Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Natikkabodari Aaron Curtis treenasi koko viikon ilman ongelmia ja vielä jalat viimeisenä päivänä.

Coach Trevor sanoi, että ei kannata treenata, koska silloin hajoitetaan lihasta eikä tule proteiini ravinnosta korjaamaan vaurioita, niin keho purkaa sen proteiinin lihaksista.
tämä ei kai päde pienempiin paastoihin eli 16-30h? ainekaan toivottavasti koska usein treenailen kun on paastoa 20h+ alla.

tämä ei kai päde pienempiin paastoihin eli 16-30h? ainekaan toivottavasti koska usein treenailen kun on paastoa 20h+ alla.
Eihän se siihen vaikuta mitä sulla on alla, vaan mitä on sen jälkeen. Eli jos saat ravintoa kuitenkin heti treenin jälkeen, niin eihän tuossa suurempaa ongelmaa ole.

Nyt on se 5vkoa takana ja onhan tässä huomannut aika ison kasan positiivisia puolia.
-Mulla on aivan helvetisti aikaa. Sen kuuden ateriaan sijaan kun syö 3kertaa ja nekin siinä 8h aikaikkunassa niin päivät tuntuu siltä että ehtii arkisinkin duunaamaan asioita.

-Se lisääntynyt aika on tehokasta. Oon paljon virkeämpi ja valppaampi. Erityisesti kitaratunneilla oon huomannut että keskittyminen paaston aikana on helvetin hyvä.

-Ei oo nälkä. Verensokerit ei heittele ja kun on se mindset että nyt on paasto menossa ja muistaa juoda tarpeeksi vettä niin en kärsi nälänoireista joita on aiemmin ollut mm suuri ärtyneisyys nälkäisenä.

-Sitten kun on lupa syödä niin saa mättää kunnolla eikä normidiettien pieniä annoksia.

-Kroppa kiristynyt ihan mallikkaasti ja salilla ei oo tippunut tehot yhtään. Oon myös ottanut ekoja kertoja kunnolla aerobista liikuntaa mukaan ja sekin tuntuu oikein keveältä.

-Säästyy rahaakin.

-Kun käy kaupassa niin ei oikeastaan edes tee mieli herkkuja. Aiemmilla dieteillä on himoinnut jatkuvasti sokeria, mutta nyt voi kävellä paastolla kaupan läpi eikä tee yhtään mieli napata ylimääräistä mukaan. En edes tiedä mistä se johtuu.

-Oon heikkovatsainen ja nyt toi skulaa paremmin kuin koskaan. Tosin siinä voi olla syynä että ruokavalio oon melko viljaton ja maidoton, eikä niinkään paaston takia, joskaan ei siitä levosta ruoansulatukselle ainakaan haittaa ole.

-Välillä joutunut stressaamaan että tulossa sellanen ja sellanen päivä että miten hoidan safkat ja sitten saanut tyyliin ajaa hakemaan jostain pikaruokaa. Nyt tuli pari tollasta päivää tähän viiteen viikkoon niin päätin vetästä 24h paaston ettei tarvii sitä stressata ja mättäsin seuraavana päivänä treenit vähän isommilla kaloreilla.

Jonku verran selasin enkä nähny kysymystä joka varmasti ollut mutta kysytään nyt silti,netissä tästä ollaan montaa eri mieltä niin mitäs mieltä täällä toi maito aamukahvin kanssa katkaiseeko fastingin?Ite vetäny nyt 16-18h mut aamulla tulee juotua kuuden aikoihin kahvin kanssa tilkka maitoa,parikuppia ei siis mitään läträämistä.Muuten syön duunissa ekaa kertaa 12 mais ja duunin jälkeen 17-18.

Jonku verran selasin enkä nähny kysymystä joka varmasti ollut mutta kysytään nyt silti,netissä tästä ollaan montaa eri mieltä niin mitäs mieltä täällä toi maito aamukahvin kanssa katkaiseeko fastingin?Ite vetäny nyt 16-18h mut aamulla tulee juotua kuuden aikoihin kahvin kanssa tilkka maitoa,parikuppia ei siis mitään läträämistä.Muuten syön duunissa ekaa kertaa 12 mais ja duunin jälkeen 17-18.
Katkaisee

Itse kerran mittasin paljonko on oma tilkka maitoa. Se oli 6 grammaa. Täysmaitoa 6 grammaa = 4 kcal. Luulisin että vaikutus paastoon on varsin pieni. Täysin musta kahvi 2 dl = 3-5 kcal. Itse juon yleensä mustana, mutta aika paljon paastoikkunan aikana. Joku 10 - 15 dl, jossa on siis jo 15 - 35 kcal. Pitää yrittää vähentää. Paastoikkunan ulkopuolella kuohukerman ja kookosöljyn kera kahvi.

Miten tuon näläntunteen kans menee, että millon pitäs olla normaalisti karsea nälkä paastolla? Ite oon vetäny pätkissä vuosia 16-8 ja välillä pidempäänkin 18-6. Koskaan oo ollu mitään näläntunneongelmia. Varsinaisella totaalipaastolla en kuitenkaan oo ollu. Aika vasta tuli kuitenkin tilanne, jossa olin syömättä "vahingossa" 26h. Ei tuntunut edes haastavalta ja näläntunnetta en pahemmin hoksannut.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miten tuon näläntunteen kans menee, että millon pitäs olla normaalisti karsea nälkä paastolla? Ite oon vetäny pätkissä vuosia 16-8 ja välillä pidempäänkin 18-6. Koskaan oo ollu mitään näläntunneongelmia. Varsinaisella totaalipaastolla en kuitenkaan oo ollu. Aika vasta tuli kuitenkin tilanne, jossa olin syömättä "vahingossa" 26h. Ei tuntunut edes haastavalta ja näläntunnetta en pahemmin hoksannut.
Keho tottuu, ei sitä näläntunnetta enää tule samalla tavalla eikä pakolla tarvitsekaan noissa 16-30h paastoissa. Minusta tämä on vain hyvä asia että sitä näläntunnetta ei ole ja jos on se on vain pienen aikaa ja kun ei sitä huomioi se on ohi ja homma jatkuu.

Ok. Mielenkiintoinen juttu asiaa viistäen, tunnen erään henkilön, jonka tulee tarkkailla syömisiään, tai pikemminkin siis että muistaa syödä tarpeeksi tiheään ja tarpeeksi, sillä hän ei tunne näläntunnetta ollenkaan. Se on jokin sairaus, jolla oli hienompi nimikin.

Itellä tuli tuossa 2 vrk kohdalla pieni näläntunne. Itselläni näläntuntemus jotenkin mennyt vituralleen sillä ei ole oikeastaan ikinä nälkä. Tuossa pidemmässä paastossakin se oli enemmän muu heikkouden tunne ei varsinainen näläntunne.

Ok. Mielenkiintoinen juttu asiaa viistäen, tunnen erään henkilön, jonka tulee tarkkailla syömisiään, tai pikemminkin siis että muistaa syödä tarpeeksi tiheään ja tarpeeksi, sillä hän ei tunne näläntunnetta ollenkaan. Se on jokin sairaus, jolla oli hienompi nimikin.

Itse olen epäillyt että minulla on joku tällainen sillä en muista että vuosiin olisi ollut nälkä.

Ei aiheuta mitään vahinko paastolle vaikka laitat kahviin maitoa. Raja menee 50kcal'issa eli 2% maitoa voi käyttää desilitran paaston aikana. Martin Berkhan (leangains) vastaa Q&A'ssa tähän:
https://leangains.com/questions-answers-5/

Nälkähän ei ole suoranaisesti sidoksissa syömiseen, vaan hormoonitoimintaan, jonka pitäis normaalisti tietty signaloida kun ravinto on niukalla. Monilla tämä systeemi on vähän vinksallaan..yleensä tosin toisinpäin eli on nälkä vaikka just söi.

Ei aiheuta mitään vahinko paastolle vaikka laitat kahviin maitoa. Raja menee 50kcal'issa eli 2% maitoa voi käyttää desilitran paaston aikana. Martin Berkhan (leangains) vastaa Q&A'ssa tähän:
https://leangains.com/questions-answers-5/
Huvittaisi tietää, että mistä hatusta Berkhan on tuon 50 kalorin rajan vetäissyt.

Olrait tänks tiedosta!Eli pienikin kalorimäärä kehon reagoimaan hyvä tietää tästä lähtien mustana aamusin!
Ei sillä kalorimäärällä ole väliä. Musta kahvikin katkaisee sen paaston, koska sun maksa ja suolisto joutuu joka tapauksessa töihin.

Nykytiedon valossa on suositeltavaa pitää syömisikkuna maksimissaan 12 tunnissa, mukaan lukien se musta kahvi. Jos siis otat kupin kahvia kahdeksalta aamulla, niin syöt viimeisen suupalan kahdeksalta illalla. Jos tämän lisäksi haluaa pitää ne varsinaiset syömiset pienemmän ikkunan sisällä - esim. 12-20 - niin siitä vaan. Saa syödä isompia annoksia ja siitä seuraa todennäköisesti kaikenlaisia terveyshyötyjä.

Tämä on joka tapauksessa usein turhaa hifistelyä, kun porukka pohdiskelee jonkun kahvin, BCAA:n ja hammastahnan merkityksiä.

Eiköhän se pätkäpääston max raja ole se 8h. 12h eli 08-20 on jo ihan perus ruoka aikataulu monelle.
Useimmilla ihmisillä menee kyllä syömisikkuna yli 12 tunnin. Sinänsä mua ei nämä termit (intermittent fasting, time-restricted eating, jne.) kiinnosta. Pointti on vain se, että on suositeltavaa laittaa syömiset maksimissaan 12 tuntiin päivittäin. Ja jos sitten haluaa pienentää ikkunaa tai paastota välillä pidempään, niin siitä vaan.

Kyllä mä ainakin ajattelin tuon testata. Aiemmin suunnitelmissa oli 3 päivän vesipaasto mutta kyllä se taitaa olla viikko sittenkin targettina kun vähän aikaa antaa ajatuksen hautoa mielen sopukoissa. Itsellä kun tosiaan kroppa menee ketoosiin todella kivuttomasti ja nälän tunne katoaa, niin uskoisin tuon viikon olevan hyvinkin tehtävissä.

Pitää vaan ajoittaa tuo vesipaaston aloittaminen seuraavaan treenitaukoon (eli 3 viikon päähän).
Ja paskan marjat. Nyt iski semmoinen flunssa ja viikko mennyt maatessa ja yskiessä että treenitauko menee nyt tässä. Paastoon palataan sitten kesemmällä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom