Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aika hassua tavallaan lukea näitä pätkäpaastojuttuja sellaisena, että joku kokeilee tällaista vähän erilaista, kun mä olen tehnyt tätä yli puolet elämästäni ihan vahingossa. Se on mulle normaali tapa syödä. Homma vain ajautuu siihen, että syön ensimmäisen kerran kahdeltatoista lounaan ja viimeisen kerran syön siinä kahdeksan aikoihin illalla. Mulla on välillä vaiheita kun "laitan ruokavalion kuntoon" ja syön aamupalaakin, mutta sit se taas jää jossain vaiheessa ja päädyn takaisin normaaliin rytmiin.

Mitä hyötyjä olen havainnut tästä? No en sitten yhtään mitään, mutta aineenvaihdunta mulla on ainakin defaulttina ihan vitun jumissa. Tiedä sitten johtuuko se tästä vai jostain ihan muusta.

itellä alkoi vähän modattu pätkäpaasto ja ainut ongelma on että herään aina 4-5 aikaan aamulla ja on niin kova nälkä että ei meinaa saada enää unta,välillä paleltaa mutta se vissiin kuuluu asiaan

Normaalissa pätkäpaastossa voi olla ongelmia aluksi, kun ei ole vielä tottunut. Minulla ei ole tosin ollut ikinä mitään tuollaista. Kuinka pitkä pätkä paasto sulla on ollut? Normaalisti tuo haastava vaihe tulee vasta kun on pidempi paasto ie. 48-72h. Noihin lyhyempiin 16-23 h mittaisiin tottuu yleensä melko nopeasti.

Mikäli tuo jatkuu, kannattaa harjoitella syömällä 2-3 ateriaa päivässä ilman aikarajoituksia. Näissä et siis syö välipaloja ja mitään muutakaan noiden aterioiden lisäksi. Tarkoituksena näissä on nostaa insuliiniherkkyyttä. Syö jokaisella aterialla riittävästi, että selviät seuraavaan ateriaan helposti. Kun olet tottunut tuohon voit laittaa ateriat lähemmäs toisiaan ja esimerkiksi 8h ikkuna muodostuu luonnostaan.

Normaalissa pätkäpaastossa voi olla ongelmia aluksi, kun ei ole vielä tottunut. Minulla ei ole tosin ollut ikinä mitään tuollaista. Kuinka pitkä pätkä paasto sulla on ollut? Normaalisti tuo haastava vaihe tulee vasta kun on pidempi paasto ie. 48-72h. Noihin lyhyempiin 16-23 h mittaisiin tottuu yleensä melko nopeasti.

Mikäli tuo jatkuu, kannattaa harjoitella syömällä 2-3 ateriaa päivässä ilman aikarajoituksia. Näissä et siis syö välipaloja ja mitään muutakaan noiden aterioiden lisäksi. Tarkoituksena näissä on nostaa insuliiniherkkyyttä. Syö jokaisella aterialla riittävästi, että selviät seuraavaan ateriaan helposti. Kun olet tottunut tuohon voit laittaa ateriat lähemmäs toisiaan ja esimerkiksi 8h ikkuna muodostuu luonnostaan.
paasto on vaan 14-16 tuntia

itellä alkoi vähän modattu pätkäpaasto ja ainut ongelma on että herään aina 4-5 aikaan aamulla ja on niin kova nälkä että ei meinaa saada enää unta,välillä paleltaa mutta se vissiin kuuluu asiaan
Minkälainen ja mihin aikaan on sun viimeinen ateria edellisenä päivänä?

Onnea yritykselle, toivottavasti kaikki menee hyvin. Ensimmäiset pari päivää on melko vaikeita oman kokemuksen perusteella. Kunnon ketoosi ruokaa päivä ennen paastoa nopeuttaa ketoosiin pääsyä ja helpottaa olotilaa tuntuvasti jo toisen päivän aikana. Muussa tapauksessa luultavasti 3. päivän iltana olotila alkaa olemaan taas ihan hyvä. Minun mielestä kannattaa treenata ainakin siihen asti, että pääset ketoosiin. Treenin jälkeen on hetken aikaa huono-olo, mutta se on parempi kuin sinnitellä tuon 72+ tuntia ilman ketoosia.

3-4 päivän kohdalla minulla on alkanut aina nivelet kuivumaan, enkä täten ole uskaltanut ihan kokonaista viikkoa paastota. Selkä ja polvet menee pelottavan huonoksi, kun jatkaa useamman päivän tuosta eteen päin. Viimeksi kuin tein 5.5 päivän paaston, niin makasin viikon sängyssä selkä kipeänä. Tämän jälkeen laitoin suurimmaksi sallituksi paaston kestoksi 4 päivää. Mikäli sinulla ei kuitenkaan ole selkävaivoja, niin tuskimpa tulee mitään vastaavaa haittaa.

Minulla näissä paastoissa on tippunut suurinpiirtein 0.4kg rasva-painoa päivää kohden ja lisäksi kasapäin nesteitä, mitkä toki tulevat takaisin muutamassa päivässä. Olen tehnyt 20+ kertaa näitä 2.5-5 päivän paastoja viimeisen vuoden aikana. Käytännössä näillä saa hetkessä kaiken rasvan pois, mitä on tullut bulkkaamisesta tai juomisesta. Parasta on kun tietää suurinpiirtein kuinka paljon rasvaa lähtee pois. Jossain random dieetissä joutuu vain arvuuttelemaan nesteiden ja rasvan kanssa.

Mikäli on jotain kysyttävää, niin voit toki kysyä.

Kiva kuulla jonkun muunkin kokemuksia pidemmistä paastoista(y)

Mulla on aika hyvin mennyt pari ekaa päivää. Tänään heikotti töissä ihan vähän ja tuntui, että ei jaksa tehdä töitä. Se meni onneksi ohi ja nyt on todella energinen olo. Vetelin myös ketoosi safkaa pari päivää ennen kuin aloitin.
Mulla on nyt lepoviikko salilta niin ei tuu punttia vedettyä, mutta semmoset 5km tulee käveltyä joka päivä.

Tänään tuntui kyllä töissä kroppa helvetin jäykältä, mutta sitten vähä venytelin siinä niin helpotti. Selkä oli kyllä jo valmiiks jumissa, mutta jotenki nyt puutui vielä pahemmin.

Mitenkäs olet aloittanut syömisen pidemmän paasto jälkeen? Varmaan muutamat ensimmäiset ateriat jotain todella kevyttä ja pieninä annoksina?

Minkälainen ja mihin aikaan on sun viimeinen ateria edellisenä päivänä?
noin puolen yön aikaan purkkirahkaa johon marjoja+mehukeittoa,sitten 4-6 kpl pågenin oivallus "leipää" johon päälle arkijuustoa, ruokajuomana yleensä pepsi max

Käyttääkö susi ti dona jotain tuotteita, kuten kofeiinia, millä saa sen näläntunteen pois, vai ovatko he mielensä hallitsevia Zen-munkkeja?

Mä en käytä mitään tuotteita. Itselle varmaan helpompaa olla syömättä ollenkaan, kuin olla todella matalakalorisella dieetillä, missä syödää pieniä annoksia, jotka ei täytä vaan pahentaa nälkää.:LOL:

Mulla on aika hyvin mennyt pari ekaa päivää. Tänään heikotti töissä ihan vähän ja tuntui, että ei jaksa tehdä töitä. Se meni onneksi ohi ja nyt on todella energinen olo. Vetelin myös ketoosi safkaa pari päivää ennen kuin aloitin.
Mulla on nyt lepoviikko salilta niin ei tuu punttia vedettyä, mutta semmoset 5km tulee käveltyä joka päivä.

Tänään tuntui kyllä töissä kroppa helvetin jäykältä, mutta sitten vähä venytelin siinä niin helpotti. Selkä oli kyllä jo valmiiks jumissa, mutta jotenki nyt puutui vielä pahemmin.

Mitenkäs olet aloittanut syömisen pidemmän paasto jälkeen? Varmaan muutamat ensimmäiset ateriat jotain todella kevyttä ja pieninä annoksina?

Sinulla tuntuu olevan hyvin noi perusasiat kunnossa. Keto aloitus ja kävely on melko hyvä lähtökohta. Pitkältä keto dieetiltä vaikea vetää paastoa minun mielestä, mutta juurikin tuo 1-2 päivää on hyvä. Pilates voi auttaa tuohon jumiseen selkään.

Varmaan noi pienet ateriat on ihan hyvä tuohon, kun syö ensimmäisen aterian paaston jälkeen. Esimerkiksi 10-20 päivän paastoissa on käytännössä vaarallista syödä raskaampaa ruokaa ensimmäisinä päivinä. Minulle kuitenkin uppoaa se pari tuhatta kaloria ensimmäisen 4 tunnin aikana paaston katkaisusta. En usko, että ero on massiivinen 5 ja 7 päivän välillä, mutta kannattaa silti hedelmiä kokeilla alkuun ja katsoa miltä tuntuu.

Mikäli teet näitä jatkossa useammin, niin kannattaa pitää mielessä tuo basal metabolic rate, joka kasvaa vain ensimmäiset 4 päivää. Tämän jälkeen peruskulutus laskee pidemmäksi aikaa, kuin mitä paasto kestää. Jason Fung luennoi siitä joskus. En nyt löydä sitä luentoa, mutta tässä on aiheesta vähäsen tietoa: https://idmprogram.com/fix-broken-metabolism/

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mutta mistä sait ton keto aloituksen päähäsi? En ole itseni lisäksi nähnyt kenenkään muun tekevän sitä.

Minulla näissä paastoissa on tippunut suurinpiirtein 0.4kg rasva-painoa päivää kohden ja lisäksi kasapäin nesteitä, mitkä toki tulevat takaisin muutamassa päivässä. Olen tehnyt 20+ kertaa näitä 2.5-5 päivän paastoja viimeisen vuoden aikana. Käytännössä näillä saa hetkessä kaiken rasvan pois, mitä on tullut bulkkaamisesta tai juomisesta. Parasta on kun tietää suurinpiirtein kuinka paljon rasvaa lähtee pois. Jossain random dieetissä joutuu vain arvuuttelemaan nesteiden ja rasvan kanssa.

Mitenkäs voimatasojen kanssa kun nesteet tulee takas? Onko indikaattoreita paljonko sulla lähti kulloinkin lihasta?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aika hassua tavallaan lukea näitä pätkäpaastojuttuja sellaisena, että joku kokeilee tällaista vähän erilaista, kun mä olen tehnyt tätä yli puolet elämästäni ihan vahingossa. Se on mulle normaali tapa syödä. Homma vain ajautuu siihen, että syön ensimmäisen kerran kahdeltatoista lounaan ja viimeisen kerran syön siinä kahdeksan aikoihin illalla. Mulla on välillä vaiheita kun "laitan ruokavalion kuntoon" ja syön aamupalaakin, mutta sit se taas jää jossain vaiheessa ja päädyn takaisin normaaliin rytmiin.

Mitä hyötyjä olen havainnut tästä? No en sitten yhtään mitään, mutta aineenvaihdunta mulla on ainakin defaulttina ihan vitun jumissa. Tiedä sitten johtuuko se tästä vai jostain ihan muusta.

Itse ainakin pätkäpaastoilulla haen ns "normaalisytmiin" muutosta. Eli kun sitä bulkilla tulee ahdettua hiilaria aamusta yöhön, niin on hyvä pitää vähän paussia.
Suurin etu itselläni on se että lihoaminen loppuu ja turvotus laskee, vaikka kalorit olisikin melko samoissa. Mulla on myös 2 tyypin diabetus taustaa, jonka sain saliharrastuksen myötä pois ja tämä antaa vähän mielenrauhaa sillekkin sektorille, kun pitkät paastot antavat kropalle lepoa, eikä kokonais hiilari loadikaan tule olemaan niin iso päivän päätteeksi.

Itse en pätkäpaastoilis hirveän kauaa putkeen, sillä sehän ainakin teoriassa voisi laskea metaboliaa joillakin...ja kyllä tämän itsekkin huomaan. Itseasiassa äskettäin lopettamani bulkkini aloitin, kun huomasin lihoavani naisten kaloreilla...oli saatava kone käyntiin taas.

Enpä usko että pätkäpaastoilu itsessään hidastaa aineenvaihduntaa ja jos hidastuu niin muut tekijät ovat paljon suuremmassa roolissa. Itsellä siihen on tullut hitosti lisää vauhtia tässä ohessa(kohta 4 vuotta mennyt ~16/8 IF:llä) ja se on tullut ihan muilla muutoksilla.

Enpä usko että pätkäpaastoilu itsessään hidastaa aineenvaihduntaa ja jos hidastuu niin muut tekijät ovat paljon suuremmassa roolissa. Itsellä siihen on tullut hitosti lisää vauhtia tässä ohessa(kohta 4 vuotta mennyt ~16/8 IF:llä) ja se on tullut ihan muilla muutoksilla.

Minulla meni peruskulutus aivan perseelleen, kun tein tuota 6 ateriaa päivässä rutiinia vuosia. Lisäksi vaikka olisin kuukausia ilman, mitää karkkia tai mitään sokerista, niin makean nälkä ei mennyt ikinä pois. Pahinta oli kuitenkin jäätävä nälkä, kun oli muutaman tunnin syömättä. Käytännössä tuli huono- ja helvetin kiukkuinen olo. Nykyään minulla on hyvä ja usein jopa euforinen olotila, kun olen riittävän kauan syömättä. Pätkäpaasto on suurin elämänlaatuun vaikuttanut yksittäinen tekijä syömis puolella tai mahdollisesti jopa ylipäätänsä.

Tuolla, 6 ateriaa päivässä vähärasvaista ruokaa tyylillä, minun peruskulutus laski jatkuvasti. Söin noin 2.2Mcal ennen ilman laihtumista. Nykyään normi päivänä voi syödä helposti tuon 3Mcal ilman lihomista. Lisäksi voin olla vaikka päivän syömättä ilman mitään tuskailuja. Toki nälkä tulee lopulta, jossain 36h tienoilla. Normaali päivänä syön 1-2 ateriaa, eikä minun tee mieli makeaa ollenkaan.

Minulla meni peruskulutus aivan perseelleen, kun tein tuota 6 ateriaa päivässä rutiinia vuosia. Lisäksi vaikka olisin kuukausia ilman, mitää karkkia tai mitään sokerista, niin makean nälkä ei mennyt ikinä pois. Pahinta oli kuitenkin jäätävä nälkä, kun oli muutaman tunnin syömättä. Käytännössä tuli huono- ja helvetin kiukkuinen olo. Nykyään minulla on hyvä ja usein jopa euforinen olotila, kun olen riittävän kauan syömättä. Pätkäpaasto on suurin elämänlaatuun vaikuttanut yksittäinen tekijä syömis puolella tai mahdollisesti jopa ylipäätänsä.

.
Tämän voin itse kyllä allekirjoittaa lähes täysin. Huonoa ja helvetin kiukkuista oloa ei normaalilla ateriarytmillä tule, mutta silloin vituttaa kun ei ole koskaan kylläinen olo.

Aluksi määrittelin liian tarkkaan kellon kanssa "syönti-ikkunan" ja pätkäpaaston ainoaksi ongelmaksi muodostui sen jäykkyys aikataulujen suhteen. Kun sitten tajusin lopettaa sen kellon seuraamisen, on tämä perinteistä tapaa joustavampi ratkaisu. Joskus ensimmäinen ateria tulee 11-12 aikaan, joskus 17-18 aikaan - riippuen aivan päivän aikatauluista. Silmiä avaavaa on ollut tajuta kuinka nälänhallinta toimii itsellä juurikin näin päin, että kun ei syö, ei tule nälkä. Sitten siitä ruokailusta oikeasti nauttii, kun saa syödä kerralla kunnolla, vaikka olisi dieettikaloreilla.

Kyllä toi kolmas päivä paastoa oli selvästi pahin. Tänään neljäntenä päivänä todella energinen olo.

Etkö ollut vielä kolmantena päivänä ketoosissa? Minulla on käytännössä juurikin ketoosia edeltävät tunnit pahimpia. Voi olla, että illalla tulee vielä nälkä siihen aikaan, kun olet normaalisti tottunut syömään. Taidan pitää tässä muutaman päivän paaston ja katsoa miltä tuntuu tällaisen tauon jälkeen.

Tämän voin itse kyllä allekirjoittaa lähes täysin. Huonoa ja helvetin kiukkuista oloa ei normaalilla ateriarytmillä tule, mutta silloin vituttaa kun ei ole koskaan kylläinen olo.

Aluksi määrittelin liian tarkkaan kellon kanssa "syönti-ikkunan" ja pätkäpaaston ainoaksi ongelmaksi muodostui sen jäykkyys aikataulujen suhteen. Kun sitten tajusin lopettaa sen kellon seuraamisen, on tämä perinteistä tapaa joustavampi ratkaisu. Joskus ensimmäinen ateria tulee 11-12 aikaan, joskus 17-18 aikaan - riippuen aivan päivän aikatauluista. Silmiä avaavaa on ollut tajuta kuinka nälänhallinta toimii itsellä juurikin näin päin, että kun ei syö, ei tule nälkä. Sitten siitä ruokailusta oikeasti nauttii, kun saa syödä kerralla kunnolla, vaikka olisi dieettikaloreilla.

Minulla tulee välillä noissa one-meal-a-day päivinä noita pidempiä paasto ikkunoita luonnostaan. Eilen söin aamulla treenin jälkeen ja tänään vasta tätä kirjoittaessa. Ei edes ollut vielä nälkä, mutta pakko syödä, jos meinaa illalla lähteä jonnekkin. Syön kuitenkin riittävän kalorimäärän, niin keho on tuntunut hyväksyvän, ettei ole niin tarkkaa toi syöminen aikataulujen puitteissa. Mikäli kuitenkin lasken kalorit liian alhaiselle tasolle, niin nälkä tulee melko nopeasti.

Etkö ollut vielä kolmantena päivänä ketoosissa? Minulla on käytännössä juurikin ketoosia edeltävät tunnit pahimpia. Voi olla, että illalla tulee vielä nälkä siihen aikaan, kun olet normaalisti tottunut syömään. Taidan pitää tässä muutaman päivän paaston ja katsoa miltä tuntuu tällaisen tauon jälkeen.

Mä luulen, että menin ketoosiin vasta kolmannen päivän aikana. Oli siinä päivällä aika heikko olo ja loppu illasta taas niin energinen että ei meinannut saada unta ja tänään todella energinen fiilis.

Onko joku testannut tuota että vetää rasvan ja hiilarin kanssa IF tyylillä, mutta ottaa proteiinia/aminohappoja 2-3 annosta paaston aikana? Painoa ylöspäin vetäessä lihasmassaa tavoitellessa saattaa olla parempi kuin täysi syömättömyys, mutta miten nälänhallinta?

Utin mainitsema Thibadeaun Pulse Feast, on tuollainen tyyli.
https://www.t-nation.com/diet-fat-loss/pulse-feast

Viimeksi muokattu:

Tämä on aivan kuin itsellä. Pätkäpaasto joka joustaa menojen mukaan. Vaikuttanut elämään helvetin positiivisesti. Ennen söin esim puuron tuossa 7-8 aikaan ja oli jo klo 10 sellainen nälkä että hermoja kiristi. Nyt syön klo 16-18 ekan aterian ja tähän väliin mahdollinen reeni. Reenin ja muun ohjelman jälkeen iltapala, eli toinen lämmin ruoka noin klo 20-22. Nälkää ei ole missään vaiheessa. Lounaan syön joskus, jos sellainen eteen tulee, eli noin klo 10-12. Se on kuitenkin illan iltapalasta pois, joten mielelläni en syö lounasta.

Eli ei mitään aikaikkunaa käytännössä, mutta päivän ohjelma tekee hyvät raamit arkisin. Vkl sitten puuhailen ja syön päivällisen, jos yksikseni olen noin klo 16-18. Jos taas huitelen niin, että aamupalaa nautiskellaan seurassa ajan kanssa ja rupatellen, niin mikä jottei, sillon syön aamupalankin. Yksikseni heräillessä tai pika-aamupalassa juon vain kahvin. Nyt jätin itseasiassa aamukahvista maidonkin pois.

Viisi ateriaa vuorokaudessa -rytmi ei kyllä ollut oma juttu. Onneksi silmät aukeni ja tuli koitettua muutakin. Tavan tallaajan kannattais myös koittaa, mutta taitaa ravintosuosituksissa olla, että hieman ja monta kertaa päivässä. Tuo monta ateriaa päivässä tai aamupala on päivän tärkein ateria on niin kovaan iskostunut ihmisiin, että meni aikaa itselläkin hyväksyä se, että ei se aamupala ole mikään tärkeä aikuiselle ihmiselle.

Plussaa vielä se, että tiedostan pätkäpaastoilun hyödyt. Joten sellainen turha makean napsiminen jää pois. Keksiä ja pullaa on paljon tarjolla, mutta ei niitä tee mieli ennen aterioita kiskoa, kun tietää että se katkaisee omalle keholle toimivan systeemin. Toki, joskus joskus niitäkin joustan. Perjantai on munkkipäivä, silloin tilanteen salliessa ja mielen mukaan vetäsen kaffitauolla esim munkin tai kolme.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom