Huolestunut verenpaineesta (?)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ants
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
37
Kävin tänään inttiä koskevassa terveystarkastuksessa ja siellä mitattiin sit verenpaine joka oli 140/80. Lääkäri sano että aika rajatapaus on ja en tiedä näyttikö hiukan huolestuneelta mutta ainakin itseä huolestuttaa.
Mistä johtuu sit toi korkee verenpaine, liiallisesta valkuaisen syönnistä ? Syön kyllä paljon kasvisrasvoja jne ja eläinrasvoja saan maitotuotteista ainoastaan.
Pitäiskö olla sit huolestunut ? :(

Ei millään pahalla, mutta miksi et kysynyt siltä lääkäriltä? Ne saattaa joskus jopa tietää näistä asioista enemmän kuin satunnaiset pakkislaiset.

itellä ne kans on kohol mut en mä niistä oo välittäny... saattapi johtuu siitä kyl tää väsymys ja helposti alkaa pyörryttää =/ tiiä sitte nuista prkl, jos se sua vaivaa kovi nii mene käymää lääkärillä

Ants sanoi:
Kävin tänään inttiä koskevassa terveystarkastuksessa ja siellä mitattiin sit verenpaine joka oli 140/80. Lääkäri sano että aika rajatapaus on ja en tiedä näyttikö hiukan huolestuneelta mutta ainakin itseä huolestuttaa.
Mistä johtuu sit toi korkee verenpaine, liiallisesta valkuaisen syönnistä ? Syön kyllä paljon kasvisrasvoja jne ja eläinrasvoja saan maitotuotteista ainoastaan.
Pitäiskö olla sit huolestunut ? :(

Noh, itelläni oli intin mittauksissa(kin) jotain luokkaa 160/75. Olen ns. jännittäjä-luonne, eli sitten puolestaan kun itse kotona mittailee niin saan normaalit lukemat. Ja toisaalta, yläpaineen koholla oleminen ei ole läheskään niin paha kuin alapaine. Joillakin ihmisillä yläpaine voi olla koko elämän koholla syystä tai toisesta, eikä silti tule sen vuoksi koskaan mitään ongelmia.

mulla oli darra-aamuna 157/100 ja syke 71.. niin no asiaan verenpaine vaihtelee ja jos se kovin vakavaa on niin eiköhän siitä ois jatkotutkimuksiin menty. tämä on mutua mut eikö kehonrakentajilla ole muutenkin korkeampi verenpaine?

Nuorella aikuisella normaali verenpaine on n. 120/80. Olitko muuten levännyt ennen mittausta tai olitko mahdollisesti kävellyt/pyöräillyt sinne paikan päälle?
Tuo yläpaine saa heitellä mielummin kuin alapaine ja alapaine sulla onkin normaali.
Ota uudet mittaukset jossakin lääkärillä. Ei tuosta stressiä kannata ottaa. Siihen on voinut vaikuttaa monia asia, että se yläpaine on hetkellisesti noussut hiukan.

Edit: Tuohon kerkisikin jo tulla vastauksia enemmänkin.

Mulla taisi tuossa samaisessa tarkastuksessa olla aikoinaan korkeat arvot, tyyliin 90/150. Asiaa ryhdyttiin sitten tutkimaan ja mm. sydän ja munuaiset tsekattiin että ovat kunnossa ja lukemattomia veri/virtsakokeita otettiin ja ihmeteltiin. Kaikki oli ihan kondiksessa ja lopulta päädyttiin siihen, että mulla ns. "valkotakkiverenpaine" eli heti kun lyödään mittari käteen niin arvot nousee kohinalla. Vuorokausimittauksessa kun makaili kotona sohvalla niin paineet oli ihan normaalit.

Toivottavasti johtu vaan jännityksestä, vaikken ite tuntunu juurikaan jännittänyt. Tai ainakin yritin siellä olla jännittämättä. Mut vois joo käydä ton verenpaine mittarin hakemassa, ei varmaan paljookaan maksa

edit: Ja kiitos kaikille vastanneille !! :) Tietenkin lisää saa laittaa kommenttia asiasta sillä kiinnostaa vielä :)

Tuo yläpaine tuppaa nousemaan helposti jos tosiaan vaikka vähän jännittää. En huolestuisi mutta käy mittaamassa uudestaan niin eiköhän se siitä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tuo 140/80 on ihan kohtuu hyvä verenpaine. En huolestuisi ollenkaan, jos se siitä ei sitten lähde nousemaan. Mulla oli tuossa puolitoista vuotta sitten paineet 170/100 ja eikä silloinkaan otettu mitään toimenpiteitä asian eteen. Laihdutin 12kg ja muutin ruokavalion paremmaksi, niin vuoden aikana tippui sekä yläpaine 20 ja alapaine 15 pykälää alaspäin. Nyt olen tyytyväinen näihin lukemiin, eikä huolestuta enää ollenkaan.

Eikös tuohon verenpaineeseen vaikuta myöskin jonkin verran esim. se, että kuinka isokokoinen on (en tarkoita vain läskiä:D)?

Itsellä, kun tässä viikko pari sitten mitattiin terveystarkastuksessa, oli verenpaine 118/62. Terkkari oli aika yllättynyt, että oli niin alhainen.

Puntilla käyvillä (paksukätisillä) on yläpaine yleensä aika korkealla. Itselläni oli intissä paineet just jotain luokkaa 155/70 tai jotain vastaavaa auton rengaskokoa muistuttavaa.

Minulla oli nuorena yläpaine enimmillään 170 mutta kun kerroin käyneeni aiemmin päivällä juoksulenkillä niin lekuri arveli sen vaikuttavan asiaan. Olen muutenkin ollut koko ikäni rajatapaus (verenpaineenkin suhteen :D ), satunnaisesti on paineet olleet jotain luokkaa 140/90 tai ylikin mutta seurannassa ne on aina normalisoituneet jonkin viikon tai kuukauden jälkeen, koskaan ei sitten ole edes ehdotettu enempiä jatkotutkimuksia tai hoitoa. Niin, paineita oli siis jo nuorena kun olin hoikka poika joten en ole siinä mielessä ottanut laihdutusvinkkiäkään niin vakavasti. :)

Mulla on normaalisti ollu paineet 120/60 (jopa sillon ku vetelin pannukaupalla kahvia ja ryyppäsin liian usein, valvoin...) Nyt kun vietin hiljaiseloa ja söin hyvin ja liikuin enemmän niin paineet olikin yhtäkkiä 140/85 (mitattiin 3 kertaa ja aina vähän eri). Olin kyllä käynyt aamulenkillä, kurkku vähän karheena jne eli saattoi myös johtua siitä...Oli kuitenkin aika yllättävää ja vittumaista kun oli ns. kaikkensa tehny et kaiken pitäs olla hyvin päin.
Täytyy käydä uusintamittauksessa tässä lähiaikoina ja toivoa, että toi yhen päivän mittaus oli vaan joku ihme poikkeus. Koska jos se EI ole niin en keksi enää mitään, millä paineita pudottaa...

Angelica-82 sanoi:
Mulla on normaalisti ollu paineet 120/60 (jopa sillon ku vetelin pannukaupalla kahvia ja ryyppäsin liian usein, valvoin...) Nyt kun vietin hiljaiseloa ja söin hyvin ja liikuin enemmän niin paineet olikin yhtäkkiä 140/85 (mitattiin 3 kertaa ja aina vähän eri). Olin kyllä käynyt aamulenkillä, kurkku vähän karheena jne eli saattoi myös johtua siitä...Oli kuitenkin aika yllättävää ja vittumaista kun oli ns. kaikkensa tehny et kaiken pitäs olla hyvin päin.
Täytyy käydä uusintamittauksessa tässä lähiaikoina ja toivoa, että toi yhen päivän mittaus oli vaan joku ihme poikkeus. Koska jos se EI ole niin en keksi enää mitään, millä paineita pudottaa...

Toi vaihtelu voi johtua myös verenpainemittarista. Ranteesta mittaavat antavat ainakin minulle monesti ihan ihmeellisiä arvoja. Tänäkin aamuna mittasin ranteesta ja käsivarresta. Rannemittarilla tulokset oli 145/95 ja käsivarsimittarilla 135/75.

Hynkkä sanoi:
Käy verenluovutuksessa.. :D

Joo muuten ihan hyvä mut on toi hemoglobiinikin ollut laskusuunnassa. Punasoluja oli kuulemma normaalia vähemmän vaikka olivatkin isokokoisia...Kyseltiin jostain suuresta verenvuodosta mut enpä sellasta ole kokenu... :rolleyes:

Kyl 140/80 on vielä ihan hyvä verenpaine tommoses mittaukses, pitäs mitata toistetusti ja toisaalta vasta >140/80 paineet on indikaatio lääkehoidolle. Verenpaineeseen vaikuttaa kovin monet tekijät, vois kuvitella että joku inttitarkastus jännittää, lisäks ennen mittausta pitäs olla ihan rauhallisesti paikoillaan hyvän aikaa, joillain ihmisillä nousee paineet jo pelkästä valkosen takin näkemisestä. Lisäksi vaikuttaa suolan liiallinen käyttö, ylipaino, rasvojen suuri osuus ruokavaliosta, liikunta, stressi, lakritsin syönti. Mitä tulee rannemittareihin niin yhtää sellaista ei ole hyväksytty kliiniseen käyttöön..

No eipä noita mullakaan rannemittarilla mitattu. Suolaa en käytä, en syö lakritsia (joskus harvoin jos herkuttelen), stressin ois pitäny olla minimissä koska ei ollu koulua ja sain nukkua niin paljon ku halusin, ylipainoa ei ole... Hirvittää vaan ku isän puolen suvussa on korkeeta verenpainetta ja isän isä kuoli 50v sydäriin, ja sen isä kuoli 50v (kai sekin sydäriin en tiä), isän sisko kuoli tos 50v...Tosin tällä hetkellä mua ei paljon nappaa vaikka ite heittäsin veivini heti :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom