Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ekalle aterialle kaiken kaikkiaan vähemmän energiaa, vähemmän hiilaria ja enemmän kuituja. Toisin sanoen salaattia leivän, perunan ja riisin tilalle.

Onkos täällä joku kokeillut IF:ää ilman, että juo lainkaan kahvia?

Itse vedin n. puolen vuoden pituisen IF-setin ja tulokset oli hyviä. Käytin tuolloin kuitenkin vähintään pari kuppia kahvia päivässä ja nyt olen siirtynyt pelkästään teetä litkimään. Kahvi kun taitaa olla hyvä pitämään nälkää loitolla, niin ajattelin vaan, että onko joku muu onnistunut tässä puuhassa ilman kahvia?

Juu ei :D Musta kahvi on ihan must itselle. Dieetillä vain korostuu, mutta eiköhän tuokin riipu ihan ihmisestä (lue tottumuksista). Eli mikäli sitä kahvia ei normisti mene litraa kahta päivässä niin tuskin dieetillä tarvii erikseen litkiä. Toisaalta mikäli sitä juo paljon offillakin niin en kyllä lähtisi dieetillä karsimaan kalorittomista "herkuista".

Onkos täällä joku kokeillut IF:ää ilman, että juo lainkaan kahvia?

Itse vedin n. puolen vuoden pituisen IF-setin ja tulokset oli hyviä. Käytin tuolloin kuitenkin vähintään pari kuppia kahvia päivässä ja nyt olen siirtynyt pelkästään teetä litkimään. Kahvi kun taitaa olla hyvä pitämään nälkää loitolla, niin ajattelin vaan, että onko joku muu onnistunut tässä puuhassa ilman kahvia?

Tuo nyt on vähän sama kuin kysyisi, onko kukaan laihduttanut normaalilla ruokailurytmillä ilman kahvia. Se kahvi kun pitää toisilla nälkää loitolla myös aterioiden välissä.

IF kannattaa aloittaa vain, jos nälkä ja arkirutiinit ovat sillä paremmin hallittavissa. Ei sitä jaksa, jos nälkä kasvaa joka kerta paastolla niin suureksi, että sen kanssa pitää alkaa kikkailemaan. Pääsääntöisesti nälkä tulee aina, jos paino tippuu.

Tuo nyt on vähän sama kuin kysyisi, onko kukaan laihduttanut normaalilla ruokailurytmillä ilman kahvia. Se kahvi kun pitää toisilla nälkää loitolla myös aterioiden välissä.

IF kannattaa aloittaa vain, jos nälkä ja arkirutiinit ovat sillä paremmin hallittavissa. Ei sitä jaksa, jos nälkä kasvaa joka kerta paastolla niin suureksi, että sen kanssa pitää alkaa kikkailemaan. Pääsääntöisesti nälkä tulee aina, jos paino tippuu.

Juu, onhan nämä ihan selkeitä juttuja. Lähinnä just hain sitä takaa, että jos täällä olisi ollut kokeneempia IF:n käyttäjiä, jotka olisivat huomanneet merkittävän eron IF:n noudattamisessa kahvin kanssa vs. ilman kahvia. Eli tarkoituksena just mitata sitä, kuinka hyvin nälkä on hallittavissa. Dieettimuotona kun tykkään itse mielummin nähdä nälkää aamusin/päivällä ku illalla/ennen nukkumaanmenoa, niin IF lähtökohtaisesti mulle parempi tapa dieettaa, ku normikärvistely.

Kaikki nesteet sopii näläntunteen alaspainamiseen, pääasia että jotain juo. Se on oikeastaan yksi tärkee seikkakin tässä IF:ssä, kun aterioita on vaan 2 tai 3 päivässä, että juo nesteitä aterioiden ulkopuolella oikeasti riittävästi eikä vain luule juovansa "paljon".

IF:ään ei kannata lähteä lyhyeksi aikaa kokeilemaan, pidemmän päälle kroppa kyllä tottuu tähän aika hyvin mutta aikaa vaatii. Vedin talven pääosin plussakaloreilla silti säilyttäen IF 16/8 jaon koko ajan ja nyt kun ollut miinuksilla ei oo edes ollut pahemmin nälkä ja rasvat tirisee tosi hyvää tahtia. Se mitä omalta kohdalta on nyt reilun vuoden aikana oppinut on että ateriarytmitykseen totuttelun lisäksi vaatii aikaa opetella syömään proteiinilähteitä tarpeeksi isoja määriä kerralla. 3 ateriaa päivässä vaatii itsellä minimi 60g prot/ateria, mieluummin enemmän lähemmäs 80-100g mistä jokainen voi laskea kuinka paljon kanaa tai rahkaa menee kerralla yhdellä aterialla.

Kaikki nesteet sopii näläntunteen alaspainamiseen, pääasia että jotain juo. Se on oikeastaan yksi tärkee seikkakin tässä IF:ssä, kun aterioita on vaan 2 tai 3 päivässä, että juo nesteitä aterioiden ulkopuolella oikeasti riittävästi eikä vain luule juovansa "paljon".

IF:ään ei kannata lähteä lyhyeksi aikaa kokeilemaan, pidemmän päälle kroppa kyllä tottuu tähän aika hyvin mutta aikaa vaatii. Vedin talven pääosin plussakaloreilla silti säilyttäen IF 16/8 jaon koko ajan ja nyt kun ollut miinuksilla ei oo edes ollut pahemmin nälkä ja rasvat tirisee tosi hyvää tahtia. Se mitä omalta kohdalta on nyt reilun vuoden aikana oppinut on että ateriarytmitykseen totuttelun lisäksi vaatii aikaa opetella syömään proteiinilähteitä tarpeeksi isoja määriä kerralla. 3 ateriaa päivässä vaatii itsellä minimi 60g prot/ateria, mieluummin enemmän lähemmäs 80-100g mistä jokainen voi laskea kuinka paljon kanaa tai rahkaa menee kerralla yhdellä aterialla.

Itse syön 16/8 jaolla, mutta aterioita tai niihin verrattavia tulee 4-5kpl. Ei tarvi syödä niin isoja määriä kerralla. En tiedä sitten onko se IF vai mikä, mutta sopii mulle.

Tottakai jos on mahdollista syödä 2h välein tuossa 8h ikkunassa, niin voi jakaa ruuat 5:een ateriaan ja silti se IF:ää on. Aterioiden lukumäärällähän ei ole pahemmin vaikutusta lopputulokseen, oli IF tai ei, kaikki toimii jos sisältö kunnossa.

Tajusin juuri että olen joka aamu lorauttanut kahviin maitoa...ei ole suuri määrä, pieni nokare mitä nyt kahviin tulee mutta kuitenkin... eli onko tässä nyt vain kuviteltu olevansa paastolla?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tajusin juuri että olen joka aamu lorauttanut kahviin maitoa...ei ole suuri määrä, pieni nokare mitä nyt kahviin tulee mutta kuitenkin... eli onko tässä nyt vain kuviteltu olevansa paastolla?

Ei katkaise paastoa, sellanen <50kcal pystyy paaston aikana nauttimaan. Eli vaikka desi rasvatonta maitoa.

Ei katkaise paastoa, sellanen <50kcal pystyy paaston aikana nauttimaan. Eli vaikka desi rasvatonta maitoa.

Jahas, itse olen ottanut sen pari kuppia kahvia pitkin aamupäivää ja aina lorauksella kevytmaitoa. On tainnut mennä yli sen 50kcal. Liekkö kovin kriittistä ? Tuon verran voisi kyllä fiksailla, että vaihtaa rasvattomaan maitoon. Vaikkei iso asia olekaan (kai) niin en halua paastoa pätkästä yhtään.

Jahas, itse olen ottanut sen pari kuppia kahvia pitkin aamupäivää ja aina lorauksella kevytmaitoa. On tainnut mennä yli sen 50kcal. Liekkö kovin kriittistä ? Tuon verran voisi kyllä fiksailla, että vaihtaa rasvattomaan maitoon. Vaikkei iso asia olekaan (kai) niin en halua paastoa pätkästä yhtään.

The Leangains Guidesta suoraan:
"No calories are to be ingested during the fasted phase, though coffee, calorie free sweeteners, diet soda and sugar free gum are ok (even though they might contain trace amount of calories). A tiny splash of milk in your coffee won’t affect anything either (½-1 teaspoon of milk per cup at the most - use sparingly and sensibly if you drink a lot of coffee). Neither will sugar free gum in moderation (~20 g)."

No jos nyt joku uskoo, että tämä muutaman tunnin syömättömyys johtaa käänteentekevään "paastotilaan", jossa tapahtuu ihmeitä verrattuna siihen, että oikeasti nauttii siitä aamukahvista ja on tyytyväinen elämäänsä, niin jättäkää ihmeessä maito kokonaan pois kahvista. Jos haluaa unohtaa kokonaisuuden ja keskittyä siihen viiteenkymmeneen kaloriin 16h aikana, niin siitä vaan. Suurempi juju tässä kuitenkin on ainakin itselleni ollut se, että pystyy kokeilun tuloksena hahmottamaan kokonaisuuden merkityksen. En sinänsä halua väittää herra Berkhanin tiedettä vastaan, sillä mies osaa asiansa, mutta miettikää nyt mitä itse haluatte ja pidätte tärkeänä.

Jos kuitenkin jätätte maidon pois paastokahvista ja huomaatte jotain eroa entiseen, niin ilmoittakaa ja muutan lausuntoni.

Ainut mikä tässä rassaa on treenin jälkeisenä lepopäivänä paastoaminen. Tarkoitus kun olisi rakentaa rasvatonta lihasmassaa niin tuntuu hullulta olla syömättä samaan aikaan kun proteiinisynteesi raksuttaa kovimmilla kierroksilla. Treenipäivänähän proteiinisynteesi vasta pikkuhiljaa käynnistyy ja on korkeimmillaan juuri seuraavana päivänä, n. 24 tuntia treenistä. Olenkin jättänyt 16 tunnin paastot vain joka toiselle päivälle, eli treeneihin lähdetään paaston jälkeen ja seuraava päivä syödään hyvin, joskin hiilareita silmällä pitäen. Lean gainsia tämä ei kai varsinaisesti ole mutta kun tuota ylimääräistä ei paljon ole, niin tuo treenipäivän pätkäpaasto mielestäni pitää kuitenkin fläsän kertymisen jokseenkin kurissa kun kalorit otetaan vain sillon kun niitä tarvitaan. Kalorien kokonaismäärä kuitenkin luullakseni on normibulkkia pienempi näin mutta massaa on silti kertynyt. Paastopäiviä tulee viikossa 4 josta yksi menee aerobisen parissa, muut salilla.

Ainut mikä tässä rassaa on treenin jälkeisenä lepopäivänä paastoaminen. Tarkoitus kun olisi rakentaa rasvatonta lihasmassaa niin tuntuu hullulta olla syömättä samaan aikaan kun proteiinisynteesi raksuttaa kovimmilla kierroksilla. Treenipäivänähän proteiinisynteesi vasta pikkuhiljaa käynnistyy ja on korkeimmillaan juuri seuraavana päivänä, n. 24 tuntia treenistä. Olenkin jättänyt 16 tunnin paastot vain joka toiselle päivälle, eli treeneihin lähdetään paaston jälkeen ja seuraava päivä syödään hyvin, joskin hiilareita silmällä pitäen. Lean gainsia tämä ei kai varsinaisesti ole mutta kun tuota ylimääräistä ei paljon ole, niin tuo treenipäivän pätkäpaasto mielestäni pitää kuitenkin fläsän kertymisen jokseenkin kurissa kun kalorit otetaan vain sillon kun niitä tarvitaan. Kalorien kokonaismäärä kuitenkin luullakseni on normibulkkia pienempi näin mutta massaa on silti kertynyt. Paastopäiviä tulee viikossa 4 josta yksi menee aerobisen parissa, muut salilla.

No jos oot edellisenä iltana syönyt puoli kiloa nautaa vihanneksien ja öljyn kanssa, niin ei se ole aamulla imeytynyt kokonaan.
Se, miksi ei ole teoriassa optimaalista, johtuu mun käsityksen mukaan siitä, että se proteiinisynteesi ei raksuta kovimmilla kierroksilla kun se piikki on tullut silloin edellisenä iltana. Aamulla se 3-4g leusiinia ja se kohoaisi taas, mutta käytännön tasolla ei varmaankaan ole niin iso hyöty tuo hyppy hyvin toimivasta -> optimaaliseksi, ettäkö siitä kannattaisi murehtia jos pätkäpaastoilusta tykkää.

IF ei itsessään ole kyllä mitään magiaa, jos haluaa lihaskasvua kannattaa kalorit olla plussilla joka päivä jolloin mukana tulee aina läskiä jonka voi sitten dieettikaudella poltella pois.

Millaisia havaintoja porukalla on treenitehoista (pätkä)paastoillessa?
Itse kun treenaan paastottuna, niin tuntuu että vähän jaksaminen kärsii. Pirtsakka olo kyllä on ensimmäiseen sarjaan asti, mutta siitä eteenpäin vässähtää. Kävinkin sitten ostamassa kaupasta irtokarkkia (:kuola:) ja ajattelin ottaa sellaisen ~40-50g sokeria + 10-15g EAA/BCAA nyt ~15-30min ennen treeniä ja kokeilla vaikuttaako energian määrään. Huomasin myös Lyle McDonaldilta tällaisen kommentin asiaan liittyen:
So what I’m doing now, in the context of an IF-cutting protocol, is to have my test subjects eat 3 potatoes pre-wo; basically 50g starch based carbs (since workout volume is higher, think 3x8 for 4-5 movements). None has had any problem with energy and made consistent strength gains.

Eli jos en treenaa, niin paastosta ei tule väsyä; pikemminkin päinvastoin. Voi toki olla myös, että kun kalorit on näin matalalla (2500/2000) niin alkaa jo sen takia olemaan välillä väsynyttä treeniä.

Hyvin jaksaa mutta maksimeita on turha kokeilla. Eka kerralla piti syödä palanen sokeria treenin aikana mutta nopeasti kroppa tottuu.

Hyvin jaksaa mutta maksimeita on turha kokeilla. Eka kerralla piti syödä palanen sokeria treenin aikana mutta nopeasti kroppa tottuu.

No kun mulla on just päinvastoin. 200kg kyykky ei mitään ongelmaa, mutta heti ensimmäinen perusvoimasarja 140kg:lla niin välikuolema ja piti kolmanteen sarjaan jo pudottaa 20kg painoja. Toki matalat kalorit ja paska pohjakunto vaikuttaa osakseen, mutta olisi kiva kuulla jos jollain on vastaavia kokemuksia tai jos joku on huomannut hyötyvänsä tuollaisesta pienen hiilarimäärän nauttimisesta pre-workoutina.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom