Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko tuo asia ettei IF ole optimaalisin bodauksen näkökulmasta kiinni pelkästään siitä että proteiinisynteesisykäyksiä ei saada yhtä montaa mahdutettua päivään? Tosin 8 tunnin aikaikkunaankin saa mahdutettua 3 kpl sykäyksiä riittävällä aikavälillä (4 tunnin välein).

No tuosta proteiinisynteesistä ja aineenvaihdunnan sykleistähän voi olla montaa mieltä ja en muuten tarkoittanut, kuin vain että valtaosa pro-ukkeleista ei sitä suosi. Itellä toimii ihan hyvin, mutta en mikään pro olekaan ja tavoitteet muualla, kuin pelkässä massassa tai voimassa.
Meen siis pääosin 16/8, mutta aika usein sinne tulee useamman kerran viikossa jotain 20/4 tai 22/2.

Miten kannattaisi toimia kun nyt syön n. klo 16-22 ikkunassa, mutta kesäloman alkaessa siirryn treenaamaan BJJ ma-pe aamulla klo 9. Punttia mahdollisesti iltaisin pari kertaa viikossa. Kannattaako ottaa jotain BCAA/EAA/hera/kaseiini tuohon treenijuomaksi vai vetää kahvilla ja vedellä sinne syömisikkunaan asti? Voiko ottaa myös hiilaria? Luulisin, että vaikka treenissä kuluttaisinkin kaikki juoman kalorit niin paasto katkeaa silti?

Utti, Juhot, Norton ja Thibaudeau ainakin on puhuneet että noita proteiinisynteesisykäyksiä kannattaa saada enemmän kuin IF mahdollistaa. Eiköhän se noin ole varsinkin lyhyemmissä aikaikkunoissa. 8 tuntia on niin pitkä että siinä en usko olevan paljon mitään eroa kun saadaan jo 3 sykäystä. Omad ei varmasti ole optimaalisin lihaksen kasvatukseen.

Itselläni ei optimaalisuus ole nykyään niin tärkeää kuin helppous ja toimii kuitenkin riittävän hyvin tavoitteisiin nähden.
Normi syömisikkunalla ehditään saada parhaimmillaan 5 sykäystä päivän aikana jos 2.5-3tuntia odottelee aterioiden välillä. Liian tiheään jos syö niin kroppa ei vastaa enään nostamalla proteiinisynteesiä niin tehokkaasti. Mutta tosiaan treenaus on paljon tärkeämpi proteiinisynteesin nostaja kuin ruokavalio

Utti, Juhot, Norton ja Thibaudeau ainakin on puhuneet että noita proteiinisynteesisykäyksiä kannattaa saada enemmän kuin IF mahdollistaa. Eiköhän se noin ole varsinkin lyhyemmissä aikaikkunoissa. 8 tuntia on niin pitkä että siinä en usko olevan paljon mitään eroa kun saadaan jo 3 sykäystä. Omad ei varmasti ole optimaalisin lihaksen kasvatukseen.

Itselläni ei optimaalisuus ole nykyään niin tärkeää kuin helppous ja toimii kuitenkin riittävän hyvin tavoitteisiin nähden.

Sanokaa jos olen väärässä, mutta eikö treenivaste anna PS:lle laajamittaista nousua ilman ruokaakin? Toki sitä kasvua ei siitä sitten tule, jossei ole palikoita veressä tarpeeksi.

Kysymys kuuluukin:
Onko ne 1-2 aterian tuomaa PS boostia niin vaikuttavia, että se niiden skippaus hidastaisi kasvua MERKITTÄVÄSTI.

Sanokaa jos olen väärässä, mutta eikö treenivaste anna PS:lle laajamittaista nousua ilman ruokaakin? Toki sitä kasvua ei siitä sitten tule, jossei ole palikoita veressä tarpeeksi.

Erittäin merkittävä ero näyttäisi olevan sillä että saako ravintoa treenin jälkeen vai vasta reilusti myöhemmin. Sitä en missään nimessä tekisi että treenaisin paastossa (edellisestä ruokailusta pitkä aika) ja vielä treenin jälkeenkin jatkaisin paastoa. Viimeistään ennen treeniä paasto poikki, protskua ja hiilaria, treenin aikana hiilaria ja treenin jälkeen protskua ja hiilaria.

https://lihastohtori.wordpress.com/2013/04/11/ravinnon-ajoitus/

https://lihastohtori.wordpress.com/2014/10/30/palautusjuoma/

Kysymys kuuluukin:
Onko ne 1-2 aterian tuomaa PS boostia niin vaikuttavia, että se niiden skippaus hidastaisi kasvua MERKITTÄVÄSTI.

Mikä nyt on merkittävästi. Ei välttämättä merkittävää vaikutusta, mutta niinku Utti ja Juhot sanoo niin se ei ole optimaalista.

Sitä en missään nimessä tekisi että treenaisin paastossa (edellisestä ruokailusta pitkä aika) ja vielä treenin jälkeenkin jatkaisin paastoa.

Mikä nyt on merkittävästi. Ei välttämättä merkittävää vaikutusta, mutta niinku Utti ja Juhot sanoo niin se ei ole optimaalista.

Ei kai kukaan paastoa treenin jälkeen jatka?
Eihän nämä paastoilut ole OPTIMAALISIA kilpailijalle, mutta tavan ukolle (varsinkin läskille) silti ihan toimiva malli.

Ei kai kukaan paastoa treenin jälkeen jatka?
Eihän nämä paastoilut ole OPTIMAALISIA kilpailijalle, mutta tavan ukolle (varsinkin läskille) silti ihan toimiva malli.

Minä ainakin jatkan treenin jälkeen paastoa. En ole huomannut mitään eroa kehityksessä. Kalorit, treeni, lepo ja terveellinen ruokavalio tuntuvat edelleen olevan tärkeimmät muuttujat. Teen välillä vielä suuremman synnin kuin pelkkä paaston jatkaminen ja otan bulletproof kahvin, eli katkaisen paaston ilman proteiinia. En toki ole ammattiurheilija, mutta saan ihan riittävästi tulosta. Eli siis aina kun treenaan, niin tulokset kasvavat. Nopeammin toki kasvavat, kun olen bulkilla. Tulosten kasvua mittaan lähinnä voimatasojen kasvamisella.

Kohtuullisen moni omad ja warrior tyylisten pätkäpaastojen noudattaja ei syö paaston jälkeen. Olen melko varma, että treenin jälkeen syöminen vaikuttaisi tuloksiin, mutta käytännön kannalta helpompi treenata aamusta ja syödä illasta. En kuitenkaan jaksa mennä treenaamaan pitkän päivän jälkeen ja paaston aikana minulla on parempi keskittyminen.

GSP kertoi Joe Rogan podcastissa saaneensa lisää lihasmassaa muuttamatta treenaamistaan, sen jälkeen kun aloitti pätkäpaaston. GSP treenaa ensimmäisen kerran aamusta ja syö vasta illalla. Toki GSP:n lihas massa on melkoisen pieni salitreenaajaan verratuna.

Erittäin merkittävä ero näyttäisi olevan sillä että saako ravintoa treenin jälkeen vai vasta reilusti myöhemmin. Sitä en missään nimessä tekisi että treenaisin paastossa (edellisestä ruokailusta pitkä aika) ja vielä treenin jälkeenkin jatkaisin paastoa.

Itse tein tuota viime kesänä ja ihan hyvin pysyi lihakset, voimat ja kunto kiristyi.

4 vuotta non-stop mennyt ~16/8 IF:lla(myös plussakaloreilla) ja väittäisin että tuloksissa >95% on kiinni perusasioista ja loput muutamat prosentit riippuu "optimaalisista hifistelyistä" joita ilman pärjää ihan hyvin. Optimaalista paljon tärkeämmäksi näen rutiinin mitä pystyy järkevästi noudattamaan vuosia/vuosikymmeniä ja päästä tavoitteisiin pitkäjänteisen työn kautta.
Ihan laskennallisen esimerkkinä, onko loppujen lopuksi mitään väliä tuleeko vaikka tietty nosto 5 vuoden vai 5 vuoden ja 2kk treenillä (3% hifistely)

GSP kertoi Joe Rogan podcastissa saaneensa lisää lihasmassaa muuttamatta treenaamistaan, sen jälkeen kun aloitti pätkäpaaston. GSP treenaa ensimmäisen kerran aamusta ja syö vasta illalla. Toki GSP:n lihas massa on melkoisen pieni salitreenaajaan verratuna.

Jaa. Millähän osuudella esim. pakkiksen salitreenajista on GSP:tä isompi lihasmassa?

Georges-st-pierre-gsp.png

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse tein tuota viime kesänä ja ihan hyvin pysyi lihakset, voimat ja kunto kiristyi.

Omasta mielestäni on sen verran paljon näyttöä että treenin ympäristön ravinnolla voi saada positiivisia tuloksia, että tuollainen ei kannata missään nimessä. Muuna aikana voi olla paastossa mutta treenin ympärillä ei.

Jaa. Millähän osuudella esim. pakkiksen salitreenajista on GSP:tä isompi lihasmassa?

En toki tarkoita, että GSP on kynäniska, mutta kyllähän pitkään treenanneilla on huomattavasti enemmän lihasta. Ymmärrän toki, ettei kaikki täällä ole Miken tai Bisleyn näköisiä. En osaa kyllä rehellisesti ottaen yhtään arvioida, minkä kokoisia ihmisiä täällä on nimimerkkien takana.

Omasta mielestäni on sen verran paljon näyttöä että treenin ympäristön ravinnolla voi saada positiivisia tuloksia, että tuollainen ei kannata missään nimessä. Muuna aikana voi olla paastossa mutta treenin ympärillä ei.

On toki, mutta käytännössä en huomannut juurikaan eroa. Iso proteiini annos tuli pari tuntia treenin jälkeen.

Mulla tullut yleensä päivän ensimmäinen ja viimeinen ruoka joku 2-3h treenin jälkeen eikä oikeestaan ole mitään eroa ollut palautumisessa verrattuna aikoihin kun söi 5-6 ateriaa päivässä.

Hairahduin itsekkin tuohon pidempään paastoon ja nyt on 3vrk paastoa täynnä. Ei täysin vesipaasto. Juon kahvia kolmisen mukillista päivässä ja lorauksella maitoa. Purkkaakin jauhan automatkoilla ja tänään ostin pepsimaxia.
16/8 leangainssilla olen ollut jo yli 6kk ja yksi 24h paasto on tältä aikaa.
En ole vakuuttunut tämän paaston terveydellisistä eduista, joten se ei ollut tässä se motivaatio. Ensisijaisesti kiehtoi sen psykologinen puoli - miltä tuntuu olla vuorokausia syömättä mitään. Toinen kiinnostava seikka on toki se, miten paljon painoa lähtee vuorokaudessa sen jälkeen, kun nesteet ovat pois kropasta.

Päivä 1)
Viikonlopun reilumpien syömisten jälkeen ensimmäinen päivä ei tuntunut juuri missään. Kävin treenaamassa hyvän salitreenin iltasella.

Päivä 2)
Ajatukset olivat läpi päivän sumeita. Isoa nälkää ei ollut, mutta nollat taulussa läpi päivän. Kuitenkin, kun lähdin ulkoilemaan iltasella niin aivan kohtuullisen normaalia oli oleminen.

Päivä 3)
Aamulla oli normaalia paastoiluhuippausta, mutta aamukahvin jälkeen oli hyvä fokus työnteossa. Aikaansaavaa tekemistä. Päivä on ollut lähellä normaalia ja aika ei madellut, kuten 2. päivänä. Töistätullessa jauhoin useamman palan purkkaa ja sen jälkeen tuli kova nälkä. Ilmeisesti se nyt jotenkin triggasi näläntunnetta. Kaupassa piti melko nopsaan kävellä hyllyjenvälit läpi.

Nukkunut olen hyvin. Tympeää on vain tämä jatkuva kylmäntunne. Käsissä eniten.

Painoa lähti ensimmäisenä vuorokautena -2.5kg ja toisena 0.8kg. En ollut vähähiilarisella ennen paastoa ja viikonloppuna tuli runsaasti hiilareita.

Päivä 4)
Pohdiskelin työmatkalla tätä pidempää paastoa ja lopetan sen tänään. Syitä on useita. Ensinnäkin, energiaa ei ole oikeastaan muuhun kuin 8h työpäivään. Loppuilta menee makoillessa. Treenamista ei jaksa. Lisäksi se nälkä kumuloituu ja esim. viikon jälkeen se voisi olla hallitsematonta. Kuitenkin, olen ollut miinuskaloreilla jo yli 6kk, niin tämä paasto pidetessään voisi viedä syömistäni kokonaisuudessa huonompaan suuntaan.
Palaan tämän jälkeen 16/8 rytmiin ja en usko kokeilevani tätä pidempää paastoa enää uudestaan. 24h paastoa kylläkin.

Suomeksi https://areena.yle.fi/1-3396101 Pysy Nuorena

Mielenkiintoinen dokkari identtisistä sisaruksista se kumpi on fitimpi ja paremmassa kunnossa ja joka näyttää nuoremmalta voikin olla vanhempi useammalla vuodella
entä toinen joka on ylipainoinen asuu maalla mutta vain stressaa vähemmän.

Joskus vuosia sitten testailin muutaman kuukauden enkä juuri muista siitä ajasta sen kummemmin mitään.

Nyt vuosien jälkeen lähdin testaamaan jälleen 16/8 versiota niin että skippaan aamiaisen eli ruokaikkuna auki klo 11:00. 3 ateriaa. Treenin aikana lisäksi litkinyt aminoita kun niitä kaapissa on.
2 päivää takana,paastoaikana vain vettä ja aamupäivällä Musta kahvi.

Ensimmäinen havainto on se, että taitaa mennä rankasti miinuksille. Ehkä se on siirtymävaiheen ongelmia rasvaa on hieman poltettavaksi joten nou hätä. Se on vähän kuin ideanakin tässä mutta en halua purkaa lihaksia siksi että energia jää alle liian rajusti.

Mielellään kuulisin jotain Supertärkeitä tipsejä näin aloittelijana. Onko jotain sellasta joka itsellänne meni pieleen tai tekisitte toisin taikka joitakin muita tärkeitä yksittäisiä seikkoja antaa ohjeeksi?

Allekirjoitan saman kokemuksen kuin jotkut muut, että nälän tunne vähenee/häviää.
Koko päivän vieneen työmatkan seurauksena olen lounasaikaan syönyt vähän ja sen jälkeen en juuri mitään --> kotona nyt vähän ennen seitsemää ja tässä olisi omien rutiinien mukaisesti 1-1,5 h aikaa syödä. Mutta ei oikeastaan ole nälkä mutta voin vähän syödäkin. En kuitenkaan pysty syömään kerralla sellaisia määriä, kuin mitä päivän kaloreista on syömättä. Pakosti tulee näitä "isosti miinuksella" -päiviä.

Vaikea kuvitella, että edes haluaisin alkaa opetella syömään kerralla niin paljoa ruokaa, eli en osaa ajatella että kokeilisin täällä mainittuja pidempiä paastoja tai ateria per päivä -rytmiä. Ei tietysti pakko olekaan kokeilla niitä mutta pohdin tässä vain, että olisipa jotenkin hankala sovittaa omaan arkirytmiin sellainen "syömissessio", joka jotenkin ajatuksen tasolla kuulostaa ehkä vähän epäterveeltä ahmimiselta. Mutta, kun en ole koskaan kokeillut, niin en voi tietää. Tuskin kuitenkaan kokeilenkaan.
Ja kun on kuitenkin lounasetu työpaikan puolesta, tuntuisi hölmöltä jättää käyttämättä.

Jotain ajatuksia vain.

Minulla ei ollut vaikeuksia syödä yhtä päivittäistä ateriaa muutaman viikon jälkeen. Ruokailu tosin kesti noin tunnin, mutta jaksoin sen 2500-3000 kcal.

Aloitin ketoosin 3 viikkoa sitten ja nyt on melko vaikea saada syötyä riittävästi. Tästä syystä siirryin 2 ateriaa päivässä, mutta se toinen ateria ei maistu yhtään. Tätä päivää lukuunottamatta, olen syönyt lähes viikon verran alle 1500 kcal. Ei vain huvita syödä yhtään. Ei ole tippaakaan nälkä ja syöminen vituttaa. Ekan aterian 1000kcal menee ihan hyvin, mutta sen jälkeiset kalorit on kärsimystä. Treeni ei kulje tippaakaan. Pelkästään tunnin kävely on tuskaa.

Mikäli tämä meno jatkuu, minun aineenvaihdunta hidastuu tai palikat on esillä ennen kuukauden loppua. Toki tässä on lähtenyt paljon nestepainoa, mutta olin vhh:lla ennen ketoosia, eli ihan kaikki ei voi olla nesteitä. Pikaisesti kun nettiä selailin, niin sain sellaisen kuvan, että kannattaa nauttia tästä rasvan palamisesta ja nälättömyydestä. Lähteiden mukaan minun keho on sitä mieltä, että rasvaa on tarpeeksi joten antaa palaa vain. (Olen samaa mieltä)

Söin iltapalan vastahakoisesti. Siinä oli noin 800kcal mikä laittaa minut hädin tuskin vähän reiluun 2000kcal koko päivältä. Oikein oksetti syödä, kun ei vain maistu. Tämä siis vaikka tein 1.5h treenin aamusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom