hurtat vapaana!

Se tuntuu olevan monille koiranomistajille uskomattoman vaikeata ymmärtää, että muut eivät voi mitenkään tietää onko heidän koiransa "kiltti" vai ei. "Ei se tee mitään, se on kiltti koira. :)" Kun kaikki koirat vaan eivät ole "kilttejä" ja sitä ei pysty ulkopuolinen päällepäin sanomaan.
Hauskuushan piilee siinä, että eihän huonosti koulutettuja, arvaamattomia tai jopa vaarallisia koiria ole olemassakaan - paitsi naapurissa. Sama pätee huonosti käyttäytyviin ja huonosti kasvatettuihin lapsiin. Minusta rajoituksetonta vapaana pitämistä voi kannattaa siinä vaiheessa, kun ensimmäisen kerran törmään koiranomistajaan, jonka mielestä hänen koiraansa pitää pitää ehdottomasti kytkettynä, koska se on niin huonosti koulutettu ja tuhma, häijy ja ilkeä.

Näin maallikon silmään on hassua myöskin se, ettei koiraa voi pitää kytkettynä, koska se kulkee koko ajan tiukassa muodostelmassa omistajan viereillä, poistumatta missään olosuhteissa metriä kauemmas omistajasta / jalkakäytävän reunasta. Minkä vuoksi sitä ei silloin voi pitää flexissä, kun laki kerran vaatii kytkettynä pitämistä? Loogisempi, joskin huonompi perustelu on tässäkin ketjussa esitetty koiran tarve juoksennella rodulleen ominaisesti villinä ja vapaana tuulen lailla. Silloinhan se kiinnipitäminen ymmärrettävästi haittaa tahtia.

Mukavaa kuitenkin, että voitte täydellisesti ennustaa koiranne käytöksen kaikissa mahdollisissa ja muutamissa mahdottomissakin tilanteissa.

E: Loivennetaan nyt varmuuden vuoksi vielä sen verran, että tiedostan kyllä, että hyvin koulutettuja, rauhallisia ja tottelevaisia koiria on Suomi puolillaan, ja tällaisten koirien vapaana pitäminen ei johda Iltsikan otsikoihin. Sen toisen puolikkaan vuoksi on kuitenkin ehkä parempi, jos kaikki pidetään taajamissa hihnassa, eikä ratkota sitä hihnantarvetta ihan kuonokohtaisesti. Siellä hihnan toisessa päässä kun ei välttämättä ole se puolueettomin tuomari.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tähän varmaan voi kirjoittaa, kun yksi vapaana oleva hurtta perkele rikkoi autostani sumuvalon. En tiedä miten itse pahantekijälle kävi koska oli pimeä enkä jaksanut pysähtyä ja alkaa etsiskelemään mahdollista raatoa tienposkesta. Tässäkin tilanteessa omistaja varmasti olisi syyttänyt minua tapahtuneesta ja vaatinut korvauksia. Noh, jos tämän koiranomistajan seuraava koira pysyisi sitten kiinni ja hengissä.

Eli voi joskus olla jopa koirallekin hyväksi, että se on "kytkettynä".

Eli voi joskus olla jopa koirallekin hyväksi, että se on "kytkettynä".

Mutuna väittäisin, että koiralle se kytkettynä olo on tärkeämpää kuin sille ympäristölle. Todennäköisempää kuin ihmisten kimppuun hyökkääminen, on se että irrallaan oleva koira ryntää linnun/jäniksen/kissan perään ja jää auton alle tai loukkaantuu ottaessaan yhteen toisen koiran kanssa. Molempia on sattunut meidän koirille vaikka ne yleensä aina "ihmisten ilmoilla" olessa kytkettyinä ovatkin. :nolo:

Siksi on joskus pelottanut katsoa irrallaan olevia pikkukoiria, ihan niiden koirien takia. Hihnassa omistajansa vieressähän se koira on "turvassa"...

Nyt kun tappomentaliteetti on tullut puheeksi, itse kiikutan kyllä puukkoa jatkossa vihaisten koirien varalta mukana, mutta en kenenkään nuuskimaan tulevaa labbista ole rei'ittämässä. Sitten jos hurtta sinkoaa vauhdilla kohti ja näyttää muutenkin siltä että haastaa riitaa niin sitten lähtee. Mielestäni jos päästää koiran vapaaksi, ottaa vastuun siitä että kohdalle osuu joku joka ei ole asiasta aivan samaa mieltä.
Olisi kuitenkin aika lohdutonta ruveta kiukkuiden eläimen kanssa painimaan noin niinkuin paljain käsin.
Joo, ja mä kiikutan tästä lähtien pyssyä mukana, kun lähden ostarille, jos tulee vaikkapa joku kaheli sinne räiskimään, niin onpahan mullakin sitten pyssykkä messis.

Ei niitä koiria noin paljon tarvitse kammota. Jos ilman puukkoa ei uskalla lähteä esim. lenkkipolulle, niin ei kannata sitten kotoa lähteä ollenkaan. Jos nyt joku petohurtta lähtisi syöksymään kohti, voihan sitä känäistä jalalla oikein olan takaa, eikö?

Ei ole tarkoitus vittuilla, by the way. :piis:

Joo, ja mä kiikutan tästä lähtien pyssyä mukana, kun lähden ostarille, jos tulee vaikkapa joku kaheli sinne räiskimään, niin onpahan mullakin sitten pyssykkä messis.

Ei niitä koiria noin paljon tarvitse kammota. Jos ilman puukkoa ei uskalla lähteä esim. lenkkipolulle, niin ei kannata sitten kotoa lähteä ollenkaan. Jos nyt joku petohurtta lähtisi syöksymään kohti, voihan sitä känäistä jalalla oikein olan takaa, eikö?

Ei, ei koiria tarvitse kammota, eihän ne koskaan tee mitään. Aina kilttejä, käskee vaan niin ne lopettaa, vai mitä? Ei ole tarkoitus vittuilla, by the way. :piis:

minua ei muuten häirihe ne koirat jos ne on hallinnassa, mutta tuossa melkein naapurissa asuu 2 vittumaista pikkukoiraa jotka hyppää aina tielle ku siitä menee ohi. tekis mieli lopettaa ne koirat siihen paikkaan. saako siitä miten isot sakot?

Välillä tarttee kammota. Meillä on kolmen pienen lapsen kanssa tapana ulkoilla metsänreunassa. Samalla alueella teinit ulkoiluttaa helvetin isoja koiria irrallaan. Yhdellä tapauksella kaksi sekarotuisen susikoiran näköistä piskiä. Nämä tapaukset ovat irrallaan ollessaan todistettavasti purreet toisia koiria ja hätyytelleet lenkkeilijöitä mm. vaimolla pohkeessa hampaanjäljet. Kova puhuttelu omistajille ei tunnu auttavan. Itse pidän nykyään mukana vitun isoa kääntöveistä sillä fiiliksellä että eka kerta kun tulevat lapsille rähisemään on viimeinen. Paska asenne mutta ennemmin omat lapset kuin vieraan koira.

minua ei muuten häirihe ne koirat jos ne on hallinnassa, mutta tuossa melkein naapurissa asuu 2 vittumaista pikkukoiraa jotka hyppää aina tielle ku siitä menee ohi. tekis mieli lopettaa ne koirat siihen paikkaan. saako siitä miten isot sakot?
Lienee vahingonteko, josta käytännössä tulee päiväsakkoja, joiden suuruus riippuu tuloistas. Saatat lisäksi joutua maksamaan vahingonkorvausta niistä koirista.

Edit: Sano mielummin omistajalle, että pitää koiransa kiinni, koska tuollaiset koirat saattavat vahingossa jäädä vaikka jalan alle.

Ensinkään tietääkseni yleensä koiria ei saa yleisillä juoksuradoilla kävelyttää edes kiinni ollessaan? Ne paskastavat, voivat pelästyä edestä/takaa kohti juoksevaa (mahdollisesti koirankin reaktiota pelkäävää)ihmistä tai sitten voipi olla että herää joku metsästysvietti ja lähtevät ajamaan takaa(?). Karkuun voi olla aika paha päästä.

Toiseksi hankaluuksia olisi ollut jo varmaan Bruce Leella osua potkulla mitenkään tehokkaasti hyökkäävään koiraan...ovat meinaan hiukan nopeita sille päälle sattuessaan.

Tänään taas hyppäs sydän kurkkuun ku joku saatanan rakki tuli pikkutiellä viereen hyppimään ja räksyttämään. Ihan tyhjästä tuli ja säikähdin ihan helvetisti. Sanoin sitten sille omistajalle että pistä siihen vitun karvapalloon remmi jos et saa sitä pysymään vierellä. Jäi siihen paheksuvasti monttu auki tuijottamaan eikä sanonut mitään.

Ei, ei koiria tarvitse kammota, eihän ne koskaan tee mitään. Aina kilttejä, käskee vaan niin ne lopettaa, vai mitä? Ei ole tarkoitus vittuilla, by the way. :piis:
Heh, vitsikästä.
Välillä tarttee kammota. Meillä on kolmen pienen lapsen kanssa tapana ulkoilla metsänreunassa. Samalla alueella teinit ulkoiluttaa helvetin isoja koiria irrallaan. Yhdellä tapauksella kaksi sekarotuisen susikoiran näköistä piskiä. Nämä tapaukset ovat irrallaan ollessaan todistettavasti purreet toisia koiria ja hätyytelleet lenkkeilijöitä mm. vaimolla pohkeessa hampaanjäljet. Kova puhuttelu omistajille ei tunnu auttavan. Itse pidän nykyään mukana vitun isoa kääntöveistä sillä fiiliksellä että eka kerta kun tulevat lapsille rähisemään on viimeinen. Paska asenne mutta ennemmin omat lapset kuin vieraan koira.
Pikkulasten kanssa saatan ymmärtää, mutta koittaisin lisäksi ottaa asianomaisiin viranomaisiin yhteyttä, koska harvemmin kusipäille puhuminen auttaa.
Ensinkään tietääkseni yleensä koiria ei saa yleisillä juoksuradoilla kävelyttää edes kiinni ollessaan? Ne paskastavat, voivat pelästyä edestä/takaa kohti juoksevaa (mahdollisesti koirankin reaktiota pelkäävää)ihmistä tai sitten voipi olla että herää joku metsästysvietti ja lähtevät ajamaan takaa(?). Karkuun voi olla aika paha päästä.

Toiseksi hankaluuksia olisi ollut jo varmaan Bruce Leella osua potkulla mitenkään tehokkaasti hyökkäävään koiraan...ovat meinaan hiukan nopeita sille päälle sattuessaan.
Lenkkipolku oli lähinnä esimerkki, ei tarvitse olla virallinen pururata tjms. Kaipa tuo potkaiseminen on sitten fysiikasta kiinni, itse olen tarrannut oman koiran päälle käyvää koiraa niskasta yhdellä kädellä pitäen sitä paikoillaan, kunnes humalainen omistaja ennätti paikan päälle. Ja ei ollut mikään pieni koira. Ja olen potkaissut isoa snautzeria vauhdista, enkä ole kovin ylpeä, mutta kun oli pakko. Puukkoa en ole vielä tarvinnut tähän mennessä, ja enköhän pärjää jatkossakin ilman.

Lenkkipolku oli lähinnä esimerkki, ei tarvitse olla virallinen pururata tjms. Kaipa tuo potkaiseminen on sitten fysiikasta kiinni, itse olen tarrannut oman koiran päälle käyvää koiraa niskasta yhdellä kädellä pitäen sitä paikoillaan, kunnes humalainen omistaja ennätti paikan päälle.
No onneksi olkoon, mutta se on fakta, että Suomestakin löytyy satoja ja taas satoja koiria, joille ei edes sinun fysiikallasi pärjää. Siis jos koira kilahtaa tosissaan ja tulee päälle. Sellaista ei kyllä usein käy.

Muutoin olen sillä linjalla, että missä liikkuu muita ihmisiä, on koirat kiinni. Hyviä syitä on tullut jo vaikka miten paljon ja lähinnä vituttaa se asenne kanssaihmisiä kohtaan. Kaikki eivät halua koiraa lähelleen ja sitä on kunnioitettava.

Meidän staffi ei ole ikinä ihmisten ilmoilla vapaana. Vaikka itse tiedän sen rakastavan kaikkia vastaantulijoitakin, niin tunne ei ole aina molemmin puolinen. Ja onhan tuo staffi joidenkin mielestä olemukseltaan pelottava.

Itse en tajua, ettämikä vaiva se on pitää koiraansa liekassa? Jos se kulkee siinä jalan vieressä, niin mitä se hihna siinävälissä haittaa? Onko tarve näyttää muille, miten taitava koiran kasvattaja on? Tuo hihna vaan antaisi turvallisuuden tunnnetta niille, jotka koiria oikeasti pelkäävät.

itse olen tarrannut oman koiran päälle käyvää koiraa niskasta yhdellä kädellä pitäen sitä paikoillaan, kunnes humalainen omistaja ennätti paikan päälle. Ja ei ollut mikään pieni koira.

ööh jos iso koira haluaa sinua purra niin niskasta tarraaminen ei toimi samalla tavalla koiriin niin kuin käärmeisiin edesmenneellä Steve Irwinillä ;)

No onneksi olkoon, mutta se on fakta, että Suomestakin löytyy satoja ja taas satoja koiria, joille ei edes sinun fysiikallasi pärjää. Siis jos koira kilahtaa tosissaan ja tulee päälle. Sellaista ei kyllä usein käy.
Juu, totta. Tanskandogin astuminen varpaille aiheuttaa jo suurta tuskaa, enpä lähtis sellasen kanssa painimaan. Lähinnä viittasin siihen, etten paskat housussa kuljeskele mora takataskussa puskasta hyppäävän mörön takia. Eri asia sitten mm. jamban tapauksessa, kun kyseeseen tulee muutaman pikkunassikan terveys.
ööh jos iso koira haluaa sinua purra niin niskasta tarraaminen ei toimi samalla tavalla koiriin niin kuin käärmeisiin edesmenneellä Steve Irwinillä
No, silloin en parempaa keksinyt, joten pistin itseni likoon ison dobberin tilalle. :lol2: Olis se meidän nelijalkainen sen rökittänyt, mutta olinkin silloin ylisuojelevalla tuulella, enkä halunnut omaan koiraan turhia puremia ja lääkärireissuja, koska niistä oli ikävää kokemusta ennestään. Tyhmä kun olin, päähäni juolahti ekana "nappaa sitä niskasta". :rolleyes: :D Mutten juuri sillä hetkellä halunnut tirvaista sitä juoppolallin koiraa, kuten toisina kertoina olen joutunut tekemään. :(

Pitää alkaa näköjään pitämään moraa taskussa kun lähden koiran kanssa lenkille niin voidaan sitten olla puukkohippasilla ja tappaa toisiamme vuorotellen. Ymmärrän kyllä joidenkin ihmisten pelon koirien suhteen ja varmasti sitä avittaa jos on joutunut "hullun" koiran kohteeksi, mutta samalla tavallahan tuolla kylillä porukka pitää puukkoja mukana jos joku vaikka sattuu käymään päälle. Ymmärrän vielä, että jossain zimbabambassa missä on perkeleesti irtokoiria niin pidetään kättä pidempää käsillä.

Lähinnä viittasin siihen, etten paskat housussa kuljeskele mora takataskussa puskasta hyppäävän mörön takia. (

Ei sitä varmaan voikkaan ymmärtää, jos ei kyseistä tai jotain muuta fobiaa omaa. Jos tuo helpottaa vaikkapa pururadalla kulkemista, että on mora taskussa, niin mikä ettei..olettaen, että hemmolla on muutoin pää kunnossa. Kuuluuhan se raviradankin perusvarusteisiin.

Ei kenenkään fobia sillä parane, jos joku sanoo, että ei koirat ole vaarallisia. Paljon helpompi pitää ne koirat kiinni ihmisten ilmoilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom