Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
^^ Liian hidas, Daroth jo vastasikin. Mutta joo, 50 kcal taitaa olla se yleisin tulkinta siitä minkä jälkeen paasto ikäänkuin "katkeaa", vaikkei paasto olekaan mikään on/off juttu. Eli kaikki suusta alas menevä mikä jää alle 50 kcal ei katkaise paastoa, joten vedä vaan kalaöljyt ja vitamiinit ihan rauhassa vaikka sen mustan kahvin kanssa.

Mulla itsellä loppui IF (leangains) kokeilut n. kuukauden testailun jälkeen. Paljon hyviä puolia tuli esille, mutta negatiiviset puolet oli mulle liikaa. En ikinä tottunut näläntunteeseen arkipäivisin töissä, koko aamupäivä meni tuijotellessa kelloa. Siihen kun lisää vielä älyttömät vatsakivut iltaisin paaston takia, niin ei ollut mun juttu.

Lisäksi yksi asia jäi kyllä ihmetyttämään: Yleensähän IF:ää perustellaan sillä, että se tietyllä tapaa vapauttaa kun ei tarttekaan miettiä safkaa ihan koko ajan. Olen kyllä täysin eri mieltä. No joo, tuo aamupäivän kärvistely oma juttunsa, mutta etenkin treeni-iltoina sai stressata koko ajan että ehtiikö syödä tarpeeksi. Mullahan toi IF meni siten, että paasto oli 20:00 - 12:00 ja syönti-ikkuna 12:00-20:00. Töissä lounas n. klo 12, iltapäivästä ehkä jotain jogurttia+hedelmä naamariin ja sitten klo 17:00 treenaamaan. Treeneistä kun palaa kotiin, niin kello alkaakin jo olla 18:30. Eli puolitoista tuntia aikaa vetää naamariin aivan sairaita annoksia, ei vaan pystynyt mitenkään. Ja vaikka tottakai tuli välillä joustettua klo 20 takarajasta, niin silti enemmän toi aiheutti mulle stressiä kuin helpotusta ruoka-ajoista.

Mutta en moiti itse IF:ää, ihan hyvä tapa jaksottaa syömisensä kenellä vaan toimii. Ja paljonhan tuolla tuntuisi olevan terveyshyötyjäkin ihan kenelle tahansa, vaikka osa hyödyistä ehkä vielä tieteellisesti todistamatta.

Itse otan aamukahvin kanssa multivitamiini/c/d/sinkki combon. Kalaöljyt tuntuu sopivan paremmin iltapalan yhteyteen, hankala selittää syytä mutta kaikki vain toimii paremmin kun jätti ne pois aamukahvilta.

Kannattaa muistaa että ei tää IF oo dietti vaan tapa syödä, toimii myös bulkillakin. 3 ateriaa päivässä 600-1200 kcal + treenipäivinä palkkari ~800 kcal täyttää kaloritarpeet bulkilla. Käytännön kokeilulla todettuna itsellä toimii se että keskittyy pelkkiin varsinaisiin aterioihin ja jättää kaikki välipalat ja napostelut pois. Tähän astisten tulosten perusteella toimii hienosti.

Vähän kyllä arveluttaa kuinka töissä jaksaa painaa kun kuitenkin raksahommat on aika fyysisiä ja tarkoituksena olis rikkoa paasto joko 11 ruokkiksella tai puoli 2 päivällä. Reenit arkisin 16.30 joten paremmin sopisi tuo puoli kahden aikaan syömisen aloittaminen niin kerkeisi illalla salin jälkeen vielä kunnolla syömään.. No, kaippa se kroppa tottuu..

Mites olette vedelleet hiilarit treenipäivänä?
Nyt nimittäin nostaa päätään carb backloading -metodi, missä hiilarit otetaan vain treenin jälkeen, ei yhtään ennen.
Ny mulla on niin että hiilarit tulee vapaapäivänä tasaisesti pitkin päivää, mutta treenipäivänä treenin ympärille.
Vetäsen Hulkin ohjeen mukaan hidasta hiilaria 2 h ennen treeniä, Vitargoa treenissä ja lisää sitten treenin jälkeen palkkarissa.
Ihan hyvin on treenit kulkeneet.
Mitäs muut mieltä tästä?

Vähän kyllä arveluttaa kuinka töissä jaksaa painaa kun kuitenkin raksahommat on aika fyysisiä ja tarkoituksena olis rikkoa paasto joko 11 ruokkiksella tai puoli 2 päivällä.
Toimistohommissa menee arki, mutta omalla työmaalla on kyllä mennyt useampi viikonlopun aamupäivä ihan hyvin pelkällä vedellä. Tuli kesällä tehtyä monta fillarilenkkiäkin paastotilassa ilman katkeamista, edellisen päivän syömisillähän on paljon suurempi merkitys energiatasoihin.

Day 1 takana. klo:13.30 aloitin syömällä rahkan mehukeitolla, pari ruispalaa kalkkunaleikkeellä ja banaanin. ennen reeniä bcaa ja laturi, reenin aikana anabolic overdrive 2 50g ja reenin jälkeisellä aterialla 200 g keitettyä riisiä, 250 g kananrintaa, leipäviipale becelillä, banaani & rahka. viimeinen ateria 2 kokonaista kananmunaa ja 200 g raejuustoa. Kannattaskohan tuohon viimeiseen ateriaan lisäillä hiilareita vai onko sillä mitään merkitystä edes? Kuinkas olette lepopäivien ruokailut toteuttaneet? Tuossa leangainsissa suositeltiin että lepopäivinä syötäisiin 50-70% vähemmän kuin reenipäivinä, itse taidan kumminkin mennä suht samoilla kaloreilla joka päivä niin ei tarvii alkaa turhan tarkkaan laskeskelemaan, eikös se tässä ole yksi pääpointti koko jutussa:)

Ei sitä kalorien vaihtelua pakko ole tehä. Se siinä on vaan tarkotus että treeni päivinä plussaa ja lepo miinusta, mitä säätelemällä saatas ylläpitoo/laihtumista/plussa kaloreita. Kyllä siihen viimeiseenki voi hiilurei ottaa, jos et saa tarpeeks kaloreita/carbsei päivän aikana. Toisaalta voihan niitä ottaa unenlaadun parantamiseksikin, jos niistä on hyötyä itselle.

Asiasta voi tehdä hyvin yksinkertaista ja syödä samaa settiä joka päivä, treenipäivänä vaan safkan lisäksi palkkari + muut mahdolliset pwo/intra:t treenin ympärillä niin siitä tulee extra kalorit.

Itse otan aamukahvin kanssa multivitamiini/c/d/sinkki combon. Kalaöljyt tuntuu sopivan paremmin iltapalan yhteyteen, hankala selittää syytä mutta kaikki vain toimii paremmin kun jätti ne pois aamukahvilta.

Joku viisampi korjatkoon jos oon väärässä mut mun tietääkseni rasvaliukoisia lisäravinteita (D- ja omegat) ei kannata ottaa aamulla, jos paastoo, koska silloin nää ei imeydy niin hyvin. Ite otan vesiliukoiset (ts. C-vitamiinin) aamuin illoin ja D:n/omegat sen aterian kylkeen, jolloin syön eniten rasvaa.

- - - Updated - - -

Day 1 takana. klo:13.30 aloitin syömällä rahkan mehukeitolla, pari ruispalaa kalkkunaleikkeellä ja banaanin. ennen reeniä bcaa ja laturi, reenin aikana anabolic overdrive 2 50g ja reenin jälkeisellä aterialla 200 g keitettyä riisiä, 250 g kananrintaa, leipäviipale becelillä, banaani & rahka. viimeinen ateria 2 kokonaista kananmunaa ja 200 g raejuustoa. Kannattaskohan tuohon viimeiseen ateriaan lisäillä hiilareita vai onko sillä mitään merkitystä edes? Kuinkas olette lepopäivien ruokailut toteuttaneet? Tuossa leangainsissa suositeltiin että lepopäivinä syötäisiin 50-70% vähemmän kuin reenipäivinä, itse taidan kumminkin mennä suht samoilla kaloreilla joka päivä niin ei tarvii alkaa turhan tarkkaan laskeskelemaan, eikös se tässä ole yksi pääpointti koko jutussa:)

Mun tietääkseni LG:ssä ei missään vaiheessa suositella noin radikaalia droppausta, että välipäivinä söis jopa 70% vähemmän. Jos hyviä tuloksia haluut (enemmän lihasta, vähemmän läskiä) niin salipäivinä tankkaat hiilaria enemmän ja välipäivinä jätät hiilarit vähemmälle - erittäin helppoa ja tehokasta.

Terveterve! Olen tässä melko paljon tutkinut kyseistä dieettiä. Ajattelin kysellä paremmin tietäviltä hieman mielipiteitä omasta ruokalistoista/ruokailuajoista/treeneistä yms.. dieetti tuntuisi olevan kuin minulle tehty!

Taustat/Nykytilanne: Mies, 22v. 1,78m/83kg. Säännölliset päivätyöt (7-15.30), sähkötöissä joten duuni ainakin jonkinverran fyysistä. Olen harrastanut säännöllisesti kuntoilua 3-5krt/vk useamman kuukauden. Tätäkin ennen urheilutaustaa löytyy pienestä pitäen.
Ylimmääräistä on yhä vyötäröllä joskin hieman lihastakin löytyy luiden ympäriltä. (3kk sitten painoni oli 90kg)

Tavoitteet: on painonpudottaminen sekä terveellisempi säännöllinen ruokavalio mitä pystyisi noudattamaan pitkään.

Ei tuppaa onnistua itseltä toi jatkuva 4-6krt/pv syöminen ollenkaan, siksi päätin kokeilla tätä dieettaamistapaa!

Tässä viime viikon kuntoiluni/syömiseni:

Maanantai = (Treeni pv)
Kello 11.00 paaston katkaiseva ruokailu töissä, jauhelipyöryköitä, perunamuussia, leipää, salaattia, puolakkarahkaa (kohtuudella koska treenipv).
Kello 16.00 Hölkkälenkki pituudeltaan 11km aikaan ~1H, kevyt kotikuntopiiri venyttelyineen.
Kello 17.30 PWO ruokailu, Riisiä, kasvispihvejä, italiansalaattia, hedelmiä (banaani,kiiviä,omenaa). Erittäin iso annos. (tarkoituksella yritän saada tässä hieman hiilareita kroppaan mikä on ymmärrykseni mukaan suositeltavaa)
Kello 18.45 Viimeinen ruokailu enne paaston alkamista: Maitorahkaa, Kanasalaattia.

Tiistai = (Treeni pv)
Kello 11.00 työruokailu joka katkaisee paaston. Riistakiusausta, puolukkasurvosta, salaattia, leipää. (kohtuudella)
Kello 16.00 Hölkkälenkki pituudeltaan 11km aikaan ~1H, kevyt kotikuntopiiri venyttelyineen.
Kello 17.30 PWO ruokailu jälleen: Kanapihvejä, jauhelihapihvejä, makaroonia, raejuustoa, salaattia. (iso annos)
Kello 18.45 Viimeinen tankkaus ennen paastoa, parit hedelmät + maitorahka + 2kpl raakoja kananmunia.

Keskiviikko = (Lepo pv)
Kello 11.00 Silakkapihvejä, perunamuussia, kermaviilikastiketta, salaattia (iso annos)
Kello 16.00 Paistettua kananmunaa, Kalaa, Pekonia, Salaattia (tarkoituksella vältän hiilareita hieman)
Kello 18.45 Maitorahkaa, kasviksia -> ja paastolle.

Torstai = (Treeni pv)
Kello 11.00 Lihanmakaroonilaatikkoa, salaattia, leipää. (kohtuudella)
Kello 17.30 PWO ruoka: Riisiä, Jauhelihakastiketta, Salaattia, Hedelmää. (paljon)
Kello 18.45 Jogurttia+Maitorahkaa.

Perjantai = (Treeni pv)
Kello 11.00 Kiovan kanaa, Valkosipuliperunoita, Salaattia, Leipää.
Kello 15.00 ~300g proteiinirahkaa
Kello 15:45 Runsas 1H kuntosalia, jonka jälkeen 500-700m uintia.
Kello 17:45 PWO ruoka: Jogurttia, Perunasalaattia, Hedelmää, Jauhelihapihvejä. (paljon)
Kello 19:00 Viimeiset rahkat+kananmunat+kasvikset raakana nassuun.

Tuolta näyttäisi viimeviikko. Kiitoksia jos joku on tänne asti jaksanut lukea! :dance:

Kaipaisin vinkkejä esimerkiksi ruokamuutoksiin ? Onko nykyisissä mitään järkeä?
Ja mitä uusia ruokalajeja voisi kokeilla ? (olen suorastaan surkea ruuanlaittaja mutta eiköhän kaikki resepteillä onnistu)

Eniten mietin saanko tarpeaksi rasvaa. Salaatissa käytän kyllä oliiviöljyä, sekä aina pannulla mitä tahansa (pl. pekoni) paistaessa käytän rypsiöljyä.

Myös muita vinkkejä/mielipiteitä otetaan ilolla vastaan!

Viikonlopuista lyhyesti:

Noudatan ruokailujen suhteen paasto-aikaa mutta välillä sosiaalinen paine pakottaa nauttimaan alkoholia. :face:
0-4krt max. kuukaudessa ja max. kahtena viikonloppuna kuukaudessa.

Viikonlopuista jolloin ei ole eksynyt juhlimaan niin tulee yleensä sunnuntaisin vedettyä jonkinlainen urheilusuoritus (Tennis/Sulkapallo/Futista/Kuntosali) kaverin kanssa.

E: Onko jokin vitamiinivalmite hyvä mitä kannattaisi käyttää? Omega-3 tjsp?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos siis kalorit ja proteiinin tarve on kunnossa niin kyllä tulet pääsemään tavoitteisiisi. Paljon näyttäisi hyvää ja terveellistä ruokaa olevan, joka on tietenkin erittäis positiivista verrattuna kalja eines linjaan. Vitamiini kysymykseen vastaisin, että joku perus monivitamiini valmiste on ihan perusteltu. Ei kannata valita sitä kaikkein kalleinta, eikä kaikkein halvintakaan. Omegat on kanssa 5/5 ja hyvä lisäravinne.

Tässä tullu parina päivänä syötyä reenin jälkeen 400 g 9.5 % jauhelihaa ja tummaa pastaa, onko tuossa mitään tolkkua vetää noin "suuria" rasvamääriä kerralla?

Tässä tullu parina päivänä syötyä reenin jälkeen 400 g 9.5 % jauhelihaa ja tummaa pastaa, onko tuossa mitään tolkkua vetää noin "suuria" rasvamääriä kerralla?

Miksei? Pätkäpaastoilussa nyt muutenkin syödään paljon kerralla.

Terveterve! Olen tässä melko paljon tutkinut kyseistä dieettiä. Ajattelin kysellä paremmin tietäviltä hieman mielipiteitä omasta ruokalistoista/ruokailuajoista/treeneistä yms.. dieetti tuntuisi olevan kuin minulle tehty!

....

Tuolta näyttäisi viimeviikko. Kiitoksia jos joku on tänne asti jaksanut lukea! :dance:

Kaipaisin vinkkejä esimerkiksi ruokamuutoksiin ? Onko nykyisissä mitään järkeä?
Ja mitä uusia ruokalajeja voisi kokeilla ? (olen suorastaan surkea ruuanlaittaja mutta eiköhän kaikki resepteillä onnistu)

Eniten mietin saanko tarpeaksi rasvaa. Salaatissa käytän kyllä oliiviöljyä, sekä aina pannulla mitä tahansa (pl. pekoni) paistaessa käytän rypsiöljyä.

Myös muita vinkkejä/mielipiteitä otetaan ilolla vastaan!

Viikonlopuista lyhyesti:

Noudatan ruokailujen suhteen paasto-aikaa mutta välillä sosiaalinen paine pakottaa nauttimaan alkoholia. :face:
0-4krt max. kuukaudessa ja max. kahtena viikonloppuna kuukaudessa.

Viikonlopuista jolloin ei ole eksynyt juhlimaan niin tulee yleensä sunnuntaisin vedettyä jonkinlainen urheilusuoritus (Tennis/Sulkapallo/Futista/Kuntosali) kaverin kanssa.

E: Onko jokin vitamiinivalmite hyvä mitä kannattaisi käyttää? Omega-3 tjsp?

- Mä vähentäisin aerobisen määrää. En tiiä, kuinka paljon painoa haluat pudottaa, mutta joka tapauksessa parempia tuloksia saisit kun jättäisit hölkkäilyt vähemmälle, menisit salille tekemään isoilla painoilla treeniä, ja keskittyisit syömään niin, että viikon kalorivaje on miinuksilla.

Aerobinen + diettimeininki = pienempi versio itestäs ja paskat energiatasot. Jos haluat ylläpitää lihaksia ja polttaa rasvaa, niin suosittelen kokeilemaan seuraavaa: 3x viikossa salitreeni (näinä päivinä kalorit plussilla, ja suurin osa energiasta salin jälkeisellä ajalla) ja muut päivät lepopäiviä (kalorit miinuksilla, hiilarit minimissä). Jos hapenottokyvyn huonontuminen pelottaa, niin vedä n. 30min intervallitreeni (5min alkulämpö+20min intervallijuoksuu+5min loppuhölkkä) yhtenä lepopäivistä.

- Et listannut vkonlopun ruokia, mutta jos nämä on ollut lepopäiviä niin kannattaa huolehtia että kalorit ovat miinuksilla.

- Rasvan kanssa kannattaa olla tarkkana, jos tarkoituksena on pudottaa painoa. Rypsi- ja oliiviöljy sisältää aivan järjettömiä määriä kaloreita, ja esim. oliiviöljyä salaattiin lorauttaessa saa helposti tuplattua ruoan energiamäärän. Suosittelen: syö omega3 1-2 pilleriä päivässä ruoan yhteydessä, käytä öljyjä maltillisesti ja suosi lepopäivinä jauhelihaa proden lähteenä, ja treenipäivinä väh. rasvasempia proteiininlähteitä esim. kanaa.

- Omegan lisäks nappaisin C- ja D-vitamiinia päivittäin - hoituvat esim. monivitamiinilla.

HUOM. enneku kukaa tulee aukoo niin yllä olevat perustuvat meikän omiin mielipiteisiin/kokemuksiin pitkälti. Paras vinkki mitä voin antaa on kokeilla eri tapoja, ja selvittää se, mikä toimii itellä parhaiten ja ajaa parhaiten omia tavoitteita.

Jos haluat ylläpitää lihaksia ja polttaa rasvaa, niin suosittelen kokeilemaan seuraavaa: 3x viikossa salitreeni (näinä päivinä kalorit plussilla, ja suurin osa energiasta salin jälkeisellä ajalla) ja muut päivät lepopäiviä (kalorit miinuksilla, hiilarit minimissä).

Mä pätkäpaastoilen juuri tällä tavalla. Toiminut itsellä hyvin.

- Mä vähentäisin aerobisen määrää. En tiiä, kuinka paljon painoa haluat pudottaa, mutta joka tapauksessa parempia tuloksia saisit kun jättäisit hölkkäilyt vähemmälle, menisit salille tekemään isoilla painoilla treeniä, ja keskittyisit syömään niin, että viikon kalorivaje on miinuksilla.

Aerobinen + diettimeininki = pienempi versio itestäs ja paskat energiatasot. Jos haluat ylläpitää lihaksia ja polttaa rasvaa, niin suosittelen kokeilemaan seuraavaa: 3x viikossa salitreeni (näinä päivinä kalorit plussilla, ja suurin osa energiasta salin jälkeisellä ajalla) ja muut päivät lepopäiviä (kalorit miinuksilla, hiilarit minimissä). Jos hapenottokyvyn huonontuminen pelottaa, niin vedä n. 30min intervallitreeni (5min alkulämpö+20min intervallijuoksuu+5min loppuhölkkä) yhtenä lepopäivistä.

- Et listannut vkonlopun ruokia, mutta jos nämä on ollut lepopäiviä niin kannattaa huolehtia että kalorit ovat miinuksilla.

- Rasvan kanssa kannattaa olla tarkkana, jos tarkoituksena on pudottaa painoa. Rypsi- ja oliiviöljy sisältää aivan järjettömiä määriä kaloreita, ja esim. oliiviöljyä salaattiin lorauttaessa saa helposti tuplattua ruoan energiamäärän. Suosittelen: syö omega3 1-2 pilleriä päivässä ruoan yhteydessä, käytä öljyjä maltillisesti ja suosi lepopäivinä jauhelihaa proden lähteenä, ja treenipäivinä väh. rasvasempia proteiininlähteitä esim. kanaa.

- Omegan lisäks nappaisin C- ja D-vitamiinia päivittäin - hoituvat esim. monivitamiinilla.

HUOM. enneku kukaa tulee aukoo niin yllä olevat perustuvat meikän omiin mielipiteisiin/kokemuksiin pitkälti. Paras vinkki mitä voin antaa on kokeilla eri tapoja, ja selvittää se, mikä toimii itellä parhaiten ja ajaa parhaiten omia tavoitteita.

Kiitos hyvistä vinkeistä! Olenkin ajatellut vähentää lenkit 2x vk ja puntteja sitten 2x myös viikossa ja sunnuntaisin jos sellainen olo.

Millaista hh/pr/ra suhdetta suosittelisitte minulle treenipäivänä, entä millaista lepopäivänä?

Laskin ylläpitokalorini kutakuinkin 2700 kcal/vrk.

Päätavoitteena kuitenkin painonpudotus ainakin näin alkuun.

Onko liikaa karsittu jos yritän treenipäivisin pysyä ~2500kcal ja lepopäivisin ~2000kcal?

hh/pr/ra suhteissa tarvitsen eniten vinkkiä kokeneemmilta!

E: hieman jos availisi silmiä tarkemmin niin huomaisi että hieman tähän jo otitkin kantaa. Eli täytyykö väkisin koittaa painaa kalorit treenipäivisin yli 2700kcal? Pelottavan suuri määrä !

Kiitos hyvistä vinkeistä! Olenkin ajatellut vähentää lenkit 2x vk ja puntteja sitten 2x myös viikossa ja sunnuntaisin jos sellainen olo.

Millaista hh/pr/ra suhdetta suosittelisitte minulle treenipäivänä, entä millaista lepopäivänä?

Laskin ylläpitokalorini kutakuinkin 2700 kcal/vrk.

Päätavoitteena kuitenkin painonpudotus ainakin näin alkuun.

Onko liikaa karsittu jos yritän treenipäivisin pysyä ~2500kcal ja lepopäivisin ~2000kcal?

hh/pr/ra suhteissa tarvitsen eniten vinkkiä kokeneemmilta!

E: hieman jos availisi silmiä tarkemmin niin huomaisi että hieman tähän jo otitkin kantaa. Eli täytyykö väkisin koittaa painaa kalorit treenipäivisin yli 2700kcal? Pelottavan suuri määrä !

MA: Lenkki ~2500kcal pr36%(900kcal/225g)/ra18%(450kcal/50g)hh46%(1150kcal/287g)
TI: Puntti ~2700kcal pr40%(1080kcal/270g)/ra18%(486kcal/54g)hh42%(1134kcal/283g)
KE: LEPO ~2000kcal pr40%(800kcal/200g)/ra35%(700kcal/77g)hh25%(500kcal/125g)
TO: Puntti ~2700kcal pr40%(1080kcal/270g)/ra18%(486kcal/54g)hh42%(1134kcal/283g)
PE: Lenkki ~2500kcal pr36%(900kcal/225g)/ra18%(450kcal/50g)hh46%(1150kcal/287g)
LA: Lepo ~2000kcal pr40%(800kcal/200g)/ra35%(700kcal/77g)hh25%(500kcal/125g)
Su: Lepo/Puntti 2000/2700 samoilla suhteilla, riippuen kumpi toteutuu!

Hieman tuonnäköistä laskelmaa olen tässä itsekseni mietiskellyt. Mielipiteitä? Korjattavaa?

Varmaa ainaki proteiini määrä (270g) pienemmäksi. Ehkä parempi lepopäiville sit se enempi proteiini. Toisaalt kyllä toi 200 riittää vaikka siinä ois kaurahiutaleidenki proteiinit laskettuna :D mut voithan koittaa nuillakin mitä alkaa tapahtumaan

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom