Hauiskääntö suoralla tangolla

Ikä
47
Millä painoilla olette nähneet tai kuulleet kovimpien vahvinmies/voimanostaja kisaajien tai muuten vahvakätisten äijien kääntävän hauista suoralla tangolla? Suomenmestaruuden takavuosina vahvinmieskisoissa voittanut ja kehonrakennuksen raskaassa hyvin menestynyt Arto Lyytikäinen teki parhaillaan 140kg puhtaasti kutosen ja pari heijaria päälle.Kuulostaa uskomattomalta.Arska oli huipulla ollessaan kuuluisa hirveistä käsivoimistaan ja kehokisoissa hauiksen ympärys oli ollut joskus -87 56cm.Ihan kova siihen aikaan.

Vaikka ois kuinka voimamies ja lyytikäinen niin 6x140kg ei puhtaasti tehdä se on selvä, kyllä siinä pitää jonkin näkönen heijjari olla mukana. 100kg oon yhden ukon nähnyt tekevän, voimamies hänkin.

Pari äijää tekee yhden sarjan aina joskus satasella, puhtaita nämä eivät kylläkään ole. Tekniikkalaji hyvin pitkälle tuollaisilla maksimipainoilla.

eki000 sanoi:
http://www.magnus-samuelsson.net/en/default.asp?view=images&ViewImage=training/Training_03.jpg
Tuossa Magnus Samuelsson tekee ihan mukavan näkösillä painoilla. En kyllä tiedä tarkkaa painoa...
Luulisin että 100kg, nuo on niitä jättikoon 10kg lätkiä :), halutessaan pystyy tekeen varmasti paljon isommillakin.
nelkku sanoi:
Tekniikkalaji hyvin pitkälle tuollaisilla maksimipainoilla.
Siinä jos jossain kyllä tarvitaan raakaa voimaakin vaikka heijjaamalla tehtäisikin(kylläkai jokainen heijjata osaa :) ), taipeet ja jänteet tosi lujilla.

Itse otin yhdenkäden scottia eilen 37kgx6 käsipainoilla niin jo siinä jänteet ja taipeet huutaa hoosiannaa niin voin kuvitella mitä tuskaa se on kun jollain +100kg tehdään hauista tangolla, auts.

neutraali sanoi:
Luulisin että 100kg, nuo on niitä jättikoon 10kg lätkiä :), halutessaan pystyy tekeen varmasti paljon isommillakin.
Siinä jos jossain kyllä tarvitaan raakaa voimaakin vaikka heijjaamalla tehtäisikin(kylläkai jokainen heijjata osaa :) ), taipeet ja jänteet tosi lujilla.

Itse otin yhdenkäden scottia eilen 37kgx6 käsipainoilla niin jo siinä jänteet ja taipeet huutaa hoosiannaa niin voin kuvitella mitä tuskaa se on kun jollain +100kg tehdään hauista tangolla, auts.

Tuli tuosta yhdenkäden scotista mieleen,kun menin ekoja kertoja salille ja näin Lyytikäisen tekevän kyseistä liikettä rauhallisesti ja puhtaasti 50,5kg käsipainolla.Poikien kanssa ihmeteltiin silmät pyöreinä ja kokeiltiin nostaa maasta niitä puntteja muitten lähdettyä salilta.

Sustanooli sanoi:
Poikien kanssa ihmeteltiin silmät pyöreinä ja kokeiltiin nostaa maasta niitä puntteja muitten lähdettyä salilta.
:D

Oisko laittaa :kuvia: tuosta Lyytikäisestä?
Nyt rupes nimittäin kiinnostamaan! :eek:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
neutraali sanoi:
Itse otin yhdenkäden scottia eilen 37kgx6 käsipainoilla niin

Itse en kehtaa edes enää tehdä, kun naisetkin ottaa isommilla painoilla. Säännöllisesti hauista olen treenannut viimeksi 6-7 vuotta sitten. :D
Kyllä sitäkin pitäis, mutta laiska on laiska.

Sustanooli sanoi:
Joo,kyllä se kuule Neutraali 48 kiloselle 15vuotiaalle aloittelijalle on melko raskas paino siirrellä.
Joo en sitä epäilekkään mutta nauratti vaan tuo kun on pitänyt kuitenkin mennä kokeileen sitä painoa kun muut ovat lähteneet salilta :D

Raven älä kuseta jätkä kuitenki vääntelee jotain keveitä 10toiston sarjoja jollain 50kilosilla ;)

Goldsilla aikoinaan näin, kun eräs sankari teki hauikselle yhden käden vasarakääntöä 60 kilon käsipainolla. Kolme täysin epäpuhdasta toistoa, joissa kyynerpään kulma muuttui noin 10 astetta. Piti olla oikein remmillä hirtetty käsipaino käteen kiinni. :thumbs:

Eikös Aholan Jouko joutunut jossain junioreiden voimanostokisassa varmistajanroolissa pelastamaan yhden junnun epäonnistuneen kyykyn. Legendan mukaan tangossa oli reilut satakiloa, jonka Jokke väänsi ylös nätillä hauiskäännöllä. Nostaja ilmeisesti kaatui tai horjahti. Nostajan roolia hauiskäännön varmistajana ei tarina tarkkaan kerro Eräs versio nimittäin kertoo, että Jokke kiskaisi tangon nostajineen takaisin telineisiin. :D

Itse en kehtaa edes enää tehdä, kun naisetkin ottaa isommilla painoilla. Säännöllisesti hauista olen treenannut viimeksi 6-7 vuotta sitten.

Sarjan voi ottaa välillä treenin loppuun. Toinen sarja on sitten jo podausta. :D

Käsipainoilla tehdessä on yleensä kympit käytössä ja suoralla tangolla 40 kiloa tullee melko varmasti. :whip:

Vakavasti ottaen täytyisi ne saattaa muun kropan tasalle ennen kuin pukkaa vammaa päälle lihasten epätasapainon takia.

N.O.Kummonen sanoi:
Vakavasti ottaen täytyisi ne saattaa muun kropan tasalle ennen kuin pukkaa vammaa päälle lihasten epätasapainon takia.

Kyllä ne siinä ohella voimistuu ja kasvaa, kun selkää tekee. :)

Eipä tuossa 100kilon hauiskäännössä mitään niin ihmeellistä ole. Reenaamalla kyseistä liikettä huolella tuo on jokaisen saavutettavissa.

nano sanoi:
Eipä tuossa 100kilon hauiskäännössä mitään niin ihmeellistä ole. Reenaamalla kyseistä liikettä huolella tuo on jokaisen saavutettavissa.

Juu, varmaan selkä paskaksi tekniikalla.

Raven sanoi:
Juu, varmaan selkä paskaksi tekniikalla.

Ei toki. En tarkoita sellaista selkää-seinää-vasten tehtyä toistoa vaan "normaalia" seisten tehtyä _siistiä_ hauiskääntöä. Kerro minulle miksi pitäisi hajottaa selkä?

On se ihan kova vääntö alle satakiloiselle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom