Hulkki ja hormonaalinen vaste

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

Mike

ATG
Pakkotoisto.com
Kaupunki
Helsinki
Chatissa on yks jos toinenkin kerta tingattu/tapeltu/riehuttu moderaattorimme Hulkin kanssa vapaan kyykyn ja smith-kyykyn erosta. Hulkki siis kivenkovaa väittää, että vapaa kyykky on parempi koska se antaa paremman hormonaalisen vasteen ja täten on yleiskehityksen kannalta parempi. Eli vapaa kyykky käytännössä rasittaa hiukan enemmän alaselkää ja täten on Hulkin mukaan tutkitusti merkittävästi tehokkaampi lihaskasvattaja kuin smith-kyykky, huolimatta siitä, että smith-kyykyssä polte reisille on parempi alaselän rasituksen helpotuksen ja paremman lihastuntuman johdosta. Hulkilla ei tosin ole heittää mitään faktaa tuosta hormonaalisesta vasteesta esim prosentteina. Itse olen sitä mieltä, että se täysin marginaalinen mahdollinen hyöty lisääntyneessä teston tuotannossa kumoutuu ja itseasiassa jarruttaa kehitystä jaloille vs. smith-kyykky, missä treenataan reisiä, eikä koko kroppaa. Jos persetuntumalla pitää heittää, niin suurin osa isoreisisistä kehonrakentajista ei treenaa kovia kyykkyjä, vaan eri variaatioita niistä kuten hack, prässi, smith. Mitäs mieltä jengi on?

sanoisin että jos tekniikka rajoittaa vapaata kyykkyä isoilla painoilla niin sitten smittiin malmia tarpeeksi.. mulla puutuu kyykyssä niska ennenku tulee edes hiki :jahas:

Itse treenaan aina Smithissä kyykyt. Treenin saa kohdennettua paremmin sinne minne haluaakin ja voi tehdä isoillakin painoilla sarjat loppuun saakka ilman varmistajia, mitä tavallisessa kyykyssä ei voi tehdä.

Jyväbroileri sanoi:
Itse treenaan aina Smithissä kyykyt. Treenin saa kohdennettua paremmin sinne minne haluaakin ja voi tehdä isoillakin painoilla sarjat loppuun saakka ilman varmistajia, mitä tavallisessa kyykyssä ei voi tehdä.

Mutta siis Hulkin mielestä olisit isompi kauttaaltaan jos tekisit vapailla ne kyykyt, tosin reidet olisivat pienemmät.

mun mielestä aloittelijan kannattaa tehdä vapaisiin liikeratoihin perustuvia liikkeitä (penkkipunnerrus, kyykky jne...)

kyllä ne jalat kasvaa tavan kyykyilläkin ja muutenkin on hyvä hallita kroppaansa kun malmia on niskan päällä.

sitten kun ollaan edistyneempiä ja pyritään hakemaan optimaalinen rasitus tietylle kohde lihakselle niin sitten voi hakea apua erilaisilta laitteilta.

en sano että aloittelija ei voisi käyttää laitteita mutta perusliikkeiden tulisi olla kunnossa ennen niihin siirtymistä.

PS. salillamme ei ole kunnon hack-kyykky mahdollisuutta ja prässi on paska joten se voi laskea mielipiteeni arvoa. on jouduttu kyykkäämään sen hetkisten olosuhteiden vallitessa. ts. laitteista vähän kokemusta.

Dorian Yates kertoo kirjassaan Blood & Guts tekevänsä juuri Smith-kyykkyä, koska sillä saa rasituksen ja kohdistuksen paremmin juuri reisille. Eikäpä Dorian nyt yläkropaltaankaan kauhean pieni ollut.

Viimeksi muokattu:
arni sanoi:
mun mielestä aloittelijan kannattaa tehdä vapaisiin liikeratoihin perustuvia liikkeitä (penkkipunnerrus, kyykky jne...)

kyllä ne jalat kasvaa tavan kyykyilläkin ja muutenkin on hyvä hallita kroppaansa kun malmia on niskan päällä.

sitten kun ollaan edistyneempiä ja pyritään hakemaan optimaalinen rasitus tietylle kohde lihakselle niin sitten voi hakea apua erilaisilta laitteilta.

en sano että aloittelija ei voisi käyttää laitteita mutta perusliikkeiden tulisi olla kunnossa ennen niihin siirtymistä.

PS. salillamme ei ole kunnon hack-kyykky mahdollisuutta ja prässi on paska joten se voi laskea mielipiteeni arvoa. on jouduttu kyykkäämään sen hetkisten olosuhteiden vallitessa. ts. laitteista vähän kokemusta.

Aloittelijalle on perusteltua ihan jo muodon vuoksi opetella kaikki vapaat liikkeet. Tätä ei kuitenkaan ole tarvis tehdä laskin kourassa ja miettiä sarjankin aikana, paljonko nyt erittyy enemmän testosteronia kuin erittyisi jos tekisi kovaa smith-kyykkyä.

Tuosta hormonaalisesta vasteesta saatava hyöty ei varmaan ole kovin merkittävä roinaajille toisin kuin natuille.

Mutta kyykky vs. smith-kyykky tilanteessa ei ero tuossa vasteessa kyllä voi kovin suuri olla. Eri asia olisi sitten kyykky vs. reidenojentaja..

lasikuitujeesus sanoi:
Mutta kyykky vs. smith-kyykky tilanteessa ei ero tuossa vasteessa kyllä voi kovin suuri olla. Eri asia olisi sitten kyykky vs. reidenojentaja..

Juu, kyykky vs. ojennus nyt on jo 2 aivan eri liikettä. Mutta siis jos tuossa nyt on edes aikuisten oikeasti mitään eroa, niin se ero kumoutuu jo siinä, että smith on tehokkaampi reisille, joten samassa pisteessä ollaan, paitsi että Hulkki saa vielä miinusta ressaamisesta, mikä nostaa kortisolitasoja.

lasikuitujeesus sanoi:
Tuosta hormonaalisesta vasteesta saatava hyöty ei varmaan ole kovin merkittävä...

Paljonko hormonaalinen vaste on suurempi vapaassa kyykyssä kuin Smith-kyykyssä ja paljonko lihakset kasvavat sen vuoksi enemmän?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
JohnnyB sanoi:
Paljonko hormonaalinen vaste on suurempi vapaassa kyykyssä kuin Smith-kyykyssä ja paljonko lihakset kasvavat sen vuoksi enemmän?

Hormonaalinen vaste kumoutuu tämän asian pohtimisesta aiheutuneiden kortisolitasojen noususta johtuen.

No nyt se sitten selevis miks Savolaisen Make ei pärjänny kisoissa paremmin.
Make ruukas kyykätä smithissä, ja olis ollu paaaljon isompi jos ois älynny vapaalla kyykätä.

JohnnyB sanoi:
Dorian Yates kertoo kirjassaan Blood & Cuts tekevänsä juuri Smith-kyykkyä, koska sillä saa rasituksen ja kohdistuksen paremmin juuri reisille.

Tuo on kyllä hieman yllättävää. Olihan hormonaalinen vaste sentään eräs Dorianin treenimetodien kulmakivistä :)

Hei sanokaa Hulmille et saatais se Ahtiaisen Juha tänne keskusteluihin joskus mukaan. Luulisin että se osais sanoa tähän paljonkin. Itse en kyllä veikkaa mitään muuta kun että vapaa kyykky parantaa esim. koordinaatiota ja mutu-tuntumalla olisin samaa mieltä suuremmasta vasteesta. Mutta jos esim. Smithissä pystyy viemään sarjat pidemmälle loppuun ja aiheuttaen taas suuremman laktaattien sun muiden kerääntymisen kohdelihakseen niin eiköhän se ole taas itse reisien kehitykselle suuremmaksi eduksi.

Nat_Ural sanoi:
Tuo on kyllä hieman yllättävää. Olihan hormonaalinen vaste sentään eräs Dorianin treenimetodien kulmakivistä :)

No, Nat_Ural, kun kerran tiedät kaiken kaikesta, niin vastaapas nyt tuohon kysymykseen :) Paljonko Dorian tai kuka muu tahansa hyötyy siitä että tekee vapaapaino kyykkyä Smith-kyykyn sijaan, kuinka paljon vuositasolla lihakset kasvaa enemmän?

Nat_Ural sanoi:

:D

No joo, veikkaan, että etureisien kannalta tuo smith-kyykky voi olla parempi, jos ne saa eristettyä paremmin. Kokonaislihasmassan kasvatuksessa varmaankin vapaa kyykky toimii paremmin, koska siinä on enemmän lihasmassaa töissä, kuin smithissä. Eli lähinnä tuo takaosan lihaksisto.
Hormonaalisen vasteen takia en kyllä liikkeitä valitse, siihen vaikuttanee niin moni muukin asia, kuin pelkkä se pelkkä liike.

Mike sanoi:
Mutta siis Hulkin mielestä olisit isompi kauttaaltaan jos tekisit vapailla ne kyykyt, tosin reidet olisivat pienemmät.

Mulle on parempi että jalkapäivänä vain jalat saa treeniä ja selkäpäivänä sitten selälle treeni. Muuten mulla alaselkä menee ylikuntoon. En silti usko että noissa nyt silti ratkaisevaa eroa on.

Kyllä mä sanoisin ihan vaan MUTU-pohjalta, että hohhoijaa. Jos smith-kyykyssä saa paremman poltteen reisiin kuin vapaassa, niin kyllä veikkaisin, että se kasvattaa REISIÄ paremmin. Jotenkin tuo hormonaalinen vaste kuulostaa tuossa elävästi paskalta. Toki vapailla painoilla tehty kyykky on hyvää vaihtelua ja varsinkin voimatreenissä (voimanosto) pakollinen liike.

Olen vahvasti sitä mieltä, että tällainen asioiden veivaaminen ja vatkaaminen nostaa kortisolitasot sataseen ja se antaa sellaisen hormonaalisen vasteen, että kehittyminen tuskin merkittävästi paranee.. vai paraneeko?

Plaah.

Suositut

Back
Ylös Bottom