Hidas kehittyminen penkissä (tekniikka videolla)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jo on outoa porukkaa kun tuolla tavalla kyttää. Itse en seuraa salilla muiden tekemisiä siitä yksinkertaisesta syystä ettei kiinnosta.
joo pieni sali,ja oon aina treenannut isoilla painoilla,on sekin huomattu,mutta nyt kun ollaan ns nollakunnossa niin se vaan näyttää kiinnostavan paljon enemmän,että mitä on tapahtunut.en tykkää selitelllä.tänään kuitenkin testailtiin,että penkissä ja hauiksessa ei ole voimatasossa juuri mitään eroa entiseen.vieläkö sais ton jumituksen pois tosta leikatusta kädestä.

3 viikon tauko salista, toinen viikko treenejä menossa ja voimat edelleen hukassa :( Ei taida olla 100kg kuntoon enää tänä vuonna asiaa.

Olin juuri postaamassa identtistä vastausta.

Mä en ainakaan pysty montaa viikkoa pitämään progressiota yllä, jos teen sarjat niin ettei yhtään toistoa enää tule. Kokeiltu pariinkin otteeseen ja sitten onkin kunto laskenut niin, että joutuu ottamaan takapakkia reilusti. Kunnolla siis varaa sarjoihin ja joka neljäs viikko kevyt niin kehitys pysynee nousujohtoisena.

Tyhmä kysymys eikä ole tarkoitettu sanomasi kyseenalaistamiseksi, mutta liittyy oikeastaan kaikkiin treenimetodeihin: miten tuo kehitys oikeastaan tapahtuu jos sarjoihin jätetään aina kunnolla varaa ja sitten vielä kevyitä viikkoja välissä? Ennenhän sanottiin "no pain no gain". Eli jos vaikka 3x10 sarjoja tavoittelee ja menee 10+10+8, niin miten sen kolmannen sarjan kasin saa kympiksi jos sitä ei vedä täysin loppuun joka kerta kunnes menee? Vai onko idea siinä, että valkkaa painon niin, että nuo edeltävät painot ovat "kevyitä" ja vasta kolmannella ne viimeiset irti?

Zone-sarja -42%
Tyhmä kysymys eikä ole tarkoitettu sanomasi kyseenalaistamiseksi, mutta liittyy oikeastaan kaikkiin treenimetodeihin: miten tuo kehitys oikeastaan tapahtuu jos sarjoihin jätetään aina kunnolla varaa ja sitten vielä kevyitä viikkoja välissä? Ennenhän sanottiin "no pain no gain". Eli jos vaikka 3x10 sarjoja tavoittelee ja menee 10+10+8, niin miten sen kolmannen sarjan kasin saa kympiksi jos sitä ei vedä täysin loppuun joka kerta kunnes menee? Vai onko idea siinä, että valkkaa painon niin, että nuo edeltävät painot ovat "kevyitä" ja vasta kolmannella ne viimeiset irti?
Työmäärää (=volyymia) nostetaan. Ekalla viikolla oot penkannut treeneissä 3x5x100kg (1500kg) ja 2x10x75kg (1500kg) eli 3000kg, niin seuraavalla viikolla vaikka 5x5x100kg (2500kg) ja 4x10x75kg (3000kg), eli 5500kg. Ja "kunnolla" varaa = sarjat ei mitään tappogrindereitä ole, vaan jää sellainen pari toistoa varaa.

Eli tuossa sun tapauksessa, ottaa 3x10x100kg (viimeinen sarja voi olla tiukahko, jää vain yksi toisto varaa) ja seuraavalla kerralla sitten 4-5x10x100kg - tai vaikka 4x8x102,5kg.

Työmäärää (=volyymia) nostetaan. Ekalla viikolla oot penkannut treeneissä 3x5x100kg (1500kg) ja 2x10x75kg (1500kg) eli 3000kg, niin seuraavalla viikolla vaikka 5x5x100kg (2500kg) ja 4x10x75kg (3000kg), eli 5500kg. Ja "kunnolla" varaa = sarjat ei mitään tappogrindereitä ole, vaan jää sellainen pari toistoa varaa.

Eli tuossa sun tapauksessa, ottaa 3x10x100kg (viimeinen sarja voi olla tiukahko, jää vain yksi toisto varaa) ja seuraavalla kerralla sitten 4-5x10x100kg - tai vaikka 4x8x102,5kg.

Mikäs idea tuossa sitten on? Seuraavalla kerralla kun pitäisi tehdä 4-5x niin mahdollisesti jo 4. kerralla on niin raskas ettei yhtään toistoa jää varaan ja 5 sarjassa ei välttämättä enää mene niin montaa kuin pitäisi:)
Kehitystä tuskin tulee niin paljon treenien välissä että pystyt tekemään enemmän ja kuitenkin jättämään varaa. Riippuen siitä että kuinka pienellä painolla aloittaa niin se stoppi voi tulla hyvinkin nopeasti.

Mikäs idea tuossa sitten on? Seuraavalla kerralla kun pitäisi tehdä 4-5x niin mahdollisesti jo 4. kerralla on niin raskas ettei yhtään toistoa jää varaan ja 5 sarjassa ei välttämättä enää mene niin montaa kuin pitäisi:)
Kehitystä tuskin tulee niin paljon treenien välissä että pystyt tekemään enemmän ja kuitenkin jättämään varaa. Riippuen siitä että kuinka pienellä painolla aloittaa niin se stoppi voi tulla hyvinkin nopeasti.
Sarjamäärän nostaminen ei kyllä ole mikään hirveästi kehitystä vaativa, jos sarjoihin jää varaa. Mieti nyt, teet kolme sarjaa, joihin jää varaa. Seuraavalla kerralla sitten enemmän. Voihan sitä tehdä vaikka 3*5*100kg jälkeen 4*4*100kg & 2*6*90-95kg. Eli periaatteessa kevyempiä sarjoja, mutta kolmen sijaan tulee kuusi sarjaa, 15 toiston sijaan 28 toistoa.

Sarjamäärän nostaminen ei kyllä ole mikään hirveästi kehitystä vaativa, jos sarjoihin jää varaa. Mieti nyt, teet kolme sarjaa, joihin jää varaa. Seuraavalla kerralla sitten enemmän. Voihan sitä tehdä vaikka 3*5*100kg jälkeen 4*4*100kg & 2*6*90-95kg. Eli periaatteessa kevyempiä sarjoja, mutta kolmen sijaan tulee kuusi sarjaa, 15 toiston sijaan 28 toistoa.

Täytyy nyt itsekin kysyä tästä vielä eli jos teen vaikkapa 3x5 90kg niin, että viimeisellä sarjalla jää se toisto tai pari varaa. Ensi kerralla teen vaikka niinkuin tuossa mainitsit eli 4x4 90 kilolla. Miten tästä sitten edetään kun tuo 4x4 tulee? 3x6 kenties jälleen 90 kilolla? Entä jos siirtyy tuon 3x6 sarjan sijaan yrittämään 3x5 92.5 kilolla?

Täytyy nyt itsekin kysyä tästä vielä eli jos teen vaikkapa 3x5 90kg niin, että viimeisellä sarjalla jää se toisto tai pari varaa. Ensi kerralla teen vaikka niinkuin tuossa mainitsit eli 4x4 90 kilolla. Miten tästä sitten edetään kun tuo 4x4 tulee? 3x6 kenties jälleen 90 kilolla? Entä jos siirtyy tuon 3x6 sarjan sijaan yrittämään 3x5 92.5 kilolla?
Niin, sehän voi olla käytännössä mitä vaan tuon 4x4 jälkeen. 6x3, 5x5, 3x3 + 2x10... Sarjat sellaisia, että vähintään se yksi toisto jää varaa hyvällä tekniikalla.

Aivan.. Tässä mietin, että milläköhän painolla mun pitäisi nykyään punnerrella kun 6x80 on jo todella tiukka.
No sitten voit tehdä vaikka 3x4x80kg, ja lähteä siitä etenemään jto:n peruskauden ohjeistuksella.

https://pakkotoisto.com/threads/peruskausi-3x4-6x6-miten-käytännössä.27840/
(ainakin tuo aloitusposti + muutamat ensimmäiset sivut kannattaa lueskella)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Paras tapa parantaa tasapenkkiä,on olla tekemättä tasapenkkiä.vinopenkkiä tangolla ja kässäreillä ja kapeeta otetta ni saat ojentajiin paukkua.

Väitän olevani palstan paras esimerkki treenaajasta, jonka kehittyminen penkkipunnerruksessa on hidasta. Maksimi on tällä hetkellä 85 kg vaikka aloitin salitreenaamisen syyskuussa 2012. Ja treenaaminen on ollut säännöllistä, 11 päivän tauko lienee pisin tauko salila käymisestä (päättyi itseasiassa eilen)

Muistaakseni penkkimaksimin kehitys on edennyt näinkin hurjalla tahdilla:
Helmikuu 2013: 65 kg
Huhtikuu 2013: 70 kg
Syyskuu 2013: 75 kg
Tammikuu 2014: 80 kg
Syyskuu 2015: 85 kg

Tuossa hieman lisää penkkitaustoistani:
https://pakkotoisto.com/threads/100-kg-penkkihaaste-ehdota-ohjelmaa.127947/page-2#post-4953366

Sarjapainolaskuri antaisi 8x70 kg ja 6x77,5 kg nostoilla maksimiksi 90 kg, pitänee varmaan marraskuun aikana koittaa nostaa tuota. Mutta väitän, että kuka tahansa keskiverto minun mittainen (183 cm) tai pidempi jopa alle 80-kiloinen yläaste/amis-ikäinen ES-jonne saisi tuon 90 kg ylös jo 3 kuukauden treenillä.
Veikkaan, että olet aika kevyt kaveri? 500kcal safkaa päiväs enemmä niin rupee nousee. Vaikka yksinkertaisesti 2 protsku drinkkiä maidolla lisää joka päivälle (~500kcal) ja vie aikaa shakerin tiskauksineen max.4min.
Tammikuun 2014 jälkeen sun kehitys on ollu kyllä niin hidasta, että väkisinki johtuu ravinnon puuttesta.
Toki on hyvä tietää millasia sarjoja kannattaa tehdä, että kehittyy maximaalisesti, mutta penkin olisi kuulunut kehittyä enemmän vaikka olisit työntänyt viikoittain kaks viitosen sarjaa ja jättäny rinnan ja ojentajan reenamisen siihen.(olettaen, että söisit edes lähimain tarpeeksi.)

Viimeksi muokattu:
Mä olen 41 vuotias kaveri. Olen reenaillut muutaman vuoden 16-18 vuotiaana, nostaen silloin penkistä 100kg.
Nyt tein paluun salihommiin 5/2013 nostaen 1 x 50kg :D Tällä hetkellä edelleen tekniikkani on huono ja kehitys omasta mielestäni tappavan hidasta.
Reenaan 4-5 krt / vk, joista rintaa ja ojentajia 1-2 krt, yleensä 1.
Tänään nostin tämmösen setin (maximi mitä nousee): 3x90, 4x90, 10x80, 7x80, 6x80. Identtisen setin olen nostanut myös 6vk sitten. Eli esim. tällä aikavälillä ei ole tapahtunut minkäänlaista kehitystä. Ykkösiä en ole koitellut, mutta periaatteena se, että jos tulee esim. 5x80, niin 90kg nousee penkistä.
Ongelmana itsellä huono kaari ja se, että reenaan aina yksin, jolloin tanko ottaa niin tukirautoihin kiinni. Nyt kun katselin noita penkkivideoita, niin laskuni on ainakin aivan liian nopea.

Todennäköisesti tämä ikäni hidastaa väistämättä jo kehitystäni?

Mä olen 41 vuotias kaveri. Olen reenaillut muutaman vuoden 16-18 vuotiaana, nostaen silloin penkistä 100kg.
Nyt tein paluun salihommiin 5/2013 nostaen 1 x 50kg :D Tällä hetkellä edelleen tekniikkani on huono ja kehitys omasta mielestäni tappavan hidasta.
Reenaan 4-5 krt / vk, joista rintaa ja ojentajia 1-2 krt, yleensä 1.
Tänään nostin tämmösen setin (maximi mitä nousee): 3x90, 4x90, 10x80, 7x80, 6x80. Identtisen setin olen nostanut myös 6vk sitten. Eli esim. tällä aikavälillä ei ole tapahtunut minkäänlaista kehitystä. Ykkösiä en ole koitellut, mutta periaatteena se, että jos tulee esim. 5x80, niin 90kg nousee penkistä.
Ongelmana itsellä huono kaari ja se, että reenaan aina yksin, jolloin tanko ottaa niin tukirautoihin kiinni. Nyt kun katselin noita penkkivideoita, niin laskuni on ainakin aivan liian nopea.

Todennäköisesti tämä ikäni hidastaa väistämättä jo kehitystäni?

Jos lähdetään etsimään sitä ongelmaa ensimmäisenä kuitenkin jostain muualta kuin iästä. :) Rauhallisemmin negatiivinen vaihe niin pysyy paremmin kontrolli rinnalta lähdössä.

...Tällä hetkellä edelleen tekniikkani on huono..
Ongelmana itsellä huono kaari ja se, että reenaan aina yksin, jolloin tanko ottaa niin tukirautoihin kiinni.

Kaari ei ole mitenkään välttämätön, moni nostaa tosi kovia rautoja melko lattanana. Raaka voima korvaa isonkin kaaren.
Tarkoitatko nyt tukiraudoilla penkin pystyputkia vai varmistusrautoja?

Veikkaan, että olet aika kevyt kaveri? 500kcal safkaa päiväs enemmä niin rupee nousee. Vaikka yksinkertaisesti 2 protsku drinkkiä maidolla lisää joka päivälle (~500kcal) ja vie aikaa shakerin tiskauksineen max.4min.
Tammikuun 2014 jälkeen sun kehitys on ollu kyllä niin hidasta, että väkisinki johtuu ravinnon puuttesta.
Toki on hyvä tietää millasia sarjoja kannattaa tehdä, että kehittyy maximaalisesti, mutta penkin olisi kuulunut kehittyä enemmän vaikka olisit työntänyt viikoittain kaks viitosen sarjaa ja jättäny rinnan ja ojentajan reenamisen siihen.(olettaen, että söisit edes lähimain tarpeeksi.)
Parhaimmillaan oli paino syksyllä 104,5 kg. Tällä hetkellä varmaankin 102-103 kg. Päivässä menee aamupala + 3 lämmintä ateriaa.

Mulla oli olematonta kehitystä pitkään penkissä, koska jostain syystä pysyttelin kokoajan samassa ohjelmassa, samoissa sarja/toistomäärissä pitkän aikaa. (+en yhtään voimapainotteisesti treenannu) Nyt vaihdoin 1-jakoisen 4-jakoiseen, jossa enemmän voimapainotteista penkki. Luultavasti alkas vähän paremmin nyt kehittyy..

3x5x70 olis voinut olla sopiva setti tuolle päivälle, musta sun kannattais alkaa perehtymään tuohon threadiin:
https://pakkotoisto.com/threads/peruskausi-3x4-6x6-miten-käytännössä.27840/
Lähdin penkissä kokeilemaan tuon avausviestin ohjelmaa ja nyt olen toteuttanut sitä kolmen salikerran verran. Eli koska maksimini on 85 kg niin sarjat olivat seuraavanlaisia:
3x4x65 kg
5x5x60 kg
3x3x70 kg

Nuo nyt nousivat niin kevyesti, että siihen tekniikkaan pystyi kiinnittämään paljon enemmän huomiota kuin normaalisti. Ei varmaan kannata kuitenkaan vielä heittäytyä ylimieliseksi, sillä tuossa ohjelmassahan kokonaisvolyymit kasvavat ajan mittaan salakavalasti.

ny olltu poissa raudoista yli 5kk ja lääkäri antoi luvan mennä maksimirautoihin,ei pitäis hauisjänteen enään revetä,1vk4x10x50kg,2vk4x10x60kg,3vk4x10x85kg,3vk4x10x105kg,4x125x10.on viimeisin maksimi vois olla edeleen siellä 150-170kg:paikkeilla

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom