hurtat vapaana!

Yks päivä olin lenkillä tossa läheisellä pururadalla. Edellä noin 100metrin päässä käveli kaksi naista ja heidän SAATANAN iso rotweileri. Tämä koira kuuli mut takaata ja lähti juoksemaan mua kohti:eek: Vittu, että pelotti. Jos ois ollu puukko mukana oisin salee tökkässy sitä hurttaa naamaa
Faijalta kuultua: Joku rontti oli juossut häntä kohti, kun oli lenkillä, jolloin oli hypännyt piskiä vastaan ja huutanut "mene helvettiin siitä".
It worked. Piski teki U-käännöksen. :D

Eli aina ei tartte puukolla sohia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Enpä kieltänyt ketään liikkumasta ulkona, lue teksti uudestaan niin ehkä huomaat. Tarkoitin sitä, että jos pelko haittaa elämää ja tosiaan ollaan enemmän tai vähemmän kuvaannollisesti "paskat housuissa" niin apua kannatta hakea. Koirat kuuluvat tähän yhteiskuntaan tykättiin siitä tai ei. Mikäli päivä menee pilalle yhden nelijalkaisen ohitettua pyörätiellä -vaikka irrallaankin- eikä mitään tapahdu on aika katsoa peiliin. Silloin pelko ei enää ole normaalia itsesuojeluvaistoa vaan todellinen ongelma.

Niin..? Ja mitäs jos sitä apua on haettu? Sittenkö on velvoitettu kohtaamaan IRRALLAAN juoksevat koirat? Toi boldattu kohta..Onko se niin vaikea ymmärtää että MITÄÄN EI TARVITSEKAAN tapahtua? On ihmisiä, jotka pelkäävät koiria vaikka ne kattois niitä verkkoseinän läpi vailla mitään mahdollisuutta päästä kimppuun. Ootko kuullut esim korkean paikan kammosta?

Todella kiva suhtautumistapa. Aiotko mahdollisesti tappaa myös kaikki vapaana kulkevat ulkomaalaiset miehet jotta estetään joukkoraiskaukset?

Eipäs oteta niin tosissaan pilke silmässä laitettuja. On vaan kunnioitettavan kokoinen otus tuo kauk.paimenkoira ja olishan se "luonnollisempi" tapa puolustautua hyökkäävää irtokoiraa vastaan kuin jonkun mainitsema puukko :rolleyes:

edit. toisesta shiban postista

Mikäli joku ei tunnista elämää rajoittavaa fobiaa niin olkoon. Sellaiset ihmiset kyllä pelkäävät kiinnioleviakin koiria.

VAIKKA tunnistaisivatkin niin SILTIKIN saattavat pelätä kiinnioleviakin koiria. Pitääkö heidän elämäänsä vaikeuttaa entisestään antamalla koirien juosta LAINVASTAISESTI vapaana? Luulen että heillä on nyky-yhteiskunnassa muutenkin tarpeeksi vaikeaa..

:lol2:
Ja oikeastaan se on ihan sama mitä laissa sanotaan: ylinopeutta ajetaan vielä useammin ja taatusti jokunen täälläkin määkivä on niin tehnyt. Ja juu, koira pysyy irrallaan eli sinällään tällainen vääntö on turhaa. Mikäli joku hyökkää meidän kimppuumme niin sehän on silloin uusi lööppi lehtiin: Neuroottinen pelkääjä hakkasi koiran ja omistajan. Minä saan korkeintaan pienet sakot.

Mikäli joku ei tunnista elämää rajoittavaa fobiaa niin olkoon. Sellaiset ihmiset kyllä pelkäävät kiinnioleviakin koiria.

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että oletko oikeasti yleisemminkin tätä mieltä, vai ainoastaan silloin kun se sattuu sopimaan oman ja sen helvetin piskin elämän helpottamiseen?

:provo:
No, onneksi sen päälle hönkivän hauvan saa pistää tarvittaessa kylmäksi, ja jos se sattuu olemaan omalla maalla vapaana niin ei tarvitse edes odotella josko se sattuisi käymään päälle.

Ja noista laittamistani linkeistä sydäntä lämmitti erityisesti se lause jossa todettiin koiran vain leikkineen kun puri vain kerran pikkutyttöä päästä. Eihän siitä mitään sitten vammoja seurannut kun ihan leikkiä oli... Seuraavan kerran kun kuulen, että "se vain leikkii" niin voi olla että pitää miettiä tuota leikkimistä vähän eri kantilta

Meilläpäin onneksi pitäävät ainakin noita agressiivisimpia koiria narun päässä. Harvoin tulee kytkemättömiä koiria, ja niiden ulkoiluttajia vastaan. Ja silloinkin koira vaikuttaa varsin nöyrältä.
Muutaman kerran sattunut naishenkilö n. 3 eripuolilla tietä juoksevien lasten ja koiran kanssa eteen, mutta niistäkin usein hidastamalla ja kellolla selvitty.
Joskus kuitenkin tulee vastaan näitä helvetin agressiivisia yksilöitä. Kruisailet pyörällä ulkoiluttajan takaapäin. Koira kuulee ensin ja kääntyy ympäri. Omistaja joutuu kaksin käsin pitää narusta piskiä aisoissa ja just siinä ohittaessa sit se koira haukkuu silleen, että melkein pipo lentää pois päästä. Käy välttämättä mielessä jotain ei niin mukavia ajatuksia.
Loppupeleissä enemmän vituttaa ne koirien jälkeensä jättämät kuset ja paskat pitkin kaikkia pyörä- ja jalankulkuteitä. Varsinkin keväällä, kun paljastuu se väriloisto. :curs:

Lailla säädetään:
"Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä..."

Muuten meni tuo sun viestis pointti ohi. Siis mitä eroa on kytketyllä ja kiinniolevalla koiralla? Kytketty ilmeisesti tarkoittaa talutushihnaa tms. mutta mitä tuo kiinni oleva tarkoittaa? Puhekielessä ja täällä keskustelupalstalla käytettäessä tarkoitettanee kuitenkin samaa asiaa.

Juu, siis uusi järjestyslaki on näemmä korvannut tuon vanhan asian, jossa kiinni pitäminen ja kytkeminen on 2 täysin eri asiaa. Edelleen taajaman ulkopuolella nuo ovat 2 eri asiaa, joten siksi niitä ei tulisi puhekielessäkään sekoittaa keskenään, suomea kun kuitenkin puhumme ?

Sama tuo minun kantilta on, pidetään sitten narussa. Siinä se tulee sivulla samalla tavalla, kuin ilman narua

edit: puukon mukana kuljettaminen tuntuu tietenkin älyttömältä, mutta siinä vaiheessa kun iso koira hyökkää päälle niin ilman kättä pidempää on aika heikoilla hangilla.

Laiton kapistus se on tuokin mukanaan kuljettaa. Löytyy muuten aivan samasta laista parikin kohtaa, missä on myös koiran kytkeminen taajama-alueella määrätty.

Sanktio löytyy Rikoslain 41 Luvun 5 §:stä (11.5.2007/531)
Vaarallisen esineen hallussapito
Joka järjestyslain 9 §:n vastaisesti pitää yleisellä paikalla tai yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa hallussaan vaarallista esinettä, on tuomittava vaarallisen esineen hallussapidosta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Arvaanko oikein jos veikkaan, että Shiba ei myöskään kerää koiransa jätöksiä talteen? :)

En muuten kerää minäkään, sinne se paskoo puskan juurelle metsässä... takapihalta kerään tarpeet pois, niin ei kulkeudu jalkoissa sisälle :D

Todellisuudessa kävelen niin vähän 'ihmisten ilmoilla' koiran kanssa, että ne kerrat voi lukea yhden käden sormin vuodessa, jos sitäkään.

Maastossa kävelen enemmänkin ja on siellä tullut vastaan marjastajaa, metsästäjää, lenkkeilijää, lapsia, aikuisia, vanhuksia jne. Eipä ole vielä ollut ongelmia, varsinkin tuo alue on yleisesti koiran lenkittäjien 'valloittama', mitä nyt muutama ratsastaja siellä kulkee aika ajoin.

Maalla on näitä etuisuuksia tässäkin asiassa, varsinkin kun ei taajamassa liikuta ;)

Syksyisin kuljen koiran kanssa metsällä ja silloin koira on aina vapaa. Jos siihen joku tulee puukolla sohimaan, niin hyvä piilopaikka kannattaa etukäteen varmistaa myös itselle :D

Tosin koiraa ei kyllä metsällä ollessa kiinnosta ihmiset edes haukun vertaa, läheltä saattaa hakuluovissaan juosta, mutta aika seppä saat olla jos siihin meinaa monolla osua, vauhtia nimittäin on :rolleyes:

VAIKKA tunnistaisivatkin niin SILTIKIN saattavat pelätä kiinnioleviakin koiria. Pitääkö heidän elämäänsä vaikeuttaa entisestään antamalla koirien juosta LAINVASTAISESTI vapaana? Luulen että heillä on nyky-yhteiskunnassa muutenkin tarpeeksi vaikeaa..

Musta tuntuu että nyt pitäisi varmaan vähän määritellä sitä mikä katsotaan ihan vapaaksi "juoksenteluksi". Ja mitä pidetään uhkaavana tilanteena.
Periaatteessa asia on pihvi: hihnassa tai ei, kysessä on on/off -tilanne. Mutta mites fleksin kanssa? Sillä vehkeellä pääsee koira haistelemaan ohikulkijoitakin ollessaan silti hihnassa. Aiheuttaakohan sellainenkin sulkijalihasten lamautumista? Häiritseekö se yhtä paljon kuin omistajan vierellä -siis metrin sisällä, mahdollisesti toisella puolella- irrallaan kulkeva koira joka kuitenkin maantieteellisesti on pelkäävää kauempana?

Sen kyllä ymmärrän että omistajastaan kaukana kulkeva ja "leuhottava" koira on aika ikävä vastaantulija, mutta entäs jos kyseessä on ihan stabiili tapaus joka kulkee aivan rauhallisesti ja seuraa omistajaa?

Itse olen ottamassa tuollaista suhteellisen isoa koiraa ja olen tästä vapaana pitämisestä keskustellut monien koiraihmisten kanssa. Yllättävän moni pitää ihan taajama-alueellakin koiraansa vapaana ja mielestäni tämä on väärin vaikka kuinka olisi koulutettu ja aina hyvin käyttäytynyt koira. Itse meinaan aina pitää koiraa kiinni sen kanssa liikkuessa, paitsi jos voin hyvällä syyllä olettaa, että en törmää muihin ihmisiin yllättäen (varmahan ei voi koskaan olla). Toisaalta ihmettelen näitä juttuja kun porukka pitää moraa mukana lenkeillä ja kertoo puukottavansa heti kun murra lähestyy, toivottavasti moni kertoi tätä vain provo mielessä, mutta ei vittu vähän rajaa noihin juttuihin.

No, onneksi sen päälle hönkivän hauvan saa pistää tarvittaessa kylmäksi, ja jos se sattuu olemaan omalla maalla vapaana niin ei tarvitse edes odotella josko se sattuisi käymään päälle.

Mä luulen että poliisi saattaisi olla kiinnostunut suorasta väkivallalla uhkaamisesta? Eli oliko tuo ihan suora uhkaus että aiot mahdollisesti hyökätä jonkun lemmikin päälle? Entäs jos omistaja tulee puolustamaan, tapatko senkin?

Tuossa asiassa olet muuten sangen väärässä ja maksuvelvollinen 100% varmasti.

Kyllähän siitä maksamaan joutuu, mutta suhteellisen halvalla kuitenkin pääsee.

"Kajaanin käräjäoikeus tuomitsi miehen vahingonteosta sakkoihin ja määräsi miehen maksamaan koirasta yli 2 200 euron korvaukset. Hovioikeus puolitti korvaussumman, koska koira oli luvatta irti miehen mailla. Hovioikeuden päätöksellä mies saa myös haulikkonsa takaisin. "

Musta tuntuu että nyt pitäisi varmaan vähän määritellä sitä mikä katsotaan ihan vapaaksi "juoksenteluksi". Ja mitä pidetään uhkaavana tilanteena.
Periaatteessa asia on pihvi: hihnassa tai ei, kysessä on on/off -tilanne. Mutta mites fleksin kanssa? Sillä vehkeellä pääsee koira haistelemaan ohikulkijoitakin ollessaan silti hihnassa. Aiheuttaakohan sellainenkin sulkijalihasten lamautumista? Häiritseekö se yhtä paljon kuin omistajan vierellä -siis metrin sisällä, mahdollisesti toisella puolella- irrallaan kulkeva koira joka kuitenkin maantieteellisesti on pelkäävää kauempana?

Sanoit itsekin tohon vastauksen. Eli jos ei ole hihnassa kiinni. Ja sitä fleksiä voi kyllä kiristää niin ettei se koira pääse haistelemaan niitä ohikulkjoita, luulisi sinun tietävän..;)
Ja huoh..Huomaan ettet ymmärrä ollenkaan mitä oon yrittäny sanoa..Eli ihmiselle joka pelkää koiria voi olla aivan sama onko se koira metrin vai 30 metrin päässä ja onko se koiran omistajan mielestä kuinka kiltti tahansa. Ja pointti oli siinä, että pitääkö tällaisten ihmisten oloa ihan ehdoin tahdoin pahentaa? Kai sen koiran kanssa voi käydä lenkillä hihnan päässäkin..

Sen kyllä ymmärrän että omistajastaan kaukana kulkeva ja "leuhottava" koira on aika ikävä vastaantulija, mutta entäs jos kyseessä on ihan stabiili tapaus joka kulkee aivan rauhallisesti ja seuraa omistajaa?

Huoh vol.2

Mulla ainakin verenpaineet nousee jos olen lenkillä ja näen irrallaan olevan koiran, oli sitten kuin nätisti tahansa. Ehkä joskus pienenä tullut vastaan niin monta huonosti käyttäytyvää ja päälle hyppivää vierasta koiraa että ei voi muuta olla ajattelematta kun tollanen tilanne vastaan tulee. Jos kyseessä on joku villakoira niin sit ei kyllä jännitä, mut kun mennään isompiin rotuihin niin pelottaa. Tai ehkä vituttaa on tarkempi ilmaus.

Mites shiban koira käyttäytyy kun näkee mirrin? Ajattelin vaan, jos olisin tuolla kissanpentua ulkoiluttamassa niin kuin kävisi kun kohdattaisiin? Mietin vaan, että onko se sun murre varmasti nätisti, vai joudunko listimään sen pelastaakkeni kisulini? Tää nyt oli sinänsä hypoteettinen tilanne kun mulla ei ole kissaa, mut jonain päivänä melko varmasti on.

Tälläinen kuvailemasi "ihan stabiili tapaus" hyökkäsi pari viikkoa sitten meidän kytkettynä olleen koiran kaulaan, yrittäen tappaa sen (siis pyrki koko ajan puremaan vaan kurkkua auki). Joku isohko lintukoira se oli ja omistajan mukaan "maailman kiltein koira". Kiltiltä se koira näyttikin ja seurasi isäntäänsä kuulijaisesti, kunnes sillä vaan meidät nähdessään jotain naksahti.
Onneksi tilanteesta selvittiin ruhjeilla ja haavoilla (yli sentin syvät reiät kaulassa), mutta eniten pänni sen omistajan asenne vielä sen jälkeen, kun hurtta oli purrut "ei meidän koira tuollaista koskaan tee, se oli teidän koiran syy". Saatana meinasin vetää sitä jätkää samoin tein kupoliin, mutta onneksi sain hillittyä itseni. Naapurille tuli siitä sitten 170€ eläinlääkärilasku, jonka sitten onneksi maksoi, kun uhkasin poliisilla. Multa ei löydy sulle yhtään sympatiaa, päinvastoin jos törmäisin teihin taajama-alueella, niin varmaan kuvan kännykällä ottaisin ja laittaisin asian eteenpäin *nollatoleranssi jatkossa*

Mites shiban koira käyttäytyy kun näkee mirrin? Ajattelin vaan, jos olisin tuolla kissanpentua ulkoiluttamassa niin kuin kävisi kun kohdattaisiin? Mietin vaan, että onko se sun murre varmasti nätisti, vai joudunko listimään sen pelastaakkeni kisulini? Tää nyt oli sinänsä hypoteettinen tilanne kun mulla ei ole kissaa, mut jonain päivänä melko varmasti on.

Käskyllä pysähtyy ja sitten hihnaan -sillä tavalla on tähän asti toimittu.
Eli ihan oikeasti olet sitä mieltä että tapat koirani? Oliko tuo uhkaus? Virkavalta hei...

Mä luulen että poliisi saattaisi olla kiinnostunut suorasta väkivallalla uhkaamisesta? Eli oliko tuo ihan suora uhkaus että aiot mahdollisesti hyökätä jonkun lemmikin päälle? Entäs jos omistaja tulee puolustamaan, tapatko senkin?

Jatketaan sitten :offtopic: linjalla.

Varmasti poliisia kiinnostaisi suora väkivallalla uhkailu. Kerrotko vielä missä olen moiseen syyllistynyt? Aika luovaa rivien välistä lukemista jos tuollaiseen johtopäätökseen onnistuit tulemaan :worship:

Koirat ovat oikeasti aika kivoja, kunhan en joudu kohtaamaan jonkun idiootin vapaana häröilevää Mustia lenkkipolulla/kadulla/jossain muualla ilman omaa suostumustani.

Edit:
Miten voi muuten olla niin vaikeaa ymmärtää, että on aivan helvetisti tapauksia, joissa se kiltti ja rauhallinen hauva on jostain syystä napsahtanut? Jos koira on oikeasti hyvin koulutettu niin aika pienihän tällainen mahdollisuus on, mutta on aivan turha yrittää selittää että se olisi aivan täysin mahdotonta kun meidän Rekku on niin kiva ja rauhallinen ja lutuinen ja herttainen ja säyseä ja ja ja ja ja ja ja ja ja ja ja...

Meiltä löytyy kotoa labbis. Innokas tapaus on ja kova ääntelemään (ei haukkumaan). Haluaisi aina mennä moikkaamaan ihmisiä ja kaikkea liikkuvaa. Vapaana pidän metsässä, kun oletan että ihmisiä ei liiemmin ole. Sen myös ymmärrän, että monet pelkäävät koiria, eivät niistä tykkää ja eivät ymmärrä että koira on iloinen vaikka se saattaa juosta päin häntä heiluen. Tämän takia koira on hihnassa ja ei vapaana pääse liikuskelemaan. Se on kyllä todella ärsyttävää kun vastaan tulee vapaana oleva koira joka ei ole ollenkaan omistajan hallussa, en todellakaan ymmärrä miksi sitä vapaana pidetään jos ei komentelua usko. Mutta tiedän myös paljon koiranulkoiluttajia joilla on koira vapaana ja se pysyy täydellisesti hallinnassa, se on okei juttu mulle.

Perjantai-iltana olin oman russelin kanssa lenkillä joskus yhdeksän aikaan. Asun keskustassa ja suhteellisen vilkkaasti liikennöidyllä alueella. Puhuin kaverin kanssa samaan aikaan puhelimeen ja pidin fleksiä toisessä kädessä, käveltiin ihan mateluvauhtia kusta heitellen. Kuulin, kun tien toisella puolella talon pihalla joku nainen komensi jotain tiukkaan sävyyn. Samassa huomasin, että pieni kääpiöpinseri kipitti tien poikki suoraan kohti ja piti aika erikoista rutinaa. Ajattelin, että voihan sitä pysähtyä, kun on noin hassunoloinen piskikin. Yleensä menee ihan hyvin jos toisella ei ole narua, niin saavat kunnolla painia. Mitä vielä pikkupiski tuli suoraan omani kimppuun, hirveä paini päälle. Itteä lähinnä nauratti, nostin fleksistä jäppisen metrin verran ilmaan ja monotin pinserin kauemmas, rakki takaisin alas ja itse väliin seisomaan. Siinä sitten monottelin kevyesti sitä räksyttäjää aina kun se lähestyi uhoen ja "suojelin" omaani. :lol2: Nauratti lähinnä se peräänantamattomuus. Vähän ajan päästä pinserin humaltunut emäntä ehti paikalle asti ja sanoi että "olisit saatana potkassut sitä!", olivat pihalla röökillä ja koira oli salaa karannut. Itse olin lähinnä huvittunut ja kävi sitä poloa sääliksi, kun se aloitti samantien vinkumisen syliin jouduttuaan. Toivottavasti ei saanut kotona liikaa sakin hivutusta. Aika miestä poikaa noi pienet osaa kyllä olla.

Mutta että tarinan opetus, no.. ei sitä taida olla. Paitsi, että pienten koirien kanssa pärjää vähän luumumpikin, kuten minä. Ja ei ikinä rakkeja vapaana, tai no voi sitä joskus...

Kyllähän siitä maksamaan joutuu, mutta suhteellisen halvalla kuitenkin pääsee.

Juu 1100€ peruskoirasta, joita saa pentuna 700€ hinnalla. On tuossa rangaistustakin jo mukana. Kuten aiemmin sanottu, joku koira voi maksaa +10k€, joten kannattaa olla tarkkana minkä piskin ampuu.

Tietenkin joillekin vaikkapa tuo 1100€ on taskuraha ja merkityksetön asia :rolleyes:

Yleisesti ottaen siinä on 30min aikaa ottaa koira kiinni, jos se on luvatta toisen mailla. Tästä löytyy joku ennakkopäätös (en jaksa kaivaa, kaivakaa ite), että se on kohtuullinen aika, jonka jälkeen voidaan ryhtyä voimatoimiin koiran kiinniottamiseksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom