HST - perusteet & FAQ threadi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Larzan
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt on 15 toistojen eka ykkössarja tehty ja kyllä tuntui kevyeltä... Olisi väkisin tehnyt mieli tehdä useampia sarjoja mutta maltoin mieleni. Kuinka kauan aikaa porukalla menee yleensä noissa 1xsarojen treeneissä?
Itsellä menee se 45-50 + alkulämmöt/loppuvenyttelyt. Se mikä ärsyttää eniten 1x sarjojen aikana on painojen siirtely ja liikkeitten jatkuva vaihtelu, mutta hyvältä on HST tuntunut. Tällä hetkellä ollaan menossa 1x10 viikolla...

Kannattaa järjestää ne liikkeet sellaiseen järjestykseen, ettei tarvitse hirveästi levyjä siirrellä edestakaisin.

Aloita kyykyllä ja kun se on tehty, niin tanko painoineen lattialle. Siinä tehdään soudut tai sjmv, ja sitten painolevyjä edelleen poistaen vaikka pystypunnerrus seisten ja lopulta pikkuvitkutukset kuten hauis. Nopeuttaa huomattavasti toimintaa kun sen optimoi noin.

Itsellä menee se 45-50 + alkulämmöt/loppuvenyttelyt. Se mikä ärsyttää eniten 1x sarjojen aikana on painojen siirtely ja liikkeitten jatkuva vaihtelu, mutta hyvältä on HST tuntunut. Tällä hetkellä ollaan menossa 1x10 viikolla...

Paljos sulla on liikkeitä? Mulla meni vajaa puoli tuntia ja liikkeet olivat hack-kyykky,penkki, t-kulmasoutu, pystypunnerrus seiste lt, hauis lt,ojentajapunnerrus,selän ojennukset ja vatsakone

Mulla on 10 liikettä ja 1 sarjan treeneihin menee yleensä 40-50 min riippuen painoista. Mun mielestä toi liikkeiden järjestys kannattaa miettiä silleen, että samoja lihaksia rasittavien liikkeiden välissä on joku muu liike esim. kyykky,penkki, mave, pystypunnerrus, leuat, dippi jne. Tokihan tuossa joutuu juoksemaan kuntopiirimäisesti salia ympäri, mut ei tuo minua ainakaan haittaa.

Mulla on 10 liikettä ja 1 sarjan treeneihin menee yleensä 40-50 min riippuen painoista. Mun mielestä toi liikkeiden järjestys kannattaa miettiä silleen, että samoja lihaksia rasittavien liikkeiden välissä on joku muu liike esim. kyykky,penkki, mave, pystypunnerrus, leuat, dippi jne. Tokihan tuossa joutuu juoksemaan kuntopiirimäisesti salia ympäri, mut ei tuo minua ainakaan haittaa.

Jep. olen samaa mieltä. Jos esim. penkin,ojentajat ja pystypunnerruksen tekee peräkkäin ni saattaa vikan liikkeen kohdalla olla jo aika nihkeää, toki sen kropan kai tuollaiseenkin saa totutettua melko nopeasti...

Kannattaa järjestää ne liikkeet sellaiseen järjestykseen, ettei tarvitse hirveästi levyjä siirrellä edestakaisin.

Aloita kyykyllä ja kun se on tehty, niin tanko painoineen lattialle. Siinä tehdään soudut tai sjmv, ja sitten painolevyjä edelleen poistaen vaikka pystypunnerrus seisten ja lopulta pikkuvitkutukset kuten hauis. Nopeuttaa huomattavasti toimintaa kun sen optimoi noin.

Käytännössä kannattaa tosiaan tehdä tuon suuntaisesti ja jhulmin vinkkaamassa linkissä on hyviä tieteellisesti todistettuja periaatteita tehokkaampaan treenaukseen.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

Isot lihasryhmät ennen pieniä, moninivelliikkeet ennen yhden nivelen eristäviä ja suuri intensiteettiset ennen pieniä. Käytännössä siis aloitetaan juuri kyykyillä, maastavedoilla, penkillä jne ja pikkuhiljaa pienempiin ja eristävämpiin liikkeisiin. Tähän on siis ihan tieteelliset perustelut voiman kehittämiseksi tehokkaammin, eikä pelkästään treenin logistinen sujuvuus. :)

Välillä salilla joutuu hieman vekslaamaan liikkeiden kanssa jos paikat on varattuja, mutta minä olen pyrkinyt tekemään tuon helpon painojen siirrettävyyden sijaan lihasryhmävaihtelua. Ensin vaikka leuanveto (kädet ja yläselkä), sitten maastaveto (jalat ja alaselkä rasittuvat), sitten penkki (rinta ja kädet), sitten kyykky (jalat ja alaselkäkin taas), sitten soudut (kädet ja yläselkä) jne. Isoista pienempiin ja siten että mielellään samaa lihasryhmää ei rasiteta heti perään. Näin voi käyttää suurempia painoja ja lihakset ehtivät levätä vuorotellen. Tuossa joutuu vaihtamaan paikkaa enemmän, mutta minusta se ei ole iso ongelma jos treeni kulkee paremmin.

Toinen periaate on tosiaan sama eli isot ensin ja sitten pienemmät liikkeet ja niissä järjestän logistiikan vähillä vaihdoilla. Teen käsipainoliikkeet samana päivänä kun taas toisena päivänä pelkästään taljaliikkeitä. Liikeet siis ilman liikkumista paikkojen välillä tyyliin talja-käsipaino-talja-käsipaino. Vekslaamista käsipainoista toiseen käsipainoon voi tulla jos tekee ojentajat ja hauikset eri painoilla, mutta ei paikan vaihtoa. Sen painojen vaihtamisen voi ottaa sitten "lepotaukona" ennen seuraavan sarjan aloittamista. :)

Joo, mikäs siinä jos jaksaa optimoida tuoltakin kannalta. Vekslaamisen ja odottelun välttäminen on kuitenkin oikeastaan ainoa asia jonka suhteen optimointi salilla kiinnostaa mua enää, eli treenit etenee sen ehdoilla. Siksi usein teen esim. kyykyn ja maven peräkkäin, vaikka optimaalista voisi olla ottaa se päivän viimeinen liike, penkki, siihen väliin.

Käsittääkseni HST:n aikana energiaa kuluu kiitettävästi, joten onko kevyet lenkit rasvanpoltto mielessä huono juttu palautumisen kannalta? Voiko/kannattaako niitä yhdistää näin rankkaan ohjelmaan, vaikka kevyemmille viikoille?

Paljos sulla on liikkeitä? Mulla meni vajaa puoli tuntia ja liikkeet olivat hack-kyykky,penkki, t-kulmasoutu, pystypunnerrus seiste lt, hauis lt,ojentajapunnerrus,selän ojennukset ja vatsakone
Noh saattaa olla että arvioin hieman yläkanttiin ton 50, mutta liikkeet ovat kyykky, penkki, mave, ranskalainen, hauis tangolla, takareisiojennus, ylä-talja, pystypunnerrus, pohkeet istuen ja vatsarutistus.

§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noniin, viimeinen viikko vitosia alkaa. Mitenkäs sitten toi piikkaminen noilla kolmosilla? Se vissiin on hyvä vaihtoehto kun noi negatiiviset on vähän nihkeitä vakituisen treenikaverin puuttuessa.

Jatkuuko toi progressiivisuus noissa samaan tapaan ja teen vaan 2vk 2x3:sia? TS. kopion vaan tuolta edellisten viikkojen painojen nousut?

Ihan hyvältä on kyllä tuntunu tähän mennessä, seuraavaksi varmaan sitten kokeillaan 12/8/6 meiningeillä.

Liikkeethän oli tässä ekassa kierrossa seuraavat :

Kyykky
Penkki/vinopenkki
SJMV
Kulmasoutu/leuanveto
Reidenojennukset
Pohkeet hackissa
Pystypunnerrus tangolla
Hauiskääntö tangolla
Ranskalaiset tangolla
Kohautukset
Vatsat

Ehkä vähän massasta poikkeva kun tuolla on noi ojennukset + kohautukset mutta tungin ne sinne ihan tarkoituksella. Jalat laahaa perässä niin meinasin kokeilla noin, ihan hyvin noi ojennukset tonne istu mutta taida nyt viimeiseksi viikoksi tiputtaa ne pois että menee noi kyykkysarjat varmasti läpi. Kohautukset taasen sen takia että sais toi hartia/yläselkä seutu jotain kutittelua maven puuttuessa, enkä oo niitä muutenkaan tehny pitkään aikaan niin kivaa vaihtelua.

Vaikutuksia (kun ei jotain potentiaalista HST-kokeilijaa kuitenkaan mikään muu kiinnosta :)) :
Painoa tullut parisen kiloa, mutta on tässä kyllä tarkoituksella myös lapattu tota ruokaa. Näkyy se siis myös vatsassa (mullakun on yleensä rasvat aina melko alhaalla niin huomaa, ei siis mitään hirveetä lihomista tapahtunu) mutta positiivisena puolena jalat on ottanu tosi hyvin vastaan, jätin kyllä heti alussa vyön pois ja oon nyt tiputtanu itteäni niin alas kun vaan voi että liekö tollakin jotain vaikutusta. Penkkisarjat on myös tuntunu yllättävän kevyiltä tässä loppupuolella ja tekniikka parantunu kun on jauhanu sitä 3krt/vk. Penkissäkin levensin tarkoituksella otetta koska normaalisti oon nostanu aika kapeella ja nyt jos muuta rintatreeniä ei ole niin parempi saada sinne perille. Alaselkä on joissain määrin kovilla ollut kun ekaan kuukauteen en käyttänyt vyötä laisinkaan, tässä lopussa nyt oon ottanu vyön tohon SJMV:n. Toi tuntuminen tosin kyllä ihan selvästi myös näkyy tossa keskivartalossa että hyvä niin.

Negatiivisina puolina mainittakoon se hämärä fiilis joka vieläkin vähän kalvaa mieltä että miten tässä voi muka kasvaa kun treenin jälkeen tuntuu aina siltä että olis just lämmitelly :)

Lisäksi käsissä ja olkapäissä en ole huomannu mitään vaikutuksia(ulkoisia), olis varmaan kannattanu mitata paikat niin tietäs varmuudella. Ranskalaisissa taisin tosin alimitottaa noi painot kun ne treenit ei ekaan kolmeen viikkoon tuntunu yhtään miltään, nostin niitä treenipainoja lennosta sitten ylemmäs ja nyt on tuntunu ihan hyvältä.

Samaten mulla on nyt vähän toi polvi vihotellu kun siitä on nivelkierukka revenny joskus. Liekö sitten ton ass to the grass kyykyn vai kolme kertaa kyykky/vk ansiota, huono sanoa.

Overall ihan toimiva setti, suosittelen ainaki kokeilee. Avartaa hyvin silmiä tässä kehoilutouhussa. Itse oon ainaki tyytyväinen ja teen varmasti toisen kierron lähiaikoina. Pistän vielä noista treenipainojen nousuista lisää jahka noi kolmoset on ohi.

Edit. Muun elämän kannalta myös tämä 3/jakonen ja lyhkäset treenit on erittäin suotuisa, ja koska noita suht kevyitä treenejä on aika paljon niin ei haittaa vaikka oliski aika kuitti jo mennessä, ei tuu siis sellasta huonoa fiilistä että treenit ei kulje joka varsinkin allekirjoittaneella pilaa sitten sen loppupäivänkin.

:kippis1:

Chd: noi 3x3 voi ottaa samalla progressiolla kuin muukin ohjelma, määrittelet vaan sen 3x3 maksimis ja lasket painot sen mukaan. Itse aion myös kokeilla noita kolmosia tässä kierrossa joka alkoi tänään.

Laitanpa hieman omia kuulumisia myös tähän. Eli toinen kierto loppui vähän yli viikko sitten kun sain 1x5 maksimireenit tehtyä perjantain treenissä. Joka liikkessä sain kyllä ennätyksen, mutta tiukkaa teki ja sit iskikin flunssan oireet viikonlopulle joten päätin pitää sitten SD:n etuajassa ja se olikin hyvä idea, koska ei pukannut pahempaa flunssaa päälle.

Nyt alkaa sit kolmas kierto ja 5 kuukauden dietti alkaa myös tänään. Alotan suht suurilla kaloreilla kiristelemään (3000kcal) nyt alussa ja lisäilen aerobisen määrää ennen kuin tiputan kaloreita. Tarkoitus ois treenata 3x HST viikossa ja siihen Hiit tyylistä aerobista 3x viikossa näin alkuun. Painoa pitäisi puotella semmoiset 15kg, mutta peilin mukaan mennään enimmäkseen..

Liikkeet ja sarjat seuraavalle kierrolle.

Hack kyykky 2x
vinopenkki/penkki käsipainoilla 2x
Ylätalja/leuat 2x
Pystypunnerrus 1x
Kulmasoutu 2x
Dippi 1x
reiden koukistus 2x
Hauis tangolla 1x
Pohkeet seisten/istuen 2x
Vatsat lisäp./voimapyörä 2x

Öö no eikai tässä mitään kolmosten maksimeja aleta määrittää? :wtf:

Tarkotin että jos edelliset viikot on mennyt esimerkiksi näin :

vk5/1 : 80x2x5
vk5/2 : 85x2x5
vk5/3 : 90x2x5
vk6/1 : 95x5
vk6/2 : 100x5
vk6/3 : 105x5

niin kolmoset jatkuis :

vk7/1 : 90x3x3
vk7/2 : 95x3x3
vk7/3 : 100x3x3
vk8/1 : 105x3x3
vk8/2 : 110x3x3
vk8/3 : 115x3x3

Öö no eikai tässä mitään kolmosten maksimeja aleta määrittää? :wtf:

Tarkotin että jos edelliset viikot on mennyt esimerkiksi näin :

vk5/1 : 80x2x5
vk5/2 : 85x2x5
vk5/3 : 90x2x5
vk6/1 : 95x5
vk6/2 : 100x5
vk6/3 : 105x5

niin kolmoset jatkuis :

vk7/1 : 90x3x3
vk7/2 : 95x3x3
vk7/3 : 100x3x3
vk8/1 : 105x3x3
vk8/2 : 110x3x3
vk8/3 : 115x3x3

Juuh käyhän se tolleenkin ja varmasti toimii ihan hyvin. Mut sen voi tehä myös silleen, että laskee noiden vitosmaksimien perusteella ton 3x3 maksimin ja siitä sitten tekee progression kahelle viikolle.

Välillä on silmäkulmaan eri paikoissa sattunut juttua HST:n jonkin tapaisesta priorisoimisesta heikoille lihaksille.
Omassa tapauksessa kun eivät sivuolkapäät ja rinta meinaa ottaa millään lihasta kuitenkin esimerkiksi kyykkyjen ja pystypunnerrusten huidellessa aivan eri lukemissa.
Kuinka tämä priorisointi sitten pitäisi hoitaa, jos alkaa vaikkapa olkapääliikkeitä lisäilemään niin on varmaankin melko nopeasti olat tulehduksessa?

Perkele, homma kyrvähti seuraavanlaisesti:

Tein yhden syklin ilman 15 toiston viikkoja ja pidin puolitoista viikkoa lepoa. 5-sarjamaksimit testailin viimeisellä viikolla. 5 % nousu tuli kaikkiin liikkeisiin suurinpiirtein. Tauon jälkeen testailin uudet maksimit 10 toiston liikkeisiin. Penkissä meni 80 kg x 10. Lepäilin vähän (4 pv) ja aloitin 10-syklillä tuo 10x80kg maksimina. Mutta 1x10 viikolla 1. päivänä jämähti 75 kg niin, etten saanut kuin 9 toistoa. Mietin, missä vika. Failureenhan se saatana meni, vaikkei pitäisi. Tuumailin, että huono päivä, kun oli muutenkin huono fiilis. Reippaasti lähdin kuitenkin tänään uudelleen 75 kg:llä tyrkkimään, kun funtsailin, että se nyt pitäisi saada varmasti. Näin ollen olisin tyytynyt 10x77,5 kg maksimiin, eihän sillä niin väliä, kun kiinnostaa enempi nuo viiden toiston sarjat muutenkin. Maksimit nousee kuitenkin siellä (siltä ainakin omalla kohdalla tuntuu). Mutta tapahtui samalla lailla, 9 toistoa ja yhtäkkiä voimat loppuivat.

Miten tästä nyt etenisin ja missä mahtaa olla vika? Voisin kai toimia monellakin tapaa

a) aloittaa koko kierto alusta. Tässä on vaan se paska juttu, että 10x80 kg oli ihan oikeasti testattu maksimi. Pitäisikö se muka laskea 10x75 kg:een, mikä oli ensimmäisessä koko kierrossa maksimina. Voimathan kuitenkin olivat todistetusti nousseet. Muissa liikkeissä homma sujuu odotetusti, joten vääntäisinkö saman setin alusta yhden liikkeen vuoksi? Ajatus tuntuu rasittavalta. Ei oikein löydy fiilistä. Ja fiilis on mulle kuitenkin tärkeä.

b)aloittaa 1x10 alusta eli palata vaan pari päivää taaksepäin (ehkäpä 3 päivän levon jälkeen). Mutta miten sitten laittaisin painot? Olisiko 10x77,5 kg hyvä uusi maksimi? Eli 10x72,5, 10x75 ja 10x77,5 ja sitten vitosiin? Mahtaako toimia, kun ei vittu toiminut nyt edes 10x75 kg?

c) siirtyä suoraan vitosiin, koska ne tuntuivat viime kerrallakin olevan se toimiva juttu. hyväksyä vaan se, että kympit nyt jostain syystä kusee. Tämä tuntuisi itsestä mukavimmalta. Fiiliksen kannalta hyvä, mutta mahtaako olla kehitykselle huono? Kiveen hakattuahan ei taida olla se, että 6 10 toiston päivää. Miksei vaan 5, jos katto tulee vastaan?

Onko kellään samanlaisia kokemuksia ja mahdollisia vinkkejä? Kiitos.

Kyssäri:

Itellä nyt sellanen tilanne että treenit sopii kaikkein parhaiten tonne ihan aamuun heräämisen jälkeen, eli puolet palkkarista naamaan ja menoks. :whip:
Puoleen tuntiin yritän mahduttaa koko reissun, mutta noita mahtuukin sit 5-6 viikkoon.

Pari viikkoo hinkkailin ihan monijakosella, ennen kun muistin että HSThan oli sellanen mikä tohon vois sopia (korkeseen treenifrekvenssiin)..

Eli mitäs huonoja puolia tossa vois olla jos ottais perus HST-systeemin ja jakais ne treenit puoliks, eli ma-la?
Lähinnä nyt tulee siis mieleen jotain CNS-ylirasittumista.. vastaavia kokemuksia?

Tosin niistä ihan ekoista 15toiston kertojen puolikkaista tulis kyllä varmaan aika aamuvenyttelyn tuntusta touhua... :rolleyes:

Sellainen asia ihmetyttää, että eikös tämä HST-ohjelma jotenkin kumoa sen iänikuisen väitteen, että liikkeitä täytyy jatkuvasti vaihdella, ettei lihas "totu" niihin? Tässähän käytetään samoja liikkeitä koko ajan... Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

Olen nyt tehnyt HST:llä nelisen viikkoa ja täytyy sanoa, että ei kyllä tällä treenillä tunnu kroppa saavan ollenkaan "kyytiä". Ihmeen löysältä tuntuu treenaaminen vaikka sarjamaksimit hainkin ihan 110% lasissa ja ne todellakin ovat omat maksimit. Voiko pelkästään tuo painojen progressio riittää tarvittavan stimulaation antamiseen vaikka liikkeelle lähdetään ihan naurettavista painoista??

kyllä se vaan tuntuu riittävän lihasten ja voimien kasvuun. et sä kyllä voimia/lihasta saa pidemmän pääl kasvamaan jos treenaat joka kerta kovimpia sarjoja, koska just siinähä hermosto tottuu ja alkaa jo pian menee tukkoon. omal kohal ainaki..

Kahta asiaa piti vielä kysyä:

1. Saako joku tällä HST-systeemillä lihaksiinsa minkäänlaista pumppia?!? Itsellä ei ole sellaisesta tietoakaan. Oikein tulee ikävä sitä fiilistä kun ei suihkussa pysty omaa niskaa pesemään kun kädet ei taivu lihasten ollessa niin täynnä verta... Eikö tuo ole jonkinlainen merkki hyvästä treenistä...?

2. Eikö myös vatsat kannattaisi liittää tuohon HST-systeemiin? Joka paikassahan sitä toitotetaan, että vatsalihakset ovat ihan niin kuin kaikki muutkin lihakset, joten mitäs ihmeen järkeä ne on sitten jättää ohjelman ulkopuolella tehtäviksi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom