Omalla kohdalla tiputettavaa painoa (lue: rasvaa) on sellainen 25 kiloa eli todella paljon. Kun kyseessä on näinkin suuri tiputettava määrä, niin voiko IF:a (Lean Gains) vetää myös treenipäivät miinuksilla, vai pilaako se koko dieetin ”idean”?
Näillä kilomäärillä tuollainen -3500 kcal viikkovaje ei tunnu optimilta motivaation puolesta. Tässä on vuosikausia tullut rakennettua tätä temppeliä siihen kuntoon, missä se on tällä hetkellä, joten ymmärrän etten voi saada kaikkea heti ja nyt. Kuitenkaan tuollainen vuoden mittainen -0,5kg viikossa tahti ei houkuttele.
Vetäisin dieetin mielelläni -7000 kcal viikkovajeella, mutta nuo treenipäivien plussakalorit tekevät hommasta äärimmäisen vaikeaa, ellei jopa mahdotonta.
Esim. puntti 3x viikkoon:
Ma +200 Kcal
Ti -1900 Kcal
Ke +200 Kcal
To -1900 Kcal
Pe +200 Kcal
La -1900 Kcal
Su -1900 Kcal
Ratkaisua ongelmaan? Jos tässä nyt yleensä edes on ongelmaa.
Kuten Invisus tuos totesikin, että If on vain yksi tapa monien joukossa.
Oon itse pudotellut painoa tammikuun puolesta välin nii, että nyt ollaan n. 96 kg:n lukemissa. Lähdössä painoa oli n. 104 kg ja olen 173 cm lyhyt. Pläskiä on siis meikäläiselläkin päällä vähintäänkin riittävästi. Suunnilleen helmikuun alusta oon noudatellut jonkin sortin modattua IF:ää. Kaloreita en ole laskenut misään vaiheessa, enkä ruokia punninnut. Siinä mielessä If on aivan loistava ratkaisu, että jos ongelmana on ennen ollut nimenomaan se, että yksinkertaisesti syö liikaa niin If:llä tähän on mun mielestä helppo "puuttua". Kun treenin jälkeisellä aterialla saa kuitenkin syödä ihan reilusti, niin itse ainakin jaksaa sillä ajatuksella paahtaa (lue: paastota) hyvin sen lopun osaa päivästä. Tällöin "sisään otetun" energian määrä putoaa automaattisesti, kun ei tule päivän aikana juuri syötyä muuten. Mulla ei ole koskaan toiminut mitkään "syö-tasaisesti-muutaman-tunnin-välein-aterioita-joista-tulet-vain-vihaiseksi-dietit" ja uskon vahvasti ja aidosti, että IF:stä on muodostumassa mulle sellainen ruokaulurytmi /elämäntapa, jota voi noudattaa myös sitten, kun joskus pääsen tavoitepainooni.
Kaikkihan on loppujen lopuksi kiinni siitä, miten asiaan suhtautuu. If:än voi suhtautua "diettinä" jos tarkoitus on pudottaa painoa ja joillekin suurimman osan päivästä paastomainen vaan sopii paremmin kuin jatkuva muutaman tunnin välein puputtaminen.
Vastauksena tohon sun kysmykseen, niin mä en ainakaan näe mitään ongelmaa siinä, että on miinuksilla myös treenipäivinä. Vaikka en itse kaloreita laskekaan, niin mä uskon, että mä itse asiassa olen treenipäivinä enemmän miinuksilla kuin lepopäivinä, koska päivittäiset ateriamääräni pysyvät suunnilleen samoissa riippumatta siitä treenaanko tuona päivänä vai en. Treenipäivnä vaan kohdennan suurimman osan päivän kaloreista treenin jälkeiselle aterialle. Tällä tavoin toivon minivoivani lihaskataboliaa. Mulla tämä on toiminut hyvin; treeneissä riittää virtaa kivasti, paino putoaa tasaisesti (vaikkakin hitaasti) eikä nälkä ole - sen jälkeen kun paastoamiseen on tottunut - pahemmin vaivannut.
Sanottakoon myös se, että mulla paaston pituus vaihtelee n. 12 - 20 h välillä riippuen, koska epäsäännöllisesti päivärytmistä johtuen joudun vaihtelemaan treenien ajankohtaa. Välillä treenaan aikaisin aamulla ennen töihin menoa ja tällöin syön tottakai reilun aamiaisen (lue. päivän suurin ateria) treenin jälkeen ja lopun päivää syön huomattavasti kevyemmin. Päivinä, jolloin treenaan vasta illalla, skippaan usein aamiaisen ja rikon paaston vasta puolen päivän aikoihin n. 3 h ennen treeniä.
Varmasti kaiken em:n voisi toteuttaa paljon optimaalisemminkin, mutta tämä toimii (ainakin tällä hetkellä) mulla oikein hyvin ja paino putoaa.