Hiit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
hmmm..?

Mites tota kannattas jatkaa kun on kohta tuo 8.viikkoa takana? Jos pitäs viikon tauon niin kannattasko hiit aloittaa taas 4.min ajalla vai miten?

Ei vitsi. Nyt alko taas tekee mieli alottaa Hiitti pitkästä aikaa. Huomen lähtee. Jos sitä rupeis kolme kertaa viikkoon tekee. Toisaalta tos ois vieres iha nasta mäki, joten vois kehittää jonkun näkösen mäki-intervallin.

Ei kyllä tee enää mieli ku ekan kerran vetäset :D vaikka en nyt ihan ekaa kertaa juossut nii kyllä vaa rupes ahistamaa... Juoksetteko muuten nuo 30sec kovan intervallin aina täysiä? Jotenkin tosi hankala pitää siinä 80%, ehkä pelkään ettei tuu tarpeeks rasitusta. Kyl se armoton jälkihiki vaan pukkas vartin päästä :dance:

Ei kyllä tee enää mieli ku ekan kerran vetäset :D vaikka en nyt ihan ekaa kertaa juossut nii kyllä vaa rupes ahistamaa... Juoksetteko muuten nuo 30sec kovan intervallin aina täysiä? Jotenkin tosi hankala pitää siinä 80%, ehkä pelkään ettei tuu tarpeeks rasitusta. Kyl se armoton jälkihiki vaan pukkas vartin päästä :dance:
Noh, itse en osaa miettiä mitä vauhtia juoksen. En nyt tietenkään pingo henkeni edestä, mutta kunhan juoksen sen "lujaa". Juoksunopeus on vielä sellainen että siinä on selkeä rytmi, mitä ainakaan mulla ei ole jos pinkoo aivan munaravia kun ei mitään pikajuoksun treeniä ole koskaan harrastanut.

Jälkihiki on muuten aika huima. Valahtaa vaan jokunen litra yhtäkkiä.

Itse tein crosstrainerilla ja ei perkeles, suorituksen aikana ei edes ollut niin paha mutta tunnin sen jälkeen makoilin sängyssä potilaana :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kerran oon tehny niin eipä siinä paljon mitään huomaa.

Hei

Väsäsin itselleni tabata treenejä varten intervalliajastimen android-puhelimelle. Sovellus soveltuu myös hiittiin, koska lepo ja työaikoja pystyy muuttamaan oman mieltymyksen mukaisesti.
Ajastin löytyy android marketista osoitteesta:

Interval timer Lite

Tein myös ohjelmasta pro-version jossa on enemmän ominaisuuksia se löytyy osoitteesta :

Interval timer PRO

Kehitysehdotukset ovat kaikki tervetulleita :)

Tässä ois vastaavanlainen intervalliajastin iPhonelle: PowerTimer. Oon ite tykänny tosi paljon.

Itse suosittelen lämpimästi kahden biisin miksaamista yhdeksi. En muista kuka tämän vinkin mainitsi ekana täällä, mutta omassa HIIT-kappaleessa soi aina 30s bob marley ja 30s children of bodom. Ei tarvi ajatella mitään kunhan vaan menee musiikin mukana.

HIIT:in tehon huomaa selvästi, kun kuukauden pari sitä on tehnyt niin jalkapäivinä varsinkin pitemmissäkin sarjoissa hapot tulevat paljon myöhemmin ja sarjapainot nousevat kun entiset toistomäärät tuntuvat aivan liian löysiltä.
Vaikka HIIT olisi tehty cross-trainerilla kuntopyörällä tms. lenkkikunto paranee, eli pystyy vetämään kovempaa vauhtia, cooper tulosten parantajana myös oivallinen.

Viimeksi kun olin ditetillä ja vaikka vedin ihan liian nopeasti painoa alas niin kestävyys kuitenkin oli huipussaan, voimatasot tippuivat VHH:n ansiosta/vuoksi selvästi, mutta jonkun pesukoneen kantaminen kolmanteen kerrokseen ei edes hengästyttänyt HIIT:in ansiosta.

Tein tänään ekan HIIT-treenin perinteisen matalasykkeisen aamuaerobisen sijaan. Melko masokistista meininkiä jos multa kysytään :)

Nyt joitakin tunteja myöhemmin huomaan että etureidet on jotenkin treenatun oloiset ja vähän pohkeetkin. Johtunee varmaan suurelta osin uudenlaisen rääkin vaikutuksistakin ja vähenee varmasti pidemmälle mentäessä. Oletteko treenanneet jalat salilla ihan entiseen malliin HIIT:n ohessa, vai tehneet jotakin muutoksia? Ei varmaan minkään himmeän kyykkysession jälkeisenä päivänä irtoa kummoiset spurtit(?)

Ensimmäinen 7x30s takana. Jotenkin oudosti tuntuu, että kerta kerralta helpottuu tuo juokseminen. Ei se tosin vieläkään mitään herkkua ole.

Jahas, tässä ennen kesää voisi taas HIITin ottaa kehiin. Joten heti kun flunssa lähtee niin 4min ja 1:1 (30s/30s) käyntiin.

Ensimmäinen 7x30s takana. Jotenkin oudosti tuntuu, että kerta kerralta helpottuu tuo juokseminen. Ei se tosin vieläkään mitään herkkua ole.
Juu se helpottaa yllättävän nopeasti. HIITiä kun juoksin viimeeksi niin ensin 4min setti oli efektiltään "laatta lentää", mutta sitten kuitenkin mentiin sinne yli 10min setteihin vain 6 viikkoa myöhemmin.

Itse tykkään varioida intervallitreenejä aika paljon. Treenin ei ole mikään pakko olla 30s on/off -juoksua, kun se voi olla jotain ihan muuta. Pikajuoksu on rasvanpolton kannalta hyvä HIIT-muoto, koska siinä kaikista isoimmat lihakset (ja suurin osa lihaksista) tekee töitä. Kuntopyörällä tai trainerilla ei päästä samanlaiseen räjähtävyyteen kuin juostessa. Siltikin, mikä tahansa hiit (of the night) on parempi kuin ei ollenkaan. No, ehkä rakastelu-hiit saattaisi olla vähän turhan riskialtis.... Anyway, laji kannattaa kuitenkin valita myös sen mukaan mistä tykkää, ja mitä pystyy tekemään. Jos juoksu on isompi turn off kuin Tukiainen, niin kukaan ei estä tekemästä jotain muuta.

Itse varioin aika paljon myös intervallien suhdetta. Esim. lämmittelyt + 20/10/15/15/10/15/15/10/15/10/20/10 + cool down. Ja seuraavana päivänä jotain ihan muuta. Intervallitreeniä voi tehdä vaikka kuutena päivänä viikossa, mutta silloin sen pituutta ei kasvateta juurikaan, muokataan vain intervallien suhdetta. Toki treenin pituutta voi kasvattaa, mutta intensiteetin saa kovemmaksi myös lyhentemällä taukoja. Itse tykkään tehdä esim. intervallin aamulla ja sitten salitreenin illalla. Intervallitreeni on mun mielestä paras tehdä aamulla tai heti salin jälkeen. Tai vaikka kaksi kertaa päivässä (mutta silloin ei kuutena päivänä viikossa), kunhan yhden treenin kesto ei vaan käy liian pitkäksi. Salin jälkeen teen esim. tämän, jolloin ei tarvitse tehdä vatsojakaan erikseen.

Tykkään myös tehdä erilaisia tabata-treenejä. Säkkinyrkkeily-tabata (sillä tavalla, että jalatkin tekevät töitä) käynnistää aamun aika paljon paremmin kuin Muumilaakson tarinat. Myös erilaiset kahvakuula-tabatat hapottavat aika huolella. Aamuhiitit teen aina "tyhjään" (kahvi + aminohapot) mahaan. Salilla palkkari vasta kun hiitti on tehty. Vetelen aminohappoja usein pitkin salitreeniä/ennen salia, joten se ei syö lihaksia niinkään. Kun hiitin tekee 3-6 kertaa viikossa (jopa 12 jos tekee kaksi kertaa päivässä lyhyet treenit) ja siihen yhdistää metabolisen salitreenin, jossa tauot ovat MAX 30s, niin eipä tartte pitkään odotella rasvojen siirtymistä kaukomaille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom