Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kohdasta 28:58

Tuo Laynen 4-5h kommentti taas koski normaalia syömisrytmiä, ei pätkäpaastoa. Kaivoin seuraavan tekstin jostain Laynen haastattelusta, mutta siinäkin on vähän yksioikoisesti käsitelty pätkäpaastoa yhden mättöaterian periaatteella. Lainauksen lopussa ihan mielenkiintoinen ajatus kyllä tuo pätkäpaaston hyötyjen kerääminen pelkällä hiilarisyklityksellä, mutta siinä riittäisi paljonkin argumentoitavaa.

I think intermittent fasting has helped a lot of people with a diet they can stick to, however I also see many people use it as an excuse to binge, and that is never healthy. One of the other problems with it is my PhD thesis research demonstrated that if you eat low protein throughout the day, you cannot make up for that lack of anabolic stimulus earlier in the day by eating a huge protein meal later in the day because their is an ‘anabolic cap’ to each meal, so to stimulate muscle protein synthesis maximally it’s wise to consume multiple (probably 4-5) meals rich in high quality protein. You want to make sure you are getting enough protein to hit around 3-4g of leucine at a meal to ensure that you are maxing out anabolism, that is typically around 30-45g of protein for most sources. But as far as meal frequency and it’s impact on fat loss, it does not seem to matter, and if anything eating too frequently actually impedes fat loss. I believe however, that you could get many of the benefits, if not all of the benefits of intermittent fasting by simply intermittently eating carbs but still having multiple protein meals as eating protein with low/no carb would still maintain elevated insulin sensitivity.

Enivei mutuiluna heittäisin, että kehonkoostumus- ja yleisterveystavoitteita kokonaisuutena ajatellen pätkäpaasto päihittää perinteisen ateriarytmin, vaikka mahdollisesti proteiinisynteesin osalta tulisikin hiukan takkiin. Ja vaikka ero olisikin kokonaisuutena marginaalinen, niin pätkäpaasto on ainakin monille käytännöllisempi strategia, varsinkin laihduttaessa.

Enivei mutuiluna heittäisin, että kehonkoostumus- ja yleisterveystavoitteita kokonaisuutena ajatellen pätkäpaasto päihittää perinteisen ateriarytmin, vaikka mahdollisesti proteiinisynteesin osalta tulisikin hiukan takkiin. Ja vaikka ero olisikin kokonaisuutena marginaalinen, niin pätkäpaasto on ainakin monille käytännöllisempi strategia, varsinkin laihduttaessa.
Nimenomaan. Lisäisin tuohon vielä sen, että jos koittaa lisätä lihasmassaa, eli ts. siis nostaa painoa pätkäpaastoilemalla ja vaikka se olisikin ns. perinteiseen tapaan verrattuna 1-x %:a huonompi vaihtoehto niin mutuilisin, että rasvan määrän lisääntyminen prosessin aikana on IF:llä pienempi. Mutta kukin tavallaan, mielestäni pitää vaan ottaa huomioon useampi muuttuja tilanteessa kuin tilanteessa.

Tuo Laynen 4-5h kommentti taas koski normaalia syömisrytmiä, ei pätkäpaastoa.

Ja esim. 4h välein on juurikin kolme ateriaa 16/8-rytmillä, normaaliin verraten vain aamupala puuttuu. Ajattelin, että täällä osataan laittaa tuo Nortonin aikahaarukka yksiin leangainsin kanssa. Siitä voi sitten kukin kohdallaan arvioida, kuinka suuri merkitys on sillä, että päivän ensimmäinen proteiiniannos tulee muutaman tunnin pidemmän yöpaaston jälkeen. Tosin jos se niin huolettaa, niin heradrinkki aamulla hoitanee homman, mutta silloinhan ei ole paastoilusta kyse. Tätäkin toki täytyy jatkaa sen verran, että mitä etua saavutetaan 16h syömättömyydellä verrattuna 10-12h syömättömyyteen ja varsinkin, jos tarkoituksena ei ole rasvanpoltto (kun kerran proteiinisynteesi halutaan optimoida)?

Rasvan kertymisessä olen myös sillä kannalla, että hiilarien (ja jossain määrin rasvan) syklittäminen on avainasemassa

Mitä syötte noilla paaston aikaisilla aterioilla?
Jason feruggian kirjassa renegade diet kerrottiin, päivällä muutama tunti ennen harjoitusta voi syösä esimerkiksi kolme kananmunaa ja broccolia, mutta mikä muu on sallittua?

^^ Korkeintaan BCAAta sen 10g...

^^ Korkeintaan BCAAta sen 10g...

Pitäsköhän mun pienentää annosta, oon ottanu 15g Intraa (= 10g bcaa) + n.5g leusiinia, 5g glutaa ja 3g tauriinia joista puolet 20min ennen treeniä ja puolet sen aikana. Ton jälkeen 2-2,5h syömättä kunnes tulee lounasaika. Mun mielestä Martin linkkas jonkun tutkimuksen vähän aikaa sitten missä todettiin että noin 20-25g heraa ennen treeniä ei vielä katkaise paastoa ja stimuloi proteeinisynteesiä.

Pitäsköhän mun pienentää annosta, oon ottanu 15g Intraa (= 10g bcaa) + n.5g leusiinia, 5g glutaa ja 3g tauriinia joista puolet 20min ennen treeniä ja puolet sen aikana. Ton jälkeen 2-2,5h syömättä kunnes tulee lounasaika. Mun mielestä Martin linkkas jonkun tutkimuksen vähän aikaa sitten missä todettiin että noin 20-25g heraa ennen treeniä ei vielä katkaise paastoa ja stimuloi proteeinisynteesiä.
Älkää tehkö tästä liian vaikeeta. Mainitsemasi annostus on ihan pätevä. Itse tosin söisin nopeammin treenin jälkeen, eli ts. katkaisisin paaston heti treenin jälkeen.

Nyt dieetillä IF on pop. Aluksi oli vaikeuksia olla syömättä aamulla mitään, mutta nyt hieman uuteen rytmiin totuteltuani (syön siis klo 11-19) olo on töissä paljon energisempi ja näläntunne ei vaivaa samalla tavalla kuin ennen.

Kertokaahan IF-gurut onnistuuko IF systeemiä yhdistää puntti- ja kamppailulajitreenaamiseen? Lähinnä huolestuttaa tuo ns. lepopäivien hiilarien saanti, jos on minimissä VHH tyyliin jaksaako treenata. IP/kamppailutreenejä on 4-6 iltana vkossa ja punttia 2-3 kertaa vkossa. Yleensä puntti tulee ennen muuta treenaamista. Vinkkejä, miten saisi tuon sovitettua pätkäpaastoon? Aiemmin tullut kokeiltua ja toimi hyvin, mutta nyt treenejä paaaljon enemmän kuin tuolloin.

Olen siis 30 v. nainen, rasva% 20 pihdeillä ja lihasmassaa ihan mukavasti kun sen vain saisi esiin...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kertokaahan IF-gurut onnistuuko IF systeemiä yhdistää puntti- ja kamppailulajitreenaamiseen? Lähinnä huolestuttaa tuo ns. lepopäivien hiilarien saanti, jos on minimissä VHH tyyliin jaksaako treenata. IP/kamppailutreenejä on 4-6 iltana vkossa ja punttia 2-3 kertaa vkossa. Yleensä puntti tulee ennen muuta treenaamista. Vinkkejä, miten saisi tuon sovitettua pätkäpaastoon? Aiemmin tullut kokeiltua ja toimi hyvin, mutta nyt treenejä paaaljon enemmän kuin tuolloin.

Olen siis 30 v. nainen, rasva% 20 pihdeillä ja lihasmassaa ihan mukavasti kun sen vain saisi esiin...
En sovituksista tiedä, mutta kuinka alas lasket hiilarit lepopäivisin? Ja yleensäkin kuinka moni laskee hiilarit alas lepopäivisin IF:llä? Itsellä on yleensä treenipäivisin hiilarit noin 700g ja lepopäivisin noin 170g

Kannattaa kokeilla http://www.1percentedge.com/ifcalc/ laskurilla hakea oikeat määrät kohdilleen. IF tyylisuuntia on lukemattomia määriä, joten tuo hiilareiden vähentäminen VHH tasoille lepopäivinä on vain yksi niistä.

Itse kun joskus kokeilen tuota tyylisuuntaa, niin ei meinannut puhti riittää lepopäivän jälkeisellä treenipäivällä. Jaksamiseen tietysti vaikuttaa myös se treenaatko fast vai fed tilassa.

Ei perkele, taas sitä ajauduttiin tänne. :hyvä:
Ajatus aamupuurosta kävi jo liian sietämättömäksi, pakko aloittaa taas LG. Tosin, tavoitteena nyt massan lisäys, saas nähdä miten käy.

Ei perkele, taas sitä ajauduttiin tänne. :hyvä:
Ajatus aamupuurosta kävi jo liian sietämättömäksi, pakko aloittaa taas LG. Tosin, tavoitteena nyt massan lisäys, saas nähdä miten käy.
Toimii kuule, ainakin itselläni, vallan mainiosti! Suosittelen

Kiitos vastauksista! IF lähti viime vkolla kokeiluun, "lepopäivinä" kalorit n. 1700, prodet n. 170 , hh 100 g, rasvat 60 g. Näinä päivinä vain siis lajitreeniä ja/tai lenkkeilyä. Salipäivinä hiukka yli 2700 kcal (luoja miten tuokin määrä tuntuu NIIN pieneltä...) ja hh 300 g, rasvat 90 g.

Ainakin nyt on tuntunut hyvältä. Nälkä vaivannut lähinnä salipäivänä. Tavoite on tiputella rasvaprossaa ja säilyttää lihat 100%. Seuraavan kerran rasva% mittaus parin vkon päästä. Viimeksi siis 20,6% tarkalleen pihdeillä.

Ei saatana, mitä enemmän tätä thrediä lukee sitä vähemmän tekee mieli suositella IFää kenellekään ikinä.

Turha posti ja en ajatellu perustella.

Itse testaillut pätkäpaastoilua nyt muutaman päivän ja tää taitaa kyllä olla mun juttu :)

Vaikkakin tuli pudotettua painoa viime vuonna 40 kg ihan perus vhh-meiningeillä 3-4h ateriaväleillä, niin ongelma siinä oli, että aamupäivällä joutui pakottamaan itsensä syömään ja illalla oli kauhea taistelu pysyä tavoitekaloreissa.

Tuntuisi tämmöiselle iltasyöpölle sopivan tämä homma.

Omassa paastoilussa syönti-ikkuna 12/13-19/20 (herätys 4.30, nukkumaan 21.00)

Paastoilua siis duunipäivinä ja viikon kahtena vapaapäivänä sitten normaalimpi syömisrytmi, johtuen siitä että tuolloin tulee tehtyä rankat juoksulenkit aikalailla aamusella (la 12-15 km su 25-30 km tai kovavauhtinen kymppi)

Pientä modausta siis, mutta katsotaan miten toimii :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom