Ikääntyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
Hippa: älä huoli, kyllä sä ehdit. Mä päätin 26 vuotiaana lukea ittelleni uuden tutkinnon. Ahdisti ja pelotti ihan vitusti se päätös. Mitä jos rahat loppuu kesken? Mitä jos se on mulle liian vaikeeta. Maisterin paperit tuli kolmessa vuodessa. Parikytä ovaria sain korvaavuuksia edellisestä tutkinnosta, mutta suurin syy oli nimenomaan ikä. Opiskelin noin satakertaa tehokkaammin kuin kurssikaverit. En kaivannut enää mitään opiskelijapippaloita, ne oli jo nähty, joten jätin ne väliin. Ajattelin, että "tää ei oo opiskelua, tää on mun DUUNI". Enkä edes tehnyt mitenkään pitkiä päiviä. Viikonloput pidin yleensä vapaata, mutta pidin sen duunin koko ajan käynnissä. Kaiken paskan tein niin pian kuin mahdollista; joka lukuvuosi kaksi seminaaria. Graduaiheen päätin ajoissa, suuntasin laudaturopinnot siihen, lueskelin pari kertaa viikossa jonkun siihen liittyvän artikkelin. Gradu valmistui kolmessa kuukaudessa, kun tein sitä päivittäin. Eli kyllä sä ehdit, nou hätä.

Sen voisit kertoa, että a) eikö löydy mitään vaihtoehto "beetä"? onko vain toi yksi juttu, mikä sua kiinnostaa? b) miksi et opiskele ko. ainetta avoimessa yliopistossa? helpottaa sisäänpääsyä ja nehän saa sitten ovareista korvauksena.

Toi katumisjuttu on sellainen, että sitä ihan oikeasti tapahtuu. Kaveri kertoi juuri eilen tuntemastaan jätkästä, joka koki hyvin voimakasta itsekatkeruutta elämästään. Jätkä oli nuorena ja tyhmänä muuttanut Lontooseen jonkun muusikkokaverinsa kanssa perustamaan bändiä ja menestymään musiikkimaailmassa. Nuori, tyhmä, suuret haaveet ja harhainen käsitys omasta musikaalisesta erinomaisuudesta. Kuusi vuotta sitten siellä siivoili vessoja, eli jossain murjuissa ja odotteli, että "ehkä huomenna". Nyt sitten, kun on järkeä tullut päähän, kaduttaa ne vuodet.

Mä tein tänään ilahduttavan kokeen. Laitoin lätsän päähän, aurinkoprillit ja ilman paitaa stadiin pyöräilemään. Mähän kun olen tällainen tumppi, 170 pitkä, kalju rillipää, niin ei naiset yleensä hirveesti kattele. Naamassa nyt ei ole mitään häiritsevää, mutta mulla ei ole leukaperiä (vaimo toivoisi että olisi, ei se mitään, mäkin toivon, että se olisi pienempi, kevyempi ja harrastaisi fitnessiä). Jumalauta; nuorin joka tsiigasi "sillä silmällä" oli jotain viisitoista! Mun tragedia on siinä, että ei saa käyskennellä ilman paitaa. Ihan vitun nasta fiilis!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä threadihän alkaa muistuttamaan yhä enemmän ja enemmän Kolmannen naisen: "Tästä asti aikaa" -biisiä. Ainakin mulla tämä herättää paljon muistoja :) Monta kertaa on tehnyt mieli kaivaa lapsuuden ystäviä ja yläaste-porukoita esiin jostain ja käydä kyselemässä kuulumisia.

Ikävöimästä itseni yllätin
poikavuosien kavereita kaipailin
sitä yhtä hullua etenkin
niistä ainoota jonka kanssa tappelin
ja sitä toista joka kahvitunnilla
kertoi nähneensä heinikossa kissapetoja

Mul on tästä asti aikaa
muutama lantti mammonaa
mielin määrin kahvii ja tupakkaa
tästä asti aikaa sydän vasta puolillaan

Sen yhden hepun kotona
oli seinä vahvempi autoa
se kai maksoi joka pennin takaisin
enkä unohda öitä siinä talossa
maattiin sentään eri huoneissa
yhtäjalkaa lähdettiin kaste tuulilasissa
ei oo ihme että koulut kesken jäi

Mul on tästä asti aikaa
muutama lantti mammonaa

Mul on tästä asti aikaa
muutama lantti mammonaa

Tästä asti aikaa soi sillon joskus, kun pääsin yläasteelta päättöjuhlan "lähtöbiisinä". Nuoruus......aah.

Mulla oli muutama vuosi sitten lukion luokkajuhlat. Mikään ei ollut muuttunut. Ihmiset oli ihan samanlaisia. Ihan sellainen tunne, kuin olisi ollut takasin koulussa. Ulkonäöissä nyt oli jotakin muutosta, mutta sitäkin lakkasi ajattelemasta heti, kun ne avasi suunsa. Se oli todella hämmentävää. Jengi hengasi samojen tyyppien kanssa, joiden kanssa ne oli lukiossa. Yksikään introvertti matikisti ei ollut päätynyt sosiaalisektorille tai humanistiseen. Ainoa "yllätys" oli, että yhdestä mitättömän näkösestä tytöstä oli kuoriutunut todella hyvän näkönen. Ihan vitun nasta fiilis olla "takasin koulussa" - sitä unohti kaikki kolmekymppisen arkihuolet.

Koulukaverit.com on muuten uskomattoman nostalginen paikka. Rekkaa vain kouluun missä on ollut ja kappas, suurin osa vanhoista luokkakavereistakin on siellä. Siellä ne sepostaa omissa filuissaan miten ovat edenneet elämässään, erittäin mielenkiintoista luettavaa.

Mike sanoi:
Koulukaverit.com on muuten uskomattoman nostalginen paikka. Rekkaa vain kouluun missä on ollut ja kappas, suurin osa vanhoista luokkakavereistakin on siellä. Siellä ne sepostaa omissa filuissaan miten ovat edenneet elämässään, erittäin mielenkiintoista luettavaa.

Ai sä oot muuttanut juttua siellä enemmän sivistyneemmäksi.. :D Se entinen oli jotenkin enemmän Mikemäisempi :lol2:

Mike sanoi:
* Mike ottaa uskovaisnaamion pois päältä ja uhraa neitsyen sekä juo litran häränverta

:rock:

:lol2: :lol2: :worship:

:offtopic: Millos laitat kuvan päivitystä?

Kuvien päivityksistä tuli mieleen, että hävettää ihan saatanasti joka kerta, kun katon ajokortissa olevaa itseäni 17 kesäsenä. Naimisiin mentäessä tuomari AIKUISTEN OIKEESTI ei meinannut uskoa, että mä olin siinä. Se oli ihan absurdi tilanne. Ja se ei siis todellakaan ollu mitenkään "heh, heh, ootkos sä nyt ihan varmasti tässä", vaan veti haudan vakavana gestapokatsetta ajokortista naamaan ja takasin. Joutuuko sen vitun leimaveron maksamaan uudestaan, jos käy hakemassa uuden ajokortin? Meikäläinen saa muuten vuokrata 1500 kuutioisen prätkän ja lähteä kaasutteleen. Metriäkään en ole eläissäni prätkää ajanut. Tätä on monien nuorempien vaikea uskoa. Semmoista oli elo suomenmaassa siihen aikaan...

Mä kun pelästyin jo ite yks päivä, että kuinka nopeeta aika oikein menee... Mulla on kyllä periaatteessa ihan toisin päin homma. Liikun lähes poikkeuksetta vanhempien ihmisten kanssa viikonloppuisin ja kaikki ihmiset kehen tutustun on useimmiten mua vanhempia. Siellä mä sit aina ihmettelen kun oon porukan juniori...

IronMind sanoi:
Mutta ei nyt vanhempana kyllä enää mistään seniorikansalaisista saa mitään kiksejä.
:D Nyt kun tosiaan näkisit vanhan opettajasi (mikäli elossa) tms. muumioituneen käpysäkin niin voisi fantasiat jäädä vähemmälle.

Mulla on "raja" iältään 20< yleensä mielenkiinto, mutta joskus joku 18-vuotiaskin voi olla tolkku-ihmisiä. Yleensä tosin tuossa iässä se tuntuu menevän niin että minkä rungossa voittaa, sen älyssä häviää... :( (jaa pieni kärjistys)

Olen fantasioinut paristakin opettajasta koulussa, mm. ruotsin ja filosofian opettaja on tanssinu karvahumppaa mun unissa.

Mua on jo tässä iässä alkanut ikääntyminen ketuttamaan lähinnä sen takia, että jollain tasolla kaipaan vanhoja aikoja. Tarkoitan lähinnä kavereita joita en suurella todennäköisyydellä tule enää koskaan näkemään.

Helvetin hyvää juttua tässä ketjussa !

On se ihmeellistä, että ihminen aina kaipaa niitä "vanhoja hyviä aikoja" tuntien itsensä vanhaksi. Itse muistan ensi kerran ajatelleeni niin kun olin 16. Muistan jutelleeni ylä-aste aikasen kaverini kanssa ja päätettiin lähteä vanhan jengin kanssa vetämään metsään pussikaljaa, "niinkuin silloin joskus ennen". Siis kuustoistvuotiaana, ei jumalauta.

Tämä ketju viimestään todistaa, että en ole yksin. Kolmekakkonen kelaa, että "vitsi mä oon vanha ny", mutta samoin tekee kaksnelonen, muistellen "ettei mikään oo kuin ennen". Tämän kolmekakkosen mielestä taas tämä kaksnelonen on ihan sairaan nuori. Toisaalta palstalta löytyy kolmekutonen, joka ajattelee lämmöllä niitä aikoja, kun oli 32...tätä voisi jatkaa varmasti pitkään.

Eli pointtina se, että olet tänään nuorimmillasi, mitä koskaan tulet olemaan. Vielä tulee aika, jolloin ajattelet ihmisiä, joiden ikäinen olet tänään, hymyssä suin: ei noikaan keltanokat tajua mistään mitään. Näin se on mulla ainakin mennyt tähän asti.

Tottakai aika tekee kaikille tehtävänsä. Ei mua esim. kiinnosta missään teinihelveteissä notkua tai kruisailla päättömästi autoilla. Se meni jo, nyt on toisten vuoro. Mun vuoro on nyt elää kolmekymppisen elämää ja sanalla sanoen mä en löydä siitä mitään valittamista. Tämä tietysti omalla kohdalla. On sanonta, "aika aikaa kutakin", joka pitää helvetin hyvin paikkaansa.

Eli ei ihmiset haikailla mennyttä. Elätään täysillä tätä hetkeä, koska tässä hetkessä on helvetisti hyvää ja hauskaa muistettavaa. Kysy vaikka itseltäs kolmen vuoden päästä :)

Ikääntyminen...tää kysmä rupee rassaamaan täälläki. Ruvennu todellaki miettimää, et tässähä pitäs alkaa olemaan jo niinq aikuinen...mut mites täs ny tuntuu olo iha samalta, ku sillo 16-kesäsenä. Kavereiden kanssa heitellää iha samanlaista läppää( tosin nykyisin porukka on iha oikeestikki saanu sitä pesää :kuola: ) ja muutenki elo tuntuu vetävän samoilla raiteilla. Pelottavaa tästä tietenki tekee se, ettei vielä elo kulje sitä vakaata rataa vakituisen duunin ja liksan ja oman kämpän ympärillä. Monena iltana saanu miettiä, et tuleekoha tästä taas yhtää mitää, ku tulevaisuus on täysin arvailujen varassa. Ois vaa aikanaan jaksanu humppailla siellä koulussa, ni vois olla jtn järkee munki elossa.
Njoo...naiskysmään en ala ottamaan vielä kantaa..tässä iässä kykenee pelaamaan riittävällä pärstäkertoimella molempiin suuntiin suht rauhassa. Mut pitäs kai sitä jo ruveta asettumaa aloilleenki...tätä menoa homman ratkasee ainoastaan riittävän kapitaalin omaavan vanhemman leidin pokaaminen...prkl..millä helvetillä tässä ny siirrytää aikuisten maailmaan....

Hauska kirjoitus, mutta eihän 30+ vielä vanha ole.
Ihan vinkkinä ringside joskus toiminnan tohinassa sujauta sinne alakertaan *vahingossa* pelkkä ilme tekee sen näkemisen arvoiseksi :)

Proteos sanoi:
Mulla on "raja" iältään 20< yleensä mielenkiinto, mutta joskus joku 18-vuotiaskin voi olla tolkku-ihmisiä. Yleensä tosin tuossa iässä se tuntuu menevän niin että minkä rungossa voittaa, sen älyssä häviää... :( (jaa pieni kärjistys)
ei mitään kärjistystä lainkaan...been there, done that. Pari vuotta sitte hairahduin 16-kesäseen...homma rupes vituttamaan jo ennen puoltaväliä, ku meni puolet ajasta opettaessa.
Muttajoo...jos ny jätetää vaakamamboilu välii, ni on itelläki todella vaikeeta tulla toimeen alle 20-kesäisten kanssa...noin yleistäen. Mistä niitten kanssa jubailet...Tuiskun Anasta??

Tanko sanoi:
Helvetin hyvää juttua tässä ketjussa !

On se ihmeellistä, että ihminen aina kaipaa niitä "vanhoja hyviä aikoja" tuntien itsensä vanhaksi. Itse muistan ensi kerran ajatelleeni niin kun olin 16. Muistan jutelleeni ylä-aste aikasen kaverini kanssa ja päätettiin lähteä vanhan jengin kanssa vetämään metsään pussikaljaa, "niinkuin silloin joskus ennen". Siis kuustoistvuotiaana, ei jumalauta.

Tämä ketju viimestään todistaa, että en ole yksin. Kolmekakkonen kelaa, että "vitsi mä oon vanha ny", mutta samoin tekee kaksnelonen, muistellen "ettei mikään oo kuin ennen". Tämän kolmekakkosen mielestä taas tämä kaksnelonen on ihan sairaan nuori. Toisaalta palstalta löytyy kolmekutonen, joka ajattelee lämmöllä niitä aikoja, kun oli 32...tätä voisi jatkaa varmasti pitkään.

Eli pointtina se, että olet tänään nuorimmillasi, mitä koskaan tulet olemaan. Vielä tulee aika, jolloin ajattelet ihmisiä, joiden ikäinen olet tänään, hymyssä suin: ei noikaan keltanokat tajua mistään mitään. Näin se on mulla ainakin mennyt tähän asti.

Tottakai aika tekee kaikille tehtävänsä. Ei mua esim. kiinnosta missään teinihelveteissä notkua tai kruisailla päättömästi autoilla. Se meni jo, nyt on toisten vuoro. Mun vuoro on nyt elää kolmekymppisen elämää ja sanalla sanoen mä en löydä siitä mitään valittamista. Tämä tietysti omalla kohdalla. On sanonta, "aika aikaa kutakin", joka pitää helvetin hyvin paikkaansa.

Eli ei ihmiset haikailla mennyttä. Elätään täysillä tätä hetkeä, koska tässä hetkessä on helvetisti hyvää ja hauskaa muistettavaa. Kysy vaikka itseltäs kolmen vuoden päästä :)

Ei kyse aina o pelkästä pussikaljan kiskomisesta. Jotkut asiat elämässä sijoittuu tiettyihin ajankohtiin. Kun ikää tulee lisää, huomaa menettäneensä monia tilaisuuksia, jotka eivät helpolla toistu. -Ei käy kateeks esim. yli 30 sinkkuja jotka haluis muksuja. :(

Dod kalm

Tämä Ringsiden viestiketju on Pakkotoiston helmiä. Mitähän samat henkilöt tuumivat 20 vuoden kuluttua, kun 50. ikävuosi alkaa lähestyä? Vaikka aihe ei varsinaisesti bodaukseen liitykään, niin ikääntyminen koskettaa kaikkia. Painoharjoittelu taitaa olla paras keino pysyä nuorekkaana koko elämä.

Itse olen niin ikään jäänyt ajatuksissani elämään 1990-luvun alkua. Toisinaan hämmästyn muistaessani, että olemme jo reilusti ohittaneet vuoden 2000. Jännää, miten ajantaju tai aikakäsitys muuttuu iän myötä. Olen tuuminut, että nuori ihminen rekisteröi fyysisen maailman läsnäolon useammin kuin vanhempi, jolla minuutit ja tunnitkin voivat usein vierähtää huomaamatta. Aikoinaan esim. 8 tunnin automatka kesti ikuisuuden, nyt sen ajaa tuskailematta. Vaikka Mega-Pron suomenkielisen foorumin ajoista ei ole kauaakaan, niin sinne kirjoittaminen kesti 1 - 5 minuuttia per pläjäys, mutta nykyään esim. Pakkotoiston viestin muotoilu voi viedä puolikin tuntia.

Toivottavasti nämä postitukset säilyvät jotenkin tulevaisuudessa (vuonna 2024) luettaviksi. :)

Eräässä Kari Suomalaisen piirroksessa (suunnilleen näin):

10-vuotiaan mielestä 20-vuotias on hirveän vanha.
20-vuotiaan mielestä 30-vuotias on hirveän vanha.
30-vuotiaan mielestä 40-vuotias on hirveän vanha.
40-vuotiaan mielestä 50-vuotias on hirveän vanha.
50-vuotiaan mielestä 50-vuotias on hirveän nuori.

ringside sanoi:
Hippa: älä huoli, kyllä sä ehdit. Mä päätin 26 vuotiaana lukea ittelleni uuden tutkinnon. Ahdisti ja pelotti ihan vitusti se päätös. Mitä jos rahat loppuu kesken? Mitä jos se on mulle liian vaikeeta. Maisterin paperit tuli kolmessa vuodessa. Parikytä ovaria sain korvaavuuksia edellisestä tutkinnosta, mutta suurin syy oli nimenomaan ikä. Opiskelin noin satakertaa tehokkaammin kuin kurssikaverit. En kaivannut enää mitään opiskelijapippaloita, ne oli jo nähty, joten jätin ne väliin. Ajattelin, että "tää ei oo opiskelua, tää on mun DUUNI". Enkä edes tehnyt mitenkään pitkiä päiviä. Viikonloput pidin yleensä vapaata, mutta pidin sen duunin koko ajan käynnissä. Kaiken paskan tein niin pian kuin mahdollista; joka lukuvuosi kaksi seminaaria. Graduaiheen päätin ajoissa, suuntasin laudaturopinnot siihen, lueskelin pari kertaa viikossa jonkun siihen liittyvän artikkelin. Gradu valmistui kolmessa kuukaudessa, kun tein sitä päivittäin. Eli kyllä sä ehdit, nou hätä.

Sen voisit kertoa, että a) eikö löydy mitään vaihtoehto "beetä"? onko vain toi yksi juttu, mikä sua kiinnostaa? b) miksi et opiskele ko. ainetta avoimessa yliopistossa? helpottaa sisäänpääsyä ja nehän saa sitten ovareista korvauksena.

Niin aloit opiskelemaan TOISTA tutkintoa. Mulla on ensimmäinenkin saamatta.

a) vaihtoehto beet eivät ole tuottaneet tuloksia (taik, teak, toimittaja amk)
b) olen lukenut kasvatustieteen appron ja haluan lukea lisääkin avoimessa, mutta se maksaa eikä mulla ole rahaa :(

Ja mitä tulee koulukaverit.comiin ni eipä paljoa nappaa lukea toisten menestystarinoita, ku ite on tällainen luuseripaskiainen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom