Hiit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
HIIT:n tarkoitus on nostaa rasvojen kulutusta energiaksi treenin jälkeen. Solutasolla kroppa käyttää loppujen lopuksi energianlähteenä ATP:ia. ATP taas voidaan tuottaa kropassa eri energianlähteistä. Kovatehoisessa treenissä, kuten HIIT:ssä, nopein tapa tuottaa ATP:ia on glykogeenivarastoista. Kreatiinifosfaatti taas auttaa muodostamaan ATP:ia anaerobisissa suorituksissa ja lisää täten suorituskykyä.

HIIT:n JÄLKEEN kroppa mobilisoi huomattavan paljon rasvahappoja, joita voi sitten vielä polttaa matalatehoisella aerobisella jos jaksaa.
Kiitos vastauksesta!

Ensimmäinen HIIT takana, hyi mikä olo kun ulkona oli kuitenkin vain ~3.5 C.... hiki rupee pukkaa nyt ~10 min jälkeenpäin. Ainoa mikä kusi oli että iPod:in kuulokkeet on niin surkeat että ei pysy päässä, leikkasin siis kolme biisiä yhteen ja 30s välein on 1s tauko eli merkki vaihdosta.

Katsotaan miltä tuntuu kuukauden päästä, kyl tästä tuntuu monella olevan hyviä kokemuksia kuin tätä ketjua lukee.

Ensimmäinen HIIT takana, hyi mikä olo kun ulkona oli kuitenkin vain ~3.5 C....

Heh joo, talvella varsinkin tuntuu aina mukavalta. :D
Voisi lämmetä ilmat kyllä vähän, maanantaina olisi tarkoitus aloittaa taas.

Ei kellään muuten olisi tallessa sitä musclemedia.com:in alkuperäistä taulukkoa? Kaverille sain kyllä googlen välimuistista kaivettua sen varsinaisen artikkeli-sivun (http://musclemedia.com/training/hiit.asp), mutta tuo hiit_table.asp ei sitten ollukaan enää missään.

En nyt jaksa koko tredia selailla, eli kysyn. Kuinka usein HIIT:iä kannattais vetää? Joka aamu tai sitte vaikka joka toinen päivä?

Riippuen tietty kunnostasi, mutta jos oot esim.kevyellä sykkeellä tottunut tekemään aerobiset niin jokatoinen päivä vois olla. Ekat hiit settini aloitin niin, että soutulaitteella 3min ajan 15sek löysästi ja 15sek niin kovaa, että laite meinaan mennä paskaks ja keuhkot huutaa hoosiaannaa. Joku kuukauden ajan tehnyt nytten, ja joka viikko lisänny yhen minuutin treenin kestoon. Nyt mennään jossain 7minuutissa ja voin sanoa, että tosta ei enää paljoa enempää jaksa vääntää. Soudun jälkeen sitten vielä intervalli crossarilla, 1min kovaa 1min palauttelua 5-10min ajan. Hakkaa matalasykkeiset aerobiset mennen tullen!

Mutta muista tosiaan alottaa lyhyistä seteistä ja hiit kun on kyseessä niin se "kova" osuus tehdään kanssa sitten täysillä! Muuten ei voi puhua mistään hiitistä, vaan normaalista intervallista.

Onkos porukka laittanut läskin palamaan tälle keväälle? Ite olen vedellyt ensimmäiset hiitit neljän minuutit setillä ja nyt kestoa pitäisi alkaa lisäämään. Ihan tajuttomat energiat tuo antaa, kunhan jaksaa vain aamulla kangeta ruhon liikkeelle. Ja rasvan voi melkein kuulla tirisevän tiehensä.

Vedättekö muuten aamupalan naamariin hetimiten hiitin jälkeen, vai maltatteko lykätä syömistä? Jossainhan jopa sanottiin, että rasvanpoltto jatkuisi sen 60 min treenin jälkeen. Itellä tuo tuntuu vaan melko pitkältä ajalta, joten olen heittänyt aamupalan huiviin melko pian treenin jälkeen. Siltikin tuntuu, että koneisto käy melkoisilla kierroksilla suht kauankin.

Nonii, nyt on eka HIIT takana! Aamu seittämältä heräsin ja vaatteet vaan niskaan ja ulos. En ottanut aikoja kovin tarkkaan, koska eka kerta oli lähinnä kokeilu mutta suurinpiirtein. Ja voin kyllä kertoa, että oli raskasta :D Ei jaloille niin pahasti, mutta tuntu että keuhkot tulee pihalle ja tuntui keuhkoissa vielä jonkun aikaa koko treenin jälkeen. Mutta kyllä huomas ettei varmasti ihan mikään turha treeni ku raskasta oli ja heräsi ainakin hyvin!

Söin sitten noin puoli tuntia treenin jälkeen, en voinut kauempaa venailla ku piti kuitenkin töihin lähteä. Jos tätä ny kokeilis 2-3 kertaa viikossa salin ohella nii saa nähä mitä tapahtuu :)

Nyt on menossa itsellä viikko 7, eli 10 min. Muistan kun aluksi 4 min oli aika karseaa ja vielä toisellakin viikollakin olo oli aika hirveä jälkeenpäin... tänää takana viikko 7, päivä 2, ja jälkeenpäin olo on ihan ok. Voi olla tietty vaparin ja uuden saliohjelman tulosta, mutta tuntuu että rasvoja on alkanut lähtee kivasti. Kunto on ainakin noussut, se on varma.

Yks miinus tällä hetkellä, pohkeet! Alkanut etenkin oikean jalan pohje ottaa itteensä todella paljon, tuo aamuinen heti juokseen on kyllä todella karu. Venyttelyllä saa vähennettyä kipuja, mutta silti.

Mietin että kenkien vaihto voisi olla edessä, harkinnassa Vibram Fivefinger Sprint tai Bikila, kellään kokemusta HIITistä näiden kanssa?

EDIT: Itse olen hoitanut ajoituksen niin että punoin yhteen 5 biisiä, ja sitten laitoin 30s välein 1s hiljaisuuden. Sen avulla sitten lasken päässä mones veto menossa, pysyy laskuissa ihan hyvin.

kuuluuko tämän jälkeen vetästä palkkaria naamaan jolloin tulee myös hiilihydraattia vai pelkästään proteiini pitoista ruokaa esim. maitorahkaa?

Ei. Toi HIITin teho perustuu harjotuksen jälkeiseen rasvanpolttoon ja syöminen katkasee sen.
Tässä käsityksessä mä elän, viisaammat korjatkoon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voi vitsit, kun kuulostaa mielenkiintoselta ja tehokkaalta tämä HIIT. Pakko kyllä ottaa joskus oikein kunnon hiit-kuuri ja kokeilla muutaman viikon ajan. Tykkään paljon intervallityyppisestä treenistä (ja en niinkään rakasta juosta pitkiä matkoja tasaiseen tahtiin), joten tää vois olla meikäläiselle passeli, vaikka raskas onkin. :)

Kyllä mä ainakin söisin HIITin jälkeen. Se teho mikä syntyy ei katkea vaikka söiskin koska se nostattaa koko metabolian määrää moneks päiväks parhaimmillaan.
Ehkä jonku puol tuntia oisin syömättä jos on ruokaa syöty aikasemmin normaalisti ja BCAA:t tai vast. ennen HIITtiä otettu.

Tyhjällä mahalla en tekisi sitä ikinä.

Yks miinus tällä hetkellä, pohkeet! Alkanut etenkin oikean jalan pohje ottaa itteensä todella paljon, tuo aamuinen heti juokseen on kyllä todella karu. Venyttelyllä saa vähennettyä kipuja, mutta silti.

Mietin että kenkien vaihto voisi olla edessä, harkinnassa Vibram Fivefinger Sprint tai Bikila, kellään kokemusta HIITistä näiden kanssa?
En ole HIITannut VFF:lläni (KSO), mutta jonkin verran niillä olen juossut, ja niissä nimenomaan pohkeet joutuvat enemmän koetukselle ainakin aluksi (maakontakti päkiöillä) joten jos muutenkin pohkeet ottavat itteensä, niin ei välttämättä kannata alkaa VFF:llä juoksemaan. Kannattaa yrittää maakontaktia tasaisemmin koko jalalla välttäen kuitenkin kantapäällä töksäyttämistä. Ehkä useamman päivän taukokin olisi paikallaan niin ehtisi pohkeet palautua...

En ole HIITannut VFF:lläni (KSO), mutta jonkin verran niillä olen juossut, ja niissä nimenomaan pohkeet joutuvat enemmän koetukselle ainakin aluksi (maakontakti päkiöillä) joten jos muutenkin pohkeet ottavat itteensä, niin ei välttämättä kannata alkaa VFF:llä juoksemaan. Kannattaa yrittää maakontaktia tasaisemmin koko jalalla välttäen kuitenkin kantapäällä töksäyttämistä. Ehkä useamman päivän taukokin olisi paikallaan niin ehtisi pohkeet palautua...
Juu, näin epäilin VFF:stä mitä olen tuota threadiä noihin liittyen lukenut.

Nyt on menossa monen päivän palautuminen, eli en edes kamppailemassa käy kun siinäkin pohkeet jonkin verran flexissä jatkuvasti.

Ylihuomenna kokeilen juoksua uudestaan, ja keskityn myös siihen miten jalka tulee alas.

Olen tehnyt nyt hiittiä muutaman viikon juoksemalla, 3krt viikossa. Nyt olen 9 minuutin kohdalla. Tuloksia on jo tullut ja kunto on selvästi noussut. Nyt kun motivaatio on korkeimmillaan, niin iski sitte (luultavasti) penikkatauti PRKL! Elikkä varsinkin juoksun jälkeen sääriluiden ympärystö tulee niin kipeeks että kävelykin tekee tiukkaa.. Armeijaan lähtö 12.7.2010, joten en viittis leikkiä tän homman suhteen ettei käy ohkasesti.. Onko muilla ollut tällasia ongelmia, mitä olette tehneet? Oon miettiny että pitäiskö antaa jaloille lepoo ja jatkaa hiittiä esim uimalla? Keskeyttäminen ei ole vaihtoehto. Kiitoksia vastauksista.

Olen tehnyt nyt hiittiä muutaman viikon juoksemalla, 3krt viikossa. Nyt olen 9 minuutin kohdalla. Tuloksia on jo tullut ja kunto on selvästi noussut. Nyt kun motivaatio on korkeimmillaan, niin iski sitte (luultavasti) penikkatauti PRKL! Elikkä varsinkin juoksun jälkeen sääriluiden ympärystö tulee niin kipeeks että kävelykin tekee tiukkaa.. Armeijaan lähtö 12.7.2010, joten en viittis leikkiä tän homman suhteen ettei käy ohkasesti.. Onko muilla ollut tällasia ongelmia, mitä olette tehneet? Oon miettiny että pitäiskö antaa jaloille lepoo ja jatkaa hiittiä esim uimalla? Keskeyttäminen ei ole vaihtoehto. Kiitoksia vastauksista.
En nyt tiedä oliko itsellä alkava penikkatauti tjsp, mutta juurikin sääri/pohje kokonaisuudessaan alka juoksujen jälkeen kipeytyy todella paljon. Kahden päivän päästä kun oli seuraava HIIT niin edellisen tunsi vielä...

Nyt teen vaan niin että en juokse ainakaan viikkoon.

Kokeile kuntopyörällä? Ei ainakaan omasta mielestä rasita samalla tavalla säärtä/pohjetta. Tietenkin juoksu paras siinä mielessä eti heti pääsee herätessä tekemään.

En nyt tiedä oliko itsellä alkava penikkatauti tjsp, mutta juurikin sääri/pohje kokonaisuudessaan alka juoksujen jälkeen kipeytyy todella paljon. Kahden päivän päästä kun oli seuraava HIIT niin edellisen tunsi vielä...

Nyt teen vaan niin että en juokse ainakaan viikkoon.

Kokeile kuntopyörällä? Ei ainakaan omasta mielestä rasita samalla tavalla säärtä/pohjetta. Tietenkin juoksu paras siinä mielessä eti heti pääsee herätessä tekemään.

Juu ihan samanlaista mulla.. Ja oon kerran tehnytkin hiitin kuntopyörällä ja se ei tosiaan aiheuttanut tätä ongelmaa, siihen vois siis siirtyä.

Tätä on jo varmaan kysytty, mutta aloin tänään tekee tätä HIIT:iä ja aioin tehä tätä kolmesti viikkoon ja lisätä joka viikko minuutin lisää, mutta entä sen jälkeen kun teen tota 15min nii pitääkö sen jälkeen lisätä joka viikko minuutti vai lisätä kuntopyörästä vain tehoja isommalle?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom