Paasto muuttuu haitalliseksi sitten kun rasvavarastot on loppu.
Olen itse pitänyt homeostaasiteoriasta eli kun rasvaprosentti on tarpeeksi korkea, todella rankoillakin miinuksilla voi ja pystyy elämään. Esim. massiivisen obeesi henkilö voi vetää 1000/d tai olla jopa syömättä jonkin aikaa ja olla ihan ok, mutta rasvaprosentin laskiessa riittävän alhaiseksi energiatasot alkavat kärsiä koska keho reagoi hupeneviin energiavarastoihin. Olen itse huomannut että kun olen vähän läskimmässä kunnossa, fiilis on rennompi ja pystyn helposti vetämään tiukoilla miinuksilla, mutta 10 prossaa lähestyessä alkaa nälkä ja ärtymys vaivata herkemmin. Ekaa kertaa elämässäni olen kokenut ahmimishäiriökohtauksia matalissa rasvoissa. Läskinä tällaisia ei ikinä tullut, syöpöttelin lähinnä huvikseni. Pahin muisto ahmimiskohtauksesta oli yksi kerta kesällä kun ahdoin itseni niin täyteen että makasin sängyllä etsien asentoa missä vatsakipu olisi mahdollisimman vähän sietämätön, mutta samaan aikaan oli huutava nälkä. Eli kylläisyys ja näläntunne eivät korreloi toistensa kanssa ollenkaan. Olotila oli äärimmäisen häiritsevä.