hurtat vapaana!

Jos joku häiriintyy niin häiriintyköön. Sitten varmaan häiriintyy paljosta muustakin.

No huh huh, kunnon nykyajan minä-minä -meinkinkiä. Ei ole tainnut käydä mielessä, että kaduilla kulkee ihmisiä, jotka ihan oikeasti pelkäävät koiria niiden koosta, rodusta ja ulkonäöstä riippumatta? Eivätkä he voi tietää, että juuri sinun koirasi on se maailman parhaiten totteleva ihana harmiton kaveri.

Silloin kun vielä oli koiria, niin kaikkein ärsyttävimpiä olivat irrallaan olevat pikkukoirat, joiden omistajat eivät tajua koirien käyttäytymisestä mitään. Annetaan jonkun lattiamopin tulla räksyttämään kahden ison koiran jalkoihin ja naureskellaan kun "on niin söpöä".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käsittääkseni lain mukaan koirat on pidettävä kytkettyinä taajama-alueilla?

Näinhän se on.

Itsekin voin lähteä pururadalle lenkille puolen metrin mittainen rambo-mora kädessä. Minä kun tykkään juosta puukko kädessä vaikka se onkin kiellettyä, samoin kuin koiran irti pitäminenkin.
Ihan sama jos joku siitä mun puukkojuoksusta häiriintyy kun itse kuitenkin tiedän että en minä sillä ketään satuta. :jahas: Typerä vertaus, mutta periaatteen tasolla sama asia. Joku kanssalenkkeilijä saattaa paskoa housuun jo pelkän puukon näkemisestä.

No huh huh, kunnon nykyajan minä-minä -meinkinkiä.

Sun pitäis lukee tuota "Sinkut purnaa" -ketjua ;)

Mietin vaan noita "jos joku häiriintyy niin häiriintyköön" -kommentteja et onko se ajattelutapa sitten yhtä hälläväliä, jos joku esim. lapsiaan "suojellakseen" monottaa sitä koiraa päähän. Mielestäni tällaiset riskit olisi hyvä tiedostaa.

edit:

esa67: Tuota just tarkoitan. En väitä että se potkaiseminen olisi ollut 100% oikeutettua, mutta se tuo esille sen, että kaikki osa suhtautuu vapaana oleviin koiriin agressiivisesti. Puhumattakaan, että tilanteeseen liittyisi vielä lapsi, joka pelkää koiria. Toisin sanoen se mikä alkaa koiran omistajan ajattelemattomuutena voi päättyä x kpl vahingoittuneeseen lemmikkieläimeen ja ihmiseen, joita sitten mahdollisesti puidaan oikeudessa.

Sun pitäis lukee tuota "Sinkut purnaa" -ketjua ;)

Mietin vaan noita "jos joku häiriintyy niin häiriintyköön" -kommentteja et onko se ajattelutapa sitten yhtä hälläväliä, jos joku esim. lapsiaan "suojellakseen" monottaa sitä koiraa päähän. Mielestäni tällaiset riskit olisi hyvä tiedostaa.

En paasta koiraa lahelle, silla en tieda mita se tekee. Mieluummin otan riskin ja potkaisen.
Koiran omistajat ei tunnu sita vaan ymmartavan ?? Silloin talloin tulee omistajalle huutettua etta kutsu koira pois, ja sitten on parikertaa joutunut potkaisemaankin. En ymmarra minka ihmeen takia omistaja rupee tuon jalkeen urputtamaan minulle kun koira ulisee maassa ?? Itsehan ei sita pysty edes hallitsemaan. Tarkoittaako tama sita etta pitaisi viela potkaista omistajaakin ?

Mikään ei ole surullisempaa, kuin nelijalkaisen kohtalo surkean omistajan käsissä. Pitäkää ne perkeleen piskinne kiinni kokoajan. Turha esittää yllättynyttä kun yleisellä lenkkipolulla tulee ihmisiä vastaan.

(Lähipiirissäni on kaksi bokseria joista pidän hyvin paljon, nautin "leikkimisestä" ja ulkoilusta niiden kanssa. Koirat ovat _AINA_ kiinni poistuessa asunnosta, aina.)

Entisellä asuinpaikkakunnalla tuli pari kertaa oman koiran kanssa lenkillä ollessä vastaan omistajaltaan (ilmeisesti lenkillä) karannut urosbokseri (siis karkaili useamminkin). Ko. koira oli siis irti ja tuli suoraan meidän uroksen päälle keskellä katua (oma koira n. 10 kg kevyempi). Tarjosin bokserille kenkää kylkiluiden väliin, jolloin päästi irti.

Hölmistynyt omistaja ilmestyi paikalle minuuttia myöhemmin saaden minulta huutoryöpyn naamalleen (jumalauta pidä se koiras kiinni!) ja yrittäen ottaa koiransa kiinni. Bokseri pinkoi pakoon, kai se sen joskus sai kiinni. Vittu mikä ääliö.

Parissa muussakin tapauksessa joutunut huutamaan aika reippaasti irrallaan olevan koiran omistajalle, että ottavat sen rakkinsa kiinni, kun se on ollut tulossa kohti meikäläisen remmissä olevaa koiraa. Ovat ottaneet kiinni.

Mutsi pelkäsi aikanaan kuollakseen koiria (ja muutamia vuosia fobian ohi menemisen jälkeen taloon tuli dobberinpentu :) ). Kerran vuosia vuosia sitten (olin itse polvenkorkuinen) kävi niin, että naapuritaloyhtiöstä joku valopää tuli aamulla aikaseen kahden rotikan kanssa siten, että suunnilleen heitti pihatiellä jonkun paskaisen tennispallon meitä kohti, jolloin koirat syöksyivät meitä kohti. Siinä ne sitten hyppi ja pomppi ympärillämme leikkisästi, mutta kerro se koiria pelkäävälle ihmiselle. :jahas:

Oma koira aisti pelkäävien ihmisten pelon, jolloin rupesi "vittuillessaan" murisemaan heille. Muutoin oli kyllä maailman ihanin ja mukavin nelijalkainen, joka tykkäsi ihmisistä, joilla pelkoa ei ollut.

Itsekin rakastan koiria yli kaiken, mutta jos vieras iso koira tulisi pomppaisi pöpeliköstä eteeni, kyllä se haistaisi pelon meikäläisestäkin, joka muuten tykkää paijata karvakorvia. :D

Meidän koira on samanlainen, että se haistaa ihmisessä pelon ja ottaa vähän pakkia ja haukahtaa, jolloin toinen rupeaa pelkäämään entisestään :) Siinä on kierre valmis...

Ihmetyttää monien järkkymätön luottamus omaan koiraan pitää niitä vapaana. Nehän on kuitenkin eläimiä joilla on eläinten vaistot.. Koirahan voi omistajan tietämättä olla vaikka jonakin päivänä kipeänä, jolloin se voi kivun takia käyttäytyä arvaamattomasti.

No onneksi suurin osa tuntee suomen lainsäädännön ja ajattelee muitakin ihmisiä..

Henkilökohtaisesti en vihaa koiraa irti pitäviä ihmisiä, mutta aina on varoituksen sana paikallaan.

Käsittääkseni lain mukaan koirat on pidettävä kytkettyinä taajama-alueilla?

Itseasiassa onko se pidettävä kytkettynä vai kiinni ?
Noilla sanoilla kun on melkoinen ero.

Esimerkiksi koira joka on välittömässä hallinnassa, on kiinni myös ns. 'kiinnipitoaikana'. Tällä vuoksi voit aivan hyvin pitää koiraa vapaana myös 1.5-31.7 välisenä aikana, mikäli koirasi on oikeasti 'kiinni', vaikkei olekkaan kytketty.

Itseasiassa onko se pidettävä kytkettynä vai kiinni ?
Noilla sanoilla kun on melkoinen ero.

Esimerkiksi koira joka on välittömässä hallinnassa, on kiinni myös ns. 'kiinnipitoaikana'. Tällä vuoksi voit aivan hyvin pitää koiraa vapaana myös 1.5-31.7 välisenä aikana, mikäli koirasi on oikeasti 'kiinni', vaikkei olekkaan kytketty.
Lailla säädetään:
"Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä..."

Muuten meni tuo sun viestis pointti ohi. Siis mitä eroa on kytketyllä ja kiinniolevalla koiralla? Kytketty ilmeisesti tarkoittaa talutushihnaa tms. mutta mitä tuo kiinni oleva tarkoittaa? Puhekielessä ja täällä keskustelupalstalla käytettäessä tarkoitettanee kuitenkin samaa asiaa.

No huh huh, kunnon nykyajan minä-minä -meinkinkiä. Ei ole tainnut käydä mielessä, että kaduilla kulkee ihmisiä, jotka ihan oikeasti pelkäävät koiria niiden koosta, rodusta ja ulkonäöstä riippumatta? Eivätkä he voi tietää, että juuri sinun koirasi on se maailman parhaiten totteleva ihana harmiton kaveri.

Silloin kun vielä oli koiria, niin kaikkein ärsyttävimpiä olivat irrallaan olevat pikkukoirat, joiden omistajat eivät tajua koirien käyttäytymisestä mitään. Annetaan jonkun lattiamopin tulla räksyttämään kahden ison koiran jalkoihin ja naureskellaan kun "on niin söpöä".

Eipä kyllä oma räksytä kenenkään jaloissa. Jos oikeasti pelkää muutaman metrin päästä ohi kulkevaa koiraa niin paljon niin kannattanee harkita hoitoon menoa. Eivät ne kaikki ole hulluina päälle hyökkiviä raivotautisia piskejä. Oikeastaan ne pelkääjäthän tässä vaarallisimpia ovat: kuljetaan teräaseet mukana valmiina hyökkäämään, uhataan potkia vastaantulevat koirat ja hyvä ettei uhata sitä samaa omistajillekin :rolleyes:

Fobioita on monia ja niihin on lääke.

Eipä kyllä oma räksytä kenenkään jaloissa. Jos oikeasti pelkää muutaman metrin päästä ohi kulkevaa koiraa niin paljon niin kannattanee harkita hoitoon menoa. Eivät ne kaikki ole hulluina päälle hyökkiviä raivotautisia piskejä. Oikeastaan ne pelkääjäthän tässä vaarallisimpia ovat: kuljetaan teräaseet mukana valmiina hyökkäämään, uhataan potkia vastaantulevat koirat ja hyvä ettei uhata sitä samaa omistajillekin :rolleyes:

Samaa mieltä esim. orsillan kanssa. Sun mielestäkö ei ihminen saisi liikkua ulkona (ilman koirapelkoon annettavaa lääkitystä), jotta sinä voit kuskata koiraasi vapaana juoksemassa lain vastaisesti?
Ja kuka niitten koirien kimppuun on ollu hyökkäämässä? ITSEPUOLUSTUKSEN takia oltiin valmiita tekemään jotain. Itse pelkäsin ihan pienenä koiria. Nyt ei haittaa ollenkaan mutta silti ne saa pitää kiinni pihalla. Ja kuten joku sanoikin, koira on eläin ja sillä on eläimen vaistot, eikä sitä KOSKAAN voi kouluttaa niin hyvin, etteikö voisi tulla jotain yllättävää tilannetta (lasinsiru, kissa jne.) jolloin se ei enää tottelekaan.

edit. kaukasianpaimenkoira ois ihan kätevä lenkillä, vois sille syöttää kaikki vapaana kulkevat koirat :rolleyes:

Laitetaan tähän pari mielenkiintoista linkkiä asiaan liittyen. Noita voi kyllä tulkita vähän suuntaan tai toiseen...

Noita voi tulkita siihen suuntaan mitä arvelinkin eli, että jos koira on käymässä päälle omistajan laiminlyönnin seuraumuksena niin sen voi tappaa ilman mitään tai ainakaan suurempia seuraamuksia. Kun tähän yhdistetään se, että iso koira saa hyökätessään pahaa jälkeä aikaan - ja vahingonkorvaukset pieniä - niin hätävarjelun liioittelu on aina paikallaan.

edit: puukon mukana kuljettaminen tuntuu tietenkin älyttömältä, mutta siinä vaiheessa kun iso koira hyökkää päälle niin ilman kättä pidempää on aika heikoilla hangilla.

2093437244_3dca960d2f.jpg

Tuo automaattinen puolustuskannalla oleminen viittaa siihen, että sulle on hankalaa ymmärtää muita kuin oma näkökulmasi asiaan.

Muita näkökulmia:

- koiria pelkäävät ihmiset
- agressiivisesti (syystä tai toisesta) vapaana olevia koiria kohtaan käyttäytyvät ihmiset
- Suomen laki
- oman koirasi turvallisuus
- jne.

Samaa mieltä esim. orsillan kanssa. Sun mielestäkö ei ihminen saisi liikkua ulkona (ilman koirapelkoon annettavaa lääkitystä), jotta sinä voit kuskata koiraasi vapaana juoksemassa lain vastaisesti?
Ja kuka niitten koirien kimppuun on ollu hyökkäämässä? ITSEPUOLUSTUKSEN takia oltiin valmiita tekemään jotain.

Enpä kieltänyt ketään liikkumasta ulkona, lue teksti uudestaan niin ehkä huomaat. Tarkoitin sitä, että jos pelko haittaa elämää ja tosiaan ollaan enemmän tai vähemmän kuvaannollisesti "paskat housuissa" niin apua kannatta hakea. Koirat kuuluvat tähän yhteiskuntaan tykättiin siitä tai ei. Mikäli päivä menee pilalle yhden nelijalkaisen ohitettua pyörätiellä -vaikka irrallaankin- eikä mitään tapahdu on aika katsoa peiliin. Silloin pelko ei enää ole normaalia itsesuojeluvaistoa vaan todellinen ongelma.

Jos jotain piskiä huitaisee sen käydessä kiinni niin ihan vapaasti: saman tekisin itsekin. Mutta mikäli siinä käydään rähjäämään rauhassa kulkevalle ihmiselle ja koiralle niin taas ollaan sairauden puolella. Onneksi täällä ei taida kuitenkaan kukaan niin tehdä.

edit. kaukasianpaimenkoira ois ihan kätevä lenkillä, vois sille syöttää kaikki vapaana kulkevat koirat

Todella kiva suhtautumistapa. Aiotko mahdollisesti tappaa myös kaikki vapaana kulkevat ulkomaalaiset miehet jotta estetään joukkoraiskaukset?

Eipä kyllä oma räksytä kenenkään jaloissa.

Minä-oma-minun

Jos oikeasti pelkää muutaman metrin päästä ohi kulkevaa koiraa niin paljon niin kannattanee harkita hoitoon menoa. Eivät ne kaikki ole hulluina päälle hyökkiviä raivotautisia piskejä. Oikeastaan ne pelkääjäthän tässä vaarallisimpia ovat: kuljetaan teräaseet mukana valmiina hyökkäämään, uhataan potkia vastaantulevat koirat ja hyvä ettei uhata sitä samaa omistajillekin :rolleyes:

a) Ne koirat on lain mukaan pidettävä kytkettynä taajamassa.
b) Sinäkö nyt sitten olet se taho, joka määrittelee toisten ihmisten hoidon tarpeen? Oletkos itse kuullut narsismista:
Narsistinen persoonallisuushäiriö on oireyhtymä, johon kuuluvat muun muassa seuraavat
piirteet: itsekeskeisyys, manipuloivuus, hallitsevaisuus ja tunteettomuus.
Tunnetasolla tällainen ihminen on pinnallinen, impulsiivinen, kateellinen, toisia omiin tarpeisiinsa käyttävä, ihailua vaativa, itsestään ja ominaisuuksistaan suuria kuvitteleva, vastuuton, ei koe syyllisyyden tuntoa ja lisäksi hänellä on empatian puute. Hän ei ota riittävästi huomioon muita ihmisiä tai heidän tarpeitaan ja oikeuksiaan, vaan käyttäytyy ylimielisesti ja röyhkeästi.

Huom! kohtaa b) ei sitten tarvitse ihan kirjaimellisesti ottaa.

Meillä oli aikoinaan kaksi bullmastiffia. Ei ollut yksi eikä kaksi kertaa, kun vastaantulijat selvästi pelkäsivät koira ja vielä erikseen pyysivät, että en päästäisi niitä lähelle. Mielestäni tämä on aivan ymmärrettävää.

Jos ihmiset ylipäänsä ottaisivat toiset huomioon paremmin, niin kaupungeissa olisi monessa suhteessa mukavampi elää.

Arvaanko oikein jos veikkaan, että Shiba ei myöskään kerää koiransa jätöksiä talteen? :)

Yks päivä olin lenkillä tossa läheisellä pururadalla. Edellä noin 100metrin päässä käveli kaksi naista ja heidän SAATANAN iso rotweileri. Tämä koira kuuli mut takaata ja lähti juoksemaan mua kohti:eek: Vittu, että pelotti. Jos ois ollu puukko mukana oisin salee tökkässy sitä hurttaa naamaa

Minä-oma-minun

a) Ne koirat on lain mukaan pidettävä kytkettynä taajamassa.
b) Sinäkö nyt sitten olet se taho, joka määrittelee toisten ihmisten hoidon tarpeen? Oletkos itse kuullut narsismista:
Narsistinen persoonallisuushäiriö on oireyhtymä, johon kuuluvat muun muassa seuraavat
piirteet: itsekeskeisyys, manipuloivuus, hallitsevaisuus ja tunteettomuus.
Tunnetasolla tällainen ihminen on pinnallinen, impulsiivinen, kateellinen, toisia omiin tarpeisiinsa käyttävä, ihailua vaativa, itsestään ja ominaisuuksistaan suuria kuvitteleva, vastuuton, ei koe syyllisyyden tuntoa ja lisäksi hänellä on empatian puute. Hän ei ota riittävästi huomioon muita ihmisiä tai heidän tarpeitaan ja oikeuksiaan, vaan käyttäytyy ylimielisesti ja röyhkeästi.

Huom! kohtaa b) ei sitten tarvitse ihan kirjaimellisesti ottaa.

Meillä oli aikoinaan kaksi bullmastiffia. Ei ollut yksi eikä kaksi kertaa, kun vastaantulijat selvästi pelkäsivät koira ja vielä erikseen pyysivät, että en päästäisi niitä lähelle. Mielestäni tämä on aivan ymmärrettävää.

Jos ihmiset ylipäänsä ottaisivat toiset huomioon paremmin, niin kaupungeissa olisi monessa suhteessa mukavampi elää.

Arvaanko oikein jos veikkaan, että Shiba ei myöskään kerää koiransa jätöksiä talteen? :)

:lol2: Vai että ihan narsisti olen? Tämä olikin ensimmäinen kerta että tuon diagnoosin saan. Samalla voin kai minäkin pitää jotain eläintä sairaalloisesti pelkäävää ihmistä pahimman kerran kajahtaneena?

Ja oikeastaan se on ihan sama mitä laissa sanotaan: ylinopeutta ajetaan vielä useammin ja taatusti jokunen täälläkin määkivä on niin tehnyt. Ja juu, koira pysyy irrallaan eli sinällään tällainen vääntö on turhaa. Mikäli joku hyökkää meidän kimppuumme niin sehän on silloin uusi lööppi lehtiin: Neuroottinen pelkääjä hakkasi koiran ja omistajan. Minä saan korkeintaan pienet sakot.

Mikäli joku ei tunnista elämää rajoittavaa fobiaa niin olkoon. Sellaiset ihmiset kyllä pelkäävät kiinnioleviakin koiria.

Yks päivä olin lenkillä tossa läheisellä pururadalla. Edellä noin 100metrin päässä käveli kaksi naista ja heidän SAATANAN iso rotweileri. Tämä koira kuuli mut takaata ja lähti juoksemaan mua kohti:eek: Vittu, että pelotti. Jos ois ollu puukko mukana oisin salee tökkässy sitä hurttaa naamaa

Miten tilanne päättyi? Oliko sulla mukana tuo avataressa oleva koira?:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom