Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Asiasta viidenteen: itsellä toimii parhaiten kombinaatio VHH/carnivore/IF eli olin 3 kk tollasella ja paino tippui 30 kg. IF-osuus tuli siitä, että söin 21/3 systeemillä. Söin illalla ennen salia nutrilett-pussin, johon oli sekoitettu 25 g heraa, tähän vielä lisäksi off the hook-laturia. Salin jälkeen 800 g jotain lihaa(yleensä vähärasvaista nautaa/sikaa), sekaan sipulia, ketsuppia, läjä mausteita ja toisinaan sekaan esim. 1 loota lihaperunasoselaatikkoa. Kalorit about 2000 per päivä. Tosin olen vieläkin läski ja siksi pitää saada tuo mieliala-syöminen saada kuriin. Nälkää ei ole ollut melkein 30 vuoteen.

Nukkuessa särkee jostain syystä pakaroita ja kyynärpäitä. Pakaroita siten että en löydä minkäänlaista asentoa missä ei sattuisi. Ja siis nimenomaan sellaista särkyä mikä joskus kuumeen noustessa tuntuu. Lisäksi trapeziuksia jomottaa aika ajoin samalla tavalla.

Oletko ottanut riittävästi mineraaleja? Vissy on melko hyvä, mutta myös magnesium pillerit ja sumutteet ovat hyvä vaihtoehto. Minulla jäi ensimmäiset pidemmät paastot aina kesken, kun selkä meni lukkoon ja päivät menivät vain makoiluksi.

@Mike @Wintikka Ok, kiitos!

Itellä toimii kans ketoosi/VHH if:n kanssa parhaiten..Eikä tuu nälkä..toisin kun joskus kokeilin if:ää normi ruokavalion kans nii oli vaikeempi olla..Vhh/ketoosissa ei ees huomaa eikä ikinä nälkä..16/8 tyllillä just 12-20 safkat...

Mukava nähdä aktiivinen threadi taas Ravinto-osiolla. Nämä asiat on varmaankin moneen kertaan käyty läpi, mutta kysytään nyt kuitenkin kun en oikein onnistunut löytämään selviä vastauksia.

Olen jo muutaman kuukauden ajan mennyt ~18/6 tsydeemillä, ihan vain käytännöllisyyden ja mukavuuden takia. Eli dieetatessa syön mielummin kunnolla muutaman kerran sen sijasta että puputtaisin päivän mittaan pikkuannoksia. Nyt päätin kokeilla vähintään 48h paastoa, ja haluaisin tietää "pilaanko" paaston seuraavilla tuotteilla;

Nuuska (pussi, nesteitä ei päädy mahaan)
Cola Zero/Red Bull (0kcal)
Pre-workout (Noopower, 4g/annos, hiilariton)
Monivitsku, ZMA (osa noista ei ilmeisesti imeydy ilman rasvaa?)

Jostain luin, että rasvanpolttoon näillä ei pitäisi olla vaikutusta, mutta autophagyyn saattaisi olla?

Mukava nähdä aktiivinen threadi taas Ravinto-osiolla. Nämä asiat on varmaankin moneen kertaan käyty läpi, mutta kysytään nyt kuitenkin kun en oikein onnistunut löytämään selviä vastauksia.

Olen jo muutaman kuukauden ajan mennyt ~18/6 tsydeemillä, ihan vain käytännöllisyyden ja mukavuuden takia. Eli dieetatessa syön mielummin kunnolla muutaman kerran sen sijasta että puputtaisin päivän mittaan pikkuannoksia. Nyt päätin kokeilla vähintään 48h paastoa, ja haluaisin tietää "pilaanko" paaston seuraavilla tuotteilla;

Jostain luin, että rasvanpolttoon näillä ei pitäisi olla vaikutusta, mutta autophagyyn saattaisi olla?
Noinhan se juuri menee niinkuin sanoit itse.

6. päivän aamu, ja kyllähän tämä nyt viedään loppuun asti eli sinne 7 päivän paastoksi. Paino pudonnut 4.4kg paaston aikana. Eilen kävin ostamassa magnesiumtabletteja ja popsin niitä lääkkeeksi kipuiluihin mutta ei vielä sen kummempaa apua. Tosin nyt säryt alkoivat vasta aamuyöstä joten nukuin kuin tukki klo22-02 välisen ajan. Sitten tuloksetonta pyörimistä 02-05 jonka jälkeen taas nukahdin. Olo on vähintäänkin pölkyllä päähän lyöty mutta sehän ei haittaa.

Onko 16/8 systeemistä mitään hyötyä, jos sitä tekee esim vain 2 päivää viikosta? Kiinnostaisi kokeilla kevyesti alkuun, että miten kroppa reagoi näin vuosien 3-4h välein syömisen jälkeen. Rasvat on varmaan 10% tai vähän alle, joten hirveän suurta kiristymisen tarvetta ei ole. Ehkä pientä rasvanpolttoa ja vähän rennompaa ateriasuunnittelua :)

Onko 16/8 systeemistä mitään hyötyä, jos sitä tekee esim vain 2 päivää viikosta? Kiinnostaisi kokeilla kevyesti alkuun, että miten kroppa reagoi näin vuosien 3-4h välein syömisen jälkeen. Rasvat on varmaan 10% tai vähän alle, joten hirveän suurta kiristymisen tarvetta ei ole. Ehkä pientä rasvanpolttoa ja vähän rennompaa ateriasuunnittelua :)
ei varmaan hirveesti hyötyä kaks kertaa viikossa. toi 16/8 aika pieni paastoaika vielä ja kokeile vaikka alottaa esim 14h joka päivä, ja siirry aina ylöspäin ja katot miten kroppa reagoi.

16/8 on lähes normi ruokailurytmi monille. Tulee melkein jo jättämällä aamupala väliin. Päivätyöläisellä kuka pääsee 16 pintaan töistä tulee helposti 19-20 tuntia kun syö illalla viimeisen kerran 21-22 ja töiden jälkeen 17 pintaan.

Tee mieluiten joka päivä. Keho tottuu päivittäiseen syömisrytmiin kohtuullisen nopeasti. Tarvitset paasto version fat adaptaatiosta eikä se oikein tule muuten kuin päivittäin syömällä. Hetken päästä olet täällä sitten kyselemässä warriorista ja omadista, kun totut tuohon. Mikäli sinulla on kuitenkin vaikeuksia, niin kokeile syödä kolme ateriaa 10h ikkunassa aluksi. Älä syö välipaloja ollenkaan. Tarkoitus näissä on saada insuliinitasot alas. Vhh tai keto saattaa auttaa mikäli on todella vaikeaa muuten.

Nuuska on ihan hyväksyttävää, itsekin poltin vielä vuoden alussa eikä tuntunut haittaavan lyhyempiä paastoja. Aspartaamin kohdalla on vähän keskustelua ollut, mutta en suosittele. Sen insuliinivaste ei ole suuri, mutta se on silti olemassa monien näkemysten mukaan. Kaloriton pre-workout on hyvä vain mikäli se auttaa sinua menemään treeneihin, noissa on melko usein huonoja ainesosia. Onko kofeiinitabletit sinulle hyväksyttävä vaihtoehto? Vitskut imeytyy luultavasti paremmin aterian kanssa. Nyrkkisääntönä suosittelisin välttämään kaikkea ylimääräistä, niin vatsa saa levätä ja palautua. Tuohon tottuu todella nopeasti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vähän mennään mun mielestä metsään, jos pohditaan nuuskan/tupakan yhteensopivuutta paastoamisen kanssa.

Toisaalta, jos paastoamisen ainoa syy on painonhallinta, niin voihan sitä vetää vaikka piriä.

Itsellä on tällä hetkellä käytännön syistä aikaisemman 16/8-ikkunan sijaan semmonen systeemi, että syön yhen kunnon aterian 12h välein. Varmaan paaston parhaimmat hyödyt jää saavuttamatta, mutta hyvin tippuu paino eikä minkään näköistä nälkää/mielitekoja välissä (toisaalta varmaan johtuen osaks siitä että tottunut tohon perus IF-rytmiin). Tästä saamme kiittää kummasti petrannutta työpaikkaruokalaa :ROFLMAO:

7. päivän aamu, ja olen tosi on tyytyväinen että tämä viikko nyt katsottiin loppuun saakka. Kiitos @Frostwolf "järjen" äänestä tässä asiassa (y). Varmasti olisi jäänyt vaivaamaan mikäli olisin jättänyt tuohon 5 päivään ja myöhemmin tuo viikko olisi ollut pakko tehdä täyteen. Parempi näin.

Painoa paastossa tippunut tasan 5kg. Viime yönä sikeää unta klo 22-03 jonka jälkeen jälleen pyörimistä sängyssä kunnes lähdin kuuntelemaan Wileniuksen ja Hulkin podcastia jonka ääreen nukahdin joskus 5.30 tienoilla. Tunnin verran sitten unta ennenkuin kello soi ja olo on freesimpi kuin eilen.

Magnesiumin syöminen ehkä vähän helpannut noita särkyjä, mutta vatsa mennyt löysälle niiden takia.

Tänään illalla sitten katkaistaan paasto pienellä iltapalalla ja huomenaamulla lopulliset tulokset. Olo on nyt sellainen että tästä jatkaisi paastoa helposti vielä pitkäänkin, mutta nautitaan nyt kesästä ja normielämästä kun kerran sen aika on.

Vähän mennään mun mielestä metsään, jos pohditaan nuuskan/tupakan yhteensopivuutta paastoamisen kanssa.

Toisaalta, jos paastoamisen ainoa syy on painonhallinta, niin voihan sitä vetää vaikka piriä.
Perustele nyt hieman, kun pointtisi meni nyt kyllä vähän ohi. Mielenkiinnosta kysyin noiden asioiden mahdollisista vaikutuksista paastoon. Onko paastoaminen siis vain 100% "terveellistä" elämää elävien juttu? Nuuskaamisen terveysvaikutuksista (jos siis implikoit että asioiden tärkeysjärjestys vituillaan) en lähde väittelemään. joten pidetään kaikki tupakkatuotteet nyt samassa boksissa.

Jos päätän syödä 100% puhtaasti, ja sorrunkin joskus syömään pussin makeisia, mennäänkö silloinkin metsään ja kannattaisi unohtaa koko juttu?

Viimeksi muokattu:
Ehkä pointti on siinä että tupakka ja nuuska eivät mitenkään liity ravinto-asioihin? Eli turha pohtia asioita millä ei ole vaikutuspintaa varsinaiseen asiaan.

4 päivä nyt 16/8 ja vhh, treeneistä kyllä huomaa että ei oo syöny, mutta nälkä ei tuu tänään olin ekstra tunnin syömättä ku en heti päässyt eikä se ekstra tunti oikeen miltään tuntunu, oon myös huomannu että annoskoot on vähä pienentyny, aika jännää puuhaa.

Onhan toi mun kommentti vähän härö, kun kaikki muut on kiellettyä ja nikotiini on sallittua. Minulla ainakin tupakan lopettaminen onnistui vasta toisella yrityskerralla. Eli ei aina ole ihan, niin helppoa kuin ei tupakoivat ihmiset ajattelevat. Käytännössä lopettaminen on monin kertaisesti vaikeampaa kuin esimerkiksi viikon paasto. Vähän reilut 2 kuukautta kun olin polttamatta ei enää ole ollut tarvetta. Poltin kännipäissäni puoli askia, mutta ei enää seuraavana päivänä ei onneksi tehnyt mieli tupakkaa. Tästä voidaan päätellä, että nyt ollaan aikalailla kuivilla tuon asian suhteen.

Haluan vielä spesifioida muille, mikäli et ole tupakoija, niin älä käytä nikotiinia nälänhallintaan. Siihen se ei auta. Polttaminen tai nuuskaaminen ei ole kuitenkaan syy olla tekemättä muita terveellisiä valintoja elämässä.

7. päivän aamu, ja olen tosi on tyytyväinen että tämä viikko nyt katsottiin loppuun saakka. Kiitos @Frostwolf "järjen" äänestä tässä asiassa (y). Varmasti olisi jäänyt vaivaamaan mikäli olisin jättänyt tuohon 5 päivään ja myöhemmin tuo viikko olisi ollut pakko tehdä täyteen. Parempi näin.

Magnesiumin syöminen ehkä vähän helpannut noita särkyjä, mutta vatsa mennyt löysälle niiden takia.

Kiitos, aivan loistava juttu, että päätit jatkaa! Tuon 10 000kcal clubin lisäksi voisi olla vielä viikko klubi hc-paastoajille. :rock:

Tuosta magnesiumista vielä sen verran, ethän sitraattia syönyt? Se on melko suosittua ja hypetettyä, mutta myöskin huono lähde melko monille. Se mahakipu on riittävän paha yksinään, mutta harvoin vastaavat ongelmat tulevat ilman muutakin taakkaa.

Itellä onnistu röökin lopetus yllättävänkin helposti. Periaatteessa seinään. Olin pitkäaikainen massiivisauhuttelija.

Magnesiumsitraatti kyllä useiden tutkimusten valossa imeytyy ja on ihmiskropan käytettävissä paremmin, kuin muut vaihtoehdot. Maha menee varmasti sekaisin, jos yhtäkkiä ottaa magneesiumia ja mahdollisesti reilumminkin. Tulee aloittaa pikkuannoksesta ja nostattaa sitä, niin mahakin ehtii sopeutua.

Onko kellään tietoa mistään hyvästä kirjasta aiheeseen liittyen? Kiinnostais kokeilla kun näitä syö usein ja vähän dieettejä on vedetty vuosien varrella useita eikä niistä mene kuin hermot.. En kyllä mikään ylipainoinen ole mutta vähän voisi aina karistaa.

Onko kellään tietoa mistään hyvästä kirjasta aiheeseen liittyen? Kiinnostais kokeilla kun näitä syö usein ja vähän dieettejä on vedetty vuosien varrella useita eikä niistä mene kuin hermot.. En kyllä mikään ylipainoinen ole mutta vähän voisi aina karistaa.

Jos tarkoitat tuolla kiinnostuksella pätkäpaastoa, niin minulla ei ainakaan ole tietoa mistään erityisen suositeltavasta kirjasta siihen liittyen. Tässä ketjussa pätkäpaasto on pureksittu kymmeniä kertoja läpi ja on linkkejä niihin paikkoihin mistä homma käy selville. Pätkäpaasto on hyvin yksinkertainen asia.

Tässä pari linkkiä i millä lähteä liikkeelle:

http://www.1percentedge.com/ifcalc/
=> Tällä voi haarukoida tämänhetkisen energiankulutuksen ja tavoitteet pätkäpaastolle, mikäli haluaa laskea kaloreita

https://leangains.com/the-leangains-guide/
=> Pätkäpaaston yhden muodon (leangains) mummo-ohje

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom