Hauiskäännön puhtaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Onko kukaan saanut hauistaan isoksi käyttämällä aina puhdasta tekniikkaa. Minä olen sitä mieltä että tällä tavalla sarjapainot eivät kasva koskaan.

Itse köyristän rehellisesti selkää ja otan painolle vauhtia, mutta melkein jokaisessa treenissä tulee silti toistoennätys taikka sarjapainon kasvatus. Tangolla ovat sarjapainot nyt 48 kg ja käsipainoilla 2 x 21 kg. Hauiksenympärys on 36 cm, joka ei toki ole kummoinen tulos mutta näkee siitä kuitenkin ettei hauiskäännössäni pelkkä alaselkä ole kehittynyt.

Kyllä sitä mieluummin puhtaasti kannattas tehä, tos heijaamises vähän huijaa itteään ku aina isommil painoil sitä tuppaa huomaamattaan heijaamaan enemmän ja siitä osittain se "nopeampi" kehitys johtuu.

Laskuvaiheessa ei ainakaan kannata huijata koskaan, vaan yrittää laskea mahdollisimman hallitusti alas aina. Mutta ton takia teenkin mieluummin scottii tangolla tai käsipainoilla.

Kyllä sitä mieluummin puhtaasti kannattas tehä, tos heijaamises vähän huijaa itteään ku aina isommil painoil sitä tuppaa huomaamattaan heijaamaan enemmän ja siitä osittain se "nopeampi" kehitys johtuu.

Tuo on huomionarvoista. Entä tuleeko heijattua jo ensimmäisestä toistosta, vai "pakkotoistoina" lopuksi? Itse olen aina ollut sitä mieltä, että habat tarvitsevat ennemminkin kunnon rankaisua vaikka vähän tyylin varjollakin, mutta sanottakoon että en ole pelkkää pumppailua koskaan kokeillutkaan, joten tiedä vaikka olisivat puolimetriset jos toisin olisin treenannut. -"These puppies didn´t grow there by accident!", Cicero 1200 ekr:D

Hauista on hankala treenata: ojentajat ottavat iskua aina, hauis ei itsellä juuri koskaan. Pitkästä aikaa tein eilen käsille setin, jossa esiväsytys 2*18 hammeria istuen, 4*8 suoralla tangolla (isot kiekot) seisaaltaan ja lopuksi 4*10 vinotangolla keskitettynä kädet V-asennossa (pienemmät kiekot). Omalla kohdalla tärkeimpiä ovat hapoilla tehdyt viimeiset toistot, joissa vasta alkaa tuntua joltakin. Näiden "viimeisten-toistojen-metsästyksessä" pieni huijaus sallitaan. Hyvä pumppi, muttei mitään erityistä tuntumaa jälkeenpäin.

Tietenkin heijauksella kasvaa hauiksen sarjapainot (mikäli ei tee vain penkkiä ja hauista) silla niitä kasvattaa silloin myös mave, kulma soutu, lauat ym ym. Hauiksella ei kovin nopeaa sarjapainojen kasvua saa, koska se on pienehkö lihas, joten suhteelliset kasvut ovat sen myötä pienempiä. Ei hauiskääntöjä tosiaan kannata selällä tehdä, silä se on/pitäisi olla kuitenkin hauiskääntö

...
Itse köyristän rehellisesti selkää ja otan painolle vauhtia, mutta melkein jokaisessa treenissä tulee silti toistoennätys taikka sarjapainon kasvatus. Tangolla ovat sarjapainot nyt 48 kg ja käsipainoilla 2 x 21 kg. Hauiksenympärys on 36 cm, joka ei toki ole kummoinen tulos mutta näkee siitä kuitenkin ettei hauiskäännössäni pelkkä alaselkä ole kehittynyt.

Treenityylejä kannattaa vaihdella. Itse vedän yleensä heti lämmittelyn jälkeen ne vaativimmat sarjat joilla voin sitten seurata mahdollista sarjapainojen kehitystä. Näissä kuitenkin käytän aina sellaisia liikkeitä missä "huijauksen" mahdollisuus on pieni, eli esim. keskitettyjä istuen, mielellään tangolla.

Tämän jälkeen voi sitten ottaa muutaman sarjan sitten vähän huonommalla tekniikalla. Siihen sitten vielä pumppaukset päälle. Todennäköisesti nopea kehitys (varsinkin näissä heijausliikkeissä) tarkoittaa kehitystä lähinnä siinä huijaamisessa.

itellä toimii ainakin sellainen tsydeemi, että tekee lämmittelyjen jälkeen isoilla painoilla hieman heijaten ja sitten taas pienemmillä painoilla puhtaammin.
teen siis vuoroviikoin pidemmät ja lyhemmät sarjat..kunhan se ei aivan hiihtämiseksi mene, järki mukana siinäkin heijjauksessa.

Ei ole tarkoituskaan tuijjottaa harjotuspainojen kasvua, vaan sitä miten patti ottaa osumaa...toisekseen sarjapainot ei kyllä tietyn pisteen yli kasva, ellei tee ns.cheat-curleja...

En usko oikein missään liikkeessä pelkkään "mahdollisimman puhtaasti, aina" menetelmiin...poikeuksena tietty kyykky yms...

Onko kukaan saanut hauistaan isoksi käyttämällä aina puhdasta tekniikkaa. Minä olen sitä mieltä että tällä tavalla sarjapainot eivät kasva koskaan.

Hauis on kasvanut aikalailla treenivuosien aikana, treenipainot ei niinkään. Ja aika puhtaalla tekniikalla. Mitään suurta kehitystä absoluuttisesti missään keskitetyssä hauiskäännössä ei voi tullakaan, koska painot on kuitenkin aika pienet.

Sanoisin, että siinä vaiheessa ku tekee alle 40cm hanskoilla tangolla n. 50kg sarjapainoilla, niin siinä nostetaan nimenomaan kaikella muulla paitsi hauiksella. :)

Itte en ainakaan lähtis kolistelemaan liian isoja rautoja, siinä jää vaan kohdelihas kasvamatta.

Sanoisin, että painon koko ei korreloi mitenkään erityisen hyvin lihaksen koon kanssa, kun hauberi on kyseessä. Ite oon saanu kokoa enemmänkin pumppireenillä. Keskittyy vaan siihen liikkeeseen todella paljon ja tekee sen hitaasti. Siinä saa 15kg käsipainoillakin aikamoiset kivut käsiin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Rupesin muutama viikko sitten tekemään strict curlia ja hauiksessa on taas pitkästä aikaa havaittavissa kehitystä. Aikaisemmin tein hauiskääntöjä tangolla "puhtaasti", mutta liike tuli silti otettua liikaa selällä, eikä hauiksille saanut kunnon tuntumaa. Tosin tuossa strictissäkin annan viimeisessä toistossa selän hieman irrota seinästä, jos ei muuten millään nouse.

hauiksessa jos ei osaa tekniikkaa hyvin ja haluaa suorittaa sen puhtaasti niin kannattaa se opetella eka hitaasti pienillä painoilla (tai jopa pelkällä tangolla) ja katsoa että kaikki kriteerit menee oikein sitte vasta tehä se kunnolla, näin ite opettelen kaikki tekniikat ja tulosta tulee kuin laskuja postissa :D

tuo heijjaaminen ei ole niin yks selitteinen asia. joku saattaa tehdä hirveällä tyylillä hauista(sivusta katsoja mielestä), mutta silti hän samanaikasesti osaa pitää paineen hyvin käsillä ja saa hyvin meneen reenit perille. toinen taas saattaa tehdä todella hyvällä tyylillä, mutta se ei saa mitään reeneistään irti. mun mielestä kun hauista reenataa niin aina siinä vähän "fuskataan", ei sitä ole edes luonnollista tehdä tikkusuorana.

Tässä ketjussa menevät vähän heikit sekaisin. H1: heijaamalla saadaan nostettua suurempia painoja, mutta tekniikka kusee. Liikkeen kohdistus heikko. H2: tekniikka OK ja kohdistus hyvä, mutta hauis on niin hapolla, ettei nouse, jolloin tehdään pakkotoistoja heijaamalla. H2:n voi tehdä vaikka pelkällä tangolla.

tuo heijjaaminen ei ole niin yks selitteinen asia. joku saattaa tehdä hirveällä tyylillä hauista(sivusta katsoja mielestä), mutta silti hän samanaikasesti osaa pitää paineen hyvin käsillä ja saa hyvin meneen reenit perille.

samaa mieltä.

omalta osalta voin sanoa että parhaat pumpit käsiin tulee nimenomaan hieman normaalia isommalla heijjarilla sarjapituuden ollessa ~6.

olen kyllä muutenkin sellaista tyyppiä että lyhyet sarjat toimii itellä paljon paremmin mitä pitkät vemputtelut.

Vaihtelevuus on kaiken a ja o..
Voipi tehdä strictiä, cheatia, perus h.kääntöä, hammeria, keskitettyä, tuettua jne. Itse suosin näitä kaikkia, koska treenit ovat erilaisia.

Mitään yleispätevää ohjetta ei kai ole, koska kaikilla on eri treenitausta/treenimetodit/mömmöt jne.

Liian isoilla raudoilla huonolla tekniikalla loukkaantumisriski kasvaa. Mutta hyvähän sarjat on joskus vetää ihan finaaliin.. vaikka tekniikka vähän kärsisikin viimesillä toistoilla.

IMO jos tekee joku 6-8 toistoa puhtaasti niin kyllä voi muutaman tuohon päälle cheatata, mutta jokaisella toistolla niin puhtaasti kuin cheataten tekee negatiivisen vaiheen hitaasti. Eli joku 6-8 aivan suht puhtaasti + muutama cheatti toisto ja jokainen neg. vaihe hitaasti niin kyllä tumput kasvaa, tosin pitää muistaa, että salilla kasvatetaan lihasta eikä egoa.

..... tosin pitää muistaa, että salilla kasvatetaan lihasta eikä egoa.

tuo on hyvin sanottu.. joillakin tyypeillä meinaa nimittäin tuo ego kasvaa tosin paljon nopeemmin ku lihas :D

:offtopic: Miks hauista tehdessä pitää laittaa ne isoimmat 10kg levyt jos ne on salin ainoat? :david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom