Voisin kuvitella, että suuremmissa kaupungeissa on suhteessa asukaslukuun enemmän kysyntää "erikoisoluille" kuin pienemmissä?
En minä tosin tiedä miten ulkomailla. Kyllä ulkomaillakin varmasti on niitä perusjätkiä ja -naisia jotka juo sitä paikallista "koffin kolmosta" jne. Mutta onko näiden Suomessa "erikoisoluina" pidettyjen oluiden saatavuus ja hintataso suhteessa bulkkioluisiin parempi verrattuna Suomeen?
En osaa sanoa, että onko se mitenkään suhteessa asukaslukuun. Kun on enemmän massaa, niin on enemmän kysyntää myös erikoisuuksille. Pääkaupunkiseutu saattaa voittaa logistiikan puolesta, ettei kaikkea lähdetä kärräämään kovin pohjoiseen.
Eri maissahan on ihan eri olutulttuurit, toimintaympäristö, verotus, ravintoloiden kulurakenne ja niin edelleen. Katselin Amsterdamissa, kun johonkin ravintolaan työnnettiin letkulla Hoegaardenia säiliöautosta 1000 litran tankkiin samalla tavalla kuin täällä tehdään Karjalalle, Karhulle, Koffille, Olville ja Lapin Kullalle. Suomessa kyseisen tuotteen hinta (sisään) on vaan tuopilta melkein kolminkertainen mainittuihin kotimaisiin verrattuna, eikä täältä taida löytyä ravintolaa, jossa kiertäisi tuhannen litraa vehnäolutta viikkoon.
Tuo jaottelu "tavallisiin" ja "erikoisoluisiin" on vähän vaikea heti, kun mennään Suomen rajojen ulkopuolellle. Tai no, ainakin Skandinaviasta veks. Mikä nyt on missäkin maassa tavallista ja mikä ei.
Jep, tiedän tämän. Teen itse kotona olutta ja tiedän siis eron pinta- ja pohjahiivaoluiden käymisen suhteen ja muutenkin näiden oluttyylien eron. Mutta ajattelin kuitenkin suuremmassa mittakaavassa, eli onko teollisessa panimotoiminnassa oikeasti niin kallista tehdä pintahiivaolutta kuin pohjahiivaolutta? En usko. Nyt kuitenkin pintahiivat on keskimäärin kalliimpia, johtunee varmaan pienemmän menekistä jne.? Tosin on siinä vähän eroa tehdä kotona kuin teollisesti: minä teen kerralla 20 litraa ja joku hartwall vissiin 80 000 :D (en tiedä, muistelisin että heillä on jotain tuota luokkaa kertaerät).
Ei ole hajuakaan suurten panimoiden tuotantoprosessien hinnoista, mutta tällä hetkellä vaalea lager on se, mitä juodaan ja panimoiden tietotaito ja prosessien optimointi on tähän kiinnitettyä, niin tokkopa tuo ihan heti on muuttumassa vähänkään suuremmassa mittakaavassa. Mulle riittäisi, jos nämä suuremmat panimot pitäisivät valikoimissaan vähän laajempaa skaalaa ulkomaisia tuontioluita, kun Koffin ja Hartwallin valikoimat ovat todella tylsiä, mutta tämä ei taas maitokauppakuluttajaa oikein koske.
edit. ulkomaiset tuontioluet ovat saatanan kalliita. Kuskaaminenko sitten maksaa tänne synkkään pohjoiseen. Pakko niistä on repiä aika hurjia hintoja ravintolassa, jos meinaa yhtään saada jotain näppiinkin, ellei nyt sitten jonkun hanakolmosen menekki ole niin hurjaa, että katteet kestää noiden muiden myymisen alennuksella.