Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olisiko rasvasyklittelyn toteuttajilla/kannattajilla heittää jotain tutkimusta/artikkelia/blogia tms. jossa todettaisiin korkeiden hillarien + korkeiden rasvojen kombon olevan pahasta terveillä, toimivan aineenvaihdunnan omaavilla ihmisillä?

En muista, puhuiko Berkhan tuosta ikinä, mutta Morganin sivuilla lienen siihen ensimmäistä kertaa törmännyt. Ajatuksena on käytännössä pelkästään rasvan varastoinnin helppous elimistölle, kun lyödään kunnolla kaloreita sisään (treenin jälkeen, jonne pääosa kaloreista ajoitetaan). Hiilarikalorihan siis menee rasvakudokseen mutkan kautta, jolloin sen "vaikutus" pienenee. Rasvan roolista treeninjälkeisessä (~10-20h) ruokavaliossa on kuitenkin käsittääkseni melko vähän tutkimustietoa, joten rasvasyklittelyn hyödyistä sen kummemmin kuin haitoistakaan ei liene faktaa.

Itse olen höllännyt rasvakammon suhteen ja treenipäivinä menee monesti g/kg, joskus enemmänkin.

Ok selvensi jo vähän. Vielä kokoava jatkokysymys:

Olisiko seuraavanlaisessa if-tyylisessä ruokailussa järkeä? Lähinnä toivoisin lisääväni rasvanpolttoa, vaikka pluskaloreilla olisinkin ja kasvattaisin samalla lihasmassaa ja voimaa. Sitähän tossa ilmeisesti ainakin toi Leangains jäbä hehkuttaa.

- Paasto nukkumaanmenosta eteenpäin 16 tuntia
- Ruokailu 8h ajan, tuohon sijoitetaan myös treeni, joko paaston alkuun tai syömisikkunan ajalle
- Joinain päivinä normaaliateriarytmi tai vaihtoehtoisesti lyhyempi paasto, esimerkiksi jos joudun menemään aamulla salille ja haluan syödä heti salin jälkeen
- Makrojen kanssa en kikkaile. Ravinto koostuu samasta kuin nykyisinkin, eli lämpimät ruoat (lihaa, pastaa), proteiinijauheet, rahka, kananmunat, maito, pähkinät, random lisäsafkat joskus

Kommentteja, ajatuksia.... Kiitos!

^Itsekkin kantapäänkautta tän vuoden aikana huomannut että tässä paastossa on kyse suurelta osin kuitenkin siitä helppoudesta, ja liika spekulointi ja miettiminen on se mitä tulisi juuri välttää. Mitä tohon rasvan polttamiseen plussilla tulee, niin joo jotain tutkimusta LG.n osalta oli, että saman treenin ja kalorimäärän omaavilla ryhmillä IF ryhmällä paino nousi vähemmän kuin verokkiryhmällä joka veti safkaa normaalisti. En kuitenkaan lähtisi varta vasten tätä hakemaan IF.llä kun se faktadata sen osalta on melko rajallista.

Muuten toi set up on ihan hyvä sulle varmasti.

^Itsekkin kantapäänkautta tän vuoden aikana huomannut että tässä paastossa on kyse suurelta osin kuitenkin siitä helppoudesta, ja liika spekulointi ja miettiminen on se mitä tulisi juuri välttää. Mitä tohon rasvan polttamiseen plussilla tulee, niin joo jotain tutkimusta LG.n osalta oli, että saman treenin ja kalorimäärän omaavilla ryhmillä IF ryhmällä paino nousi vähemmän kuin verokkiryhmällä joka veti safkaa normaalisti. En kuitenkaan lähtisi varta vasten tätä hakemaan IF.llä kun se faktadata sen osalta on melko rajallista.

Muuten toi set up on ihan hyvä sulle varmasti.
Sen rasvanpolton takia just siirtyisin...
Muutenhan toi saattaa olla jopa hankalampaa mulle, kun en saa kovin isoja annoksia kerralla alas. Luuletko kuitenkin, että jäisin tosta "plussalle" (ei kaloriplussalle vaan geinsseissä :D )? Kuitenkin jos tuo ei lihaskasvussa jää kakkoseksi tuohon perinteiseen ateriarytmiin nähden (vai...?) niin voisin ehkä uskoakin pikkasen tuota rasvapolttohuuhaata ja kokeilla ihan mielenkiinnosta.

Kyllä tuli seurattua, mutta paljon proteiinia syövien (=yleens kuntosalilla käyvät) IGF-1 ei tule tekemään vastaavaa tiputusta. En nyt muista mainittiinko jopa tuossa, että sen tippumiseen vaaditaan myös proteiinien vähentämistä. Mutta erittäin hyvä pätkä, ihan tutkimusdataakin on tarjolla tosta kolesterolien laskemisesta jne. Mikäs tässä pätkäpaastoillessa, kun tällä jopa elää pidempään.

Sen rasvanpolton takia just siirtyisin...
Muutenhan toi saattaa olla jopa hankalampaa mulle, kun en saa kovin isoja annoksia kerralla alas. Luuletko kuitenkin, että jäisin tosta "plussalle" (ei kaloriplussalle vaan geinsseissä :D )? Kuitenkin jos tuo ei lihaskasvussa jää kakkoseksi tuohon perinteiseen ateriarytmiin nähden (vai...?) niin voisin ehkä uskoakin pikkasen tuota rasvapolttohuuhaata ja kokeilla ihan mielenkiinnosta.

Totaalista mutuilua lukujen puolesta: Naturaali kuntoilumielessä punttaava, tasaisesti 8h ikkunassa syövä häviää proteiinisynteesissä varmaan sen 0,x% eli käytännössä ei mitään. Sen minkä mahdollisesti lihaskasvussa häviää, kuitenkin voittaa rasvanpoltossa (joskin marginaalisesti), joten kehonkoostumuksellisesti lopputulos on parempi. Käytännöllisyys ja mielekkyys ainakin minulla sen IF:n voiton normaalista ateriarytmistä ratkaisee, fysiologisia hyötyjä on todella hankala mitata ja tutkimusnäyttö on puutteellista. Kokeiluun vaan, sillähän se toimivuus ja mielekkyys itselle selviää.

En muista, puhuiko Berkhan tuosta ikinä, mutta Morganin sivuilla lienen siihen ensimmäistä kertaa törmännyt.

Jep, Andyn ohjeistus on pitää rasvat treenipäiville 25-50g paikkeilla ja lepopäivälle tuplat.

Mulla on pieni syklitys rasvassa, mutta keskimääräisesti viikkotasolla on lähes g/kg. Tarkoitus on pari kiloa nostaa painoa ja voimaa. Aikaisemmin pudottelin läskiä Andyn ohjeistuksilla 8kg/3kk. Rasvojen ja hiilarien suhde meni aika tarkkaan 25/75, 75/25. Fiilispohjalta sanottuna ei tuossa jaossa oo moitittavaa, mutta koska paikoin jäin rasvoissa alle, ja sen huomas, niin mihinkään 25g-lukuihin en ite enää lähtis.

Totaalista mutuilua lukujen puolesta: Naturaali kuntoilumielessä punttaava, tasaisesti 8h ikkunassa syövä häviää proteiinisynteesissä varmaan sen 0,x% eli käytännössä ei mitään. Sen minkä mahdollisesti lihaskasvussa häviää, kuitenkin voittaa rasvanpoltossa (joskin marginaalisesti), joten kehonkoostumuksellisesti lopputulos on parempi. Käytännöllisyys ja mielekkyys ainakin minulla sen IF:n voiton normaalista ateriarytmistä ratkaisee, fysiologisia hyötyjä on todella hankala mitata ja tutkimusnäyttö on puutteellista. Kokeiluun vaan, sillähän se toimivuus ja mielekkyys itselle selviää.

Jeppistä. Taitaapi lähteä kokeiluun jahka aikataulut siirtyy noihin iltareeneihin. Luen pari huuhaa artikkelia Leangainsista niin eiköhän siitä tuu kunnon placebo-rasvanpoltot :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nopea kysymys: Leangainsissa kuulemma suositaan ettei kaloreita juotaisi. Miten vedän kreatiinin kun olen tottunut imeytymissyistä ottamaan sen proteiinisheikin (jotka koitan nyt korvata syömällä) kanssa?

Sytyn kyllä noista jutuista mutta oon miettinyt, että mikä Berkhania vaivaa noin niinkun ns. ihmisenä? FB ja Twitter menee päivittäin aika laidasta laitaan.

En ole pitkään aikaan seurannut Martinin/Leangainsin medioita, mutta minulla on ollut hänestä jo pitkään mielikuva isoegoisena ja jyrkkäsanaisena kusipäänä. Asiaan liittyy varmasti vuosien mittaan kumuloitunut kyllästyminen ihmisten tyhmiin kysymyksiin, väärinymmärryksiin, hänen sanojensa vääristelyyn, ilmaisen tiedon kopiointiin ynnä muuhun. Haastajille hän on sanonut aina melko suorat sanat jopa alentuvaan tyyliin, mitä olen hieman ihmetellyt. Kaikki kärsivällisyys vaikuttaa olevan poissa, nyt viimeistään.

Fiksu ihminen ei mielestäni antaisi homman mennä henkilökohtaisuuksiin. En tiedä, mihin kommentteihin ja kysymyksiin kukakin on jättänyt vastaamatta, mutta jos näissä jutuissa aikoo mennä tiede edellä, niin on paras valmistautua selittämään asioita juurta jaksain. Tuo koko touhu kielii ammattitaidon puutteesta puolin ja toisin, eikä varmaan tee hyvää Martininkaan bisnekselle. En tiedä, mitä hän tarkalleen hakee riitojen julkistamisella, mutta kyllä tuossa aika itkupotkuraivarimeiniki on. Yrittääkö sitten hakea polarisaatiota kirjeessä olevien ammattilaisten asiakaskuntien välille, tiedä häntä.

Nopea kysymys: Leangainsissa kuulemma suositaan ettei kaloreita juotaisi. Miten vedän kreatiinin kun olen tottunut imeytymissyistä ottamaan sen proteiinisheikin (jotka koitan nyt korvata syömällä) kanssa?

Miksi ihmeessä et voisi juoda kaloreita? En ole 100% varma asiasta, mutta uskon että voit ihan huoletta juoda kaloreita, juot vaan ne syöntiikkunasi sisään.

Kuulostaa kyllä törkeän tyhmältä ettei kaloreita saisi ottaa juomista, miksi ihmeessä ei saisi? :D

Ainoa pointti on, että juotuna on kylläisyys pienempi. Ihan vapaasti sheikissä kreatiini, jos sopii makroihin.

Bronzzi ja JanneR tuossa jo "juomiskiellon" selvensivätkin. Kreatiinissa ei muuten edes ole kaloreita.

Kannattaa ravintojuttuja nettimaailmassa lukiessa keskittyä siihen, että tulkitsee asian oikein (onko kyseessä kielto, suositus..), mihin asia perustuu (tutkimus, mutu..), kirjoittajan intressit (aate, markkinointi..) ja vieläpä että miten tietoa soveltaa (käyttö omassa arjessa). Muuten sitä saattaa olla aika solmussa ravintopuolen kanssa, jos kaiken tuppaa ottamaan liian kirjaimellisesti ;)

Pitkään odotettu (pelätty?) pätkäpaaston mainstreamiytyminen alkaa olla tosiasia:
http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2013032516828016_lh.shtml

Ihmeellinen paasto kyllä kun vedetään kuitenkin pirtelöitä. Omasta kokemuksesta voisi sanoa että tuollainen vain pahentaa nälkää ja aiheuttaa pahoinvointia.
Silmäänpistävää on myös että "hieman" on taas lainailtu ajatuksia (mm. ESE), joskin aika mahdotontan se on sanoa kuka noi strategiat ensimmäisenä on esitellyt.

Pitkään odotettu (pelätty?) pätkäpaaston mainstreamiytyminen alkaa olla tosiasia:
http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2013032516828016_lh.shtml

Ihmeellinen paasto kyllä kun vedetään kuitenkin pirtelöitä. Omasta kokemuksesta voisi sanoa että tuollainen vain pahentaa nälkää ja aiheuttaa pahoinvointia.
Silmäänpistävää on myös että "hieman" on taas lainailtu ajatuksia (mm. ESE), joskin aika mahdotontan se on sanoa kuka noi strategiat ensimmäisenä on esitellyt.
Naureskelin kans tänään tuolle uutiselle.
"Apovianin kehittelemä dieetti lupaa 3-4 kilon laihtumista viikossa ilman näläntunnetta tai laihdutuksessa tyypillisesti ilmenevää himoa ahmimiseen."
4kg sillä, että ainoastaan yhtenä päivänä vedetäänkin 3 sheikkiä, muuten eletään edeltävään tapaan? Ehkä joo, jos laihduttaja on 200kilonen niin nesteistä saadaan tuo 4kg ekaviikon aikana.

Mihin väliin ootte sijottanu päivän reenin iffillä?? Ite tykkään käydä aamusin aina kun mahd. mutta se on sitä paasto aikaa.. haittaako?? jos ottaa aminoja ja prot. vaikka 10-15g parin tunnin välein reenin jälkeen.

Olen kokeillut paripäivää niin että aamun kevyt juoksulenkki menee BCAA:n voimalla. Iltapäivällä ensimmäinen välipala klo 1500, noin 1600 salille. Normaali urhilut ja sitten 18-19 välillä illan suurin ateria. Myöhimmin vielä ennen yhdeksää pieni iltapala. Kohtalaisen hyvin on pari-kolme päivää mennyt.

Suositut

Back
Ylös Bottom