Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro, mites tää IF setti sopis meikäläiselle, joka on just rupeemassa ensimmäiselle dieetille ikinä?? Oon tätä threadia joku 10 sivua lukenu ja samat jutut pyörii kokoajan niin voisko joku vastata et miten tämmönen diietti sopii fyysisesti aktiiviselle ihmiselle? Siis työt on melko ruummillista hommaa.

Moro, mites tää IF setti sopis meikäläiselle, joka on just rupeemassa ensimmäiselle dieetille ikinä?? Oon tätä threadia joku 10 sivua lukenu ja samat jutut pyörii kokoajan niin voisko joku vastata et miten tämmönen diietti sopii fyysisesti aktiiviselle ihmiselle? Siis työt on melko ruummillista hommaa.

Hyvin.

Itsekin teen fyysistä työtä 07-15:30 ja ei ongelmia ole ollut. Tai ainakaan mun työ ei niin raskasta ole, että olisin huomannu puutumisia päivän aikana. Virtaa riittää näppärästi iltapäivään, kahen aikoihin jossain käyn ostamassa purkin rahkaa jonka kiskasen naamaan. Tunti siitä niin oon treenaamassa joko salilla tai renkailla. Välipäivänä katkaisen paaston myös purkilla rahkaa tai sitten paastoan jonnekin klo 16 asti ja syön kotona kunnolla kerralla.

Miten te useammin treenaavat ootte noita rasvoja vedellyt? Vai ootteko vaan ajottaneet ne toiselle aterialle, eli treenin jälkeen hiilarit ja proteiinit, 3h myöhemmin proteiini/rasva setti?

Proteiinia paastolla naamaan vähentämään lihaskatoa.

Jep. Omat "paastot" menee nykyään EAAdrinksuilla. Eli perussetti 24h paastoon:

- Aamulla puuroa + raejuustoa + EAAdrinksu

siitä 4h jälkeen EAAdrinksu, jonka jälkeen taas 4h päästä sama, ja ennen nukkumaanmenoa vielä vika.

Aivan maagisen hyvää ku heittää EAA+ssaa, sitruunavissyä ja jäitä sekasin sheikkeriin. Oon ihan hooked.

Mitenkähän tällainen systeemi toimii, jos ei kuitenkaan laske niin tarkkaan kaloreita jne? Ja jos kuitenkin harjoittelua on 5-6 kertaa viikossa, joista 3 punttia, 2 aerobista ja yksi cross trainingia, suht kovalla intensiteetillä. Hirvittää, että paukut loppuu. Ajatukseni olisi paastota illasta klo 12:en, jolloin töissä ruokatauolla katkaista paasta. Harjoittelu olisi sitten joko klo 16.30 tai n. 19.30. Ongelmaa tuottaisi iltaharjoitusten jälkeinen päivä, kun harjoittelu olisi jo iltapäivällä. Söisin illalla kymmenen aikaan, ja sitten jäisi vain 14h seuraavaan ruokailuun - ellei lykkää sitä klo 14:än? Nyt syön siis perusrytmillä 8-12-17(palkkari)-18-21.

Itse en tule varmaan enää koskaan käyttämään mitään muuta tapaa syödä kuin IF.
Olin tuossa lomilla ja tuli syötyä vaikka mitä paskaa (mutta silti vasta syömisikkunassa, kun ei muuten ollut nälkä). Pari viikkoa tuli vedettyä naamaan täyttä paskaa, kaljaa ja vaikka mitä = silti paino pysyi samassa (putosi kilon).

IF:haart:

Enkä harrastanut liikuntaa ollenkaan. Nyt takaisin ruotuun ja salille :puntti:

Terveyspuolenjuttu enemmänkin kuin lihaksen kasvatukseen liittyvä, mutta low fat ADF on high fat ADF:ia parempi verisuonien terveydelle/laajenemiskyvylle (flow-mediated dilation, FMD).

A Low Fat Advantage For Alternate Day Fasting? While the Improvements in Body Composition Are Virtually Identical, Only the 25% Fat Diet Will Improve Arterial Blood Flow - SuppVersity: Nutrition and Exercise Science for Everyone

Benefit of a low-fat over high-fat diet on vas... [Nutr Diabetes. 2013] - PubMed - NCBI

Tuolta lisää "flow-mediated dilationista": http://spo.escardio.org/eslides/view.aspx?eevtid=40&fp=1939

Tämä tukee näkemystäni, että pätkäpaastot toimivat parhaiten pääasiassa hiilaria ja protskuja sisältävillä ruokavalioilla (myös lihaskasvun näkökulmasta). Rasvaa riittää yleensä se 15-25% päivän energiasta.

Miten te useammin treenaavat ootte noita rasvoja vedellyt? Vai ootteko vaan ajottaneet ne toiselle aterialle, eli treenin jälkeen hiilarit ja proteiinit, 3h myöhemmin proteiini/rasva setti?
Itse olen treenipäivinä pitänyt rasvat melko minimissä ja pyrkinyt syömään pääasiassa proteiinia + hiilaria. Lepopäivinä pudotan puolestaan hiilarit alas ja lisään rasvoja tilalle. On tuntunut varsin pätevältä.

Itse olen treenipäivinä pitänyt rasvat melko minimissä ja pyrkinyt syömään pääasiassa proteiinia + hiilaria. Lepopäivinä pudotan puolestaan hiilarit alas ja lisään rasvoja tilalle. On tuntunut varsin pätevältä.

Näin olen itsekkin toiminut, kuitenkin mietin että tarvitsisiko kroppa enemmän tota rasvaa. Kuitenkin siitä aina toitotetaan. Mulla tulee treenipäivinä rasvaa noin 20grammaa ja lepopäivänä ~80g. Treenit 2on1off. Eli joka kolmas päivä rasvaa "riittävä" määrä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Näin olen itsekkin toiminut, kuitenkin mietin että tarvitsisiko kroppa enemmän tota rasvaa. Kuitenkin siitä aina toitotetaan. Mulla tulee treenipäivinä rasvaa noin 20grammaa ja lepopäivänä ~80g. Treenit 2on1off. Eli joka kolmas päivä rasvaa "riittävä" määrä.
Itsellä tulee treenipäivisin 20g rasvaa ja lepopäivisin n. 120g. 5 treeniä viikossa. Hyvin toiminut.
Paljon sulla kaloreita treenipäivisin muuten, kun rasvat saat noin alas? Syöt varmaan myös karkkia/muroja?

Aika tasaisesti vedän rasvoja joka aterialla, paitsi treenin jälkeen hyvin vähän ja sitten päivän vikalla aterialla hieman enemmän. Treenipäivänä rasvoja tulee n. 50-60 g ja lepopäivänä n. 80 g. Eipä tuosta tosin kannata liikaa stressata.

Radikaaleille rasvasyklittelijöille (Bronzzi, Överi & co) sellainen kysymys, että mikä pointti on vetää rasvat treenipäivinä noin jyrkästi alle suosituksen? Ymmärrän kyllä syklittelyn idean, mutta noin jyrkkä syklittely rasvojen osalta? Tuppaa tuollainen 20g olemaan aika vähän treenaavalle miehelle.

Mitenkähän tällainen systeemi toimii, jos ei kuitenkaan laske niin tarkkaan kaloreita jne? Ja jos kuitenkin harjoittelua on 5-6 kertaa viikossa, joista 3 punttia, 2 aerobista ja yksi cross trainingia, suht kovalla intensiteetillä. Hirvittää, että paukut loppuu. Ajatukseni olisi paastota illasta klo 12:en, jolloin töissä ruokatauolla katkaista paasta. Harjoittelu olisi sitten joko klo 16.30 tai n. 19.30. Ongelmaa tuottaisi iltaharjoitusten jälkeinen päivä, kun harjoittelu olisi jo iltapäivällä. Söisin illalla kymmenen aikaan, ja sitten jäisi vain 14h seuraavaan ruokailuun - ellei lykkää sitä klo 14:än? Nyt syön siis perusrytmillä 8-12-17(palkkari)-18-21.

Pätkäpaasto pelittää ihan ilman kalorien laskemista ja tuollaisella urheilumäärälläkin. Paukut ei lopu sen enempää kuin normaalillakaan syömisellä, ainut ongelma on, jos alkaa olla esimerkiksi aamu- ja iltatreenejä. Jos tuntuu että pitää saada yksi ateria alle ennen noita iltapäivätreenejä, niin pidä sitten silloin lyhyempi paasto, ei se niin ole parista tunnista kiinni.

Dietillä mennään, treenipäivisin kalorit 2400-2700 luokkaa. Lepopäivisin noin 1600. Treenipäivisin hiilarit pääasiassa: riisiä,bataattia,makaronia,perunaa ja leipää. Välillä tulee muistakin lähteistä, mutta sokereita kyllä vältän. Proteiinit pääosin: maitorahkaa,kanaa, protein buddingia,tonnikalaa ja heraa.

Miten sulla?

Edit. Bronzzille siis.

Aika tasaisesti vedän rasvoja joka aterialla, paitsi treenin jälkeen hyvin vähän ja sitten päivän vikalla aterialla hieman enemmän. Treenipäivänä rasvoja tulee n. 50-60 g ja lepopäivänä n. 80 g. Eipä tuosta tosin kannata liikaa stressata.
Tämä on mielestäni tärkeämpi pointti kuin se, että funtsii itsensä kipeäksi makrojen ja mikrojen kanssa.

Radikaaleille rasvasyklittelijöille (Bronzzi, Överi & co) sellainen kysymys, että mikä pointti on vetää rasvat treenipäivinä noin jyrkästi alle suosituksen? Ymmärrän kyllä syklittelyn idean, mutta noin jyrkkä syklittely rasvojen osalta? Tuppaa tuollainen 20g olemaan aika vähän treenaavalle miehelle.

Syön yleensä kaikki kalorit laakista sisään, välittömästi treenin jälkeen. Toisinaan pari tuntia ennen treeniä 100g hh:ta riisistä+15g öljyä. Ennen tätä settiä, berberiiniä yks tai kaks kapselia noin 30min aikaisemmin.

Mä olen saanut sellaisen käsityksen, että toi rasvamäärä kannattaa olla kohtuu pieni tossa treenin jälkeisellä safkalla, että kroppa imee mahdollisiman hyvin/nopeasti hiilarit oikeeseen osotteeseen. En sitten tiedä kuinka suuri merkitys on, ottaako sitä rasvaa siinä PWO aterialla esim. 40-50grammaa rasvaa.. mutuilua.

Syön yleensä kaikki kalorit laakista sisään, välittömästi treenin jälkeen. Toisinaan pari tuntia ennen treeniä 100g hh:ta riisistä+15g öljyä. Ennen tätä settiä, berberiiniä yks tai kaks kapselia noin 30min aikaisemmin.

Mä olen saanut sellaisen käsityksen, että toi rasvamäärä kannattaa olla kohtuu pieni tossa treenin jälkeisellä safkalla, että kroppa imee mahdollisiman hyvin/nopeasti hiilarit oikeeseen osotteeseen. En sitten tiedä kuinka suuri merkitys on, ottaako sitä rasvaa siinä PWO aterialla esim. 40-50grammaa rasvaa.. mutuilua.

Eli syy vähäiseen rasvansaantiin on se, että syöt palttiarallaa kaikki päivän safkat yhdellä aterialla ja treenin jälkeen kannattaa välttää rasvoja? Toki rasva hidastaa muiden ravintoaineiden imeytymistä, mutta liian vähäisellä rasvansaannilla taas on kokonaiskuvaa ajatellen negatiivinen vaikutus yleiseen terveyteen ja sinänsä lihaskasvuunkin esimerkiksi hormonitoiminnan kautta. Noin vähäisellä rasvansaannilla teet todennäköisesti enemmän hallaa kuin mitä saat hyötyä siitä, että muut aineet imeytyy tuolla aterialla nopeammin. Vedä treenin jälkeen vaikka palkkari ja sitten myöhemmin se päivän jättisafka, joka ei ole niin rajoitettu?

Pätkäpaasto pelittää ihan ilman kalorien laskemista ja tuollaisella urheilumäärälläkin. Paukut ei lopu sen enempää kuin normaalillakaan syömisellä, ainut ongelma on, jos alkaa olla esimerkiksi aamu- ja iltatreenejä. Jos tuntuu että pitää saada yksi ateria alle ennen noita iltapäivätreenejä, niin pidä sitten silloin lyhyempi paasto, ei se niin ole parista tunnista kiinni.
Ok, kiitos! Eilisiltana se lähtikin liikkeelle ja ensimmäinen 16h syömättä meni ihan kivutta. Ei ole (eikä edes suunnitteilla) kaksia harjoituksia päivässä - eikä aamuharjoituksia muutenkaan. Aikaisintaan harjoittelen lauantaisin, silloinkin yleensä aikaisintaan puoliltapäivin. Ajattelin, että lähtisin siihen reeniin jatkossa bcaa-huikalla ja reenin jälkeen palkkari + heti kotona se paaston katkaiseva ateria. Yleensä perjantai-iltana tulee syötyä vielä jotain vähän myöhemminkin, eli n. kymmenen aikaan, mutta tulee siitä silti n. 12h paasto. Mielenkiintoista nähdä kuinka tämä tulee vaikuttamaan!

Oon lukenut if:stä paljon artikkeleita, tätä ketjua selaillut ja aiemmin noudattanut pari kuukautta iiäffää melko tarkkaankin. Vielä pidempään luovemmin soveltaen omaan elämään sopivaksi. Silmiini ei kuitenkaan ole osunut kommenttia siitä, onko mahdollista 16h paaston, jota pidetään yleisten suositusten mukaan liian pitkänä, niin altistaa diabetekselle verensokeriheilahtelujen takia? Tietenkin kokonaisuus ratkaisee, kaikki on yksilöllistä etc itsestäänselvää lätinää mutta mites asia on/ saattaa olla?

^Päinvastainen efekti paastoamisella, paasto laskee verensokereita ja herkistää insuliinille (/laskee insuresistanssia) ja ampk-aktivointi (mm. paasto, treeni, tietyt lisäravinteet jne. aktivoi) lataa hiilaria kehoon ilman insuakin. Keholle on täysin luonnollista, optimaalista, että ampk- ja mtor-syklejä tulee tasaisin väliajoin, ei saa kokoaikaa syödä (olla mtoreissa jatkuvasti).

Suositut

Back
Ylös Bottom