauteihin yhtä usein. Henkilöiden ikä ja sukupuoli eivät vaikuttaneet tulokseen.
Hu ja Krauss kirjoittavatkin samassa lehdessä, että sydän- ja verisuonitautien torjunnassa pitäisi ruokavalion osalta painottaa käsiteltyjen hiilihydraattien syönnin vähentämistä ja ylipainon ehkäisyä.
Tutkimustulos vahvistaa myös viime vuonna julkaistun laajan tiedekatsauksen tuloksen. Katsauksessa kanadalainen tutkijaryhmä kävi järjestelmällisesti läpi kaikki väestönseurantatutkimukset ja satunnaistetut ruokavaliokokeet, joissa tutkittiin eri ruokien ja sepelvaltimotaudin yhteyttä. Kriteerit täyttäneitä tutkimuksia löytyi vuodesta 1950 lähtien yhteensä 189 kappaletta. Tutkijoiden mukaan tieteellinen näyttö tyydyttyneen rasvan yhteydestä sepelvaltimotautiin ei ole riittävää.
Voi vtu, Taitaa mennä loppu päivä tän asian tarkempaan tutkimiseen.Tämmöinenkin tuli vastaan.
Puhuin tuossa vähän suuremmassa mittakaavassa. Se on vähän vaikea uskoa yhtään mitään tai yhtään ketään kun esimerkiksi pätkäpaastosta on tutkimuksia puolesta ja vastaan. Silloin on lopulta kyse siitä mitä haluat uskoa. Ongelmaa lisää sitten vielä nämä mainitut "asiantuntijat" jotka on oikeasti aivan helvetin vahingollisia jos pitäisi oikeaa totuutta alkaa etsiä. Vievät siis uskottavuuden kaikelta muultakin kun rummuttavat sitä omaa asiaansa. Siinä juuri on syy siihen miksi maallikot, kuten minä tunnen tässä aiheessa olevani, kuvittelevat ravitsemustieteen olevan tieteenala, jonka asiantuntijat ovat yhtä tyhjän kanssa.Ohhoh. Vai ei ole mitään oikeaa faktaa? Miten olisi esim. CICO vs. hiilari-insuliini-hypoteesi?
On eritasosia tutkimuksia. Hiiritutkimus on eritasonen kuin meta-analyysi. Luottaa vankimpaan ja virallisiin tahoihin. Eikä mene omien tuntemusten, uskomuksien ja olettamusten mukaan. Tunnetta on vaikee kumota. Siihen perustuu miks ihmiset pelkää rokotteita tai jotain yliluonnollista olentoa.Se on vähän vaikea uskoa yhtään mitään tai yhtään ketään kun esimerkiksi pätkäpaastosta on tutkimuksia puolesta ja vastaan. Silloin on lopulta kyse siitä mitä haluat uskoa. Ongelmaa lisää sitten vielä nämä mainitut "asiantuntijat" jotka on oikeasti aivan helvetin vahingollisia jos pitäisi oikeaa totuutta alkaa etsiä. Vievät siis uskottavuuden kaikelta muultakin kun rummuttavat sitä omaa asiaansa.
Ja kyllä mä pysyn kannassani, että asiasta tarpeeksi kiinnostunut voi tietää aiheesta yhtä paljon kuin se oikea ammattilainen. Miksi ei voisi? Ongelmaksi tulee vain se, että mistä mun pitäisi tietää miten perillä kukakin sitten on? Tai miten vanhanaikaiset käsitykset oikealla asiantuntijalla on? Niin, miksihän olen menettänyt uskoni tähän tieteenalaan?
Kyllä mä tutkimusmenetelmiä sen verran tunnen, että tiedän miksi meta-analyysi on vähän eri juttu kuin hiiritutkimus. Sit pitäisi olla vielä aikaa lukea kaikki tutkimukset ja päättää onko ne tarpeeksi uskottavia. Siksi mun ratkaisu onkin juuri tuo, että luotan vankimpaan ja virallisiin tahoihin. Mutta silloin en voi luottaa mihinkään mitä pätkäpaastosta, carnivoresta tai muista erikoisemmista ruokavaliomalleista sanotaan. Ne ei ole tarpeeksi vakaalla pohjalla.On eritasosia tutkimuksia. Hiiritutkimus on eritasonen kuin meta-analyysi. Luottaa vankimpaan ja virallisiin tahoihin. Eikä mene omien tuntemusten, uskomuksien ja olettamusten mukaan. Tunnetta on vaikee kumota. Siihen perustuu miks ihmiset pelkää rokotteita tai jotain yliluonnollista olentoa.
Puhun yleisesti. Ei henk koht hyökkäys .
Ite alottelin taas pitkän tovin jälkeen paastoilun, kun laihiksen alku hiukan yskinyt. Tämän viikon mennyt paastoillen ja paastot vaihdellut 18-24,5h välillä ja varmaan nyt vakiintuu tuohon 23-24h akselille. Aterioita tullut 1-2kpl.
Toimii kyllä miulla helvetin hyvin laihuttamiseen.
Yks asia minkä huomannut on se, että kun treenaa paljon ja usein (monta kertaa päivässä), ei tavallaan tee edes mieli syödä :D Tässä varmasti syynä se että kun on tekemistä, ja vielä mielekästä semmoista, unohtaa syömisen / nälän.
Pudotettavaa semmoinen 8-10kg. Katsoo mihin kireyteen haluan itteni tällä kertaa.
Eikö tuossa polta lihasta jos reenaa monta kertaa päivässä mutta syö vaan kerran?
Toisaalta, niillä, jotka puhuu prosessoidun hiilari-siemenöljyhötön välttämisestä ja/tai aterioiden väliin jättämisestä, ei oo mitään myytävää. Ja silti ne puhuu niiden asioiden puolesta.Siksi mun ratkaisu onkin juuri tuo, että luotan virallisiin tahoihin. Mutta silloin en voi luottaa mihinkään mitä pätkäpaastosta, carnivoresta tai muista erikoisemmista ruokavaliomalleista sanotaan. Ne ei ole tarpeeksi vakaalla pohjalla.