Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Paasto muuttuu haitalliseksi sitten kun rasvavarastot on loppu.

Olen itse pitänyt homeostaasiteoriasta eli kun rasvaprosentti on tarpeeksi korkea, todella rankoillakin miinuksilla voi ja pystyy elämään. Esim. massiivisen obeesi henkilö voi vetää 1000/d tai olla jopa syömättä jonkin aikaa ja olla ihan ok, mutta rasvaprosentin laskiessa riittävän alhaiseksi energiatasot alkavat kärsiä koska keho reagoi hupeneviin energiavarastoihin. Olen itse huomannut että kun olen vähän läskimmässä kunnossa, fiilis on rennompi ja pystyn helposti vetämään tiukoilla miinuksilla, mutta 10 prossaa lähestyessä alkaa nälkä ja ärtymys vaivata herkemmin. Ekaa kertaa elämässäni olen kokenut ahmimishäiriökohtauksia matalissa rasvoissa. Läskinä tällaisia ei ikinä tullut, syöpöttelin lähinnä huvikseni. Pahin muisto ahmimiskohtauksesta oli yksi kerta kesällä kun ahdoin itseni niin täyteen että makasin sängyllä etsien asentoa missä vatsakipu olisi mahdollisimman vähän sietämätön, mutta samaan aikaan oli huutava nälkä. Eli kylläisyys ja näläntunne eivät korreloi toistensa kanssa ollenkaan. Olotila oli äärimmäisen häiritsevä.

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ekaa kertaa elämässäni olen kokenut ahmimishäiriökohtauksia matalissa rasvoissa. Läskinä tällaisia ei ikinä tullut, syöpöttelin lähinnä huvikseni. Pahin muisto ahmimiskohtauksesta oli yksi kerta kesällä kun ahdoin itseni niin täyteen että makasin sängyllä etsien asentoa missä vatsakipu olisi mahdollisimman vähän sietämätön, mutta samaan aikaan oli huutava nälkä. Eli kylläisyys ja näläntunne eivät korreloi toistensa kanssa ollenkaan. Olotila oli äärimmäisen häiritsevä.

Huhhuh aika härskin kuuloinen homma.

Kyllä on naiivi käsitys tässä. Muistuttaa sitä joidenkin ketoilijoiden harhaluuloa, että jos glukoosia/glykogeeniä on tarjolla, vain sitä käytetään energian lähteenä ja rasvat säilyy.

Aivan niin kuin kroppa ei voisi samaan aikaan käyttää useampaa energianlähdettä.
Ihan varmasti keho käyttää sekä glukoosia/glykogeeniä että rasvaa energiaksi kaikissa tapauksissa. Lähinnä kai meidän ketoilijoiden (itsekin nyt itseni kuuden kuukauden kokemuksella sellaiseksi miellän), mielestä ideana on, että rasvan osuus kehon energialähteenä kasvaisi. Olet nämä Phinneyn ja Volekin tutkimukset asiasta kestävyysurheilijoiden osalta jo varmaan nähnytkin?

View: https://www.youtube.com/watch?v=HH16WzcJB-8&t=225s

Ite veikkaisin, että autofagia on hyvä välillä, mutta ei jatkuvasti, sama kun mtor ynnä muut mekanismit. Luonnossa ihminen oli välillä anabolisessa tilassa ja välillä kataboliasessa(autofagia). En usko että jatkuva anabolinen tilakaan on lopulta hyväksi, jos ajatellaan pitkäikäisyyttä. Hillari+ proteiinia ateriat pitkin päivää pitää mtorin jatkuvasti korkealla. Pelkkä proteiini ei pidä niin kauan, eikä varsinkaan carnivore. Carnivorella melkeen ajautuu itsestään if tyyliseen rytmiin, koska jatkuva nälkä jää pois ja atrioita tulee se 2 päivässä.
Keho kyllä käyttää aina mielummin rasvaa energiaksi kuin lihasta, kunhan rasvaa on saatavilla. Paasto muuttuu haitalliseksi sitten kun rasvavarastot on loppu.

View: https://www.youtube.com/watch?v=_fOi7qFMTFA&feature=youtu.be&t=118

Tähänkin aiheeseen hyviä pointteja Tedltä. Kannattaa tsekata.

-Rasva-adaptaatio
-Ketoosi
-”Liika” proteenien aiheeton pelko
Etc

View: https://youtu.be/oMI0D_lixvU

Ihan varmasti keho käyttää sekä glukoosia/glykogeeniä että rasvaa energiaksi kaikissa tapauksissa. Lähinnä kai meidän ketoilijoiden (itsekin nyt itseni kuuden kuukauden kokemuksella sellaiseksi miellän), mielestä ideana on, että rasvan osuus kehon energialähteenä kasvaisi. Olet nämä Phinneyn ja Volekin tutkimukset asiasta kestävyysurheilijoiden osalta jo varmaan nähnytkin?
Ja ihan varmasti myös lihaskatoa tapahtuu, vaikka rasvavarastot eivät olisikaan "loppuneet" (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan, koska ainahan sitä rasvaa jonkin verran on - ainakin jos haluaa hengissä pysyä).

Rasvan osuus energianlähteenä kasvaa, mutta toisaalta sitä myös tulee sisään enemmän. Eli kalorimäärä ratkaisee poistuuko sitä rasvaa vyötäröltä vai ei. Aivan niin kuin muidenkin ruokavalioiden kohdalla.

Tutkimuksia voin vilkuilla, karppaajien Youtube-luennot skippaan.

Ja ihan varmasti myös lihaskatoa tapahtuu, vaikka rasvavarastot eivät olisikaan "loppuneet" (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan, koska ainahan sitä rasvaa jonkin verran on - ainakin jos haluaa hengissä pysyä).

Rasvan osuus energianlähteenä kasvaa, mutta toisaalta sitä myös tulee sisään enemmän. Eli kalorimäärä ratkaisee poistuuko sitä rasvaa vyötäröltä vai ei. Aivan niin kuin muidenkin ruokavalioiden kohdalla.

Tutkimuksia voin vilkuilla, karppaajien Youtube-luennot skippaan.

Omasta n=1 otoksesta voisin kuitenkin todeta, että rasvan vähentäminen vyötäröltä on ollut ketoosin avulla helpompaa kuin millään muulla kokeilemallani tavalla. Olen ollut tässä body-kuviossa drug-free -harrastajana jo kuitenkin 35 vuotta ja urheillut säännöllisesti muuten alle kymmenvuotiaasta, joten tunnen kehoni aika hyvin. Onko tämä sitten kiinni siitä, että compliance oli tällä kertaa parempi vai siitä, että ylimääräisen rasvan saaminen liikkeelle glukoosin ja glykogeenin puuttumisen vuoksi oli helpompaa, en tiedä.

Ihan selvää on, että termodynamiikkaa ei voi huijata. Olen ollut miinuskaloreilla. Sitä en epäile. Kylläisyys on tällä kuuden kuukauden koejaksolla ollut parempi kuin muilla dieeteillä - ja jopa parempi kuin normaalilla sekaruokavaliollani, joka todellakaan mittaile kaloreita tai makroja.

Mielenkiintoista on sekin, että lihasmassa tässä ei ainakaan inbody-mittausten perusteella ole kyllä lähtenyt kahta kiloa niistä menetetyistä kymmenestä, kun sadasta olen laskenut 90 pintaan.

Niin ja Phinneyn ja Volekin videot ovat kyllä ihan rakennettu herrojen omille tutkimuksille. Ne eivät ole niitä pelkäämiäsi YouTube-luentoja tyyliin Thomas Delauer… ;)

Hyvä esimerkki miksi en arvosta terapeutteja kovin paljon.

-Elimistö on hukassa, koska se ei ymmärrä, miksi ruokaa ei tulekaan yön paastotilan jälkeen, laillistettu ravitsemusterapeutti Kati Laine sanoi jutussamme.

Lähes rasvaton ja aneeminen esimerkki:
1582726487284.jpeg

Lisää viisauksia:

-Millaista aamupalaa ei kannata syödä?
Yön aikana kroppa asettuu paastotilaan, joten pahinta on ravitsemusterapeutti Kati Laineen mukaan se, ettei syö mitään. Toiseksi huonoin vaihtoehto on pelkkä kahvi tai hyvin yksipuolinen aamupala.

Sitten eikun paranee:
-Kovin raskas rasva- ja proteiinipitoinenkaan aamupala ei välttämättä ole hyvä ajatus – olo voi käydä aika raskaaksi pekoni- ja muna-aterian jälkeen eikä ravintoaineiden saanti ole kovin monipuolista.

Omasta n=1 otoksesta voisin kuitenkin todeta, että rasvan vähentäminen vyötäröltä on ollut ketoosin avulla helpompaa kuin millään muulla kokeilemallani tavalla. Olen ollut tässä body-kuviossa drug-free -harrastajana jo kuitenkin 35 vuotta ja urheillut säännöllisesti muuten alle kymmenvuotiaasta, joten tunnen kehoni aika hyvin. Onko tämä sitten kiinni siitä, että compliance oli tällä kertaa parempi vai siitä, että ylimääräisen rasvan saaminen liikkeelle glukoosin ja glykogeenin puuttumisen vuoksi oli helpompaa, en tiedä.

Ihan selvää on, että termodynamiikkaa ei voi huijata. Olen ollut miinuskaloreilla. Sitä en epäile. Kylläisyys on tällä kuuden kuukauden koejaksolla ollut parempi kuin muilla dieeteillä - ja jopa parempi kuin normaalilla sekaruokavaliollani, joka todellakaan mittaile kaloreita tai makroja.

Mielenkiintoista on sekin, että lihasmassa tässä ei ainakaan inbody-mittausten perusteella ole kyllä lähtenyt kahta kiloa niistä menetetyistä kymmenestä, kun sadasta olen laskenut 90 pintaan.

Niin ja Phinneyn ja Volekin videot ovat kyllä ihan rakennettu herrojen omille tutkimuksille. Ne eivät ole niitä pelkäämiäsi YouTube-luentoja tyyliin Thomas Delauer… ;)
Keto epäilemättä sopii joillekin ihmisille mainiosti ja taidat olla yksi heistä.
En usko, että mullakaan olis ketolla ongelmia esim. nälän tai energiatasojen kanssa, mutta kokisin hiilareiden rajoittamisen vain liian... rajoittavana ("ei kiitos, tuo potkaisis mut pois ketoosista" jne.).

Käsittääkseni "dropout rate" keton kohdalla on samanlainen kuin muissakin dieeteissä, eli jos on epäonnistunut muilla yrityksillä, niin keto on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu. Kunhan tiedostaa ne potentiaaliset kompastuskivet ja ei heitä kaikkea objektiivisuutta romukoppaan. Koskee tietysti kaikkia muitakin, ei pelkästään ketoa.

Itse olen hyvää vauhtia hyppäämässä proteiinikelkkaan, ainakin mikäli tämä dieetin helppous jatkuu vielä pitkään. Tuli luettua Martin Berkhanin (eipä ole miehestä täällä hetkeen puhuttukaan) Leangains Method. Siinä oli oikeastaan vain kaksi merkittävää pointtia:

1. Nosta proteiini mahdollisimman lähelle 60e%
2. Käytä kofeiinia, jos et koe haittavaikutuksia (100-200mg parin tunnin välein valtaosan päivästä)

Kahvin suurkuluttaja olen muutenkin, joten uutena tuli lähinnä tuo proteiinin määrä, jonka olen tähdännyt yli 50e%. Kalorit olleet 2000-2200 (lähtöpaino 92kg) ja toistaiseksi ei nälkää eikä mitään mielitekoja. Vasta on lyhyt aika takana, mutta hyvältä vaikuttaa. Onko muut täällä lukeneet Leangains Methodin? Saa Amazonista Kindle-kirjana kympillä.

Kommentti tuohon että kunha rasvaa riittää niin voi paastota.

Angus Barbieri testas sen 382 päivän paaston ja hyvin kävi. 207 --> 82 kg.

Aina kun joku läski valittaa ettei saa laihdutettuu niin suosittelen kokeilemaan olla syömättä vuoteen mitään ja katotaan laihtuuko. Meinasin avautua kun työmaaruokalassa läski asentajakollega valitti lounasikaan hirveää nälkää kun oli aamulla syöny vaa rieskaa. Meinasin sanoo että voit olla huoletta syömättä vaikka pari viikkoa ja ravintoa mitä oot varastoinu kroppaasi läskiksi on vieläki paljon jäljellä. Sitä voi myös ottaa sieltä varastosta eikä vaan tallettaa lisää.
Tässä kun tilanteessa kun ois päässy olemaan kärpäsenä katossa :ROFLMAO:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hyvä esimerkki miksi en arvosta terapeutteja kovin paljon.

-Elimistö on hukassa, koska se ei ymmärrä, miksi ruokaa ei tulekaan yön paastotilan jälkeen, laillistettu ravitsemusterapeutti Kati Laine sanoi jutussamme.

Lähes rasvaton ja aneeminen esimerkki:
katso liitettä 216309

Lisää viisauksia:

-Millaista aamupalaa ei kannata syödä?
Yön aikana kroppa asettuu paastotilaan, joten pahinta on ravitsemusterapeutti Kati Laineen mukaan se, ettei syö mitään. Toiseksi huonoin vaihtoehto on pelkkä kahvi tai hyvin yksipuolinen aamupala.

Sitten eikun paranee:
-Kovin raskas rasva- ja proteiinipitoinenkaan aamupala ei välttämättä ole hyvä ajatus – olo voi käydä aika raskaaksi pekoni- ja muna-aterian jälkeen eikä ravintoaineiden saanti ole kovin monipuolista.
Pakko ihan sekasyöjän asemastakin sanoa, että esim munat ja pekoni ei todellakaan saa oloa raskaaksi. Itsellä siitä tosin jää mielitekoa ja tyhjä vatsa olo.

Mielenkiintoinen juttu. Tuohon suuntaan ollu muitakin tutkimuksia että syömisikkuna aamulla on parempi. Muistaakseni kolesteroliarvoihin oli myös vaikutusta.

This significant (p = 0.028, Fig 3E) effect was measurable over only 3 sleep episodes in our experiments so that an average of 15 fewer grams of lipid were burned over the 24-h cycle by subjects on the Snack Session. The impact of a regular late-evening snack persisting over a longer time would progressively lead to substantially lower LO (and therefore, more lipid accumulation) as compared with fasting during this interval of the day.

Iso ero kun 15g/päivä. 105g/viikko. 5,5 kg/vuosi.

Täytynee nyt oikeasti yrittää siirtää ikkuna pois illasta.

^Kukas se oli, en jaksa nyt tarkistaa, kun ei millään uskonut mun omakohtaista kokemusta aiheesta, koska tutkimukset ei moista väitettä tue.

Väitin siis taannoin, että kun kokeilin pätkäpaastoa pitämällä syömisikkunan aamussa, niin homma toimi paljon paremmin. Ja se toimi jopa helvetisti paljon paremmin kuin 105 g / viikko. Yksilölliset erot on tosin tässäkin varmasti huomattavia.

Hieman tietysti voi olla kriittinen tulosten tarkkuuden osalta, jos tutkimuksessa on ollut 6 kpl 51-63 vuotiasta henkilöä jaettuna kahteen ateriarytmiin 2,5 päivän ajaksi kammioon suljettuna. Erittäin lyhyt ja kapea tutkimus sanoisin.
Käytännön elämän kannalta aamun ikkuna vaan ihan hanurista imho, etenkin jos sopivasti hiilari sisältöinen päivän viimeinen ateria vaikuttaa uneen positiivisesti.

Itse en varmaan ihan aamuun ikkunaa rupea laittamaan, mutta tuollainen 11-17 ikkuna voisi olla mahdollinen. Täytyy testailla.

Käytännön elämän kannalta aamun ikkuna vaan ihan hanurista imho, etenkin jos sopivasti hiilari sisältöinen päivän viimeinen ateria vaikuttaa uneen positiivisesti.
Ihan totta ihan jo senkin puolesta, että illalla on aina enemmän nälkä kuin aamulla. Tosi hieno kärvistellä ilta aivan hirveässä nälässä ja painella nälkäisenä nukkumaan. Aamulla se menee paljon helpommin. Uneen en huomannut mitään vaikutusta, mutta nukun muutenkin defaulttina ihan päin vittua, aivan sama mitä olen syönyt ja milloin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom