Ikääntyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
27 lähestyy ihan parin päivän päästä. Köysi kiristyy kaulassa :(

edit: kirjoitin pitkät turinat mutta ei sitä viiti postaa. Tossa tuo on typistettynä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pelottava ja puhuttava thread. Itellä mittarissa 25 ja just tajusin, miten lähellä se 30 OIKEESTI on.

Opinnot vielä kesken, ekonomin paperit on kourassa todennäkösesti 27-vuotiaana. Tuntuu että viimeset viis vuotta elämästä oon vetäny vessasta alas. Ensin sitä oli vaan niin tyytyväinen, että pääsi yliopistoon, ettei opiskelu jaksanu kiinnostaa... Sitten sairastuin masennukseen ja pari vuotta meni hakiessa motivaatiota sängystä ylösnousemiseen.

Amiksen käyneet kaverit on ollu 7 vuotta töissä, niillä on autot ja asuntolainaa... Ite oon kyllä painanu 15-vuotiaasta asti kaikki "lomat" duunia ja muutenkin elämänkokemusta on koettelemusten kautta tullu hankittua ehkä liikaakin. Silti sitä miettii, että mitä mä oikeesti oon elämässäni saanu aikaan? Nada. En mitään.

Sit sitä kattelee tuolla kaupungilla 15-vee tyttösiä. Pantavina. Ja vasta niiden katseista huomaa että ite on jo vanha käpy jolta kyseiset tyttöset kysyy korkeintaan kellonaikaa, kun kännykästä on akku loppu. :david:

Nuorin, jota oon katellu sillä silmällä, osottautu ihan oikeesti 15-vuotiaaksi. Kyllä. Lyökää vaan ihan vapaasti Jammu-kerhon leima otsaan. :rolleyes:

Vanhin meikäläisessä eroottisia ajatuksia herättäny nainen on n. 45-vuotias. Kesäduunipaikassa sihteerinä ja sen peppu on, uskokaa pois, paras perse IKINÄ. Pyöreä niinkuin Serena Williamsilla, mutta pieni niinkuin Kylie Minoquella... :kuola: Valitettavasti ei oo :kuvia:

Havahduin elämän ohikiitämiseen tänä keväänä. Siksi ostin sormukset, otin ja kosin tyttöystävääni ja otin askeleen kohti peikoista suurinta, avioliittoa. Vanhanaikaisena miehenä haluan, että oma jälkikasvu saa syntyä avioliittoon. Jos häät on vuoden päästä kesällä ja vekaralle näytetään vihreää valoa papin aamenen jälkeen, niin synnytyssalissa pyörtyessäni olen hätäisimmänkin skenaarion mukaan jo 27-vuotias, kuten on tuleva vaimonikin.

30 ikävuoden jälkeen naisen hedelmällisyys alkaa dramaattisesti heiketä. Uskokaa tai älkää.

Mihin se elämä oikein hävisi?

No, onneksi löytyy toinenkin näkökulma asiaan, kun harrastuksena on punttien kolistelu. Nelikymppisenä olen varmasti isompi ja vahvempi kuin nyt 25-vee nöösinä. :D

ringside sanoi:
a) Kuinka nuorta voisit panna kokematta oloasi likaiseksi/saastaiseksi/pedariksi
b) Kuinka nuoresta olet fantasioinut, ja kokenut olosi likaiseksi/saastaiseksi/pedariksi
c) Kuinka vanhasta olet fantasioinut (esim jos mä lähettäisin Sintulle mun nakukuvan, niin voisikohan se periaatteessa pitää mahdollisena seksiä näin vanhan kanssa)

a) 18v. Se on vaan jotenkin jäänyt niin tiukasti päähän toi raja, että varmaan siitä alle, niin tuntis jo vähän :nolo:

b) fantasioissa ei ole ikäkäsitettä, tosiaan kun on jonkinlainen* perse ja tissit, niin kyllä se kikkeli reagoi, mutta en mä nyt sen takia itseäni ammu.

c) varmaan yli 50v :D Pantavia nelikymppisiähän nyt on vaikka kuinka paljon.

Edit: *jonkinlainen, tarkoittaa että alkaa olla muotoja

Ikävää tekstiä, liian rehellistä ja todellista.

Lisäksi tämä tuli täysin vyön alle, sillä viikonloppuna satuin olemaan muiden setäihmisten kanssa polttareissa ja loppuilta istuttiin n. 2-kymppisten nuorten suosimassa yökerhossa.

Olo oli hieman kuin jollain luontokuvaajalla jossain laavussa tai tornissa hiljaa zoomailemassa: ukot istuu omassa pöydässään puhumatta muille kuin toisilleen (eikä kukaan nuorista puhunut meille mitään), hohhailee ja ihmettelee sitä pystyjen rintojen ja perseiden merta ja pudottelee suustaan suunnilleen kaiken sen mitä threadissa on todettu. Ainoana erona se että kaikilla sattuu olemaan hiukset päässä, mikä kuitenkaan herättänyt suuria riemunkiljahduksia.

Lisäksi tällä iällä se krapula todellakin kestää 2-3 päivää.

"Jumalauta poijjaat, te ette tiedä mistään mitään". Itselläni ei tosin ole vielä 60 mittarissa, vaan vaivaiset 46.
Itse huomasin , että 40 jälkeen alkoi helpottaa. Suorituspaineet hellittivät ja saattoi olla ns. oma itsensä, ei tarvitse miettiä mitä muut ajattelevat, eikä taatusti tarvitse hävetä tekemisiään.
Nuorin tyttäreni on 17 v. ja tehdessäni jotain "hullua" hän usein sanoo, että ei noin sovi tehdä, johon totean, että miksei sovi, kun tekee vaan.
Nyt ei tosiaan tarvitse miettiä onko jonkun tekeminen "soveliasta " vai ei, kunhan luonnollisesti noudattaa lain kirjainta.
Joko alatte elää kuin 40-50-kymppiset ja vanhemmat tai odotatte kiltisti iän karttumista, kyllä se siitä.

Kapsu sanoi:
"Jumalauta poijjaat, te ette tiedä mistään mitään". Itselläni ei tosin ole vielä 60 mittarissa, vaan vaivaiset 46.

Kyllä toikin ikä on jo tarpeeksi vakuuttava :D

Suorituspaineet hellittivät ja saattoi olla ns. oma itsensä, ei tarvitse miettiä mitä muut ajattelevat, eikä taatusti tarvitse hävetä tekemisiään.

Asiaa, toi on juuri se henkinen ihannetila, mihin itse haluan päästä. Ja tuntuu että päivä päivältä pääsen lähemmäs, toivottavasti ehdin ennen viikatemiestä. Suorituspaineita ei kyllä juurikaan ole, niitä en ole vuosiin enää itselleni kehittänyt, mutta vähän turhaan tulee mietittyä mitä muut ajattelevat.

Muhammad Ali on sanonut paljon kuolematonta. Tässä yksi, joka sopii tähän.

Dont count days, make days count.

Mielenkiintoinen threadi.

Erään asian kuitenkin ajattelin tuoda esille, mistä vielä ei puhetta ole ollut... Nimittäin suhteellinen aika. Eli oman (ja myös muiden) kokemusten mukaan aika kuluu sitä nopeammin, mitä vanhemmaksi tulee, koska myös ajan kulumisen suhteuttaa jo-kulutettuun aikaan (ts. elinpäiviin). Eli karkeasti kärjistäen henkilö, joka on elänyt vain yhden päivän, voi ajatella, että huomenna on kokonainen uusi päivä, kun henkilölle, joka on elänyt kohta 10 000 päivää, yksi päivä on vain yksi päivä muiden joukossa.

Siis kun ajattelette tulevia elinvuosianne, huomatkaa, että jokainen on edellistä lyhyempi. :D

Jos haluatte ahdistua ikääntymisestä, etsikää käsiinne biisi "Older" bändiltä nimeltä "They Might Be Giants" ja kuunnelkaa sitä jonkin aikaa infinite loopilla. :lol2:

Ihminen katuu kai useimmiten tekematta jattamisiaan eika tekemisiaan.

33v ja kolmevuotiaat kaksoset, koira, asuntolaina jne

Lohduttaudun mielessani silla joka vuosi siirryn ikaluokassani kunto-hierarkiassa ylospain, ylasteella viimeisessa neljanneksessa, lukiossa keskiluokkaa, armeijassa parhaassa kolmanneksessa ja nyt patuna jo varmaan parhaassa neljanneksessa.

Ajan kuluminen on todellakin suhteellista, ensimmaiseen kahteenkymmeneen vuoteen menee yhta kauan aikaa kuin koko loppuelamaan. Vai kuinka on muut yli kolmekymppiset, milloin olette viimeksi pitkastyneet hengilta?

Sai parit hyvät naurut tästä threadistä.

Syksyllä tulee 27 v täyteen ja tuntuu, että mitään ei ole saavutettu, koska mikään saavutettu asia ei tunnu miltään. Aina tulee verrattua itseään muihin. Tavallaan tietää, että on hienojakin asioita elämässään, mutta niiltäkin vaatii vaan enemmän ja toivoo, että asiat olisivat vielä hienompia. Ei voi oikein pakottaa itseään arvostamaan juttuja. Olen katkera ja kateellinen luita myöten.

Viikonloppu oli erittäin opettavainen elämän suhteen. Olen aina pyrkinyt elämään siten, että kunhan omatunto säilyy puhtaana ja yrittää parhaansa, niin se riittää. Pidemmälle pääsee näköjään itsekyydellä, valehtelulla ja kusipäisyydellä. Katkeruus lisääntyy ja sitä omaa katkeruutta ja kateellisuutta alkaa miettimään. Lopulta tulee siihen tulokseen, että vaikka teot ja kaikki ulospäin näkyvä onkin oikein, niin kaikki negatiiviset tunteet sisällä pilaavat kaiken. Sitä saa ihan sitä mitä tilaa. Kroonista onnettomuutta. Mutta omatunto on puhdas. Ihan jees! Milloin se palkitaan?

Jotain pitäis tehdä, mutta itsestä ei saa mitään irti ja ihan väärät asiat kiinnostaa. Tuntuu, että aina vetää sen lyhimmän korren.

Jos jotain positiivista pitää sanoa, niin vastakkaisen sukupuolen edustajat ovat vanhenemisen myötä yhtä kiinnostuneita meikäläisestä kuin ennenkin. Eli eivät lainkaan. No ainakaan ei tarvitse kärsiä dramaattisesta suhdanteen laskusta eikä tule kiusausta.

Ehkä joskus ollaan taas positiivisemmin liikkeellä, mutta näin tänään.

N.O.Kummonen sanoi:
Lopulta tulee siihen tulokseen, että vaikka teot ja kaikki ulospäin näkyvä onkin oikein, niin kaikki negatiiviset tunteet sisällä pilaavat kaiken. Sitä saa ihan sitä mitä tilaa. Kroonista onnettomuutta. Mutta omatunto on puhdas. Ihan jees! Milloin se palkitaan?

Niin, se palkitseminen tapahtuu sitten, kun ymmärrät itse tehdä sen. Otetaanpa esimerkiksi Jimmy, 28v, ei lapsia, ei koulutusta, asuu kunnan vuokrakämpässä, negatiivisen ajattelun edelläkävijä. Tekee tylsää varastoduunia, ainoa tulevaisuudenhaave oli joskus päästä huipulle kehonrakennuksessa, genetiikka kuitenkin kuin Martti Vainiolla ja tähän lisättynä pari harrastuksen kannalta ikävää perinnöllistä sairautta, ei enää odotuksia tulevaisuuden suhteen. Kaikki ulospäin näkyvä siis yleisen mittapuun mukaan päin persettä, ei edes kunnon kledjuja, autokin on alle 500 euron tuurilla liikkuva paskaläjä.

Tähän ikään en ole muuta saavuttanut. Mutta miksi mä tunnen silti itseni tasapainoisemmaksi kuin koskaan, elämä on helppoa, ei ole niitä suorituspaineita, ruokaan on rahaa ja jonkinlainen katto pään päällä, treenailen omaksi ilokseni. Väittäisin että olen onnellinen, olen tyytyväinen nykyiseen tilanteeseeni. Kai mä sitten kymmenen vuoden alemmuuskompleksin ja parin vuoden terapian ja masennuslääkkeiden popsimisen jälkeen tajusin sen, että kukaan muu ei voi mua auttaa, mun täytyy itse tehdä se. Tai sitten vaan jossain vaiheessa sekosin :lol2:

En tiedä, mulla ei ole koskaan ollut mitään poltetta saavuttaa jotain, menestyä ja mennä "eteenpäin", mutta silti se masennus vaan hiipi jostain, kun olin antanut itseni ymmärtää, että olisi tärkeää olla jotain ja menestyä. En ollut vaan koskaan miettinyt syitä siihen, kun se "oikea" elämänmalli tarjoillaan nykyään valmiina lautasella. Näin siis minä olen joskus asian kokenut.

Huh huh,.. ei tässä parane omia juttuja paljon esitellä, kaikki on jo näköjään täällä tarinoitu. Noh, yksi sentään, kuulun samaan sarjaan kuin Kapsu, en ole ajatellut vanhenevani tekemisissäni, kun joskus tuli tietokoneet ja konsolit niin silloin mietin että pelaan vielä eläkeiässä ihan samaan tyyliin. Havahduin tuossa joku aika sitten että kaikilla ei ole ehkä samanlaisia ajatusmaailmoja. Pojan kaverit ihmetteli että "onko teidän pleikkari 2 sinun isäs, ja pelit myös? ja isäskö näitä pelaa... "

Ukkoontumista vastaan joukolla käymme... :)

Yllättävän pessimistisiä stooreja täällä. Kolmikymppinen ihminen on minusta vielä nuori. Olen miettinyt itsessäni tapahtuneita muutoksia ja kehittymistä niin henkisellä kuin fyysiselläkin puolella, ja voin sanoa pitäväni itsestäni paljon enemmän nyt kuin kymmenen vuotta sitten. Arvostan ihmisissä tosi korkealle henkistä pääomaa ja nautin uusien asioiden oppimisesta, niin käytännön jippojen kuin kirjaviisaudenkin karttumisesta. Kaikki koettu on antanut perspektiiviä asioihin ja muuttanut mielipiteitäni monta kertaa matkan varrella.

Erityisesti pidän siitä, miten itsetuntemus on kehittynyt. Se, että on monta kertaa vienyt itsensä äärirajoille – ja osittain ylikin – sekä fyysisissä että henkisissä suorituksissa on tehnyt sen, että nykyään tunnen rajani, kroppani, vahvat ja heikot osa-alueeni aika hyvin. Itsestään saa fyysisesti esimerkiksi treeneissä enemmän irti, eikä tarvitse söheltää samalla tavalla kuin joskus kymmenen vuotta sitten. Silloin treeneihin saattoi mennä monta tuntia päivässä, mutta niissä ei ollut järjen hiventäkään mukana.

Omassa luonteessani olen hyväksynyt tietyt huonot puolet ja muutenkin olen paljon enemmän sinut itseni kanssa kuin kaksikymppisenä. Myös itsetunto on aivan toista luokkaa, enkä juurikaan mieti enää, mitä muut ovat mieltä mistään tekemisistäni.

Ylipäänsä yksi suurimpia muutoksia itselläni on tietty rentous, en ota asioita enää niin vakavasti kuin ennen ja pystyn nauramaan sellaisille jutuille, mistä ennen muinoin olisin ottanut kunnon pultit. En tarkoita tällä mitään hällä väliä -asennetta vaan sitä, että olen tajunnut mitkä asiat on oikeasti sen arvoisia, että niistä kannattaa meuhkata ja mihin on parasta suhtautua hyväntahtoisella ymmärryksellä, jälkimmäisiin kuuluen esim. useimmat miesten älyttömät tempaukset ;) . Nykyään osaan olla lempeä myös itselleni, en pode huonoa omaatuntoa siitä, jos löhöänkin koko päivän sohvalla ja katson leffoja vaikka kymmenen työtä odottaa tekemättöminä. Joskus painetaan sata lasissa, joskus ei. Olen huomannut, että olen loppujen lopuksi ihan ihana tyyppi ja jos ei kukaan muu hemmottele minua, teen sen itse. :)

En siis haluaisi olla enää minä 20-vuotiaana. Toisaalta, jos pääsisin ajassa taaksepäin siten, että tiedän kaiken sen mitä nyt tiedän ja saisin tämän itsetunnon mukaan, tekisin sen ja toimisin monessa asiassa toisin. Eli tietyt jutut harmittaa toki, eniten varmaan se, että 7 vuotta elämästä meni hukkaan täysin väärän miehen kanssa. Toisaalta, sellainen mies johon nyt rakastuisin, ei olisi kiinnostunut minusta silloin, eli olin niin epäkypsä ja kaikesta tietämätön, että kohdallani ensimmäinen pitkä suhde ei olisi ehkä onnistunut missään tapauksessa. Joillakin kypsemmillä ihmisillä jo nuorena aloitettu liitto voi kestää, mutta itse koen omani parhaimmillaan hyödylliseksi harjoituskierrokseksi. Eli ehkä sekään aika ei mennyt ihan hukkaan.

En voi olla tässä välissä suosittelematta Gwyneth Paltrown elokuvaa Sliding Doors niille, jotka itkevät väärien valintojensa vuoksi tai harmittelevat, etteivät asiat ole menneet halutulla tavalla. Koskaan ei voi tietää, etteikö olisi saattanut käydä vielä huonommin, jos olisit tehnyt toisin. Eli konkreettisesti esim. Hippa, jos vaikka olisitkin päässyt hakemaasi kouluun, voisi olla niin että olisitkin yhtenä päivänä koulumatkalla jäänyt auton alle ja olisit nyt kuollut. Sen sijaan nyt sulla on vielä kaikki mahdollisuudet päästä sinne sekä valmistua ja elää happily ever after... No menee asian sivuun, mutta ajattelen kuitenkin niin, että menneitä tekemisiä/tekemättömyyksiä ei kannata liian paljon murehtia, vaan suunnata eteenpäin.

Tulevaisuus taas on hyvin pitkälle omista valinnoista kiinni. Joihinkin asioihin ei vaan voi vaikuttaa eikä niihin kannata tuhlata energiaa, vaan pitäisi miettiä, mitkä on sellaisia asioita, mihin haluaa keskittyä ja missä haluaa kehittyä ja laatia toimintasuunnitelmat sen mukaan. Omalla kohdallani en näe mitään syytä, miksei positiivinen kehityskäyrä voisi jatkua vielä montakymmentä vuotta. :haart:

"Toisaalta, jos pääsisin ajassa taaksepäin siten, että tiedän kaiken sen mitä nyt tiedän ja saisin tämän itsetunnon mukaan, tekisin sen ja toimisin monessa asiassa toisin."

Tässäpä se dilemma juuri onkin. Mutta kun se onneton kristallipallo on aina silloin huollossa kun sitä tarvitsee kipeimmin.
Pitää vain hyväksyä asiat sellaisina kuin ne tulevat ja olevat.

Jaa-a, 23v on vasta ikää niin ei pitäisi itkeä sitä että aika loppuu kesken, mutta mulla on kyllä tullut nyt semmoinen olo, että olen tuhlannut nuoruuteni. Monilla kavereilla on jo 6. tai 10. tyttöystävä kierrossa, itse olen seurustellut kahdesti. Kohta olen 25v sinkku, tukka alkanut jo harventua päälaelta ja kädessä on todennäköisesti tradenomin paperit, työ josta saa liian vähän palkkaa ja asuntolaina. Mihin vittuun hävisi se nuoruus, milloin piti vain örveltää ja pitää hauskaa? Kuka sen varasti? Annan löytöpalkkion, jos tuotte sen takaisin.

Mixu sanoi:
Monilla kavereilla on jo 6. tai 10. tyttöystävä kierrossa, itse olen seurustellut kahdesti.

Mitäs sillä tyttöystävien määrällä on väliä? Ei se määrä vaan laatu!

esim. 10 jokinorsua vai 1 Britney Spears?

Dreamer sanoi:
Mitäs sillä tyttöystävien määrällä on väliä? Ei se määrä vaan laatu!
esim. 10 jokinorsua vai 1 Britney Spears?

No sitä väliä, että ne on kokeneet ihastumisen tuon 10 kertaa ja se on kuule mukava tunne. Itse tosiaan jäänyt nuo endorfiiniryöpyt kahdeen kertaan. Sitä vaan.

Mixu sanoi:
No sitä väliä, että ne on kokeneet ihastumisen tuon 10 kertaa ja se on kuule mukava tunne. Itse tosiaan jäänyt nuo endorfiiniryöpyt kahdeen kertaan. Sitä vaan.

Hmm...jos tuolta kantilta ajattelee, niin onhan siinä jotain. Tietysti siinä sitten voi kokea myös monet tuskat kun nainen jättää.

Kuuntelin juuri aiheeseen sopivana Pink Floydin Time:a lueskellessani tätä threadia,
Koko thread on ollut mielenkiintoista ja välillä hauskaakin luettavaa.
30 lähestyy täälläkin ja jotain mielipiteitä on aiheeseen liittyen.
Ensimmäisen 'ikä-kriisin' koin muistaakseni 24-25 vaiheilla kun rupesin miettimään juuri asioita mitä olen tai en ole elämässäni saavuttanut..muihin verrattuna siis.
Nopeasti tosin tulin järkiini ja tajusin että enemmän on merkitystä sillä ettei kadu niitä päätöksiä joita on tehnyt tai jättänyt tekemättä vuosien saatossa.
Yleisesti mietin nykyään niin että tarvitsenko edes avioliiton+lapset, asuntolainan ja uuden auton jne. että tulen onnelliseksi tai koen saavuttaneeni jotain elämässäni.
En usko että tarvitsen..tarvitseeko muuta edes saavuttaa elämässä kun se, että kokee olevansa onnellinen siitä että on elossa ja terve.
Seurustelen itseäni nuoremman naisen kanssa, en nyt sano miten paljon, mutta ikäeroa kuitenkin on jonkin verran. Mutta paskat siitä, ikäero ei stressaa kumpaakaan joten se siitä.
Fyysistä vanhenemista itsessään en pelkää, se on kuitenkin väistämätöntä. Enemmän varmaan pelkään sitä että saanko elää vanhaksi ja miten terveenä.
Faijan 'terve' elämä oli loppu jo mun ikäisenä. Se jäi eläkkeelle jo 30 vuotiaana ja sen jälkeen on vastaan tullut monia uusia vakavia sairauksia ja sairaskertomukset on paksu kun puh.luettelo.
Urheilulla ja kuntoilulla voi varmasti vaikuttaa paljonkin siihen fyysiseen ikääntymiseen ja hyvinvointiin jos ei käy paskaa tuuria niinkuin joillekkin.
Meillä on duunissakin muutama viiskymppinen ukko jotka on perkeleen kovassa kunnossa ikäisiksiin.
Siihen pitää tähdätä itsekkin tulevaisuudessa.

edit: ai niin, luonto hoitaa valitettavasti automaattisesti sen ettei tarvitsee enää vanhempana haaveilla nuorten naisteen perään yhtä ahkerasti mitä nyt. Testotuotanto vähenee ja kerta viikossa on varmaan tulevaisuudessa villiä seksielämää :lol2: onneksi on vakuutus tämän varalle ;)

Omskakas sanoi:
Erään asian kuitenkin ajattelin tuoda esille, mistä vielä ei puhetta ole ollut... Nimittäin suhteellinen aika. Eli oman (ja myös muiden) kokemusten mukaan aika kuluu sitä nopeammin, mitä vanhemmaksi tulee

Aika tuntui nuorena pidemmältä, koska tuolloin opittiin koko ajan uusia asioita ja oli uusia kokemuksia. Jos nykyään vain nyhjää rutiineissa niin elämä kuluu kuin huomaamatta.

Pitäisi hankkia koko ajan ennen kokemattomia virikkeitä ja harrastuksia eikä jämähtää kaavoihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom