Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oliko toi nyt joku vitsi, vai ootko tosissas? :D

http://pätkäpaasto.fi/leangains/
Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health
IF Calculator

Tuon ekan, kun luet niin ei pitäis olla kauheesti epäselvyyksiä ja kolmas linkki on laskuri jolla voit laskea makrojakaumat IF:ää varten yms. Leangains blogia voi sitten lukea, kun on tylsää niin saa tietoa enemmän Berkhanin ajatuksista.

Ei nyt lähdetä tässä foorumissa vänkäämään siitä, mikä ravintoaine on laadukasta ja ei. Jokainen itse tekee omat johtopäätökset, vetääkö ne kalorit pullalla, vai riisillä tai millä nyt sitten dumppaakaan.....
Jos pidetään ylijumalana Berkhania tässä yhteydessä, niin se on sitten jo eri asia.
Lukeaa Eat Stop Eat kirja ja pikkasen kun sekoittaa IF:ään nykytietämystä ravintorikkauksista, niin ollaan ehkä fiksumpia väittelemään aiheesta :)

Ei nyt lähdetä tässä foorumissa vänkäämään siitä, mikä ravintoaine on laadukasta ja ei. Jokainen itse tekee omat johtopäätökset, vetääkö ne kalorit pullalla, vai riisillä tai millä nyt sitten dumppaakaan.....
Jos pidetään ylijumalana Berkhania tässä yhteydessä, niin se on sitten jo eri asia.
Lukeaa Eat Stop Eat kirja ja pikkasen kun sekoittaa IF:ään nykytietämystä ravintorikkauksista, niin ollaan ehkä fiksumpia väittelemään aiheesta :)

Kyllä itekin vedän korvapuusteja aina treenin jälkeen. Nopeet hiilarit on ihan fine kun tietää vaan mihin ne sijoittaa. Wileniuskin kiskoo aakkosia naamaan ihan esimerkkinä.

Jeppis joo eli vanhaan perus hiilaridieettiin alkaa mennä maku jatkuvan nälän takia, niin ajattelin koittaa miltä tämä pätkäpaastoilu tuntuisi. Toinen hyvä asia mitä tässä näkisin on se, ettei tarvitse roudata eväitä joka paikkaan jos on vähänkin kauemmin poissa kotoa. Mutta olen kuitenkin hiukan pihalla koko tästä systeemistä. Silmäilin muutaman tekstin läpi, missä käsiteltiin IF:n perusteita, mutta jotkin asiat ovat vielä hiukan epäselviä.

Mitä nyt olen käsittänyt IF:stä, on se, että ruokailut sijoitetaan vain tietylle osaa päivää, jonka pituus on esim. 8h, ja loput ollaan syömättä? Yllä puhuttiin myös "paastoikkunoista", ja kaikenmaailman prosenteista. Voisiko joku hiukan selventää ja yksinkertaistaa tämän koko höskän, että mistä lähteä liikkeelle ja kuinka sijoittaa ruokailut, jos salitreenit sijoittuvat koulun jälkeen klo, 15-17 välille.

Se vielä että onko IF:ssä mitään tiettyjä suosituksia makroarvojen jakaantumiselle yms?

Ole valtaosa päivästä ravinnotta (aloita vaikka 8-10 tunnin syömisikkunalla ta jättämällä aamupala syömättä niin saat tuntumaa). Eipä siinä muuta oikeastaan, loput on ihan tavoitteista ja arjesta kiinni.

Ole valtaosa päivästä ravinnotta (aloita vaikka 8-10 tunnin syömisikkunalla ta jättämällä aamupala syömättä niin saat tuntumaa). Eipä siinä muuta oikeastaan, loput on ihan tavoitteista ja arjesta kiinni.

Mitä sä konkari tuumaat siitä kun mä syön vaan kerran vuorokaudessa? Eli syömisikkuna on noin puol tuntia, jos sitäkään.

Itsekin tehtnyt tuota. Hyviin puoliin kuuluu ainakin se, että keholla on enemmän aikaa polttaa rasvaa. Huonoihin puoliin kuuluu tietenkin se, että nälkä tuppaa iskemään jos jatkuvasti vetää 23½ h paastolla. Toisekseen 24 h-paastot olis ilmeisestikin parempia käytettynä harvakseen, esim kerran viikossa, sen sijaan että niitä vetää joka päivä. En tiedä syytä tälle, mutta näin oon kuullut.

Mitä sä konkari tuumaat siitä kun mä syön vaan kerran vuorokaudessa? Eli syömisikkuna on noin puol tuntia, jos sitäkään.

Eikö tän IFn hyötyjä oo just se joustavuus, itelläki menee joskus kaks ateriaa päiväsä eli syömisikkuna on joku 4h.

Ja ei mitään haittoja oo ollu.

Itsekin tehtnyt tuota. Hyviin puoliin kuuluu ainakin se, että keholla on enemmän aikaa polttaa rasvaa. Huonoihin puoliin kuuluu tietenkin se, että nälkä tuppaa iskemään jos jatkuvasti vetää 23½ h paastolla. Toisekseen 24 h-paastot olis ilmeisestikin parempia käytettynä harvakseen, esim kerran viikossa, sen sijaan että niitä vetää joka päivä. En tiedä syytä tälle, mutta näin oon kuullut.
Mjaa. Mä syön kun tulee nälkä ja nyt se tulee vuorokauden välein :D

Mjaa. Mä syön kun tulee nälkä ja nyt se tulee vuorokauden välein :D

Ootko kauankin pätkäpaastoillut? Itellä oli ekat pari viikko tuollaista, että kun veti safkat kerralla naamaan niin ei tullut nälkä ennen seuraavaa päivää. Nykyään voin vetää 2500 kcal helposti puhtaista ruuista puoleen tuntiin ja iskee nälkä jo neljän tunnin kuluttua :face:

Ootko kauankin pätkäpaastoillut? Itellä oli ekat pari viikko tuollaista, että kun veti safkat kerralla naamaan niin ei tullut nälkä ennen seuraavaa päivää. Nykyään voin vetää 2500 kcal helposti puhtaista ruuista puoleen tuntiin ja iskee nälkä jo neljän tunnin kuluttua :face:
Emmää kauaa, pari kuukautta menny tälleen. Toki mä vedän ison läjän kananmunia, paketin pekonia, majoneesia, salaattia, 400g sikanautaa ja lorauksen oliiviöljyä tohon puoleen tuntiin, niin kestäähän tommosta rasvapommia varmaan hetken sulatella.

Niin aivan, oot VHH-dieetillä. Vois varmaan itekin kokeilla tota kun nää hihyruaat ei kauheemmin nälkää kurissa pidä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin aivan, oot VHH-dieetillä. Vois varmaan itekin kokeilla tota kun nää hihyruaat ei kauheemmin nälkää kurissa pidä.
Juu. Nesteet ja glykot lähtee kyllä ihan rivakkaa kyytiä kropasta tällä ruokavaliolla jossa hiilaria tulee 20-40g päivässä ja viikottainen tankkaus on melkein pakollinen. Vaikka tuskinpa tuo kenellekkään ongelma on. Elämäni helpoin dieetti tähän asti.

Hihytkö niitä nesteitä sitoo? En oo aihealueeseen pahemmin perehtynyt, lähinnä sen tiedän että dieetillä ylipäätään lähtee nesteet kävelemään (kuten aina itelläkin).

Jaksatko heittää yhen päivän esimerkki safkat? Nykyään menee 6-8 e päivässä safkoihin (opiskelija), eli pitäis vähän tuotakin puolta kattella.

Itellä tuli kanssa syötyä aikoinaan dieetillä nimenomaan lepopäivinä se yksi ateria, vieläpä fyysisissä töissä ollessa. Itse aion käyttää pidempää paastoa vain, kun tekee mieli vähän sikailla dieetillä. Mikäs siinä jos jaksaa, mutta yleensäkin pätkäpaastolaihduttamisessa on se vaara, että jos päästää kalorit liian alas samalla kun syö tuhottoman isoja aterioita (vaikka sitten sen yhden), niin mahan vetoisuus yhdistettynä loppudieetin valtavaan ruokahaluun voi kostautua sitten, kun lopettaa ruokavalion tiukan kyttäämisen.

Itellä tuli kanssa syötyä aikoinaan dieetillä nimenomaan lepopäivinä se yksi ateria, vieläpä fyysisissä töissä ollessa. Itse aion käyttää pidempää paastoa vain, kun tekee mieli vähän sikailla dieetillä. Mikäs siinä jos jaksaa, mutta yleensäkin pätkäpaastolaihduttamisessa on se vaara, että jos päästää kalorit liian alas samalla kun syö tuhottoman isoja aterioita (vaikka sitten sen yhden), niin mahan vetoisuus yhdistettynä loppudieetin valtavaan ruokahaluun voi kostautua sitten, kun lopettaa ruokavalion tiukan kyttäämisen.
Tuohan siinä on vaarana joo, mutta mulla koko nälkä katoaa kun siirtyy pluskaloreille ja joku 3000kcal päivän aikana tekee helvetin tiukkaa. Näin ainakin ennen. Fyysisiä on munkin työt, koko päivän nostelen eri painosia rautoja telineeltä maahan ja kävelyäkin tulee yllättävän paljon, mutta pannullisella kahvia ja hyvin ajoitetuilla aminoilla jaksaa. Huomaa hyvin insuliinin vaikutuksen just pätkäpaastolla, jos pääsee aminot loppuun työpäivän aikana niin pian alkaa myös laiskottaan.

Mä syön ekan aterian treenin jälkeen (noin klo. 17) ja seuraavan kerran 2-3 tuntia sen jälkeen eli syömisikkuna on n. 3h. Ja näin oon mennyt jo reilusti yli vuoden.

Tuo minun kommentti sun juttuun ei liittynyt nyt mitenkään Berkhaniin eikä edes leangainsiin...
Kuulosti vaan tuo sun kommentti siltä, että ainut oikea vaihtoehto on syödä hindujen käsinpoimimia luomuperunoita ja itseteurastettua naudan sisäfilettä tai muuten kroppa ei saa laadukasta ravintoa, näin karrikoidusti. Ei ole mistään gainsseista pois jos välillä jostain ranskalaisista ja pullasta ottaa hiilareita.

Hihytkö niitä nesteitä sitoo? En oo aihealueeseen pahemmin perehtynyt, lähinnä sen tiedän että dieetillä ylipäätään lähtee nesteet kävelemään (kuten aina itelläkin).

Jaksatko heittää yhen päivän esimerkki safkat? Nykyään menee 6-8 e päivässä safkoihin (opiskelija), eli pitäis vähän tuotakin puolta kattella.
Gramma hiilareita sitoo kroppaan 2-3 grammaa nestettä eli juu :)

Napataampas tämä tännekkin kun IMF dieetin itelleni rakensin. Myös tuonne kesäkuntoon 2014 nakkasin, mutta täällä toivoisin erityisesti kommentteja tuon rakennetun dieetin ruoka-aineiden yms sopimisesta IMF-tyylin dieettiin. Ja toki kaikesta muustakin.

Kohta kesäduunit alkaa ja aikataulut sekä toisaalta tulot muuttuu, niin koitin rakennella niihin sopivaa ruokavaliota. Aminoitakin tuli saatua käsiin ihan hyvä määrä ja toisaalta IMF kiinnostaa, sillä en ole tällä aiemmin kiristellyt.

Pituus 181cm ja aamupainoa n. 78 kiloa (kalorilaskurin mukaan päivittäinen kulutus reilu 2150kcal/pvä) ja reeniä tulee se n. 4x/vko. Rasvat silmämääräisesti ovat n. 12% pinnassa. Syömäikkuna on siis klo 13-21 ja ainakin kuutisen viikkoa olisi tarkoitus mennä tällä.

Kommenttia sekä ruokavaliosta, että miten se sopii IMF:ään. Lepopäivän hiilareista iso osa illassa unensaannin helpottamisen takia.

Linkki itse ruokavalioon
ruokavaliokuva - Aijaa.com

Edit: Lepopäivän kokonaiskalorit siis 1724, ei tuo 3318.

IMF = International Monetary Fund
IF = Intermittent Fasting

Ruokavalion makrot näyttää ainakin omaan silmään hyvältä, että etpä mun neuvoista varmaan viisaammaks tulis :D

Edit: On a second look, käytät aika paljon rasvaa paistamiseen; etenkin suhteutettuna paistamas lihan/kanan määrään.

Saan ite paistettua 500 g kananrintaa 10 grammalla rapsiöljyä, mutta jos en seuraa rasvan käyttöä paistaessa niin menee helposti 30 tai jopa 40 grammaa. Saat treenipäivälle jotain snadia mutusteltavaa helposti lisää kun käytät vähemmän paistoöljyä.

Miten arvon kanssapätkäpaastoilijat suhtaudutte intra-juomiin/hiilarin lisäämiseen paastotreenin aminojuomaan? Helpottaa huomattavasti kiireisten työpäivien ruokailuja, kun saa maltolla läträämällä helpon 100g hiilaria koneeseen. Enkä kyllä muutaman viikon kokeilun jälkeen ole huomannut mitään kielteistä tai huonoa. Ihan vaan mielenkiinnosta siis kyselen, josko joku olisi törmännyt johonkin tutkimukseen missä osoitetaan paaston katkaisemisen maltolla aiheuttavan syöpää, liikalihavuutta ja lihaskatoa.

Mikäs siinä kunhan ei mee makrot ja kalorit vituiks. Pitää vaan mielessä sen että paasto katkeaa siihen kun vetää kaloreita. Eli kunhan ei oleta että se paasto jatkuu siitä 100 g hihystä huolimatta ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom