Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo siis IF tyylillä syöminenhän lisää noin 36 viriiliä täysin tervettä elinvuotta ja ne ketkä syö muuten vaan terveellisesti tulee näyttämään jo parikymppisinä superjuoppo ketjupolttajilta ja kuolee altzeimerin, syövän ja ms-taudin komboon keski-iän paikkeilla.

Ainakin siinä bbc dokumentissa oli mielestäni, että siihen kuuluu aika vahvasti se kalorien rajottaminenki. Eli tuskin kauheaa määrää ryppyjen estämistä tapahdu vaikka paastoaakin sen 16h päivässä.

Ainakin siinä bbc dokumentissa oli mielestäni, että siihen kuuluu aika vahvasti se kalorien rajottaminenki. Eli tuskin kauheaa määrää ryppyjen estämistä tapahdu vaikka paastoaakin sen 16h päivässä.

Samankaltaisia hormonaalisia ja solujen pakkouusiutumiseen liittyviä vaikutuksia saadaan myös lyhyemmällä kuin 20h+ paastolla. Tuon 16 tunnin on nyt vaan todettu olevan hyöty-haittasuhteeltaan paras. Tottakai pidemmissä paastoissa paastoamisen hyödyt korostuu, mutta niin myös haitat. Greliinin erityksen kannalta on parempi, että ruokailuajat pysyvät päivittäin samana. Huomioitavia seikkoja on esim. se, että ihonalainen rasvanpoltto on tehokkaimmillaan 12-18h tunnin välillä, ja että 16h jälkeen yli 50% energiasta käytetään aminohapoista (ts. paastotilassa lihaksista palaa enemmän kun rasvoista).

En väitä, etteikö pidemmät paastot (20h+) olisi tehokkaampia, mutta on väärin väittää, etteikö paastoamisen hyötyjä saavutettaisi myös lyhyemmillä paastoajoilla (16h~)

Hei,

Olen lukenut tästä paljon IF:stä paljon, mutta yksi asia mikä askarruttaa on rasvan määrä per päivä. Ymmärsin vissiin oikein, että treenipäivinä vähemmän ja välipäivinä kaloreita enemmän rasvoista? Mutta kuinka paljon suositellaan/te itse syötte rasvaa päivässä?
Onko jotakin suositusta esim. 1g/per painokilo per päivä (miten treeni/välipäivien erot?) tai muuta tälläistä?

Osa teistä tuntuu syövän todella vähän rasvaa ja toiset taas vähän enemmän?

että 16h jälkeen yli 50% energiasta käytetään aminohapoista (ts. paastotilassa lihaksista palaa enemmän kun rasvoista).

Ota huomioon että kyseisen tuloksen saanut tutkimus laittoi kohdehenkilöt nauttimaan vain 100g glukoosia ennen paastoa. Tilanne on hieman eri jos vedetään edes perusmättönä 150g hiiltä ja 50g protskua + 10g rasvaa.

Hei,

Olen lukenut tästä paljon IF:stä paljon, mutta yksi asia mikä askarruttaa on rasvan määrä per päivä. Ymmärsin vissiin oikein, että treenipäivinä vähemmän ja välipäivinä kaloreita enemmän rasvoista? Mutta kuinka paljon suositellaan/te itse syötte rasvaa päivässä?
Onko jotakin suositusta esim. 1g/per painokilo per päivä (miten treeni/välipäivien erot?) tai muuta tälläistä?

Osa teistä tuntuu syövän todella vähän rasvaa ja toiset taas vähän enemmän?

Rasvoja voi tosiaan syklittää treenipäivien ja välipäivien mukaan. Välipäivinä enemmän ja treenipäivinä vähemmän. Lopullinen määrä riippuu omasta kalorivajeesta ja makrojakaumasta. Välipäivinä tiputettutejen hiilarien kalorit voi siis esimerkiksi täysin täyttää sitten rasvoista, tai vaihtoehtoisesti jättää vähän vajaaksi jos treenipäivisin ollaan tietoisesti plussilla ja välipäivinä miinuksilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pätkäpaastoilua kokeillaan täälläkin, tuolla leangains 16/8-tyylillä suurinpiirtein koitan mennä ja tavoitteena karistaa sellaiset 40 kiloa...

Muutama kysymys asiaan liittyen:

- Oleellisempaa lienee paaston pituus, ei niinkään tuon syönti-ikkunan? Eli jos jonain päivänä menee syömiset "pitkäksi", niin se ei niin haittaa kunhan päivän viimeisen ja seuraavan päivän ensimmäisen ruokailun väliin jää se ~16 tuntia?

- Onko makroilla niin väliä kun koko ajan on tarkoitus mennä miinuksilla? Lähinnä rasvan ja hiilarin suhteen, proteiinia tarkoitus syödä vähintään se 1,5 kiloa / rasvaton painokilo.

Punttireeniä tulee kolme kertaa viikossa (ma-ke-pe) yksijakoisella viikottaisella progressiolla, ja välipäivinä palauttavaa lenkkiä mallia reipas kävely tai hölkkäily (ti-to-la). Treenaan aamuisin (0600-0700) ja syömingit alkaa siinä 11-14 aikoihin, vähän päivästä riippuen. Olen nappaillut BCAA:ta ennen ja jälkeen puntin, sekä välillä lenkkeilynkin päälle, ihan miten on kulloinkin tuntunut. Tämä lienee ihan OK suunnitelma, vai onko tuossa jotain korjattavaa?

Pätkäpaastoilua kokeillaan täälläkin, tuolla leangains 16/8-tyylillä suurinpiirtein koitan mennä ja tavoitteena karistaa sellaiset 40 kiloa...

Muutama kysymys asiaan liittyen:

- Oleellisempaa lienee paaston pituus, ei niinkään tuon syönti-ikkunan? Eli jos jonain päivänä menee syömiset "pitkäksi", niin se ei niin haittaa kunhan päivän viimeisen ja seuraavan päivän ensimmäisen ruokailun väliin jää se ~16 tuntia?

- Onko makroilla niin väliä kun koko ajan on tarkoitus mennä miinuksilla? Lähinnä rasvan ja hiilarin suhteen, proteiinia tarkoitus syödä vähintään se 1,5 kiloa / rasvaton painokilo.

Punttireeniä tulee kolme kertaa viikossa (ma-ke-pe) yksijakoisella viikottaisella progressiolla, ja välipäivinä palauttavaa lenkkiä mallia reipas kävely tai hölkkäily (ti-to-la). Treenaan aamuisin (0600-0700) ja syömingit alkaa siinä 11-14 aikoihin, vähän päivästä riippuen. Olen nappaillut BCAA:ta ennen ja jälkeen puntin, sekä välillä lenkkeilynkin päälle, ihan miten on kulloinkin tuntunut. Tämä lienee ihan OK suunnitelma, vai onko tuossa jotain korjattavaa?

-Paaston pituus on tärkeämpi joo. Ainoo vaan et jos sun syömisikkunat venyy ja paastoajat pysyy kuitenkin samoina, niin se tarkoittaa käytännössä et syöt aina eri aikaan, mikä taas ei ole optimaalista nälkähormonien erityksen kannalta. Pyri pitämään syönti- ja paastoajat samoina, mutta älä ota turhaa stressiä näissä pysymisestä :)

-Makrokysymyksee vois vastata, että makroilla on aina merkitystä, toisinaan enemmän, toisinaan vähemmän. Mä pitäisin proteiinit tapissa joka päivä, ja syklittäisin rasvoja ja hiilareita lepo- ja treenipäiväkohtaisesti. Ei se kovin vaikeata ole toteuttaa.

Ok suunnitelmalta vaikuttaa. Huomioit vaan, että syöt vähemmän kun mitä kulutat, niin rupee paino putoamaan. Yleensä ihmisillä rupee paino putoamaan todella helpostikin, kun karsii ruokavaliosta herkut ja roskaruoat (rajoittaa näiden määrän esim. 1x viikkoon), rajoittaa alkoholinkäyttöä, skippaa kaikki turhat mehut ja rajoittaa maidonjuonnin esim. lasilliseen päivässä -> vesi, kahvi & tee on pääroolissa. Näiden lisäksi kun syö paljon, ja mä tarkotan paljon, vihanneksia ja kasviksia, ja proteiinia vähärasvaisista lähteistä (kana, kalkkuna, possu, vähärasv. jauhis, kananmunan valkuaiset, rasv. raejuusto, rasv. maitorahka) sekä "hyvärasvasista" lähteistä (kala), niin oot hyvää vauhtia matkalla elämäsi kuntoon!

Koita myös pudotellessa välttämään liiallista rasvankäyttöä, joka tulee helposti esim. paistaessa ja salaateissa käytetyn öljyn sekä leivänpäällislevitteen muodossa. Saat tarvittavat hyvät rasvat, kun syöt 3x viikossa kalaa (esim. lohta/tonnikalaa), ja huolehdit, että napsit vahvoja omega-kapseleita ns. maksimimäärän.

Tsemppiä matkaa!

Jees, kiitoksia. Tosiaan nuo ruokailut pyrin pitämään aika vakiona, mutta joskus joutuu vähän venuttelemaan noita aikatauluja. Eiköhän tämä tästä, viime vuonna tiputin jo sellaiset 20 kiloa milloin milläkin keinoilla mutta kesäloma, loukkaantuminen ja sen jälkeinen työttömyydestä johtunut stressi/masentuminen löi hommat ihan läskiksi ja kuroin niistä kiloista melkein 15 takaisin... Tällä kertaa olisi tarkoitus jättää kaikki tekosyyt käyttämättä ja vaan tehtävä työtä asian eteen. Onneksi sekä salilla häärääminen että metsässä lenkkeily on kumpikin varsin mukavaa puuhaa.

Kävin perjantaina juomassa ja paino nousi 3.5kg sunnuntaihin mennessä Olin alkoholin nauttimispäivänä päivänä 1000kcal plussalla 500kcal seuraavana. Nyt olen ollut noin 1000kcal miinuksilla joka päivä, mutta paino jatkaa nousemistaan ja on noussut noin yhteinsään noin 5.5kg. Mikä tarkoittaa että, olen kohta samoissa lukemissa kuin kaksi kuukautta sitten olin. Olen laskenut kalorit ja paino laski tasaisesti tuon kahden kuukauden jakson ajan, mutta nyt randomisti paino alkoi vaan nousemaan. Melkein mietityttää laiduinko ollenkaan vai oliko pelkkiä nesteitä ei nimittäin näin paljoa voi mitenkään voi laittaa random heittelehtimisen piikkiin.

Uskomattoman demoralisoivaa tällänen kovalla dietillä. :(

Astut vaakaan samaan kellonaikaan aamulla heti herättyäsi rakon tyhjennyksen jälkeen ?

Aamupainoja mitattu, eikä ole eka kerta kun painoa tiputan. Eka kerta tosin näyttäisi olevan kun epäonnistun. Painonlasku on aina keskimäärin ollut laskettavissa ihan merkittyjen kalorien mukaan. Pieniä vaihteluita ollut tosin siinäkin.

Kävin perjantaina juomassa ja paino nousi 3.5kg sunnuntaihin mennessä Olin alkoholin nauttimispäivänä päivänä 1000kcal plussalla 500kcal seuraavana. Nyt olen ollut noin 1000kcal miinuksilla joka päivä, mutta paino jatkaa nousemistaan ja on noussut noin yhteinsään noin 5.5kg. Mikä tarkoittaa että, olen kohta samoissa lukemissa kuin kaksi kuukautta sitten olin. Olen laskenut kalorit ja paino laski tasaisesti tuon kahden kuukauden jakson ajan, mutta nyt randomisti paino alkoi vaan nousemaan. Melkein mietityttää laiduinko ollenkaan vai oliko pelkkiä nesteitä ei nimittäin näin paljoa voi mitenkään voi laittaa random heittelehtimisen piikkiin.

Uskomattoman demoralisoivaa tällänen kovalla dietillä. :(

Jos oot ollu kovastikki keitolla niin se voi joillakuilla näkyä kropassa 1-2 viikkoa. Varsinkin jos tota ei ihan joka vklppu tee, eli myrkytystila on kropalle normaalia kovempi shokki.

Itellä ainakin tulee pöhöö viinasta jos sitä menee harvoin eli 2-3kk enintään kerran ja jos useammin niin iskee nesteet ihan ulos. Aamul on aika rippeddi lookki. Ei se paino oikeesti ole läskinä noussu vaan nestepöhöö varmasti.

Riippuu ainakin itellä että mitä tulee illan mittaan juotua, jos bisseä kiskoo aamu 4 asti niin seuraavina päivinä se pöhötys on sen mukaista! Mutta tähänkin on ratkaisu, nimittäin kossuvischy!

Suositut

Back
Ylös Bottom