Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mikä on yleinen konsesus tyhjällä vatsalla treenaamisesta? Siis jos ei käytä mitää BCAA vaan menee suorilla salille ja treenaa jonka jälkeen sitten vasta alottaa syömisen. Onko tuo ok, vai kannattaisko sippailla hieman jotain proteiinii ennen salille menoa?

Proteiinin nauttiminen ennen treeniä vähentää lihasten omien proteiinien hajoitusta ja käyttöä energiaksi, pienikin määrä ennen treeniä saattaa olla merkittävä suoja.

Voisi tietenkin aina harkita tarkemmin mitä kirjoittaa. Eli periaatteessa noita rasvoja pitäisi syödä mielellään se 1g/painokilo tai ainakin sinnepäin ja jos syklittelee rasvaa/HH:ta niin ei silti tulisi rasvoja vetää liian alas (30g rasvaa tai alle kohtuu kokoiselle miehelle on "omasta" mielestäni liian vähän jopa "haitallista").

Mikäli en täysin ole väärässä niin tuo syksilittely rasvan/HH:n kanssa on enemmän ns. normiruokavalioiselle, jossa painotetaan lepopäivälle rasvanpolttoa tiputtamalla hiilarit alas, jolloin kroppa käy rasvalla paaston jälkeen ja lihasten energia varastot ehtii täyttyä ilman isompaa hiilarisettiä. VHH:sella tätä syklittämistä ei juurikaan tarvitse tehdä ellei treenit ole niin raskaat tai treenaat 2-3 kertaa päivässä milloin pelkkää rasvaa polttamalla ei ehditä täyttää lihasten energiavaroja.

Samaa mieltä tuosta rasvojen laskemisesta todella alas -> ei järkeä. Hiilareissa voi tosiaan vetää radikaalilla syklittelyllä, rasvoissa maltillisemmalla. Tuo edellämainittu 25% kaloreista rasvasta voi tarpeeksikin normikaloreilla, mutta ainakin dieetillä vaarana rasvojen tippuminen liian alas. Ei siis kannata vain sokeasti tuijotella prossia, vaan miettiä myös rasvamääriä oman tilanteen mukaan.

Eikös tossa ole kuiteskin kyse siitä kun hiilareita syklitetään ja proteiinit pidetään suht vakiona niin loppu energia otetaan niistä hyvistä rasvoista, noin minä sen ainakin olen ymmärtänyt. Jolloin omalla kohdalla proteiinit 160g/päivä, hh:t treenipäivinä noin 200g ja huilipäivinä 50-100g ja loput rasvaa jolloin rasvan osuus vaihtelee 65g---150g/päivä.
Ihan omia kokemuksia on siitä kun olen pitänyt rasvat pariviikkoa liian alhalla niin ei paino tipu ollenkaan, ja kun lisää rasvoja niin taas alkaa paino tippumaan.
•Rasvat ovat osa solukalvojen rakennetta ja niitä tulisi normaali ruokavaliolla saada väh 30% kokonaisenergiasta ja kun ollaan dietillä ja syklitetään hiilihydraatteja niin silloin rasvoilla korvataan menetetyt hiilihydraatit.

Nyt tarttis vähän apua suunnittelussa:

Oon useamman kuukauden ollu pätkäpaastolla Jason Feruggian Renegade Dietin mukaisesti:
16h paasto 4h "aliravinto" eli 1-2x proteiiniannos (hera, hiilariton proteiinipatukka, kananmuna tms) treeni, jonka jälkeen iso ateria + jotain pientä.
Noin 1000kcal miinuskaloreilla, välillä vähemmän. Tarkoituksena siis polttaa fläsää. Treenipäivinä hiilareita 100-200gr ja rasvaa alle 50gr lepo/kevyinäpäivänä hiilereita 20-60gr ja rasvaa + 50gr.

Meen kuitenkin nyt sellaseen työpaikkaan että työnantaja tarjoaa päivittäin hyvän lounaan seisovasta pöydästä. Työt alkaa 6.30 ja lounas klo 11 jälkeen.

Miten kannattais syömiset ajoittaa? Treenit on lähes päivittäin klo 16-18.00

Mitä enemmän tätä ketjua lukee, sitä vaikeemmaksi menee. Pakko kysyä selvennystä tuosta kulutuksesta.

Eli kun puhutaan vaikka -30%/+10% kaloreista, niin mikä on se vertailukulutus joista nuo lasketaan ja mihin se perustuu? Sovitaan että normikulutus päivässä ilman treenaamista on vaikkapa 2500 kcal, jonka syömällä ei siis paino muutu. Jos tähän kulutukseen verrataan, niin lepopäivinä olisi -750 kcal ja treenipäivinä +250 kcal. Mutta koska treenaaminen kuluttaa, niin ollaankin todennäköisesti miinuksilla myös treenipäivinä, vaikka ollaan olevinaan 10% "plussalla".

Aikaisemmin oletin tämän suhteen, että kun treenipäivinä ollaan "plussalla", niin sitten ollaan oikeasti plussalla. Eli jos treenaaminen kuluttaa vaikkapa 500 kcal ylimääräistä, niin treenipäivänä pitäisi syödä 3300 kcal, että oltaisiin 10% plussalla. Eli kummin päin tämä nyt tässä menee? :confused: Sinänsä varmaan melko saman tekevää, kunhan itse tietää mitä on tekemässä, mutta hämmentävää kun tuntuu kuin tästä olisi ainakin kaksi käsitystä... Itse olen pyrkinyt laskemaan kalorivajeen vertaamalla aina suoraan päivittäiseen kulutukseen, eli olen luullut noudattavani LG-kielellä sanottuna jotain -x%/-y%, joka saattaisi ollakin jonkun toisen mielestä -x%/+y%.

Mites kun oon nyt jotain öbaut 10viikkoo huitonu 5x5 1-jakosta reeniä. Mitä luulette, tippuuko voimatasot brutaalisti kun nyt tänään alotin ton IF (00-16 ja 16-24) rytmityksen ja tarkotuksena pitää välipäivisin 500-1000kcal miinusta ja reenipäivät +-0/100-200plussaa (tavoite ois polttaa rasvaa helvetin tulessa). Tai miten suosittelisitte treenin jatkoa? Kuitenkin kun ohjelman tarkoitus on nostaa painoja joka viikko ja vitosmaksimit paukkuu.
Nyt kuitenkin syömiset ollu aikalailla +-0 mutta voimatasot silti nousussa, joten epäilisin että jatkuu samalla tavalla?

Kokeilemallahan se selviää, silly me :nolo:

Mites kun oon nyt jotain öbaut 10viikkoo huitonu 5x5 1-jakosta reeniä. Mitä luulette, tippuuko voimatasot brutaalisti kun nyt tänään alotin ton IF (00-16 ja 16-24) rytmityksen ja tarkotuksena pitää välipäivisin 500-1000kcal miinusta ja reenipäivät +-0/100-200plussaa (tavoite ois polttaa rasvaa helvetin tulessa). Tai miten suosittelisitte treenin jatkoa? Kuitenkin kun ohjelman tarkoitus on nostaa painoja joka viikko ja vitosmaksimit paukkuu.
Nyt kuitenkin syömiset ollu aikalailla +-0 mutta voimatasot silti nousussa, joten epäilisin että jatkuu samalla tavalla?

Kokeilemallahan se selviää, silly me :nolo:

Riippuu ihan siitä, että kuinka pitkään meinaat painoa pudotella. Itsellä yleensä punnerrusliikkeissä tippuu vähän voimatasot, mutta muuten voimat säilyvät aika hyvin. Usein dieetin alkuvaiheessa voimatasot saattavat jopa nousta vähän. Mitään suurta tiputusta voimien katoamista ei tapahdu, jos diettaaminen on luokkaa -10kg ja lopputavoita "ihan kiva rantakunto". :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Riippuu ihan siitä, että kuinka pitkään meinaat painoa pudotella. Itsellä yleensä punnerrusliikkeissä tippuu vähän voimatasot, mutta muuten voimat säilyvät aika hyvin. Usein dieetin alkuvaiheessa voimatasot saattavat jopa nousta vähän. Mitään suurta tiputusta voimien katoamista ei tapahdu, jos diettaaminen on luokkaa -10kg ja lopputavoita "ihan kiva rantakunto". :)

Joo, se "kiva rantakunto" lähinnä tavoitteena.. :D HEI, lisäkysymys:

Onko tätä kukaan tehny 3-jakoisella ohjelmalla? Toimiiko, voiko toimia? Luulen että itellä alkaa kuitenki kohta 1-jakonen tökkimään (tietenkin jos toimii niin jatkan) ja tarkotus olis vaihtaa 3-jakoseen bodyreeniin.. Salikerrathan pysys samana 3x/viikko mutta sarjat ja toistothan siinä muuttuu aika radikaalisti..

Onko tätä kukaan tehny 3-jakoisella ohjelmalla? Toimiiko, voiko toimia? Luulen että itellä alkaa kuitenki kohta 1-jakonen tökkimään (tietenkin jos toimii niin jatkan) ja tarkotus olis vaihtaa 3-jakoseen bodyreeniin.. Salikerrathan pysys samana 3x/viikko mutta sarjat ja toistothan siinä muuttuu aika radikaalisti..

Tämän 16/8 paaston isä M. Berkhanhan treenaa käsittääkseni 3-jakoisella. Mun mielestä viikon kierto lihasryhmien välillä on tarpeettoman pitkä, joten itse tekisin ennemmin 2-jakoista 3x viikossa tai sitten 3-jakoista 4x viikossa.

Joo, se "kiva rantakunto" lähinnä tavoitteena.. :D HEI, lisäkysymys:

Täähän on ravintojuttu eikä liity mun käsittääkseni treeniohjelmaan käytännössä mitenkään. Eikös tämän nyt karkeasti yleistettynä voi tehdä ihan millä saliohjelmalla vaan. Itellä 2-jakonen ja modattua pätkäpaastoa aika usein harrastan.

Kolmejakosella mennää ja hyvin on pelittäny. Miksipä ei toimisi

Tämän 16/8 paaston isä M. Berkhanhan treenaa käsittääkseni 3-jakoisella. Mun mielestä viikon kierto lihasryhmien välillä on tarpeettoman pitkä, joten itse tekisin ennemmin 2-jakoista 3x viikossa tai sitten 3-jakoista 4x viikossa.

Täähän on ravintojuttu eikä liity mun käsittääkseni treeniohjelmaan käytännössä mitenkään. Eikös tämän nyt karkeasti yleistettynä voi tehdä ihan millä saliohjelmalla vaan. Itellä 2-jakonen ja modattua pätkäpaastoa aika usein harrastan.

Mitenkähän mulla on sit jääny käsitys ettei toimis 3-jakosella.. Vittu, pitää ehkä jättää noi jauhot ens kerralla syömättä.. :D
Kiitän, tulipa selväksi tämäkin. Positiivisella tavalla vielä.
Itellä pari päivää IF takana, hyvältä vaikuttaa, syöminen onnistuu helpommin siinä 8h ikkunassa, ja nälän tunnetta ei ole miltei ollenkaan. Sen minimaalisenkin pystyy pitämään kahvilla ja vedellä loitolla. (Plussaa myös se että vettä tulee kiskottua ainaki se tarvittava määrä). Tänään oli treeni vähän väsynyttä (eilisen kalorit oli öbaut -500kcal), joten minkälaista taukoo porukka pitäny sen ekan aterian ja treenin välissä? Eikös se ollu joku 20% ennen treeniä huidottava kalorimäärä? Jotain laturiaki vois kokeilla, ihan vaikka vaan huvikseen.

E: Monkey, millä tavalla modattua pätkäpaastoa? Dieetillä vai iliman?

Passaako 1-jakoinen RPT-tyylillä pätkäpaaston kaverina? Nyt kesän pikku hiljaa tullessa tulee käytyä salilla vain 1-2 kertaa viikossa. Aikaisemmin oli 3-jakoinen käytössä myöskin tuolla RPT-tyylillä.

käy, tosin itse kierrättäisin liikkeitä silti jos tulee 2 kertaa viikkoon. Eli siis esim rinnalle eri liikkeet eri päivinä jne.

Mites porukka on vetäny if vuorotyössä? syömisikkuna aina samaan kellonaikaan vai rytmittää esim tietty aika heräämisen jälkeen, eli nukkumisen mukaan? Oon koittanu lueskella noita markin mietteitä mutta ei oikein auennut.

Huomenna jos meinaa liikkua niin ainoa vaihtoehto on aamulla n. klo 7. Mun syömisikkuna on 12:30 - 20:30. Onko järkeä lähtee aamulla revittelemään ja jos on niin voiko vetästä palkkarin päälle?

Huomenna jos meinaa liikkua niin ainoa vaihtoehto on aamulla n. klo 7. Mun syömisikkuna on 12:30 - 20:30. Onko järkeä lähtee aamulla revittelemään ja jos on niin voiko vetästä palkkarin päälle?
Sun syömisikkunas on kyllä jotain ihan muuta kuin 12:30-20:30, jos meet jonkun palkkarin vetään aamureenien päälle. Paasto katkeaa siinä kohtaa. Siirrä treeniä tai ruokaikkunaa.

- - - Updated - - -

Mites porukka on vetäny if vuorotyössä? syömisikkuna aina samaan kellonaikaan vai rytmittää esim tietty aika heräämisen jälkeen, eli nukkumisen mukaan? Oon koittanu lueskella noita markin mietteitä mutta ei oikein auennut.
Itse siirtelin ruokaikkunaa sen mukaan, mikä vuoro sattui olemaan. Helpompi jos tekee pitkää kiertoa jatkuvassa 5-vuorossa tai katkeevaa 3-vuoroa, mutta vaikeempi lyhyessä kierrossa, jota työpaikkani rupesi toteuttamaan. Meni aika kikkailuksi kahden päivän välein siirtää ruokaikkunaa kahdeksalla tunnilla.

Suositut

Back
Ylös Bottom