Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla alko tänään perinteinen if. Tässä just popsin päivän ekan aterian, joka sisälsi 600g entrecotea, 150g riisipastaa ja pussi baby pinaattia.

Treeni kyllä kulkee uskomattoman hyvin tyhjällä mahalla. En tiedä miten pumpitkin tuntuu olevan paremmat kuin normaalisti syöden.

Viimeksi muokattu:
Mulla alko tänään perinteinen if. Tässä just popsin päivän ekan aterian, joka sisälsi 600g entrecotea, 150g riisipastaa ja pussi baby pinaattia.

Treeni kyllä kulkee uskomattoman hyvin tyhjällä mahalla. En tiedä miten pumpitkin tuntuu olevan paremmat kuin normaalisti syöden.
toi on kyllä jännä juttu kun itselläkin parhaat pumpit kun treenaan tyhjällä vatsalla, ja muutenkin treenit kulkee saatanan hyvin.

Ite aloitin myös tänään ensimmäistä kertaa IF. Kokeilen 18:6. Vedättekö ihan joka päivä vai esim 5 päivää viikossa? Thomas DeLauer puhui youtubekanavallaan että 3-5 kertaa viikossa olisi hyvä määrä.

Ite aloitin myös tänään ensimmäistä kertaa IF. Kokeilen 18:6. Vedättekö ihan joka päivä vai esim 5 päivää viikossa? Thomas DeLauer puhui youtubekanavallaan että 3-5 kertaa viikossa olisi hyvä määrä.

Thomas DeLauer puhuu paasto päivistä ja hän usein sanoo 2-3 kertaa viikossa. Ie. 1000kcal omad päiviä. 18:6 on päivittäinen perus pätkäpaasto. Thomas syö normaaleina päivinä 3 ateriaa (3000kcal) ja noudattaa muistaakseni 16/8. Paastopäivinä hän syö yhden aterian. Tuo on vähän hämäävää miten hän ilmaisee asian nykyään. Vanhoissa videoissa tämä ero on selitetty paremmin. Fledge Fitness debunkkasi 2-3 kertaa paastoa viikossa asian ja Thomas DeLauer kävi kiittämässä häntä selvennyksestä.

Tässä pitää ymmärtää, ettei normaali ihminen välttämättä jaksa syödä riittävää kalorimäärää yhdellä aterialla, mistä syystä Thomas suosittelee vain muutamaa paastopäivää. Mikäli syö joka päivä liian vähän metabolia hidastuu, jopa paastoillessa. Itsekin syön 1-2 ateriaa päivässä. Isokalorisina päivinä, jolloin en jaksa syödä 3000kcal kerralla, syön toisen aterian 2-5h sisään. Käytännössä pointti tuossa on pitää peruskulutus ylhäällä jatkuvasti. Paasto lisää toki metaboliaa yleisesti ottaen, mutta mikäli syöt pitkän aikaa liian vähän kaloreita, sinulle tulee adaptaatio syömällesi kalori määrälle. Se on ihmisen keino selviytyä ajoista jolloin ruokaa ei ole saatavilla.

Koska olet aloittelija suosittelen pysymään tuossa valitsemassasi 18:6 tyylisessä, niin pitkään kuin tarvitsee, että se alkaa sujumaan helposti. Voit myöhemmin lisätä vähempi kalorisia warrior/omad päiviä sekaan. Aluksi paino laskee jo pelkästään hormoni toimintojen parantumisen takia. Joten syö riittävän paljon ja terveellisesti. Tarkoitus on saada keho terveeksi ja set body weight riittävän alas.

Sinusta tuli pysyvästi carnivore? (y)

Minä vedän tällä hetkellä edelleen keto + IF:ää siten, että viikolla katkaisen kahtena päivänä paaston aamutreenin jälkeen n.7.30 heradrinkillä ja manteleilla. Muut päivät sitten 16/8 ja viikonlopun treenit siten että treenit loppuu about tuohon normaaliin paastonkatkaisun ajankohtaan. Toki tässäkin menen joustavasti, eli en tuijota kelloa vaan joskus syön lyhyemmän ikkunan sisällä ja joskus pidemmän ikkunan sisällä. Helppoa omalla kohdallani.

Tilannekatsausta sen verran, että vesipaaston lopettamisen jälkeen paino nousi n. 1.5kg kun aloin syömään normaalisti, ja nyt sitten taas paino tippuu mukavasti koska ketoosi toimii edelleen ja miinuksilla mennään. Viikonloppuna sitten hiilaritankkaus, IF tyyliin tottakai :rock:

hiilaritankkaus, IF tyyliin tottakai :rock:

Olenkin miettinyt että miten hiilaritankkaukset toimii 16/8 kanssa. Vaikka en millään ketolla vedäkkään, niin olen saanut todella ison hyödyn kunnon hiilaritankkauksista (noin 1 kg hiilaria päivän aikana) En kyllä usko että saan ikinä tuota määrää 8 tunnissa alas, koska se teki tiukkaa jo 14 tunnin kanssa :D. Ehkä tässä kohtaa vaan pidän homman rentona ja venytän yhtenä päivänä ruokailuja.

Olenkin miettinyt että miten hiilaritankkaukset toimii 16/8 kanssa. Vaikka en millään ketolla vedäkkään, niin olen saanut todella ison hyödyn kunnon hiilaritankkauksista (noin 1 kg hiilaria päivän aikana) En kyllä usko että saan ikinä tuota määrää 8 tunnissa alas, koska se teki tiukkaa jo 14 tunnin kanssa :D. Ehkä tässä kohtaa vaan pidän homman rentona ja venytän yhtenä päivänä ruokailuja.
Itse en lähde tavoittelemaan kilon hiilarimäärää, koska tavoitteena pitää kalorit siinä ylläpidon tuntumassa ja kilolla hiilaria ne menisi heittämällä ylitse. Siksi about 500g hiilaria ja sen syö jo kohtuu helposti tuossa 8h ikkunassa jasmiiniriisistä, corn flakeseista, leivästä yms. Ja luonnollisesti roskaruokaakin menee tuona päivänä parin oluen kanssa :)

Onko muilla sellaista ongelmaa että pidemmissä paastoissa rupeaa verenpaineet laskemaan ja leposyke nousemaan?
Itse olin 3pv "vesipaastolla" ja kolmantena päivänä alkoi olemaan jo aika heikko olo + sydän pampatti sängyssä maatessakin tuntuvasti normaalia enemmän.
Normaalin päivän aikana meni viscyä pää asiassa janojuomana sekä pari lasillista vettä + suolaa noin 1tl

Ketoosikin oli ainakin hengityksen hajun perusteella jo 2pv kohdalla päällä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko muilla sellaista ongelmaa että pidemmissä paastoissa rupeaa verenpaineet laskemaan ja leposyke nousemaan?
Itse olin 3pv "vesipaastolla" ja kolmantena päivänä alkoi olemaan jo aika heikko olo + sydän pampatti sängyssä maatessakin tuntuvasti normaalia enemmän.
Normaalin päivän aikana meni viscyä pää asiassa janojuomana sekä pari lasillista vettä + suolaa noin 1tl

Muistan kiinnittäneeni huomiota tuohon samaan, eli leposyke oli selkeästi koholla vesipaaston aikana. Heikotusta tai muutakaan oiretta ei ollut, tosin join runsaasti (4-6 litraa) vettä / päivä + lisäilin vajaan teelusikallisen suolaa aina per litra vettä.

Onpa ollut mukava lukea ketjua pitkästä aikaa ja huomata kuinka eloon tää on lähtenyt :) Varsinkin mahtava lukea pitempiä paastoja tehneiden kommentteja ja ajatuksia. Itselläni ei ole kokemusta kuin parista 24h kokeilusta, muuten normipäivät menee 16/8 tyylillä. Paastoaika voi hieman heitellä, mutta tarkoitus on pitää se minimissään 14 tunnissa. Kurinalaisuudella syömisikkunankin saa helposti tiivistettyä pienemmäksi.

Moni oli maininnut veden juomisen lisäksi suolan lisäämisen paastoikkunaan. Millaisia määriä suolan suhteen suositellaan ja onko suolamuodoilla eroa ? Käykö tähän ihan perus "ruokasuola" ?

Haiskahtaa, että liian vähän suolaa ja kaliumia tai em. epäbalanssi. Verenpaine laskee tietysti, kun kropan pöhönesteet lähtee nopeasti pois. Fungin kirjassa oli myös, että joku osa jengistä kärsii paastolla liian suurista kortisoliarvoista ja niille paastoaminen ei siis sovi.

Onko porukka pidemmillä paastoilla skipannu salihommat tyystin? Ei kait siihen voi paukut oikein riittää. Itellä tuli taas puolivahingossa ~20h paasto, jonka loppuun käväsin salilla. Ihan normireenin heitin ja hyvin kulki. Lopussa temmoin puoli tuntia aerobista, jonka loppupuolella alkoi kyllä askel painamaan selkeästi enemmän.

Tänään tuleekin sitten tosi lyhyt syömisikkuna ...parisen tuntia.

Onko porukka pidemmillä paastoilla skipannu salihommat tyystin? Ei kait siihen voi paukut oikein riittää. Itellä tuli taas puolivahingossa ~20h paasto, jonka loppuun käväsin salilla. Ihan normireenin heitin ja hyvin kulki. Lopussa temmoin puoli tuntia aerobista, jonka loppupuolella alkoi kyllä askel painamaan selkeästi enemmän.

Tänään tuleekin sitten tosi lyhyt syömisikkuna ...parisen tuntia.

Ei 20 h paasto tyhjennä vielä kaikkea eli treenisi sujui hyvin siitä huolimatta. Noin 48 h jälkeen on kroppa teoriassa tyhjä kaikista varastoista.

Ei 20 h paasto tyhjennä vielä kaikkea eli treenisi sujui hyvin siitä huolimatta. Noin 48 h jälkeen on kroppa teoriassa tyhjä kaikista varastoista.
Juu en siis tarkottanutkaan, että 20h ois pidempi paasto ollenkaan, mutta siis vähän yllätyin kuitenkin, että paukkuja oli edelleen ihan normaaliin keskiraskaaseen reeniin.

Moro! itse ollut nyt 23/1. eli 23h paastoa ja 1h syömisikkuna. treenit noin 17-18 aikaan ja sitten klo 19 syön big mealin eli about 2100 kcal. 5 ekaa päivää tihkasi mutta nyt avian uskomattoman hyvä fiilis. paino tippuu tasasesti ja mikä mahtavinta pääsee unille täydellä mahalla :)

Mites porukka on tehny ton kahvin ja teen kanssa? Ilmeisesti kasvuhormonin ja insuliinin säätelyyn se ei vaikuta mutta ihan kaikkea hyötyä ei paastosta saa jos niitä dokaa. Ite oon vetäny kahvin aamusella jos siltä tuntuu ja jos ei tunnu niin en oo juonu

Eka viikko menossa 16/8 tyylillä, ennen tätä aina 5-6 ateriaa päivässä ja söin aina ihan heti kun nousin sängystä. Tässä vähän havaintoja:

Hämmentävää on se että miten nälän tunteminen on muuttunut. Uskomattoman helppoa olla syömättä kun ei syö sitä aamupuuroa heti herätessään. Ihan skarppi olo töissä, ja makeanhimo on kadonnut lähes kokonaan. Lisäksi sellainen nälkäkiukku loistaa poissaolollaan. Aamulla olen ottanut vähän suolaa veden kanssa. En tiedä onko välttämätöntä näin lyhyessä paastossa, mutta tuskin haittaakaan on.

Treeneissä en ole huomannut mitään negatiivista. Syön yleensä 14-15 välillä rahkaa, kaurahiutaleita ja pari leipää, ja sen voimalla jaksaa helposti treenata ja nälkä pysyy hyvin loitolla klo 19 asti. Ennen paastoa olisin tarvinnut tuohonkin väliin jonkun aterian tai olisin vetänyt itkupotkuraivareita :LOL: Vaikka olen miinuskaloreilla, niin syömisikkunan aikana tuntuu kuin olisi bulkilla, koska annoskoot on aika komeat vaikka päivässä tulee vain max 2500 kcal. Vatsalle tämä on myös tuntunut tekevän hyvää. Ennen piti käydä 3-4 kertaa paskalla ja nyt 1-2. Kaikenlainen kaasunmuodostus vähentynyt myös selvästi. Todella hyvä fiilis tästä, ja näkisin eläväni näin vaikka olisinkin ylläpitokaloreilla. On mennyt tämä siirtyminen niin kivuttomasti, että voisin mielenkiinnosta kokeilla esim vuorokauden paastoa.

Tuntuu ekaa kertaa että halitsen itse ravitsemustani, enkä ole tupperwarekippojen ja proteiinipatukoiden panttivankina :D

Mites porukka on tehny ton kahvin ja teen kanssa? Ilmeisesti kasvuhormonin ja insuliinin säätelyyn se ei vaikuta mutta ihan kaikkea hyötyä ei paastosta saa jos niitä dokaa. Ite oon vetäny kahvin aamusella jos siltä tuntuu ja jos ei tunnu niin en oo juonu
Kahvi ja etenkin vihreä tee buustaa autophagya (En nyt mitenkään muista mikä tämä oli suomeksi) eli voisin kuvitella, että tästä on enemmän hyötyä kuin haittaa. Ihmiselle kuitenkin tämä pätkäpaastoilu on niin lyhyt aika ettei tuota solujen itsensäsyömistä ehdi tapahtua niin kauheasti kuitenkaan joten en tiedä onko mitään seksuaalista merkitystä pitkässä juoksussa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom