Onko tietoa mitä haima/kroppa tykkää, 1on1off paastoilusta tai ylipäätään metabolian kannalta? Kokemuksia jollain? Elikkä punttipäivänä normi aamu klo 8-21 syömiset 2-3h välein, ja airoobisena päivänä paasto 16-18h. Kaikki treenit aamulla/aamupv:llä.
Mulla ei ole tietoa, mutta miksi haluaisit tehdä noin? Onko jotenki helpompi päivärytmin kannalta? Haetko kalorivajetta = rasvanpolttoa / recomppia, vai täh? Meinaatko vetää aerobiset tyhjällä vatsalla (ei kannata)?
Ei ole vieläkään, eikä varmaan tule pitkään aikaan olemaan tutkimuksia jotka todistais pätkäpaaston pitkäaikasia vaikutuksia (esim mitä tää tekee sun haimalle/suolistolle/kropalle/milleikinä joskus 30v päästä) johon kastiin tuo haimakroppadilemma nyt mun mielestä menee.
En usko, että saat pätkäpaastoa kokeilemalla/toteuttamalla aikaan sellasta damagea kropalles/suolistolles/milleikinä joka ei ihan yhtä nopeasti korjautuis sitten palatessa takaisin "normaaliin" ateriarytmiin.
Metabolia, eli aineenvaihdunta, mitä haet? Että hidastuuko aineenvaihdunta? Vai "vaurioittuuko" se? Molemmat on vissiin trumpattu jo ajat sitten myytteinä ja ääritapauksina (luonnottoman alhaiset kalorimäärät pitkällä aikavälillä, vitamiini/hivenainevajeet jne).
Heitäppä, että mitä sä luulet että haimalle tapahtuu kun vetelee tosi epäsäännöllistä ruokarytmiä? Vaikka pätkäpaasto on pätkäpaasto, paastotaan pitkään ja syödään lyhyesti, niin siinäkin pyritään säännöllisyyteen. Luulen että jos syöt epäsäännöllisesti niin se on kropalle paljon stressaavampaa kuin esim se normaalirytmi, taikka "normaali pätkäpaastorytmi." Jos saat tän epäsäännöllisyyden säännölliseksi (eli 1 on 1 off) niin pitkällä aikavälillä sillä tuskin on mitään merkitystä, eli kaikkeen varmasti tottuu ja sopeutuu.
Kysymys onkin sit taas se ainainen ja sama: Mitä sä paastoilulla (pätkä-, viikko-, whatever-) haet? Jos kalorivajetta, eikä esim sitä, että se helpottais päivärytmiä jollain tavalla tai tekis elämää muuten helpommaksi, tai parantais treenisuoritusta (esim kehonpainotreenissä kuten itellä), niin miksi ylipäätään paastota? Tai miksi pätkäpaastota? Miksei ESE? Eikö se ois loppupeleissä helpompaa?