hurtat vapaana!

Tää nyt oli sinänsä hypoteettinen tilanne kun mulla ei ole kissaa, mut jonain päivänä melko varmasti on.
:offtopic:
Älä ota ikinä kissaa jos sen on tarkoitus olla täys sisäkissa.
Sohvat raavitaan paskaksi, tavarat tiputellaan hyllyistä ja sitten kun kaikki yksilöt vaan ei tajua mennä joka kerta laatikolle.
Nimimerkillä meillä on 2 kissaa joista on toinen on kussu sängylle ja sohvalle, sekä paskonu sohvalle, lattialle ja matolle. Viimeks tänään piti vääntää kurapaskat matolle :curs:

Jos taas on kyse kun parempi puolisko haluaa sen karvasen elukan niin suostuttele johonkin joka menee häkkiin, näin minäkin tekisin jos sais palata ajassa taaksepäin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yleisesti ottaen siinä on 30min aikaa ottaa koira kiinni, jos se on luvatta toisen mailla. Tästä löytyy joku ennakkopäätös (en jaksa kaivaa, kaivakaa ite), että se on kohtuullinen aika, jonka jälkeen voidaan ryhtyä voimatoimiin koiran kiinniottamiseksi.

Metsästyskoira saa olla luvatta irti toisen maalla, jos sillä on elukka edessä, 30 minuuttia. Muussa tapauksessa maanomistajalla tai metsästysoikeuden haltijalla on oikeus ottaa koira kiinni välittömästi.

läskivasara: Kerrotko vielä missä olen moiseen syyllistynyt?

Tästä:

No, onneksi sen päälle hönkivän hauvan saa pistää tarvittaessa kylmäksi, ja jos se sattuu olemaan omalla maalla vapaana niin ei tarvitse edes odotella josko se sattuisi käymään päälle.

Ihan kiva jos tuo olikin vain tyhjä lupaus jota et aio toteuttaa, sillä laki kieltää tuonkin.

EDIT siis edellyttäen että kyseessä on ihan aidosti kiinni käyvä koira, ei ohikulkeva. Täällä kun tuntuu olevan tunnelma se että ohitse kulkeva koirat tapetaan -ja mielellään omistaja kanssa- vaikkei siitä mitää valtakunnan vaaraa olisikaan.

Metsästyskoira saa olla luvatta irti toisen maalla, jos sillä on elukka edessä, 30 minuuttia. Muussa tapauksessa maanomistajalla tai metsästysoikeuden haltijalla on oikeus ottaa koira kiinni välittömästi.

Juu on se oikeus ottaa se metsästyskoirakin heti kiinni, muttei voimakeinoin kuitenkaan :D

Tästä:
Ihan kiva jos tuo olikin vain tyhjä lupaus jota et aio toteuttaa, sillä laki kieltää tuonkin.

Siis tietyissä tapauksissa se koiran tappaminen saattaisi olla hyväksyttävä keino suuremman vahingon estämiseksi.

Laki ei sisällä mitään "älä tapa koiraa, missään tapauksessa, ikinä, koskaan" kieltoa. Tarpeeksi ikävässä tilanteessa voitaneen katsoa toiminnan, joka johtaa koiran kuolemaan , olleen tilanne huomioonottaen tarpeellista. Eli siis laillista.

Hivenen asiaa sivuten. Monet koiran omistajat eivät jostain syystä ymmärrä, että jotkut ihmiset ovat niin allergisia, että he eivät voi olla missään tekemisissä koirien kanssa.
Se, että kiltti pikku koiranen nuolaisee kädestä tai puskee vaatteita vasten voi olla monellekin aika paha juttu.

Juu on se oikeus ottaa se metsästyskoirakin heti kiinni, muttei voimakeinoin kuitenkaan :D

Metsästyslaki 53§

...Jos koiran avulla metsästettäessä ajo tai haukku poikkeaa vieraalle alueelle, alueen omistajan tai metsästysoikeuden haltijan on kuitenkin annettava ajon tai haukun jatkua häiriintymättä puolen tunnin ajan...

Mitä tarkoitat voimakeinoilla?

Tästä:

EDIT siis edellyttäen että kyseessä on ihan aidosti kiinni käyvä koira, ei ohikulkeva. Täällä kun tuntuu olevan tunnelma se että ohitse kulkeva koirat tapetaan -ja mielellään omistaja kanssa- vaikkei siitä mitää valtakunnan vaaraa olisikaan.

Ihme lässytystä!
Alkaa mennä pilkun nussimiseksi ja asioiden vääristelyksi nämä postaukset.

Ei täällä kukaan ole ohikulkevia koiria tappamassa!;)

Tästä:

Just, varmaan yksi on heittäny todellisena provona jotain tuollaista, muuten on porukka sanonut että jos koira käy kiinni niin sitten vasta antaa palaa, ja jos siitä selviää niin on vaan kohtuullista antaa omistajallekkin ympäri korvia.

En itse ole ainakaan saanut sellaista käsitystä että ne jotka ovat kirjoittaneet koirien hyökkäilystä tapa jokaista koiraa joka menee ohi.

Just, varmaan yksi on heittäny todellisena provona jotain tuollaista, muuten on porukka sanonut että jos koira käy kiinni niin sitten vasta antaa palaa, ja jos siitä selviää niin on vaan kohtuullista antaa omistajallekkin ympäri korvia.

En itse ole ainakaan saanut sellaista käsitystä että ne jotka ovat kirjoittaneet koirien hyökkäilystä tapa jokaista koiraa joka menee ohi.

Kiitoksen selvennyksestä :kippis1:

Olisi varmaankin pitäyt muotoilla tuo lauseeni helpommin ymmärrettävään muotoon, mutta mielestäni "päälle hönkivä hauva" ei tarkoita ihan samaa kuin siististi hihnassa ohitse kulkeva koira (tietysti tässä pitää varmaankin mainita että omistaja siellä hihnan toisessa päässä olisi ihan kiva yllätys).

Kyllä mä luotan koiriin, jotka selkeästi on hallinnassa ilman sitä remmiänsä. Pitäkööt omistajat vaikka valtatiellä vapaana koiraa, joka tietää jokaisen tassunsa paikan olevan omistajansa vieressä.

Mulle on jäänyt tosi suuret vihat niitä piskejä ja heidän omistajiaan kohtaan, jotka ovat mun remmissä ollutta koiraa kohtaan hampaillansa hyökänneet. Mun koira on automaattisesti alakynnessä kun on remmissä kiinni, on siltä lähtenyt korvasta palaa sun muuta tapahtunut pitkän elämän aikana. Ei mikään pieni koira ole kyseessä, mutta rautakouralla koulutettu. Sillä ei ole ollut koskaan lupaa rähistä, lähteä kauemmas, käyttäytyä huonosti. Sitten jos jonkun moukan koira tulee hampaat esillä sähisten ja muristen ja käy kiinni, oon musertunut vihasta. Vieläkin, viime tapauksesta on aikaa yli 10 vuotta (ennen muuttoa pois alueelta). Tahtoisin yhä tappaa sen omistajan, "käske sitä...". PIdä itse koirasi kurissa, saatanan kusipää.

Omalle äidillekin on kehittynyt koirapelko, vaikka hänellä on ollut koiraa lähes koko elämänsä. Kyllä hän kotona käskyttää ja saa ulkonakin koiran kun koiran tekemään käsketyt tehtävät, mutta mielellään äiti ei oman koiran lisäksi halua olla missään tekemisissä muiden koirien kanssa. Olen kyllä aivan varma, että tämä johtuu vain ja ainoastaan siitä, että koiria annetaan ihmisille jotka eivät kykene koiriansa kouluttamaan saati hallitsemaan, edes remmin päässä. Ikään kuin omistajat eivät huomaisi koiriensa väkivaltaisuutta. Se saa mut vihaiseksi.

99% koirista ja heidän omistajistaan tietävät mitä tekevät. Se 1% saa minun vereni kiehumaan. Myös lapset, vauvat, muut koirat ovat vaarassa.
Ja auta armias jos vielä yksikin vastaava tyrannipiski tuodaan koirapuistoon puremaan muita koiria. Sellaistakin olen nähnyt.

Vituttaa yli kaiken räyhäävät koirat ja näitten omistajat. Mikäs olisikaan sen mukavempaa, kuin koira, joka yrittää purra sinua. Koiran omistaja tietysti juoksee perässä ja sanoo vain "kiltti koira". Harvoin kuulee mitään anteeksipyyntöä. Pitää alkaa varmaan haukkumaan ja puremaan näitä omistajia.

Joku koirafani voisi kertoa, että miksi ne haukkuvat ja käyvät päälle, vaikka ne olisi sidottu johonkin tolppaan kiinni hetkeksi?

Mä en ole toistaiseksi nähnyt yhdenkään koiran yksinään räyhäävän tai käyvän päälle, jos odottavat omistajaansa esim kaupasta. Kiltisti ne siinä yleensä odottelee mitä itse olen nähnyt. Jos itsellä on koira kaupan ulkopuolella venaamassa, yritän olla mahd nopea ja kurkin huolestuneena ulos jatkuvasti, ettei kai kukaan kännikala/nuorisojoukko ole klähmimässä koiraa. Mutta eipä sellaistakaan ole tapahtunut.

Kerran näin, että koira oli sidottu roskikseen ja omistaja oli baarissa tuopilla. Nuorisojoukko härnäsi koiraa, pelotteli sitä kaatamalla roskiksia sen päälle jne... se oli karmivaa katsottavaa. Tuli soitettua apua paikalle. Toisen kerran näin juopon nostavan koiransa korvista ilmaan, soitettiin taas apua paikalle. Se koira jouduttiin lopettamaan.
Syytän kaikesta räyhäämisestä, päällekäymisestä, laiminlyönnistä yms pelkästään omistajia, jotka eivät ota kaikkea huomioon. Toivottavasti eivät ikinä hanki lapsia.

Nyt kun tappomentaliteetti on tullut puheeksi, itse kiikutan kyllä puukkoa jatkossa vihaisten koirien varalta mukana, mutta en kenenkään nuuskimaan tulevaa labbista ole rei'ittämässä. Sitten jos hurtta sinkoaa vauhdilla kohti ja näyttää muutenkin siltä että haastaa riitaa niin sitten lähtee. Mielestäni jos päästää koiran vapaaksi, ottaa vastuun siitä että kohdalle osuu joku joka ei ole asiasta aivan samaa mieltä.
Olisi kuitenkin aika lohdutonta ruveta kiukkuiden eläimen kanssa painimaan noin niinkuin paljain käsin.

Käskyllä pysähtyy ja sitten hihnaan -sillä tavalla on tähän asti toimittu.
Eli ihan oikeasti olet sitä mieltä että tapat koirani? Oliko tuo uhkaus? Virkavalta hei...
Siis sun koira pysähtyy kissankin nähdessään jos sanot sille että "musti ei mene". Ok, sitten sun koira toimii noin. Voisin kuitenkin lyödä aika isosta summasta vetoa että niidenkin superhyvin koulutettujen vapaana jolkottelevien karvajalkojen joukossa on myös sellasia jotka ei kissan nähdessään tottele. Voin olla väärässäkin, epäilen kuitenkin.

Voin mä sun koiran tappaa jos piät sitä vapaana ja se syöksyy mun kissaa kohden. No en toki tietentahtoen tapa, mutta todennäköisesti monottasin niin paljon ku kintusta irtoo. Siispä on parempi ettei se musti tule edes haisteluetäisyydelle. Soita vaan poliisille.
Sohvat raavitaan paskaksi, tavarat tiputellaan hyllyistä ja sitten kun kaikki yksilöt vaan ei tajua mennä joka kerta laatikolle.
Nimimerkillä meillä on 2 kissaa joista on toinen on kussu sängylle ja sohvalle, sekä paskonu sohvalle, lattialle ja matolle. Viimeks tänään piti vääntää kurapaskat matolle :curs:

Jos taas on kyse kun parempi puolisko haluaa sen karvasen elukan niin suostuttele johonkin joka menee häkkiin, näin minäkin tekisin jos sais palata ajassa taaksepäin.
Meitän perheessä on ollu monta kissaa ja ne on ollu kyllä kaikki täysin sisäsiistejä, ja vieläpä mitenkään sen kummemmin opettamatta. Pikku tuhoja ne toki aina keksii tehdä :)

Kissat tarvitsee jotain raavittavaa. Sitä varten niille voi hankkia sellasen puunrungonpätkän. Pitää kynnet kunnossa. Ei meidän nahkasohvalle mitään käynyt.

Meidän entinen kissa paskansi kerran sisälle, kun se oli omistajan erheen takia lukittujen ovien takana pienenä laatikon ulottumattomissa. Oma syy siis. Ja vanhempana se sitten oppi avaamaan oven itse, nousi takajaloille ja painoi kahvasta.

Parhaat kissat oppii käyttään wc:tä kuin ihminen, jos niiden antaa katsoa mallia, ja pitää kantta ylhäällä. Ei tosin kaikki varmaankaan.

Tahtoisin muuten kiittää teitä koiran irtipitäjiä kaverini puolesta. Kaverilla on nimittäin tuore samojedin pentu, sellainen alle puolivuotias pallero, jota innoissaan käyttää ympäri naapurustoa lenkillä. Viikko sitten vaan meinasi loppua lenkki lyhyeen, kun vastaan jolkotteli vapaana oleva iso hurtta, ilmeisesti dobermanni, joka pennun nähdessään alkoi kauhean murinan ja irvistelyn. Omistaja käveleskeli tyynenä 20m takana ja vaikka kaverini huusi että ota koirasi kiinni, niin dobikan omistaja ei tehnyt mitään asian eteen. Poistuivat sitten viimein pennun kanssa taakse vilkuillen suosiolla syrjäpoluille, ettei tarvi katsoa kun elvistelijän koira puree pennulta naaman irti.

:offtopic: Meillä on kaksi sisäkissaa, jotka ovat vallan kilttejä ja siistejä niin kauan kun virikettä löytyy ja hiekkalaatikot ovat puhtaana. Ainoat "ohikusemiset" tapahtuivat silloin kun noita ei oltu vielä kastroitu ja vietit alko viemään.

Mutta takaisin asiaan. Me käytetään kissoja päivittäin ulkona valjaissa lähimetsässä. Naapurilla on tapana päästää kolme koiraansa vapaasti kuselle ovesta, ja on sanomattakin selvää että ne tulevat viivana kissan kimppuun hönkimään. Nuo eivät ole yhtään vihaisia koiria (tai eivät ainakaan vaikuta siltä), mutta vituttaa silti kun kissa pelkää kuollakseen noita. Pitää sitten aina napata katti syliin ettei se raavi noilta silmiä päästä tai ettei koirat pääse vahingoittamaan kissaa. Koirat hyppii sitte mua vasten aikansa ja kissa sähisee ja yrittää räpiä niitä kynsillänsä, kunnes koirien omistaja saa ne vietyä pois. Sitten naureskellaan että kuinka hassua kun ovat niin kiinnostuneita kissasta. :curs:
Taidanpa ensi kerralla päästää kattia vähän lähemmäksi että pääsee antamaan vähän kynttä kuonon nokkaan. Monotan itse vasta siinä vaiheessa jos koirat ottaa kissaan kiinni hampaillansa.

Musta tuntuu että nyt pitäisi varmaan vähän määritellä sitä mikä katsotaan ihan vapaaksi "juoksenteluksi". Ja mitä pidetään uhkaavana tilanteena.
Periaatteessa asia on pihvi: hihnassa tai ei, kysessä on on/off -tilanne. Mutta mites fleksin kanssa? Sillä vehkeellä pääsee koira haistelemaan ohikulkijoitakin ollessaan silti hihnassa. Aiheuttaakohan sellainenkin sulkijalihasten lamautumista? Häiritseekö se yhtä paljon kuin omistajan vierellä -siis metrin sisällä, mahdollisesti toisella puolella- irrallaan kulkeva koira joka kuitenkin maantieteellisesti on pelkäävää kauempana?

Sen kyllä ymmärrän että omistajastaan kaukana kulkeva ja "leuhottava" koira on aika ikävä vastaantulija, mutta entäs jos kyseessä on ihan stabiili tapaus joka kulkee aivan rauhallisesti ja seuraa omistajaa?

Mun mielestä koira on silloin vapaana kun se ei ole hihnassa kiinni. Edelleenkin koiraa pelkäävälle uhkaava tilanne voi olla jo se että näkee koiran jossa ei ole mitään hihnaa kiinni.
Ja vaikka se hurtta on sulla ihan hallinnassa, se toinen osapuoli ei sitä voi edelleenkään tietää.
Ja pakkoko se koira on sen fleksin kanssa päästää nuuskimaan ohikulkijoita, siinä on jarru millä sen voi estää.

Se tuntuu olevan monille koiranomistajille uskomattoman vaikeata ymmärtää, että muut eivät voi mitenkään tietää onko heidän koiransa "kiltti" vai ei. "Ei se tee mitään, se on kiltti koira. :)" Kun kaikki koirat vaan eivät ole "kilttejä" ja sitä ei pysty ulkopuolinen päällepäin sanomaan. Joskus tuli metsäpolulla pyöräillessä valtava Irlannin susikoira vastaan ja juoksi haukkuen kohti. Hyppäsin pyörän päältä pois ja laitoin sen koiran ja itseni väliin suojaksi. Koira jäi siihen parin metrin päähän haukkumaan ja irvistelemään. Hetken päästä tulee omistajapariskunta leppoisasti kävellen ja hymyillen toteamaan: "Ei se tee mitään, se on vasta pentu." ":)"

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom