Hiit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mikä olisi sopiva aikaväli HIITin ja venyttlyn välillä? Jostakin kuulin ettei ainakaan heti kannata venytellä ja yleensä pidänkin semmosen 20min välin.

Tänään tuli tehtyä toinen HIIT-treeni eli 30 s kovaa juoksua/30 s kevyttä, 4 min. Koko päivän ollut keho puhki ja alitajuinen nälkä/syömishimo päällä koko ajan, myös runsaan päivällisen jälkeen. Dieetillä oon ollut koko tän vuoden, mutta aerobinen kunto on kuitenkin ihan siedettävä, eli siis en todellakaan ole ihan aloittelija juoksussa. Eilen illalla tein viimeksi (koko kropan) salitreenin.
Kysymys siis kuuluu: onko tää väsymys ja nälkä normaalia HIITissä vai mikä menee vikaan?

Ensi viikolla voisi aloitella hiittiä tekemään spinningpyörällä heti aamusta. Silloin tällöin tuota olen tehnyt, mutta lähinnä aerobiset suorittanut ihan lenkillä. Tällä hetkellä kun on tuota katupölyä sekä siitepölyä niin paljon ilmassa, että parempi hoitaa lenkit sisällä.

Hetkeen en ole hiit keskusteluja seurannut että onko suositukset pysyneet samoina? Eli aamusta tyhjään vatsaan ja suorituksen jälkeen venaillaan ~30min ennenkuin syödään aamupala?

Ensi viikolla voisi aloitella hiittiä tekemään spinningpyörällä heti aamusta. Silloin tällöin tuota olen tehnyt, mutta lähinnä aerobiset suorittanut ihan lenkillä. Tällä hetkellä kun on tuota katupölyä sekä siitepölyä niin paljon ilmassa, että parempi hoitaa lenkit sisällä.

Hetkeen en ole hiit keskusteluja seurannut että onko suositukset pysyneet samoina? Eli aamusta tyhjään vatsaan ja suorituksen jälkeen venaillaan ~30min ennenkuin syödään aamupala?

Riippuu tavoitteista. Ja rasvaprosentista.

Kestävyyteen jos panostat niin paastotilassa tehdyistä kestävyystreeneistä voi saada adaptaatioita joita ei muuten saisi, ainakaan niin helpolla. Kenialaiset ovat tainneet jo vuosia tehdä päivän ensimmäisen treenin paastotilassa.

Rasvanpolttoon ei niin väliä. Kovat intervallit matalalla verensokerilla ovat yksinkertaisesti perseestä.

Intervalleissa käytetään pääasiassa hiilareita energianlähteenä. Eli suorituskyky voi hyvinkin parantua jos syö etukäteen. Treenin jälkeenkään ei tarvitse olla syömättä. Keho varastoi nautitun ravinnon glykogeeniksi ja kiihdyttää proteiinisynteesiä samalla kun käyttää rasvahappoja energiaksi. Ja palautuminen hidastuu sitä enemmän, mitä enemmän viivyttelee.'

Insuliini kyllä haittaa rasvan käyttö energiaksi, mutta vaikutus on akuutti, eikä kuvaa sitä mitä tapahtuu pitkällä välillä. Esim. vuorokauden aikana.

Erittäin alhaisella rasvaprosentilla paastoaerobisesta tai intervalleista voi olla apua.

Juurikin noin ^ Tavoitteistahan tuo riippuu... Lähinnä kysymys on se, että haluutko saada rasvoja pois vai kohottaa kuntoa? Mites muuten, ku tosta oon toisesta thredistä lukenut, että ois 20-30s ne vedot... Itte kun oon tyytyny 1min vetoihin ja 1min lepoon, miten se vaikuttaa erilailla verrattuna noihin 20-30s? Pituus tossa treenissä on yleensä ollu mulla jotain 20min. Eli 5min lämmittely(kävely/kevyt hölkkä) 10min treeni(joka toinen minuutti kovaa juoksua, joka toinen minuutti kevyttä hölkkää) 5min jäähdyttely(kevyttä hölkkää tiputtaen aina tempoa kävelyksi jne.)

Olisiko jollain heittää viimeisintä tietoa (tai yleisesti hyväksyttyä tietoa) tyhjällä vatsalla suoritettavan aamuaerobisen positiivisesta vaikutuksesta rasvanpolttoon? Nyt ei siis ole kyse HIIT:istä. Alkaa pänniä kun puolestapuhujat ja vastustajat jakaantuvat 50% - 50%....

Onko mahdollista vetää hiittiä massakaudella? Niin että aamulla vetää rankan treenin, jolloin rasvan pitäis palaa hieman. Ja loppupäivä mässäillää plussakaloreilla. Vai poltellaanko siinä vain hiilaripöhöä koko ajan. Valaiskaapas.

En ole kaikkia viestejä tai mahdollisia linkkejä nyt lukenut, mutta kirjoitan nyt silti, kun joskus aiemmin jotain ketjua selailin, ja sehän lasketaan lukemiseksi... Jos tuo kerran todistetusti (?) toimii laihduttamisessa, niin olisiko kyseessä kuitenkin se, että aineenvaihdunnalle tapahtuu jotain vekkulia, joka vaikuttaa loppupäivän aikana, kun taas itse harjoituksessa epäilen, että täysillä vedettäessä rasvanpoltto on joka tapauksessa pyöreä nolla. Hapoillehan se menee, kun ei ole hiilareita (tyhjällä mahalla) ja vaikka olisikin, niin ei niitä edes ehtisi käyttää niitä äärirajoilla. Maksimihapenottokykyähän tuo kehittää ja maitohappokestävyyttä, mutta ei peruskuntoa. Ja sotkee sitten salitreeniä, kun sivutuotteena hapottaa lihaksensa loppuun. Vai voisiko tuo kuitenkin toimia hapottamatta siksi, että pyrähdykset ovat äärimmäisen lyhyitä?

Joka tapauksessa kaikki tässä villityksessä sotii minun pientä maailmaani ja sen perustuksia vastaan. :D Mutta aina opitaan uutta. Täytyy pitää mieli avoimena.

Ja tässä asiat niin kuin yleensä opetetaan:
http://www.noc.fi/urheilijan_ravitsemus/ravintofysiologian_pikakurssi/

En ole kaikkia viestejä tai mahdollisia linkkejä nyt lukenut, mutta kirjoitan nyt silti, kun joskus aiemmin jotain ketjua selailin, ja sehän lasketaan lukemiseksi... Jos tuo kerran todistetusti (?) toimii laihduttamisessa, niin olisiko kyseessä kuitenkin se, että aineenvaihdunnalle tapahtuu jotain vekkulia, joka vaikuttaa loppupäivän aikana, kun taas itse harjoituksessa epäilen, että täysillä vedettäessä rasvanpoltto on joka tapauksessa pyöreä nolla. Hapoillehan se menee, kun ei ole hiilareita (tyhjällä mahalla) ja vaikka olisikin, niin ei niitä edes ehtisi käyttää niitä äärirajoilla. Maksimihapenottokykyähän tuo kehittää ja maitohappokestävyyttä, mutta ei peruskuntoa. Ja sotkee sitten salitreeniä, kun sivutuotteena hapottaa lihaksensa loppuun. Vai voisiko tuo kuitenkin toimia hapottamatta siksi, että pyrähdykset ovat äärimmäisen lyhyitä?

Joka tapauksessa kaikki tässä villityksessä sotii minun pientä maailmaani ja sen perustuksia vastaan. :D Mutta aina opitaan uutta. Täytyy pitää mieli avoimena.

Ja tässä asiat niin kuin yleensä opetetaan:
http://www.noc.fi/urheilijan_ravitsemus/ravintofysiologian_pikakurssi/

Toimii samalla tavalla kuin esim. kovatehoinen kehonrakennus harjoitus ja saa aikaan ns. jälkipolton, joka ihan tutkimuksienkin mukaan kuluttaa energiaa paljon vielä yli tunninkin päästä treeneistä ja erään lähiaikoina englantilaisessa TV-ohjelmassakin esitetyn tutkimuksen mukaan vielä koko seuraavankin vuorokauden aikana kulutetaan ylimääräisiä kaloreita kiihtyneen aineenvaihdunnan ansiosta.
Jos näitä intervallityyppisiä harjoituksia tehdään useita viikossa saadaan aineenvaihdunta pidettyä kiihtyneessä tilassa jatkuvasti.

Samaan ideaan perustuu myös Bill Philipsin Body for Life menetelmä. Itse monesti en edes hikoile kovin paljon hiitin aikana vaikka teen sitä jo 14 minuutin pituisena, mutta tiedän että silti ei kannata heti mennä suihkuun, sillä kun istun tuolille jäähdyttelemään alkaa hetken päästä hiki virrata valtoimenaan ja hetkessä t-paita on ihan märkänä rinnasta ja selästä.

Itse asiassa jos ajattelee HIIT:in suoritustapaa se muistuttaa pitkälti kehonrakennuksen volyymiharjoittelua, eli lyhyet tauot ja pitkä rankka kevyellä vastuksella tehty sarja, taas lyhyt lepo ja pitkä sarja jne...

Toimii samalla tavalla kuin esim. kovatehoinen kehonrakennus harjoitus ja saa aikaan ns. jälkipolton, joka ihan tutkimuksienkin mukaan kuluttaa energiaa paljon vielä yli tunninkin päästä treeneistä ja erään lähiaikoina englantilaisessa TV-ohjelmassakin esitetyn tutkimuksen mukaan vielä koko seuraavankin vuorokauden aikana kulutetaan ylimääräisiä kaloreita kiihtyneen aineenvaihdunnan ansiosta.
Jos näitä intervallityyppisiä harjoituksia tehdään useita viikossa saadaan aineenvaihdunta pidettyä kiihtyneessä tilassa jatkuvasti.

Samaan ideaan perustuu myös Bill Philipsin Body for Life menetelmä. Itse monesti en edes hikoile kovin paljon hiitin aikana vaikka teen sitä jo 14 minuutin pituisena, mutta tiedän että silti ei kannata heti mennä suihkuun, sillä kun istun tuolille jäähdyttelemään alkaa hetken päästä hiki virrata valtoimenaan ja hetkessä t-paita on ihan märkänä rinnasta ja selästä.

Itse asiassa jos ajattelee HIIT:in suoritustapaa se muistuttaa pitkälti kehonrakennuksen volyymiharjoittelua, eli lyhyet tauot ja pitkä rankka kevyellä vastuksella tehty sarja, taas lyhyt lepo ja pitkä sarja jne...

Joo näin ajattelinkin, että vaikutus ei voi perustua ainakaan treenin aikana tapahtuvaan rasvanpolttoon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
vahvasti epäilen ettei kukaan täällä oo oikeasti tehny tätä HIITtiä! ei kukkaa tervejärkinen tuota suosittele kenellekkää. reenin jälkeen avokki kysy apua pääsykoelaskuihin, jotka oli ihan simppeli plus-, miinus- ja jakolaskuja mutta eihä siitä mitään tullu ku pää löi niin tyhjää. no, ylihuomenna uudelleen.

Tuon jälkipolton eli EPOCin vaikutus ei näytä olevan kovin suuri verrattuna itse suorituksen aiheuttamaan energiankulutukseen.

Sellaiset 15-20 % intervalleille ja punttitreeneille on tuon EPOCin osuus. Joissain tutkimuksissa on saatu suurempia tuloksia. Mutta kyseessä pääasiassa aloittelijat ja/tai järkyttävät treenimäärät. No, poikkeus vahvistaa säännön.

Vähän olen koittanut tätä nyt selvitellä, enkä oikein vakuutu. Minä kaikesta huolimatta uskon, että "laihtuminen" todennäköisesti onnistuu hiitistä huolimatta, eikä sen vuoksi. Luultavasti painoa lähtee lihaksista useimmilla.

Onkos täällä muita tabata intervallien harrastajia? Itellä ei polvet oikeen tykkää tuosta juoksemisesta ja hyviä juoksupaikkoja on aika heikosti, niin päädyin tabatoihin. Oon nyt tässä vajaan kuukauden tehnyt noita ja hapenottokyky on kyllä noussut suht mukavasti. Oon tehnyt noita kolme kertaa viikossa ja liikkeenä on toiminut burbeet.

Opiskelen ohjelmistotekniikkaa ja innostuin väsäämään ajastimen kotitreenejäni varten. Lisäsin sivuille myös vähän huonoa englantia sisältävää infoa tabata intervalleista, jos jotain kiinnostaa niin kattokaas tabata timer

Kaikki kehitysehdotukset ohjelmaa koskien otetaan mielellään vastaan, jos tämä lasketaan mainostamiseksi niin modet poistakaahan tämä viesti.

Eihän ne polvet tykkää joo, jos ei oo etureidet ja muut jalan lihakset tarpeeks vahvat. Eli eikun kyykkäämään.
Tässä hieman juttua polvista ja polvikivuista
http://www.youtube.com/watch?v=3QAfN9cskXE
Eli käytännössä tuo mitä itse tuosta sain irti menee jotenkin näin... Jos lihakset jaloissa eivät ole tarpeeksi vahvat, erityisesti rotators of the knee(Kiertävät lihakset?), vetävät ne polven nivelsiteitä jotka eivät ole suunniteltu toimimaan lihaksen tavoin joka aiheuttaisi polvivaivat? Eli noin itse tuon ymmärsin.
Mutta pääasia on kai tuossa se, että polven KAIKKI lihakset olisivat tarpeeksi vahvoja, myös ns. pienet ja heikot ja muut lihakset jotka helposti jätetään huomiotta.
Videon mukaan noita mitkä helposti laiminlyödään olisivat lateral ja medial rotators of the knee, lihasryhmät joihn kaiketi kuuluu kuusi lihasta.... Joku jolla on enemmän tietoa voi tuosta selittää enemmän, kun itse vasta noita juttuja yritän opiskella, mutta laitoin nyt vähän materiaalia.

Yksinkertaisimmat lääkkeet polvikipuihin:
-Jalkojen vahvistaminen
-Laihdutus
-Venyttely(rullailu)
-Varovasti rasituksen lisääminen
-Kylmä

Funtsin aloittavani sprinttitreenit kahdesta syystä:

1) Sprinttikunnon ja -nopeuden kohottamiseksi
2) koska sprinttaus ja sadan metrin aidat on maailman paras itsepuolustuslaji
3) lihaksen kasvattamiseksi?!

mitä ysikymppinen on mieltä sprinttitreenistä lihasten kasvattajana? Esim semmosesta, jossa matka on max 60m, ja pyritään nimenomaan "perceived effortin" maksimoimiseen, eli tekemään sprintit mahdollisimman raskaasti? Granted että se ei paranna tuota nopeutta, joten ehkä haen vaan yleistä lihaskasvua sprinttaamisella. Ois hauska saada takaketjuun, varsinkin jalkoihin, pihviä. Tarkotus ois vetää treenit kuten salitreenitkin: Ennen treeniä hiilari-/prodepitoinen palkkari, treenin aikana siemailuja prodea ja hiilaria ja kunnon PWO ruoka. Onko tässä järkeä, vai kannattaako suosiolla valita vaikka joku kahvakuulahärpäke?

Se bonus mikä sprinttauksessa olis, olis ettei tarvis rasittaa käsiä. Kahvakuulailu ois muuten loistavaa, mutta tahtoo olla forkut niin tukossa muutenkin ettei välttämättä tulis mitään kuulan pitämisestä.

Vähän olen koittanut tätä nyt selvitellä, enkä oikein vakuutu. Minä kaikesta huolimatta uskon, että "laihtuminen" todennäköisesti onnistuu hiitistä huolimatta, eikä sen vuoksi. Luultavasti painoa lähtee lihaksista useimmilla.

Komps.

Onkos täällä muita tabata intervallien harrastajia? Itellä ei polvet oikeen tykkää tuosta juoksemisesta ja hyviä juoksupaikkoja on aika heikosti, niin päädyin tabatoihin. Oon nyt tässä vajaan kuukauden tehnyt noita ja hapenottokyky on kyllä noussut suht mukavasti. Oon tehnyt noita kolme kertaa viikossa ja liikkeenä on toiminut burbeet.

Tabata-protokolla (20:10) on huonompi kuin esimerkiksi 15:15 tai 35:35, sillä 20:10 on jopa huippu-urheilijoille liian korkeaintensiteettinen treeni = kehitys on äärettömän vaikeaa. Ite oon tehnyt noita 15:15 treenejä, ja saanut paljon paremman kunnon (paljon tasaisemmin lisää toistoja ja yleistä vapaakiertoa) kuin 20:10llä. Ja liikkeenä on milloin etuheilautukset kuulalla, tempaukset, rive+työnnöt, burpeet, hindupunnerrukset ja hyppynarusessiot. Nyt ajattelin sitten alkaa tuota sprinttaushommaa, mutta en missään nimessä tabataintervalleilla, vaan reiluilla palautuksilla. Tyyliin 10-30sek juoksua ja 1.5min aktiivista palautusta.

Funtsin aloittavani sprinttitreenit kahdesta syystä:

Lollero mikä typo.

Tänään kuitenkin kävin tekeen sprinttitreenin intervallityyppisenä ratkaisuna, eli 50m sprinttiä, puoltoistaminsaa hölkkää ja hyppimistä ja onanointia (mutta kovaa).

Tein sprint8 ohjelmalla, eli nousujohteisesti täysiä, täysimpää, täysiämmin ja täyseiten lopussa kahdesti. Kaheksan intervallia joista kaks viimistä pingotaan niinku moottorisahamurhaajakarhu ois pickupilla takapuskurissa kiini.

Tulos on aivan ku parhaiden (siis _PARHAIDEN_) maastavetopäivien jälkeen. En tarkoita että oisin ihan puhkirikki, mutta tuntuu siltä että vois tuhota maailman pelkällä takaketjulla. Järjettömän voimakas fiilis, ja voisin kuvitella että ensviikolla irtoaa kahta kovemmat nopeudet tolle 50metrille.

Tämä nyt ei varmasti ole perinteistä HIITtiä, jossa tarkoitus on varmaankin se kalorikulutus lyhyessä ajassa, eli pitäis olla kutakuinkin henkihieverissä 90% ajasta. Mulla pysy tuo aika anaerobisena, ja hengästyin (ja keuhkoihin tuli polte) vasta kuudennen intervallin jälkeisessä levossa. Kaksi viimeistä 100% intervallia tuntui menevän ohi niin nopeasti ettei kerennyt oikein sitä pahaa oloa ja kuolanlentoa edes ajatella. Tämä siis kontrastina "molemminpuoliselle" tabata/vwc/HIIT intervalliprotokollalle jossa ajastetaan myös työsarjat, ja kuolemanpelko iskee jo kolmatta intervallia aloittaessa. Pistää perspektiiviin sen miten tehokasta on antaa pidempi palautusaika ja tehdä sitten kahta kovempi työ työsarjassa. Tähän perustuu esim toi viking warrior conditioning josta mainitsin ylemmässä postauksessa (eli se 15:15 työ:lepo intervalli).

Berkhanin ja pubmedin mielestä HIIT tulee tosi pahasti voimatasojen säilyttämisen tielle. A deficiency in calories is a deficiency in recovery jne. Tämäkin pisti miettiin että haluanko dieetillä edes tehdä tuota kalorinpolttohiittiä, kun se fläbän polttelu onnistuu pitkällä aikavälillä jokatapauksessa kun ruokavalion säätää edes jollekin mallille.

Oma näkemys tästä HIIT touhusta on, että massalla ollessa tämä on varmaan otollinen tapa pitää jonkunäkönen roti myös hapenotossa, ja tätä kautta palautumisessa, mutta dieetillä jättäisin intervallihommat todella maltilliseksi lajiharjoitteluomaisiksi jutuiksi (akro-, pikajuoksu, vertti jne).

Sori, endorfiinihumalan aiheuttama aivopieru jolla ei välttämättä ole minkäännäköstä annettavaa kenellekään, mutta aion vakaasti toteuttaa tätä 2x viikkoon pikajuoksuharjoittelua ihan vaan koska se tuntuu niin tolkuttoman mahtavalle.

EDIT: Vielä havainto: en ajastanut sprinttejä, vaan ainoastaan aktiivisen levon. Jos oisin ajastanut sprintit niin silloinhan tämä olis ollu ihan legit HIIT treeni. Ensimmäiset sarjat saatto kestää 15s, mutta viimeiset sarjat kesti jotain 10s vaikka pidensin matkaa loppua kohden.

Tabata-protokolla (20:10) on huonompi kuin esimerkiksi 15:15 tai 35:35, sillä 20:10 on jopa huippu-urheilijoille liian korkeaintensiteettinen treeni = kehitys on äärettömän vaikeaa. Ite oon tehnyt noita 15:15 treenejä, ja saanut paljon paremman kunnon (paljon tasaisemmin lisää toistoja ja yleistä vapaakiertoa) kuin 20:10llä. Ja liikkeenä on milloin etuheilautukset kuulalla, tempaukset, rive+työnnöt, burpeet, hindupunnerrukset ja hyppynarusessiot. Nyt ajattelin sitten alkaa tuota sprinttaushommaa, mutta en missään nimessä tabataintervalleilla, vaan reiluilla palautuksilla. Tyyliin 10-30sek juoksua ja 1.5min aktiivista palautusta.

Itsekin olen päätynyt siihen ettei tabata oikein intensiteettinsä rajuuden vuoksi sovi minulle. Mäkijuoksussa olen käyttänyt 30-30sek rytmitystä intervalleissa, samoin burpeissa, säkin hakkamisessa 20-20sek koska sen pystyy tekemään niin nopeasti, että hermotus väsähtää mennessä 20sek yli.

mitä ysikymppinen on mieltä sprinttitreenistä lihasten kasvattajana? Esim semmosesta, jossa matka on max 60m, ja pyritään nimenomaan "perceived effortin" maksimoimiseen, eli tekemään sprintit mahdollisimman raskaasti?

Kokemusperäisten todisteiden mukaan tehokasta :).

Ainakin mitä yleisurheilijoiden kanssa on tullut juteltua ja tvstä kateltua. Tosin noilla kavereilla on siihen pienoinen taipumus.

Jos tekee viikossa esim. kaksi kovaa jalkatreeniä, voisi ennen toista tehdä noita sprinttejä ja siihen vähän punttivetkuttelua päälle. Ja ehkä yhtenä päivänä vielä kevyempää, joka toimisi palautteluna ja jossa ehkä hioisi vähän tekniikkaa. Toko tuo kerta viikkoon on melko vähän, eli jos tuloksia ei ala tulemaan ehkä se 2x/viikko voisi olla parempi. Enempää ei pidemmän päälle kannata tehdä, maailmaluokan sprintteritkin tekevät/taitavat tehdä vain kaksi kovaa juoskuharjoitusta per viikko ja max kolme. Aineiden, geneettisten lahjakkuuden ja totaalisen panostamisen pelkästään urheilemiseen ohella.

Tarkotus ois vetää treenit kuten salitreenitkin: Ennen treeniä hiilari-/prodepitoinen palkkari, treenin aikana siemailuja prodea ja hiilaria ja kunnon PWO ruoka. Onko tässä järkeä, vai kannattaako suosiolla valita vaikka joku kahvakuulahärpäke

Tuossa voisi olla hyvä ottaa esim. niitä kahvakuulailuja mukaan. Tuon lisäksi ei ehkä sitten kannata ahtaa kuin yksi kova punttitreeni viikkoon. Ehkä yksi punttia ja kaksi sprinttiä vai onko jonkinlaisia vammoja jotka estävät raudan hakkaamisen? Tuon enempää ei oikein kannata tehdä ellei voi treenata kahdesti päivässä. Tai ole hirviö.

Kahvakuulailu ois muuten loistavaa, mutta tahtoo olla forkut niin tukossa muutenkin ettei välttämättä tulis mitään kuulan pitämisestä.

Vetoremmit?

Jotain pubmedistä aiheeseen noihin sprintteihin liittyen.

Eur J Appl Physiol. 2010 Dec 17. [Epub ahead of print]
Nutrient provision increases signalling and protein synthesis in human skeletal muscle after repeated sprints.
Coffey VG, Moore DR, Burd NA, Rerecich T, Stellingwerff T, Garnham AP, Phillips SM, Hawley JA.
SourceHealth Innovations Research Institute, School of Medical Sciences, RMIT University, PO Box 71, Bundoora, Melbourne, VIC, 3083, Australia, vernon.coffey@rmit.edu.au.

Abstract
The effect of nutrient availability on the acute molecular responses following repeated sprint exercise is unknown. The aim of this study was to determine skeletal muscle cellular and protein synthetic responses following repeated sprint exercise with nutrient provision. Eight healthy young male subjects undertook two sprint cycling sessions (10 × 6 s, 0.75 N m torque kg(-1), 54 s recovery) with either pre-exercise nutrient (24 g whey, 4.8 g leucine, 50 g maltodextrin) or non-caloric placebo ingestion. Muscle biopsies were taken from vastus lateralis at rest, and after 15 and 240 min post-exercise recovery to determine muscle cell signalling responses and protein synthesis by primed constant infusion of L: -[ring-(13)C(6)] phenylalanine. Peak and mean power outputs were similar between nutrient and placebo trials. Post-exercise myofibrillar protein synthetic rate was greater with nutrient ingestion compared with placebo (~48%, P < 0.05) but the rate of mitochondrial protein synthesis was similar between treatments. The increased myofibrillar protein synthesis following sprints with nutrient ingestion was associated with coordinated increases in Akt-mTOR-S6K-rpS6 phosphorylation 15 min post-exercise (~200-600%, P < 0.05), while there was no effect on these signalling molecules when exercise was undertaken in the fasted state. For the first time we report a beneficial effect of nutrient provision on anabolic signalling and muscle myofibrillar protein synthesis following repeated sprint exercise. Ingestion of protein/carbohydrate in close proximity to high-intensity sprint exercise provides an environment that increases cell signalling and protein synthesis.
PMID:21165642

Onko kenelläkään havaintoja HIIT:in vaikutuksesta Cooperin tulokseen? Maksimaalista hapenottokykyä tuo lukemani perusteella nostaa, mutta onko se sitä mitä Cooperissa tarvitaan. Vai olisikohan järkevämpää juosta pitempiä lenkkejä Cooperin parantamiseen. Siinä nyt ei varmaan ole mitään järkeä jos aamulla tekee HIIT:in, illalla juoksee pitkän lenkin ja johonkin väliin vielä työntää salitreenin.

Suositut

Back
Ylös Bottom