Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mä vihaan kaikkia dieettejä, jos syön useita pieniä annoksia mulla on jatkuvasti nälkä. Mä en tykkää vältellä jotain tiettyä makroravinnetta, haluan syödä sitä miestä tykkään. Laskurilla heilumista jaksan keskimäärin kaksi päivää. IF toimi minulla aikaisemmin hyvin mutta nyt kun kuvioissa on nainen ja pari lasta tykkäisin syödä yhdessä niiden kanssa mahdollisimman usein ja niin että jos käydään muksujen kanssa leffassa tai vaikka luistelemassa niin voin vetää karkkipussin tai kaakaon ja hillomunkin silloin tällöin.

Olenkin nyt havainnut painon kontrollointiin hyväksi keinoksi syödä normaalisti sitä mitä muutkin perheessä syövät ja sallia itselleni satunnaiset herkut noin viitenä päivänä viikossa ja sitten pari päivää viikossa paastota 20-24h jonka jälkeen sellanen 1000 kcal ateria jossa runsaasti proteiinia ja rasvaa ja käytännössä 0 hiilaria.

Tiedustelisinkin paastoamiseen enemmän perehtyneiltä että saako tällä mitään paaston terveysvaikutuksia vai vaatisiko se säännöllisempää paastoamista tai pidempiä paastoja?

Pahoittelut jos väärä ketju, tämä kun ei puhdasta IFää ole mutta arvelin paastotietäjien pyörivän täällä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä vihaan kaikkia dieettejä, jos syön useita pieniä annoksia mulla on jatkuvasti nälkä. Mä en tykkää vältellä jotain tiettyä makroravinnetta, haluan syödä sitä miestä tykkään. Laskurilla heilumista jaksan keskimäärin kaksi päivää. IF toimi minulla aikaisemmin hyvin mutta nyt kun kuvioissa on nainen ja pari lasta tykkäisin syödä yhdessä niiden kanssa mahdollisimman usein ja niin että jos käydään muksujen kanssa leffassa tai vaikka luistelemassa niin voin vetää karkkipussin tai kaakaon ja hillomunkin silloin tällöin.

Olenkin nyt havainnut painon kontrollointiin hyväksi keinoksi syödä normaalisti sitä mitä muutkin perheessä syövät ja sallia itselleni satunnaiset herkut noin viitenä päivänä viikossa ja sitten pari päivää viikossa paastota 20-24h jonka jälkeen sellanen 1000 kcal ateria jossa runsaasti proteiinia ja rasvaa ja käytännössä 0 hiilaria.

Tiedustelisinkin paastoamiseen enemmän perehtyneiltä että saako tällä mitään paaston terveysvaikutuksia vai vaatisiko se säännöllisempää paastoamista tai pidempiä paastoja?

Pahoittelut jos väärä ketju, tämä kun ei puhdasta IFää ole mutta arvelin paastotietäjien pyörivän täällä.

Todellakin toimii 2x24 systeemi. Itsekkin sitä vetelin pikään.

Lukaseppa Brad Pilonin eat stop eat kirja. Se perustuu juurikin tuon kaltaiseen pätkäpaastoiluun.

@JP Fux Mikäli jaksat laittele tänne kehitystä ja fiiliksiä. Kiinnostaa tietää miten OMAD toimii noin kovaa treenaavalla.

Mä olen nyt vetäny pari viikkoa keto-omadia alikaloreilla ja kyllähän sitä ruokahetkeä aika lailla tuossa odottelee aina duunin päätteeksi. Jos ois kovempaa reeniä niin ottaisn varmaan toisen aterian vaikka 4h ikkunalla kaveriksi. Muutenhan toi omad tuntuu mulle sopivan ja nälkä on ainoastan just ennen ruokaa joten voi olla psykologistakin. Paino kyllä jumittaa oudosti tokalla viikolla mutta katellaan hissukseen jos se siitä taas lähtis laskemaan.

Ketoosissa lähtee aluksi paljon nesteitä. Parempi kun aloitat painon tarkkailun vasta toisella viikolla. Lisäksi missään ruokavaliossa painon tippuminen ei ole aina suoraviivaista. Vaikka rasvaa lähtisi pois, niin paino voi kasvaa lyhyellä aikavälillä ie. viikko.

@JP Fux Mikäli jaksat laittele tänne kehitystä ja fiiliksiä. Kiinnostaa tietää miten OMAD toimii noin kovaa treenaavalla.

Ketoosissa lähtee aluksi paljon nesteitä. Parempi kun aloitat painon tarkkailun vasta toisella viikolla. Lisäksi missään ruokavaliossa painon tippuminen ei ole aina suoraviivaista. Vaikka rasvaa lähtisi pois, niin paino voi kasvaa lyhyellä aikavälillä ie. viikko.

Joo ehottomasti kirjailen :)

Nyt mennään tosiaan päivää numero kolme, mutta menen tämänkin päivän yhdellä aterialla. Eli nyt tulee kolme päivää putkee 23-24h syömättä ja yksi ateria per päivä. Fiilis hyvä mutta pidin tänään lepoa treeneistä. Huomenna sitten 2-3 treenin päivä taas.

Tämmöisiä on ollut ateria koot. Maanantaina aika normi iso annos, mut eilen ja tänään sitten hiukan reilummat. Huomenna todennäköisesti jatkan samalla kaavalla, mutta otan hiukan pienemmän aterian.

IMG_20190121_200647.jpg IMG_20190122_192438.jpg
IMG_20190123_193302.jpg

Itsellä menossa seuraavanlainen dieetti josta toisessa ketjussa mainitsin:

Ma-pe OMAD (koulussa ilmainen lounas joten syön mitä on tarjolla)
Siihen päälle 48-72h paasto, sunnuntaina syön yhden aterian jos siltä tuntuu.

Ainoa tavoite on tiputtaa painoa. N. 100kg oli lähtöpaino ja siitä on tultu alas 7kg ja vielä on noin 15kg jäljellä ja tavoite on ensimmäistä kertaa elämässäni saada rasvaprosentti lähelle kymmentä.

Liikuntaa tulee harrastettua kävelyn ja kuntopyöräilyn merkeissä ja ensi viikolla ajattelin alkaa tehdä kehonpainotreeniä 2-3x viikkoon.

Itselleni olen antanut 80kg rajan saavuttamisen maaliskuun lopussa ja tällä tahdilla pääsen sinne helposti.

Eka viikko oli nälän ja mielihalujen kanssa ikävää mutta sen jälkeen tämä on ollut helpoin ja tehokkain dieetti mitä ikinä olen tehnyt.

Itsellä menossa seuraavanlainen dieetti josta toisessa ketjussa mainitsin:

Ma-pe OMAD (koulussa ilmainen lounas joten syön mitä on tarjolla)
Siihen päälle 48-72h paasto, sunnuntaina syön yhden aterian jos siltä tuntuu.

Ainoa tavoite on tiputtaa painoa. N. 100kg oli lähtöpaino ja siitä on tultu alas 7kg ja vielä on noin 15kg jäljellä ja tavoite on ensimmäistä kertaa elämässäni saada rasvaprosentti lähelle kymmentä.

Liikuntaa tulee harrastettua kävelyn ja kuntopyöräilyn merkeissä ja ensi viikolla ajattelin alkaa tehdä kehonpainotreeniä 2-3x viikkoon.

Itselleni olen antanut 80kg rajan saavuttamisen maaliskuun lopussa ja tällä tahdilla pääsen sinne helposti.

Eka viikko oli nälän ja mielihalujen kanssa ikävää mutta sen jälkeen tämä on ollut helpoin ja tehokkain dieetti mitä ikinä olen tehnyt.
Pahaa pelkään, että pääset eroon lihasmassastakin tuollaisella systeemillä.

Jotain proteiinilisää ainakin kannattaa siihen koulun hernekeiton ja pannarin rinnalle ottaa.

Zone-sarja -42%
Miula alkaa olla toka viikko paketissa tätä "paastoamista". Tämä viikko mennyt seuraavalla tahdilla:

Ma: 24h paasto, yksi annos
Ti: 23h paasto, yksi annos
Ke: 25,5h paasto, yksi annos
To: 23-24h paasto, yksi annos
Pe: Ei ruokaa
La: 35h paaston jälkeen aloitin vapaan syömisen. Ei tosiaan mitään överiä kuitenkaan. Heräsin 0700 syömään (4 leipää, 3 riviä fazerin suklaata) ja jatkan vapaata syömistä tuonne kello 20 asti. Tällä hetkellä tosiaan mennyt vain yksi annos.
Su: 24h paasto, yksi annos

Tuon yhden annoksen olen syönyt illalla 19-20 välillä.

Treenejä tälle viikolle tulee 17-19kpl.

Oon kyllä todella yllättynyt miten tää on mennyt. Jatkan tämän laihiksen kyllä tällä loppuun. Jos jossain vaiheessa alkaa tuntua pahalle, lisään toisen syömispäivän tuonne ja venytän toisen paaston tuonne 36 tuntiin. Katsellaan :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miula alkaa olla toka viikko paketissa tätä "paastoamista". Tämä viikko mennyt seuraavalla tahdilla:

Ma: 24h paasto, yksi annos
Ti: 23h paasto, yksi annos
Ke: 25,5h paasto, yksi annos
To: 23-24h paasto, yksi annos
La: 35h paaston jälkeen aloitin vapaan syömisen. Ei tosiaan mitään överiä kuitenkaan. Heräsin 0700 syömään (4 leipää, 3 riviä fazerin suklaata) ja jatkan vapaata syömistä tuonne kello 20 asti. Tällä hetkellä tosiaan mennyt vain yksi annos.
Su: 24h paasto, yksi annos

Tuon yhden annoksen olen syönyt illalla 19-20 välillä.

Treenejä tälle viikolle tulee 17-19kpl.

Oon kyllä todella yllättynyt miten tää on mennyt. Jatkan tämän laihiksen kyllä tällä loppuun. Jos jossain vaiheessa alkaa tuntua pahalle, lisään toisen syömispäivän tuonne ja venytän toisen paaston tuonne 36 tuntiin. Katsellaan :)
Mitkä lasket treeniksi? siis puntilla 19 kertaa viikossa ? :DD

En lukenut koko ketjua läpi, mutta voisiko ajatella, että kroppa menisi helpommin ketoosiinkin paastotessa.
Edelleen pohdin itse tuota, mikä olisi järkevin paastoaika rasvanpolttoa ajatellen. Olen nyt paastoillut ainakin 16 tuntia aina, mutta eilenkin meni vahingossa 20 tuntia.
Juon tosin pari kuppia kahvia paaston aikana ja sokeritonta limsaa kului. En huomaa vaikutusta nälkään - taitaa enemmän viedä nälkää pois. Olen syönyt sitten kaksi ateriaa tässä pidemmällä paastoajalla.
Tiistaina aion pitää paastoajan 16 tunnissa, syödä kolme ateriaa ja selkeästi syödä rasvapainotteisesti. Nythän kuitenkin rasvaa menee maltillisesti verrattuna ihan ketoiluun.

Joulun välipäivistä asti 16 h paastolla. Tulos +3 kg. Toki ennen joulua olin vhh ja nyt otin hiilarit mukaan. Mun kroppa on rikki. Tosi nesteinen siis todella nesteinen, höllyy vaan. Ja neste keräytyy keskivartaloon, vatsaan. Vituttaa.
Pätkäpaasto olisi sopiva mulle kun aamut on nopeampia, mulla on helppo olla syömättä aamulla.
Pitänee ruveta rajoittaa taas hiilareita, sillä lähtee nesteet ja tuntuu kivemmalta, laihemmalta vaikka kiloja ei muuten lähdekään.

En lukenut koko ketjua läpi, mutta voisiko ajatella, että kroppa menisi helpommin ketoosiinkin paastotessa.
Edelleen pohdin itse tuota, mikä olisi järkevin paastoaika rasvanpolttoa ajatellen. Olen nyt paastoillut ainakin 16 tuntia aina, mutta eilenkin meni vahingossa 20 tuntia.
Juon tosin pari kuppia kahvia paaston aikana ja sokeritonta limsaa kului. En huomaa vaikutusta nälkään - taitaa enemmän viedä nälkää pois. Olen syönyt sitten kaksi ateriaa tässä pidemmällä paastoajalla.
Tiistaina aion pitää paastoajan 16 tunnissa, syödä kolme ateriaa ja selkeästi syödä rasvapainotteisesti. Nythän kuitenkin rasvaa menee maltillisesti verrattuna ihan ketoiluun.
Mun kokemuksen mukaan paastoilessa pääsee aika helposti ketoosiin vaikka ruokavalio olisikin hiilaripainotteista kuten itsellänikin oli. Tämä tosin vaatii jonkin verran aktiivisuutta päivän aikana ja mun syömisikkunakin oli 23/1. Ketoosia en kyllä koskaan tavoitellut, mutta kun varastot tyhjenevät tapahtuu tämä luonnollisesti sitten.

Mun kokemuksen mukaan paastoilessa pääsee aika helposti ketoosiin vaikka ruokavalio olisikin hiilaripainotteista kuten itsellänikin oli. Tämä tosin vaatii jonkin verran aktiivisuutta päivän aikana ja mun syömisikkunakin oli 23/1. Ketoosia en kyllä koskaan tavoitellut, mutta kun varastot tyhjenevät tapahtuu tämä luonnollisesti sitten.
Paljonko tuli hiilaria päivässä tulloin?

"joutui" eilen sapuskoimaan melko ison määrän hiilareita mitkä nakkas mut pois ketoosista. Tästä seurasi hyvä tilaisuus testata bulletproof kahvia ja sen vaikutusta ketoneihin. 2.5h aamukahvin jälkeen pissasta liuskalla mitattu ketonitaso jossain 0.5-1.4mmol/L välissä. Ennen kahvittelua negatiivinen testi. Hankala noista väriliuskoista varmaksi sanoa ja muutenkin kusitesti on epätarkka.

Hienoa nähdä, että toi kahvijuttu toimii. Reseptinä siis kahvi, brain octane öljy ja voi mikä on tehty ruoholla ruokittujen lehmien maidosta. Ens kerralla tilaisuuden tullessa vois testata pelkkää mct öljyä, että nostaako se ketonitasoja vai ei.

Pointtina tuossa ketonitasojen nostossa ghrelin tasojen laskeminen ja sitä kautta näläntunteen poistaminen. Tekee paastoilusta helpompaa, kun hiilarit ei aiheuttaneetkaan kiljuvaa nälkää.

Jatkan tätä raportointi viikon välein tänne :)

Vko 3
Ma: Aamupala kello 0830, sit illalla kolme olutta viimeisin 1900
Ti: 24h, yksi ateria
Ke: 20h, kaksi pienempää ateriaa 4h sisään
To: 20h, kaksi pienempää ateriaa 4h sisään. Viimeinen ateria kello 1930.
La: Paastoa 36, vapaasyömispäivä. Viimeinen ateria kello 1900
Su: 20h, kaksi pienempää ateriaa 4h sisään.

Maanantai meni hiukan eri tavalla, kun serkkupoika tuli käymään, niin otetettiin sitten iltasella muutama olut.

Treenien suhteen tämä viikko meni maltillisemmin, kuten suunniteltua oli, Penkkitreenejä 7kpl, kyykkyä 6kpl, maastavetoa 2kpl + apuliikkeet.

Paino putosi viikossa 1,4kg. Olo, fiilis jne oikein hyvä, eikä treenitehokaan ole kärsinyt. Koitin muutenkin nyt tällä viikolla tuota hiukan pitempää syömisikkunaa. Saan noin pidettyä ehkä kalorit hiukan alempana vs. vaan yksi ateria. Varmaan ensi viikon menen samalla tyylillä, kun salilta keveä viikko.

Back
Ylös Bottom