Huolestunut verenpaineesta (?)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ants
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kahvi ilmeisesti nostaa niitä paineita. Ainakin minulla mitattiin n. 85-90/135-140 arvoja ja lääkäri ehdotti jo verenpainelääkitystä. Nyt olen käynyt mittauksissa kuukauden välein ja arvot on ollut 62/118 ja 68/118 eli ihan ok. Toki talven jälkeen on aerobinen liikuntakin lisääntynyt mutta luulen, että suurin syy on tuo kahvi. Mitenkä sitten, jos tuo kahvi kerta nostaa niitä arvoja aamulla, niin kai se se tekee myös pitkin päivää? Eli pitäisi kai vähentää radikaalisti tai lopettaa kokonaan sekin.

Niin no, sillon ku mä vetelin sen ainaki 10 kuppia kahvia päiväs ni mitää ongelmaa verenpaineiden kans ei ollu mut kun lopetin kahvin juonnin ni nyt sit olikin. Kyllähän sitä sanotaan et kahvi nostaa verenpainetta...mulla näköjään päinvastoin.

Mut Mika71: tottakai se kahvi nostaa ihan yhtälailla aamulla tai päivällä...Ei se kysele paljonko kello on :)

Kävin eilen työterveystarkastuksessa, jossa mitattiin verenpaine. Lääkäri ei saanut mielestään todellisia arvoja digitaalisella verenpainemittarilla, koska käden ympärille tuleva vyö oli liika lyhyt. Vaihtoi mittarin vanhan malliseen, jolla mitattuna verenpaineet olivat noin 10 % pienemmät. Laittoi vielä sairauskertomukseen tiedon "hauislihas melko kookas, mikä pitää ottaa huomioon mittauksessa"

Ylikuntoa ?

Voi olla ylikuntoa, jos treenaat liian kovaa tai usein, ylikunnon yksi tuntomerkkejä on kohonnut alaverenpaine (vähintään 10 koholla normaalista) tai kohonnut lepopulssi (kohonnut yli 10 lyöntiä/s yli normaalin)...ja mikä taas on normaalia on yksilokohtainen, vertailun vuoksi oma "normaalini" on 70/120 ja pulssi 60 levossa, siis heti aamulla herättyäni vuoteessa mitattuna, seuraan säännöllisesti ja yritän tunnistaa ylikunnon jos tulee treenattua liian kovaa, hommaa jostain vaikka lainaan "Omroni" ja mittaa verenpaineesi aamulla herättyäsi muutaman päivän ajan

Mun digimittarissa on ainakin mansetti kyljessä olevan tekstin mukaan tarkoitettu 22-32 sentin hanskalle, joka ei kaksisen paljon ole oli kädessä sitten lihasta tai läskiä. Yläpaineet onkin sen mukaiset, luokkaa 150, alapaine sitten päivästä riippuen joko normaalin 80 alla tai sitten ei.... Jos noissa kotimittareissa on yleisemminkin ton kokoisille käsille tarkoitetut mansetit niin ei ihme että salirotat saavat yläkanttiin tuloksia.

JSmith sanoi:
Mun digimittarissa on ainakin mansetti kyljessä olevan tekstin mukaan tarkoitettu 22-32 sentin hanskalle, joka ei kaksisen paljon ole oli kädessä sitten lihasta tai läskiä. Yläpaineet onkin sen mukaiset, luokkaa 150, alapaine sitten päivästä riippuen joko normaalin 80 alla tai sitten ei.... Jos noissa kotimittareissa on yleisemminkin ton kokoisille käsille tarkoitetut mansetit niin ei ihme että salirotat saavat yläkanttiin tuloksia.

No eipä siinä kummonen salirotta tarvi olla että hanska on enemmän ku 22-32cm! Ei jeesus. Mun käsivarsi on siinä 30-32cm ja se on kuitenki melkosen ohut (pieni tyttö). Eli ylipainosillehan toi ei sovi ollenkaan. Jos toi pitää paikkaansa ni noi vehkeethän voi heittää meneen...

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Angelica-82 sanoi:
No eipä siinä kummonen salirotta tarvi olla että hanska on enemmän ku 22-32cm! Ei jeesus. Mun käsivarsi on siinä 30-32cm ja se on kuitenki melkosen ohut (pieni tyttö). Eli ylipainosillehan toi ei sovi ollenkaan. Jos toi pitää paikkaansa ni noi vehkeethän voi heittää meneen...

Katsokaa toki omastanne löytyykö siitä eri mitat. Toi mansetti oli se joka tuli laitteen mukana oletusarvoisesti, ehkäpä vaihtomansetteja saisi. Hassua on että jos siinä mansetissa ei lukisi mitään niin ei siitä tietäisi että luotettavien lukemien alue on noinkin alhainen kun sitä tarralla säädettävää mittaa kuitenkin riittää isommankin käden ympäri.

BTW: tulipa mieleen että tuskin toi mitta on maksimipumpissa ja haukkariposessa mitattu arvo... :)

Itse katsoin eilen iltasella sphygmolla auskultoiden paineet. RR 140/80 (+/- 3 mmHg). Normaali verenpaine minulle. En muuten katsonut mansetin kokoa.

Edit: Kun kerta maininittiin kahvista, eilen tein myös toisen mittauksen puolisen tuntia kahvin jälkeen, noussut muttei merkitsevästi - virhemarginaalin sisään. Kokeet jatkuvat..:D

Angelica-82 sanoi:

Reisimansettia kannattaa suosia.

Systolista painetta eli yläpainetta kutsun nimellä stressipaine, koska se on se asia, mikä siihen todella paljon vaikuttaa. Itsellänikin joskus ollut yli 160 ja nyt taas siinä 135-145. Vähemmän jännittämistä - vähemmän stressiä ja enemmän aerobista liikuntaa, niin sen saa kyllä laskemaan. Jos sun arvot on 140/80, niin en olisi itse huolissani tuosta yläpaineesta, vaan enemmänkin diastolisesta eli alapaineesta, koska se on yleensä se, mikä aiheuttaa sydänvaivoja, ja on ns. se "vaarallisempi paine". Tosin nuo arvosi ovat mielestäni ihan ok, koska ne tuppaa päivän aikana heittelemään ja muutenkin elämäntilanteen mukana. Tarkkailla kannattaa kuitenkin, ja varsinkin siis tuota alapainetta.

Tomi sanoi:
Puntilla käyvillä (paksukätisillä) on yläpaine yleensä aika korkealla. Itselläni oli intissä paineet just jotain luokkaa 155/70 tai jotain vastaavaa auton rengaskokoa muistuttavaa.
Selittäkääs tyhmälle miten käden paksuus vaikuttaa yläpaineen mittaustulokseen.

Mulla on myös nimenomaan yläpaine ollut aika koholla, 160-180 (!!!) mutta alapaine kuitenkin kohtuullinen, 70-80 paikkeilla.

Pitäs varmaan kysyä terkkaritädiltä löytyykö isompaa mansettia.

Ainakin pumpissa yläpaine tahtoo olla aika korkea, eli ei kannata edes yhtä haukkariposetusta ottaa ennen mittausta. Itsellä oli hauska episodi joskus yläasteella kun piti vähän vessassa pumppailla haukkaa vakuuttavamman näköiseksi ennen kivannäköisen hoitsun mittausta ja kappas vain mittari pysähtyi sitten lukemiin 195/75 :nolo:

Kävin työpäivän jälkeen työterveyslääkärillä joka mittas paineet, alapaine 106 ja yläpaine 160. Pulssi 50. Hemoglobini 161. Kahvi/kofeiini ainakin nostaa paineita. Uusintamittaus aamulla näytti 95/130.

Ei ne lääkärit kauhean helposti tutkimuksiin lähetä kun mulla verenpaine ylimmillään ollut 111/205. Käskettiin käydä viikon välein mittaamassa. Monta kertaa oli vastaavia lukemia, mutta ei mitään jatkotoimia, että sillätavalla täällä....

HeavyDutyUser sanoi:
Kävin työpäivän jälkeen työterveyslääkärillä joka mittas paineet, alapaine 106 ja yläpaine 160. Pulssi 50. Hemoglobini 161. Kahvi/kofeiini ainakin nostaa paineita. Uusintamittaus aamulla näytti 95/130.

tarkoitat varmaan 130/95, tuskin alapaine kuitenkaan yläpainetta suurempi on :). Listataan joka tapauksessa yläp/alap, jos sitä hait.

106 ja 95 ovat kummatkin aika korkeita alapaineiksi, mitä lekuri sanoi?

Voimavellulla toivottavasti sama juttu, tosin 111/205 toistepäinkin ovat aika helvetin korkeita. Jos ei verenpainelääkitystä edes harkittu eikä hanskasi ollut pumpissa, niin tässähän lekuriksi pyrkivän henkinen kehitys järkkyy. Jos alapaine on todella päälle sata, niin tuossa vaiheessa pitäisi jo vakavasti huolestua. En siis ole tarjoamassa mitään prognoosia, mutta kyllä nyt helvetti jotain on jossain pielessä..oli sitten lekurilla, mittarissa tai missä lie, toivottavasti ei nyt sinussa sitten.

Taidan vetää pohjat tässä jutussa. Osaako kukaan selittää, miksi kohtuu normaalikuntoisella (182 cm, 90 kg) kaverilla on yleensä ollut luokkaa 140/55? Tämä oli intin mittauksessa samaan aikaan pulssi oli 49... Oireet: Hieman alhaisen verenpaineen oireita, tyyliin en voi nousta seisomaan nopeasti...

Ps. En juo kahvia, eikä ollut pumpissa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom