Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Hyvin toi toimii toi kombo. Suosittelisin kumminkin ostaa BCAAta, se tulee loppupeleissä halvemmaksi (iherbistä saa niitä 500g pöniköitä ihan naurettavaan hintaan) ja treenit kulkee munsta paremmin kun ei ole massussa mitään. Ei oo kiva takoa loharilippuja kun massussa velloo rahkat.

Tosin tonnari + kookosöljy/mantelit on ollu mulle jonkuaikaa lemppari treenibuusteri. Potkii just pahimpien sarjojen loppuun, tuntuu että jaksaa vääntää vaikka kuinka.
Jos ymmärsin oikein, Marataso haluaa mennä tuolla 1 pre-wom taktiikalla, siihen kyllä melkein kantsii jotain nappia tiukempaa rykästä safkaksi. Jos koulupäivä ja salin aloittaminen venyy, se on melkein parempi ratkaisu katkaista paasto ja mennä sitten ruuasta 1-3h päästä treenaa. BCAA tulee tässäkin tilanteessa aika käytännölliseksi lisäksi, sillä vapaita aminoja ei ole ihan liikaa pörräämässä. Itselläni vain tahtoo tuo 16h olla SE raja, jolloin on pakko päästä katkaiseen paasto tai muuten tulee kiukku. Paastottu treeni taas usein menee helposti siinä 13-14h paaston jälkeen.

Helpoiten sali onnistuu heti koulin jälkeen kun on ihan viereinen rakennus. Kouluruoka on mitä milloinkin ja en ole kuukausiin siellä syönytkään mitään. Niin miettisin että 1 pre-wom omilla pikkueväillä on parastyyli. Kouluun ei viitii mitään puoltakiloa perunoita ja broileriamättöä alkaa kuskaamaan. Jotain pientä kätevää siis ennen treeniä ja sitten kotti syömään. BCAA olen kyllä miettinyt mutta en tykkää syödä jauhoja/tabletteja haluan mieluummin "kunnon ruokaa" ,tuollainen vaan olen. Vaikkakin kokeilu tuskin mitään haittaa päinvastoin.

Treenipäivä miinuksilla

Omalla kohdalla tiputettavaa painoa (lue: rasvaa) on sellainen 25 kiloa eli todella paljon. Kun kyseessä on näinkin suuri tiputettava määrä, niin voiko IF:a (Lean Gains) vetää myös treenipäivät miinuksilla, vai pilaako se koko dieetin ”idean”?

Näillä kilomäärillä tuollainen -3500 kcal viikkovaje ei tunnu optimilta motivaation puolesta. Tässä on vuosikausia tullut rakennettua tätä temppeliä siihen kuntoon, missä se on tällä hetkellä, joten ymmärrän etten voi saada kaikkea heti ja nyt. Kuitenkaan tuollainen vuoden mittainen -0,5kg viikossa tahti ei houkuttele.

Vetäisin dieetin mielelläni -7000 kcal viikkovajeella, mutta nuo treenipäivien plussakalorit tekevät hommasta äärimmäisen vaikeaa, ellei jopa mahdotonta.

Esim. puntti 3x viikkoon:

Ma +200 Kcal
Ti -1900 Kcal
Ke +200 Kcal
To -1900 Kcal
Pe +200 Kcal
La -1900 Kcal
Su -1900 Kcal

Ratkaisua ongelmaan? Jos tässä nyt yleensä edes on ongelmaa.

IF on vain yksi tapa muiden joukossa kellottaa syömiset. Voit aivan hyvin jättää myös treenipäiville vajetta jos tosiaan 25kg ylimääräistä fläsää roikkuu päällä. Ensin laihduttelet turhat väljät veks, ja sitten kun homma on joten kuten hanskassa ja hoidossa, aloitat pohtimaan noita treenipäivien/offipäivien recomppeja. Se ei ihan oikeasti ole niin nöpönnuukaa :)

Omalla kohdalla tiputettavaa painoa (lue: rasvaa) on sellainen 25 kiloa eli todella paljon. Kun kyseessä on näinkin suuri tiputettava määrä, niin voiko IF:a (Lean Gains) vetää myös treenipäivät miinuksilla, vai pilaako se koko dieetin ”idean”?

Näillä kilomäärillä tuollainen -3500 kcal viikkovaje ei tunnu optimilta motivaation puolesta. Tässä on vuosikausia tullut rakennettua tätä temppeliä siihen kuntoon, missä se on tällä hetkellä, joten ymmärrän etten voi saada kaikkea heti ja nyt. Kuitenkaan tuollainen vuoden mittainen -0,5kg viikossa tahti ei houkuttele.

Vetäisin dieetin mielelläni -7000 kcal viikkovajeella, mutta nuo treenipäivien plussakalorit tekevät hommasta äärimmäisen vaikeaa, ellei jopa mahdotonta.

Esim. puntti 3x viikkoon:

Ma +200 Kcal
Ti -1900 Kcal
Ke +200 Kcal
To -1900 Kcal
Pe +200 Kcal
La -1900 Kcal
Su -1900 Kcal

Ratkaisua ongelmaan? Jos tässä nyt yleensä edes on ongelmaa.

Kuten Invisus tuos totesikin, että If on vain yksi tapa monien joukossa.

Oon itse pudotellut painoa tammikuun puolesta välin nii, että nyt ollaan n. 96 kg:n lukemissa. Lähdössä painoa oli n. 104 kg ja olen 173 cm lyhyt. Pläskiä on siis meikäläiselläkin päällä vähintäänkin riittävästi. Suunnilleen helmikuun alusta oon noudatellut jonkin sortin modattua IF:ää. Kaloreita en ole laskenut misään vaiheessa, enkä ruokia punninnut. Siinä mielessä If on aivan loistava ratkaisu, että jos ongelmana on ennen ollut nimenomaan se, että yksinkertaisesti syö liikaa niin If:llä tähän on mun mielestä helppo "puuttua". Kun treenin jälkeisellä aterialla saa kuitenkin syödä ihan reilusti, niin itse ainakin jaksaa sillä ajatuksella paahtaa (lue: paastota) hyvin sen lopun osaa päivästä. Tällöin "sisään otetun" energian määrä putoaa automaattisesti, kun ei tule päivän aikana juuri syötyä muuten. Mulla ei ole koskaan toiminut mitkään "syö-tasaisesti-muutaman-tunnin-välein-aterioita-joista-tulet-vain-vihaiseksi-dietit" ja uskon vahvasti ja aidosti, että IF:stä on muodostumassa mulle sellainen ruokaulurytmi /elämäntapa, jota voi noudattaa myös sitten, kun joskus pääsen tavoitepainooni.

Kaikkihan on loppujen lopuksi kiinni siitä, miten asiaan suhtautuu. If:än voi suhtautua "diettinä" jos tarkoitus on pudottaa painoa ja joillekin suurimman osan päivästä paastomainen vaan sopii paremmin kuin jatkuva muutaman tunnin välein puputtaminen.

Vastauksena tohon sun kysmykseen, niin mä en ainakaan näe mitään ongelmaa siinä, että on miinuksilla myös treenipäivinä. Vaikka en itse kaloreita laskekaan, niin mä uskon, että mä itse asiassa olen treenipäivinä enemmän miinuksilla kuin lepopäivinä, koska päivittäiset ateriamääräni pysyvät suunnilleen samoissa riippumatta siitä treenaanko tuona päivänä vai en. Treenipäivnä vaan kohdennan suurimman osan päivän kaloreista treenin jälkeiselle aterialle. Tällä tavoin toivon minivoivani lihaskataboliaa. Mulla tämä on toiminut hyvin; treeneissä riittää virtaa kivasti, paino putoaa tasaisesti (vaikkakin hitaasti) eikä nälkä ole - sen jälkeen kun paastoamiseen on tottunut - pahemmin vaivannut.

Sanottakoon myös se, että mulla paaston pituus vaihtelee n. 12 - 20 h välillä riippuen, koska epäsäännöllisesti päivärytmistä johtuen joudun vaihtelemaan treenien ajankohtaa. Välillä treenaan aikaisin aamulla ennen töihin menoa ja tällöin syön tottakai reilun aamiaisen (lue. päivän suurin ateria) treenin jälkeen ja lopun päivää syön huomattavasti kevyemmin. Päivinä, jolloin treenaan vasta illalla, skippaan usein aamiaisen ja rikon paaston vasta puolen päivän aikoihin n. 3 h ennen treeniä.

Varmasti kaiken em:n voisi toteuttaa paljon optimaalisemminkin, mutta tämä toimii (ainakin tällä hetkellä) mulla oikein hyvin ja paino putoaa.

Olen itse syönyt nyt muutaman viikon ajan seuraavalla syklityksellä:

lounas klo 12 (n. 40% päivän kaloreista)
proteiinijuoma klo 17 kun töistä kotiuduttu
salille klo 18
Illallinen klo 20 (loput päivän kaloreista)

Tuollainen rytmitys olisi itselleni helpoin sovittaa treeneihin ja työssäkäyntiin mutta meneekö tällä leangainsin idea ihan pipariksi, onko kukaan muu kokeillut tuollaista?

Voihan persse.

Nyt lähtee taas leangains samurailuokan itsekurilla. Oon nyt viimisen pari kuukautta laiminlyöny tuota paastoa, välillä 16h, välillä millon sattuu syöny, välillä syöny pari kertaa päivässä ja välillä taas aivan kokoajan. Takapakkia tulee välittömästi ja se vituttaa.

Tästä päivästä eteenpäin on taas vähintään 16h paastoa ja enintään 8h syönti-ikkunaa. Jos ilttis jää syömättä ni jää, perkele.

Toinen juttu mikä tympii tässä lipsumisessa on että treeni kärsii ihan sikana. Kun treenas tyhjällä vatsalla niin tuntu että jaksaa tehdä mitä tahansa, saa ihan erilaisen jännitteen aikaseksi. Nyt sitten kun aloin popsimaan treenibuusteriksi tonnaria ja perunaa niin lohariliput tuntuu painavan miljoona kiloa ja form on ihan jäätävä.

Johtuiskohan tämä lipsuminen nimenomaan siitä, että on ollut miinuskaloreilla liian pitkään?

Tää ei välttis liity suoranaisesti IFään, mutta laitan tänne koska se sopii tohon protokollaan.

Eli oon paaston aikana (about siinä 10-15h kohalla) käppäillyt semmosia reilun tunnin lenkkejä kun oon kaupunkiin kävelemällä mennyt hoitaan asioita. Berkhan sanoo jotain tyyliin ettei matalalla sykkeellä tehty aerobinen syö ollenkaan lihasta (sic: lähinnä "minimaalisesti lihasta, eniten rasvaa") vaan rasvaa. Ajattelin sitten että mitenköhän pitkälle tuon voi vetää niin ettei tarvi pelätä lihaskatoa? Oiskohan hullu idea kuvitella käppäilevänsä vaikka 4h (esim keskustasta ajattelin käppäillä kotiin) lepopäivänä paastoaikaan? Mistähän sen selvittäis onko tässä järkeä? Logiikan mukaan sehän pitäs olla parasta mahollista rasvanpolttoa, mutta onko kellään tiedossa onko joku suositus miten paljon sitä kestäis harrastaa?

Eipä kai sillä niin väliä ole, kalorivajettahan tuo kyllä lisää vakiosyömisillä. Luulis tuossakin touhussa tulevan seinä vastaan ihan siinä missä muutenkin, kun ollaan paljon miinuksella. Eli en luottais ihan siihen "polttaa vain rasvaa" -oletukseen. Faktatietoa ei ole tarjota, mutta jos otat kokeiluun niin kerro miten toimii

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Eipä kai sillä niin väliä ole, kalorivajettahan tuo kyllä lisää vakiosyömisillä. Luulis tuossakin touhussa tulevan seinä vastaan ihan siinä missä muutenkin, kun ollaan paljon miinuksella. Eli en luottais ihan siihen "polttaa vain rasvaa" -oletukseen. Faktatietoa ei ole tarjota, mutta jos otat kokeiluun niin kerro miten toimii

Oon pitäny tosiaan semmosta reilun tunnin-kahden tunnin kävelylenkkitapaa päivittäin, ja välillä laitan 20kg painoliivit päälle, välillä jätän kotiin. Nyt sitten huomena ajattelin että kävelisin täältä oulun keskustasta kiiminkiin syöpöttelemään lohta ja saunomaan. Vois samalla ajaa prännärit maiharit sisään. Menis sopivasti paasto siinä kävellessä ja lopuksi sais syöpästä kunnolla ennen 24h paaston alkamista.

Enitenhän täsä mättää, ettei sitä tiedä toimiiko se ennenkuin on liian myöhäistä. Kiva kävästä tsekkaan InBodyssä ja todeta että 10kg lähteny 2kg rasvasta ja 8kg lihaksesta :P

No itse olen poltellut sillä periaatteella, että aerobisen kulutus vois olla jotain 400-500kCal luokkaa vuorokaudessa (1-2 aerobista/viikko). Yleisimmin 15-25min juoksumattoa maltillisella 10,5-11,5km/h ja perään kuntopyörää niin, että kokonaisaika on siinä 35min. Voi kyllä olla aika arpomista, ottaako keho sen ylimääräisen energian sitten rasvoista vai mistä, jos aletaan aerobisen avulla kasvattamaan kalorivajetta. Mullahan on kyllä sellanen vauhti, että menee enemmän kuntoilun kuin rasvantoplton puolelle, mutta se on oikeastaan tarkoituskin

Olen harrastellut IFäilyä viime elokuusta lähtien ja parin päivän sopeutumisen jälkeen homma rullaa kuin itsestään. Käytännössä arkipäivisin joka päivä tulee harrastettua liikuntaa paastonneena, sillä pyöräilen töihin. Välillä olen kokeillut vetää jopa sellaisia 3-4 tunnin pyörälenkkejä paastonneena ja pelkällä vedellä. Ei varmaan ole mikään ihanteellisin ja joskus lenkin lopussa olotila on välillä vähän ahterista. Voimatasot ja lihaksen määrä on niin onnettomia, että on hankala arvioida mahdollisia katabolisia vaikutuksia, mutta vähäiset voimat eivät ole entisestään huonontuneet. Käyttäisin siis noita voimatasoja lyhytaikaisena markkerina siitä, että onko haitallisia/katabolisia vaikutuksia.

Tää ei välttis liity suoranaisesti IFään, mutta laitan tänne koska se sopii tohon protokollaan.

Eli oon paaston aikana (about siinä 10-15h kohalla) käppäillyt semmosia reilun tunnin lenkkejä kun oon kaupunkiin kävelemällä mennyt hoitaan asioita. Berkhan sanoo jotain tyyliin ettei matalalla sykkeellä tehty aerobinen syö ollenkaan lihasta (sic: lähinnä "minimaalisesti lihasta, eniten rasvaa") vaan rasvaa. Ajattelin sitten että mitenköhän pitkälle tuon voi vetää niin ettei tarvi pelätä lihaskatoa? Oiskohan hullu idea kuvitella käppäilevänsä vaikka 4h (esim keskustasta ajattelin käppäillä kotiin) lepopäivänä paastoaikaan? Mistähän sen selvittäis onko tässä järkeä? Logiikan mukaan sehän pitäs olla parasta mahollista rasvanpolttoa, mutta onko kellään tiedossa onko joku suositus miten paljon sitä kestäis harrastaa?
En tiedä missä kohtaa mutta ainakin kaks asiaa tapahtuu pitkäkestoisessa aerobisessa, vaikka suoritettaiskin matalalla sykkeellä (mitä kovempi syke sitä aikasemmin):
1. AMPK aktivoituu
- Blokkaa proteiinisynteesiä. Ei luulis paljoa haittaavan jos edellisestä jalkatreenistä tarpeeksi aikaa (yli vuorokausi).
2. Proteiinihajonta lisääntyy

Eikö se suositus ole yleensä max 90min tai jotain? Joten sen jälkeen BCAA mukaan kuvioon, joka siis estää proteiinihajontaa ja stimuloi proteiinisynteesiä. Itse lähtisin penkomaan vastausta täältä.

Eka viikko takana kunnon treeneillä - ja kyllähän tämä näyttää toimivan. Ruokailurytmi sopii minulle paremmin kuin hyvin. Viikossa on jo läskialueiden ympärysmitat pienentyneet ja peili näyttäisi aavistuksen kiristynyttä kuvajaista.

Takaisin asiaan muutaman viikon päästä...

Hei,

Voisko joku selventää noita aminohappoja ja tota BCAA:ta. Kun tossa sanotaan että voi korvata BCAA:t esim Whey protskulla joka sisältää sitä ilmeisesti jonkin verran? Tai sitten kelasin et toimisko jos ostais esim tota Purple Wraathia jota kehutaan ja sit vetäis sitä jotain vajaita annoksia ennen ja jälkeen treenin Wheyhin sekotettuna. Mistä saa huokeimmat diilit Wheystä ja PW:sta? Katoin et fitnesstukus oli ainaki loppu. Ja sitte et onksiin normi whey80 mitään vai pitääks mennä sitte kalliimpiin jos haluu jättää koko BCAA:t ostamatta erikseen?

Hei,

Voisko joku selventää noita aminohappoja ja tota BCAA:ta. Kun tossa sanotaan että voi korvata BCAA:t esim Whey protskulla joka sisältää sitä ilmeisesti jonkin verran? Tai sitten kelasin et toimisko jos ostais esim tota Purple Wraathia jota kehutaan ja sit vetäis sitä jotain vajaita annoksia ennen ja jälkeen treenin Wheyhin sekotettuna. Mistä saa huokeimmat diilit Wheystä ja PW:sta? Katoin et fitnesstukus oli ainaki loppu. Ja sitte et onksiin normi whey80 mitään vai pitääks mennä sitte kalliimpiin jos haluu jättää koko BCAA:t ostamatta erikseen?

vastaanpa sitten ite.

BCAA vs whey

What's all this fuss about BCAA and could we not use another protein source such as whey protein? Strictly speaking, no. BCAA contains the three major amino acids intimately involved in activating muscle protein synthesis, including leucine which is the key player. Whey protein contains 25% BCAA. Other high-quality protein sources, such as meat, contain 17-18% BCAA. To get an equivalent amount of BCAAs into circulation during the fasted state would require 120-180 g protein from these sources. That's more than 500 calories (120 g protein plus tag-along carbs and fat), which is not far from a medium sized meal.

Voisko joku suositella noita Aminoita että mikä ois esim hinta/laatusuhteeltaan samanveroinen tai parempi kun toi PW?

vastaanpa sitten ite.

BCAA vs whey

What's all this fuss about BCAA and could we not use another protein source such as whey protein? Strictly speaking, no. BCAA contains the three major amino acids intimately involved in activating muscle protein synthesis, including leucine which is the key player. Whey protein contains 25% BCAA. Other high-quality protein sources, such as meat, contain 17-18% BCAA. To get an equivalent amount of BCAAs into circulation during the fasted state would require 120-180 g protein from these sources. That's more than 500 calories (120 g protein plus tag-along carbs and fat), which is not far from a medium sized meal.

Voisko joku suositella noita Aminoita että mikä ois esim hinta/laatusuhteeltaan samanveroinen tai parempi kun toi PW?

PW? Wut?

Tilaa esim iiherpeksestä Arginiinia, Glutamiinia ja Leusiinia pöntöt. Kestää hullun pitkään ja maksaa murto-osan suomivastineista. Ite tilasin noita kolmea ja lisäksi vielä glysiiniä kun Ido suosittelee palkkariin proden lisäksi glysiiniä 10g. Ei hajuakaan mitä se aine tekee, eikä kauheasti kiinnosta. Pääasia että kovakuntoiselta strict-paleolaiselta tulee kehoitus syödä sitä.

siis jos luit edelliset viestini niin oisit ehkä voinu johtaa että PW=Purple Wraath, mitä toi Martinkin tuolla suosittelee:)

siis jos luit edelliset viestini niin oisit ehkä voinu johtaa että PW=Purple Wraath, mitä toi Martinkin tuolla suosittelee:)

Merkillä tuskin on mitään seksuaalista merkitystä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom