Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Varmaa ainaki proteiini määrä (270g) pienemmäksi. Ehkä parempi lepopäiville sit se enempi proteiini. Toisaalt kyllä toi 200 riittää vaikka siinä ois kaurahiutaleidenki proteiinit laskettuna :D mut voithan koittaa nuillakin mitä alkaa tapahtumaan

juu kuullosti omaankin korvaan aika rajuilta, muutenki nuo kalorimäärät mitä täytyisi syödä ettei nyt lähtisi näistä olemattomista lihaksista ne viimeisetkin rippeet, vyötäröltä löytyisi kyllä poistettavaa vielä.

MA: Lenkki ~2500kcal pr36%(900kcal/225g)/ra18%(450kcal/50g)hh46%(1150kcal/287g)
TI: Puntti ~2700kcal pr40%(1080kcal/270g)/ra18%(486kcal/54g)hh42%(1134kcal/283g)
KE: LEPO ~2000kcal pr40%(800kcal/200g)/ra35%(700kcal/77g)hh25%(500kcal/125g)
TO: Puntti ~2700kcal pr40%(1080kcal/270g)/ra18%(486kcal/54g)hh42%(1134kcal/283g)
PE: Lenkki ~2500kcal pr36%(900kcal/225g)/ra18%(450kcal/50g)hh46%(1150kcal/287g)
LA: Lepo ~2000kcal pr40%(800kcal/200g)/ra35%(700kcal/77g)hh25%(500kcal/125g)
Su: Lepo/Puntti 2000/2700 samoilla suhteilla, riippuen kumpi toteutuu!

Hieman tuonnäköistä laskelmaa olen tässä itsekseni mietiskellyt. Mielipiteitä? Korjattavaa?

- Yleisesti ottaen mä kärjistäisin vielä enemmän tota hiilari-rasva -syklittelyä lepo- ja treenipäivien välillä. Tähän nyt kaikkeen tietenkin vaikuttaa se, että mitä tavoittelee, ja millä aikataululla. Jos kyseessä on painonpudotus, niin aikataululla on paljon merkitystä siihen, kuinka paljon joutuu kiristelemään. Veikkaan että saisit itteä miellyttäviä tuloksia sillä, että kiristäisit nyt alkuun vähän enemmän; lihakset on kuitenkin aina helppo saada takasin, ja jonkinverran sitä lihasmassaa aina katoaa, kun dietillä ollaan.

- Berkhanin No bull shit -formulaa käyttäen sun kehonpaino olisi maksimilihaksilla 78kg 5-6% rasvaprosentilla. Jos lähdet tavoittelee ~10 rasvaprosenttia, ja ottaen huomioon, että lihasmassasi tuskin vielä on maksimikapasiteetissaan, niin lähtisin tähtäämään johonkin 74-75 kg:n paikkeille. Tätä varten sun tulisi siis kiristellä aika paljon, eli karsia noita kaloreita vielä vähän. Itse pudottaisin suosiolla johonkin 73 kieppeille, ja lähtisin siitä sitten rakentamaan uutta lihasta.

- Katsoin noita sun kaloreita vielä uudestaan, niin huomasin että sulla on 4-5 päivänä viikossa kalorit ylläpidossa (tai vähän yli, ottaen huomioon että kalorilaskurit yleensä heittää vähän yläkanttiin). Itse kääntäisin niin, että oisit AINAKIN 3 päivänä viikossa miinuksilla..

Kokeilisin tätä: 3-4 pvää viikossa lepopäivä (1800kcal, P/HH/R= 50/15/35), 3-4 päivää viikossa treeniä salipainotuksella (2500kcal, P/HH/R= 35/55/10)

EDIT: Iso prodemäärä auttaa nälänhallinnassa painoa pudottaessa.

Itse syönyt nyt vähän toista kuukautta IF tyylillä. Syömis ikkuna on 14-20 ja tuntuu toimivan oikein mainiosti, toki välillä saattaa joutua menojen mukaan 1-2h liukumaan syömisajoista ,mutta ei ole aiheuttanut mitään ongelmaa. Noh aamupaino ennen if kokeilua oli 83kg ja nyt 79.5kg eli voi sanoa painon lähteneen melko mallikkaasti pois. Tuntuu että suurin määrä painoa lähtenyt nimenomaan vatsasta, tosin ei minulla rasvaa vatsassakaan kovin hirveästi ollut alussakaan vaan esim sixback näkyi helposti jos vähänkään jännitti vatsalihaksia.

Eniten itse kyllä hyötynyt tässä kokeilussa siitä ilosta, kun huomaa että ei sitä tosiaan tarvi syödä mitään 6krt päivässä massiivisine aamupaloineen jne. Nykysin on aamulla niin helppoa kun ei tarvi vetää muuta ku pari lasia vettä ja eiku töihin päin. Tohon nälän tunteeseen tottui alle viikossa, nykyisin ei nälän tunnetta enää edes tule.

Jos haluat ylläpitää lihaksia ja polttaa rasvaa, niin suosittelen kokeilemaan seuraavaa: 3x viikossa salitreeni (näinä päivinä kalorit plussilla, ja suurin osa energiasta salin jälkeisellä ajalla) ja muut päivät lepopäiviä (kalorit miinuksilla, hiilarit minimissä).
Mä pätkäpaastoilen juuri tällä tavalla. Toiminut itsellä hyvin.

Also known as intermittent low carb dieting. Toimii myös esim. t-nationin artikkelin mukaisesti viidellä treenipäivällä ja kahdella lepopäivällä. Itse olen reilun kuukauden noudattanut kyseistä protokollaa (vaikkakin truu bodieinarin mukaisesti otan treenipäivinä huomattavasti enemmän safkaa kuin artikkelissa mainitaan). Vaikea vielä näin lyhyen ajan jälkeen sanoa mitään "toimivuudesta", mutta ainakin painoa on lähtenyt 1½-2kg ja salilla tulosta on tullut samaan tahtiin kuin ennenkin. Vyötärökin on kiristynyt.

T Nation | Research-Approved Carb Cycling

Also known as intermittent low carb dieting. Toimii myös esim. t-nationin artikkelin mukaisesti viidellä treenipäivällä ja kahdella lepopäivällä. Itse olen reilun kuukauden noudattanut kyseistä protokollaa (vaikkakin truu bodieinarin mukaisesti otan treenipäivinä huomattavasti enemmän safkaa kuin artikkelissa mainitaan). Vaikea vielä näin lyhyen ajan jälkeen sanoa mitään "toimivuudesta", mutta ainakin painoa on lähtenyt 1½-2kg ja salilla tulosta on tullut samaan tahtiin kuin ennenkin. Vyötärökin on kiristynyt.

T Nation | Research-Approved Carb Cycling

Paino tippuu 2kg/viikko ja kehitystäkin tulee? :)

Taitaa olla aika paljolti nesteitä tosta painosta poistunut.

Joo, jotakin sinne päin. Nyt tosin pidän parisen viikkoa totaalilepoa salitreeneistä kun tuntuu että muuten ollaan menossa jossain vaiheessa pää edellä seinään ja kovaa. Vähän lenkkeilyä vaan, ja aikaisintaan 23 päivä takasin salille.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sitä, että tässä ollaan nyt treenattu kovaa pitkään, ja siinä sivussa on ollut vähän kaikkea muutakin. Kun tätä tarpeeksi kauan tekee, niin oppii myös kuuntelemaan kroppaansa aika hyvin ja sitä mukaan huomaamaan kun stressitasot nousee ei-toivotulle tasolle.

Jospa päätetään off-topic tähän? :)

Sitä, että tässä ollaan nyt treenattu kovaa pitkään, ja siinä sivussa on ollut vähän kaikkea muutakin. Kun tätä tarpeeksi kauan tekee, niin oppii myös kuuntelemaan kroppaansa aika hyvin ja sitä mukaan huomaamaan kun stressitasot nousee ei-toivotulle tasolle.

IF:n yks parhaist puolista on juuri se, että oppii kuuntelemaan kroppaansa paremmin. Suosittelen kaikkia harkitsevia kokeilemaan edes sen takia, että oppii vähän nälänhallintaa. Erittäin vapauttava fiilis kun huomaa, ettei tarvitsekaan kokoajan mussuttaa jotain ylläpitääkseen verensokeria tai lihaskasvua, ja että päivä ei todellakaan ole pilalla, jos jättää aamupalan syömättä.

IF:n yks parhaist puolista on juuri se, että oppii kuuntelemaan kroppaansa paremmin. Suosittelen kaikkia harkitsevia kokeilemaan edes sen takia, että oppii vähän nälänhallintaa. Erittäin vapauttava fiilis kun huomaa, ettei tarvitsekaan kokoajan mussuttaa jotain ylläpitääkseen verensokeria tai lihaskasvua, ja että päivä ei todellakaan ole pilalla, jos jättää aamupalan syömättä.

Tämäkin yksilöllistä, mulla ainakin oli päivä pilalla kun ei syönyt aamupalaa :) Kuukauden kestäneen testijakson aikana en tottunut näläntunteeseen, ja paastoikkunan loppuvaiheen vatsakrampit aiheutti lähes aina koko loppupäiväksi vatsakipuja. Myös suuret ateriakoot syönti-ikkunan aikana ei oikein toiminut, piti ihan oikeasti tehdä töitä että ehti illalla vetää kaikki kalorit naamariin. Ei ollut mun juttu. Voi toki olla että tein jotain väärin, ainakin vettä olisi todennäköisesti pitänyt lipittää paljon enemmän paaston aikana.

Tämäkin yksilöllistä, mulla ainakin oli päivä pilalla kun ei syönyt aamupalaa :) Kuukauden kestäneen testijakson aikana en tottunut näläntunteeseen, ja paastoikkunan loppuvaiheen vatsakrampit aiheutti lähes aina koko loppupäiväksi vatsakipuja. Myös suuret ateriakoot syönti-ikkunan aikana ei oikein toiminut, piti ihan oikeasti tehdä töitä että ehti illalla vetää kaikki kalorit naamariin. Ei ollut mun juttu. Voi toki olla että tein jotain väärin, ainakin vettä olisi todennäköisesti pitänyt lipittää paljon enemmän paaston aikana.

Myönnettäköön että ei IF kaikille sovellu. Tärkeetä on kumminkin erottaa näistä negatiivisista kokemuksista ne henkilöt, jotka on oikeesti tehny paastonsa väärin. IF kuten moni muukin asia on helposti kustavissa.

Vesi ja kuidut - näiden tärkeys unohtuu monelta paastoilijalta. Oon korostanu näiden merkitystä kavereille ja sukulaisille, jotka päättäneet kokeilla pätkäpaastoilua. Suurin osa paastoiluun liittyvistä negatiivisista kokemuksista johtuu näiden kahden asian laiminlyönnistä. Päänsärky, vatsakivut, huimaus yms, ovat useimmiten taltutettavissa sillä, että huolehtii riittävästä veden- ja kuidunsaannista päivän aikana.

Mainittakoon myös, että jos tuntuu että IF ei sovellu (itse en ole ikinä halunnut edes kokeilla "oikeeta" IF:ää), niin suosittelen ehdottomasti kokeilemaan tuota yllä mainittua hiilareiden syklittelyä.

Kannattaa huomioida se kuinka suuren muutoksen eteen kerralla yrittää kehoa ja pääkoppaa totuttaa. Ihan ääriesimerkkinä, jos on aiemmin ja pidempään syönyt orava-annoksia 6-8krt/päivä ja siirtyy kerralla 3 aterian á 800-1500 kcal tahtiin, sopeutuminen ei välttämättä kaikilla onnistu parissa viikossa.

IF:stä ja warriorista pystyy mielestäni muodostamaan parhaimmat ja anabolisimmat ruokavaliot. Toki ne eivät ole sitä enää sen jälkeen, mutta kuitenkin paljon lähempänä niitä kuin perinteisiä ruokaa naamaan 3 tunnin välein kellon ympäri. Ihmeesti ihminen kyllä sitkistelee millä tahansa ruokavaliolla. Kehon nopea vanheneminen, tehoton yöuni....ovat mukavien 3 tunnin välein puputusten selvimpiä oireita.

Suositut

Back
Ylös Bottom