Hulkki ja hormonaalinen vaste

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
N.O.Kummonen sanoi:
Voi itku. Mulla on ollut välilevynpullistuma ja sen jälkeenkin olen kyykännyt täysillä. Pari vuotta siihen toipumiseen meni ja kyykky ei aina tuona aikana tuntunut suklaalta ja kivalta, mutta mä en luovuttanut. Enhän mä voi tietää missä kunnossa sun selkäs on. Varmaan paljon huonommassa. Treenasin aikoinaan yhden pahasta kolarista toipuvan nyrkkeilijän kanssa. Se pysty kyykkäämään 180 kg, vaikka lääkärit sanoivat puoli vuotta aikaisemmin ettei se enää tule kävelemään, mutta enhän mä tiedä kuinka pahassa jamassa sun selkäs on. Onko sulla skolioosi?

Meikäläisen selällä ei oo mitään tekemistä välilevynpullistumien kanssa. Skolioosi on lievä, joten ei sekään ole syynä. Mutta mulla on yleisesti koko kropassa yliliikkuvat nivelet ja kaikista pahimmat ne on juuri alaselässä. Raskaampi reppu selkään ja muutama kilometri kävelyä, niin ei tartte itte ottaa kenkiä jalasta, niin jumiin se menee. Ja kyykky on ihan yhtä paha myrkky mun selälle, ehkä jos tekis ekat puoli vuotta pelkällä tangolla ja seuraavat puoli vuotta sitten 5 kg lisää, niin vois joskus pystyy kyykkäämään, mutta kiinnostaapa kympillä kun voi tehdä muutakin. Ja tästä on käytä parilla eri fysioatrilla, parilla yleislääkärillä ja tilkan lekureilla ja kaikilta tullut ohjeena vahvistaa lihaskuntoa, välttää kipua aiheuttavia liikkeitä ja oppia elämään ton selänn kanssa, että tässä mun tarina tolle kyykkäämättömyydelle.

niin puhutaanko tässä hack- vai smith kyykystä?Eikö hack-kyykky ole juuri se mikä ottaa tosi kovasti etureisiin?smithissä en kyllä koskaan oo kyykänny.

S225T sanoi:
Vakavasti puhuen, kyykky on toki hyvä liike - paitsi aloittelijalle joka tapauksessa, myös kehonrakentajalle - jos rakenne sen sallii tehtävän body-tyylillä.
Muutoin kyllä etukyykky, smith, hack sekä prässi avustettuna ojennuksilla tekevät työn enemmän sillä tavalla jota kehomies arvostaa. Natu or not.

Word.

Timba79 sanoi:
kaikilta tullut ohjeena vahvistaa lihaskuntoa, välttää kipua aiheuttavia liikkeitä ja oppia elämään ton selänn kanssa, että tässä mun tarina tolle kyykkäämättömyydelle.

Joo eli siis et ole tarpeeks kova jätkä kun et kyykkää, vaikka koskee.

Oikeesti, miks vidussa kyykätä jos kyykkääminen sattuu ja sen liikkeen voi korvata ja pistää paremmaksi jollain muulla / muilla liikkeillä.

N.O.Kummonen sanoi:
En noista hormonaalisista vasteista osaa sanoa juurikaan, mutta alottelevalle treenaajalle, joka pyrkii saamaan yleisesti lisää massaa suosittelisin kyykkyä. Jokaiselle, joka haluaa parantaa suorituskykyä suosittelisin kyykkyä. Jokaiselle joka on huolissaan nivelistään suosittelisin kyykkyä.

Kummonen puhuu asiaa. Kyykky on korvaamaton liike, jos haluaa käytännön voimaa, nopeutta ym. suorituskykyä. Bodymiehille se tuskin on välttämätön liike, sillä paremman pumpin saa monella muullakin liikkeellä. Kuitenkin, mikäli maksimaalinen lihasmassa ei ole tavoitteena, suosittelisin kyykkyä sen yleisen koko kropan vaikutuksen takia jokaiselle salillakävijälle.

Tämä linkki on hyvin :wanha:, mutta siinä on paljon mielenkiintoista tekstiä jalkojen treenaamisesta ja nimenomaan kyykkäämisen avulla (tosin tuohon aikaan tuskin muita jalkaliikkeitä tunnettiinkaan :rolleyes:.)

Tosi mies kyykkää vapailla. kyykättiinpähän edestä tahi takaa. Smithiin en koske pitkällä tikullakaan ja olenkin jo monesti sanonut että meidän salilta se joutas hevon kuuseen kun kukaan sitä ei käytä. powerrack vaikka tilalle. :rock:

fullpower sanoi:
Tosi mies kyykkää vapailla. kyykättiinpähän edestä tahi takaa. Smithiin en koske pitkällä tikullakaan ja olenkin jo monesti sanonut että meidän salilta se joutas hevon kuuseen kun kukaan sitä ei käytä. powerrack vaikka tilalle. :rock:

w0000t? Mä ainakin käytän ihan mielelläni smithiä rinnalle, olkapäille, pohkeille ja joskus kyykkäämiseen.

Powerrack olis kyllä ehdoton lisä meidän salille.

Dragon sanoi:
w0000t? Mä ainakin käytän ihan mielelläni smithiä rinnalle, olkapäille, pohkeille ja joskus kyykkäämiseen.

Powerrack olis kyllä ehdoton lisä meidän salille.

Ai sitä käyttää joku. :lol2: Vaihda vapaaseen. :D

metalman sanoi:
Joo eli siis et ole tarpeeks kova jätkä kun et kyykkää, vaikka koskee.

Oikeesti, miks vidussa kyykätä jos kyykkääminen sattuu ja sen liikkeen voi korvata ja pistää paremmaksi jollain muulla / muilla liikkeillä.

Sitä minä tässä olen koittanut ajaa takaa. Parempi tehdä niitä "korvaavia" liikkeitä, kuin pitää vähän väliä treenitaukoa kun paikat on paskana. Ja minäkin olen sitä mieltä, että varsinkin aloitellessa ehdottomasti sinne kyykkytangon alle vaan, mutta vähän edistyneempänä ja jos on jotain rajoituksia, niin miksi teloa ittensä kun voi treenata myös "kivuttomasti"?

Mielestani koko jutun juoni on se etta treenaa niita jalkoja. Liikkeita on turha laittaa paremmuus jarjestykseen. Toisille sopii toiset liikkeet ja toisille toiset.
Takakyykky, etykyykky, hack, prassi, smith, erilaiset jalanojenukset/koukistukset....ihan sama mita liikkeita kayttaa. Tarkeinta on tuntuma reisiin ja kehittyminen. Eihan mikaan esta tekemasta smithia ja vapaata kyykkya samaan treeniin jos silta tuntuu. Vaihtelu liikkeissa ja sarjapainoissa/pituuksissa pitaa lihaksen kehityksessa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voima sanoi:
Vaihtelu liikkeissa ja sarjapainoissa/pituuksissa pitaa lihaksen kehityksessa.

Tohon kun lisää vielä treeni tiheyden vaihtelun(kuinka usein lihasta harjoitellaan) ja palautusten vaihtelun niin ei paljon muuta tarvitsekkaan.

Paitsi mitä hd miehet voi haluta käyttää erikoistekniikoita.
Rest pause ja super sarjat ovat omaan lähinnä sopivimmat mieleen. Pakkotoistot jossain hackissa on myös silloin tällöin mukavia, jos harjoitellaan lihakset 1 kerran viikossa läpi ohjelmalla.

Kyllä se juttu nyt niin on että Miken ja Hulkin pitää tapella siitä kumpi on oikeessa. Johnny B toimii tuomarina olut palkalla.

Eikun eikös aika monesti ihmiset treenaa niin miten saavat parhaat poltteet/tuntumat ? Imo. jos reisiä kasvatan ni valkkaan liikkeeni sen perusteella mikä tuntuu potkivan parhaiten. En nyt siis kuitenkaan väitä että hulkki olisi väärässä... en tiedä koko asiasta yhtään mitään. Oon niin pieni vielä etten oo saanu winsulta lupaa perehtyä asiaan.

Onko sillä väliä miten hoitaa kyykkynsä, kukin tavallaan. :kippis1:

Sarjojen määrä??

Tää nyt voi olla aika :david: -viesti ja vähintäänkin :offtopic: , mutta kysynpä kuitenkin, kun muutenkin tuntuu tuo keskustelu vähän rönsyilevän.

Riitelette siis hormonivasteita ja parempaa kohdistusta perusteluina käyttäen siitä, mikä reisiliike on paras.. Onko siisi tosiaan niin, että kaikki tämän tredin kirjoittajat treenaavat reisiä vain yhdellä liikkeellä?

Itselläni ainakin on niin, että aloitan vapaalla etu-/takakyykyllä, mutta kun muutaman sarjan jälkeen jalat väsyy, alkaa tekniikkakin rakoilla pahasti. Sitten siirrynkin 'helpompaan' liikkeeseen johonkin laitteeseen, kuten smithiin tai prässiin. Lopuksi teen usein vielä ojennuksia, kun tuntuu, että varsinkin reisiojennusten sarjakestävyys ei tipu, vaikka jaloilla olisi tehnyt mitä ennen sitä.

Näin jaloille tulee yhteensä n. 10-12 sarjaa. Onko tämä mielestänne ehdottomasti liikaa ja vain selkeä osoitus, että en vain käytä tarpeeksi isoja romuja? Malmin lisäämistä vastaan puhuu se, että varsinkin kyykyssä liikkeet hidastuvat huomattavasi, kun lähestytään 1RM:ia ja itse pyrin tekemään kaikki liikkeet aina hitaasti-alas-'räjähtävästi'-ylös-periaatteella. Lisäksi spottaajan löytyminen ei ole aina taattua.

kratingdaeng sanoi:
Näin jaloille tulee yhteensä n. 10-12 sarjaa. Onko tämä mielestänne ehdottomasti liikaa ja vain selkeä osoitus, että en vain käytä tarpeeksi isoja romuja?

Ei automaattisesti kumpaakaan, vaan todennäköisesti ihan kunnollista treeniä. Sinne päämäärään kun pääsee niin monen monituisella tavalla.

No ei kuulosta yhtään pahalta toi sarjamäärä, etkä maininnut takareisistä ja pohkeista mitään vielä. Minä teen itse etureisille yleensä 10 sarjaa ja nyt tuntuu että ne on ihan mukavasti kasvaneetkin viimeaikoina.

Kaikkeen sitä lomansa käyttääkin, mutta piti ottaa selvää kun kuulosti niin perverssiltä. :D Parhaiten harjoituksen aikaansaamista hormonaalisista vasteista tiedetään näköjään kasvuhormonin osalta. Seuraavien mekanismien on ehdotettu johtavan harjoituksen aikaansaaman kasvuhormonin lisääntymiseen, boldilla ne joilla on arveltu olevan eniten vaikutusta:

Hermostollinen stimulaatio
- Tämän teorian mukaan kasvuhormonieritys laukeaa lihaksessa olevien sensoristen hermosolujen aktivoitumisen seurauksena. Kyseessä on lihaksen venytyksestä aistivien lihaskäämien sensoristen hermojen vilkkaammasta signaloinnista keskushermostoon päin (affarentit), joka johtaa lopulta lisääntyneeseen kasvuhormonin eritykseen. Tätä on tutkittu mm. elektronisen stimulaation avulla. Hauskaa tossa tutkimuksessa on se, että yhden lihaksen (tibialis) aktivaatio johtaa kasvuhormonierityksen lisääntymiseen, toisen aktivaatio (soleus) vähenemiseen :). Tätä ns. affarentti-aivolisäke akselia tukee myös tieto, että painottomassa tilassa oleskelun aikana (avaruuslennot) tuo harjoituksen aikaansaama kasvuhormonivaste pienenee selvästi. Viittaa siis siihen, että jatkuva hermoista lihakseen tuleva ärsyke on välttämätön kasvuhormonivasteelle.

Maitohappo
- Harjoituksen aikaansaaman kasvuhormonitason nousun ja laktaatin muodostumisen kynnys korreloivat aika tarkasti 1 , 2. Lisäksi muita ehdotettuja mekanismeja ovat harjoituksen aiheuttamat typpioksidin, katekoliamiinien ja happo-emästasapainon muutokset.

Mun tietääkseni ei ole kuitenkaan osoitettu, että tuo harjoituksen aikainen kasvuhormonin pitoisuuden lisääntyminen vaikuttaisi lihaskasvuun per se. Nykyisen tietämyksen mukaan kasvuhormoni vaikuttaa somatomediinien (IGF-1 ja IGF-2) kautta. Eli lähinnä maksassa ja muissa kohdekudoksissa (esim. lihaksessa) syntyy ja/tai vapautuu kasvuhormonin vaikutuksesta somatomediinejä. Sattuu kuitenkin olemaan niin, ettei esim. IGF-1 pitoisuus monestikaan korreloi harjoituksen aikaansaaman kasvuhormonin lisäyksen kanssa. On paljon todennäköisempää, että paikallinen IGF-1:n syntyminen lihaksessa johtaa siihen lihaskasvuun, kunhan harjoituksen intensiteetti on vaan riittävä. Ja niin kuin tossa Dopey:n postissa mainittiin, nää hormonaaliset vasteet on todennäköisesti sekundaarisia lihaskasvun kannalta. Tuskin nuo kortisonitasotkaan tämmöisiä miettiessä merkittävästi lisääntyy, ellei sitten useampia yöunia missaa. Hauskahan näitä on pyöritellä mielessään…

MuTu tuntumalla kuitenkin veikkaisin, että ei se mitään ainakaan haittaa jos sen harjoituksen saa kohdennettua mahdollisimman tarkkaan tiettyyn lihakseen. Lepovuorossa olevat lihakset saa siten enemmän aikaa palautumiseen. Yleensä toi tarkka kohdentaminen on kuitenkin jokseenkin mahdotonta, eli kannattaa tehdä myös niitä ”perusliikkeitä”.

Tuo Massaa!, Voimaa! –kirjan teoria on kans aika kyseenalainen, ellei peräti täydellinen aivopieru. Suurin osa hermoston toiminnasta on toki refleksiivistä (varsinkin suojaheijasteet), ja esim. tasapainoa voi helposti parantaa harjoittelun avulla. Mutta että suojaheijasteilla voisi parantaa lihasten ”luontaista laiskuutta”? Kyllä ne lihakset on tarkoitettu luontaiseen työntekoon, ihmiset jotka niitä käyttää on välillä laiskoja. Seuraava villitys on varmaan treenikaverin töniminen esim. kyykyn aikana lihasten hermotuksen parantamiseksi ja ”laiskuuden murtamiseksi”:D

Etureiskoille 7-8 sarjaa kasvanu on joo. Takareiskoille 6-7 sarjaa nekin on ihan hyvin kasvussa. Pohkeille 4-6 sarjaa. 4½ senttiä neljässä kuukaudessa sinne.
Edit: Etureisillä nuo sarjamäärät tulee kahdella eri prässäys asennolla ja jalan ojennuksilla.

Mel Siff kirjoitteli muutama vuosi takaperin (eli elossa olleessaan, doh) Vibration trainingista. Kyllä siinä vissiin jotain taikaa on. Jossain mullakin on ne tekstit tallessa muistaakseni.

Suositut

Back
Ylös Bottom