Happo/emäs -tasapaino

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Siima
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kuukkeli sanoi:
Kasvis on hyväksi.

Samaa mieltä! Syökää ihmiset hedelmiä. Mä luin jostain yhen tollasen jutun ja siinä sanottiin kyllä se vähän tasapainoa vie happaman puolelle jos paljon syö protskua muttä kuulemma asiasta pääsee sillä että lisää hedelmien syöntiä. Mää ainakin uskon tähän enkä aio murehtia moisesta asiasta. :rock:

Sakkeus sanoi:
Mun tietääkseni noi tollaset tuotteet on ihan potaskaa ja yleensäkin tuo happoemässekoilu on humpuukia. Palstalla on ollu aikasemmin puhetta aiheesta ja muistaakseni Jöllinki-Anssikin tuomitsi ne sekoilut. Kyllä elimistön puskurit siitä happo-emästasapainosta pitää huolta.

http://www.avoin.helsinki.fi/materiaalit/ravitsemustiede/04_venakaklo_vesi.shtml :

1.4 Happo-emästasapaino
Happo-emästasapaino on tarkasti säädelty, sillä muutos elimistön pH:ssa (happojen ja emästen määrässä) muuttaisi entsyymien reaktionopeutta, ja olisi elimistön toimintojen kannalta tuhoisaa. Veren pH on lähellä neutraalia. Kuitenkin happea ja ravintoaineita kudoksille kuljettavan valtimoveren pH (7,4) on hieman suurempi kuin laskimoveren (pH 7,35). Laskimoveressä kulkee happamia aineenvaihduntatuotteita soluista eritettäväksi keuhkoihin ja munuaisiin. Solujen pH:n on arvioitu olevan noin 7.

Elimistössä on useita puskurijärjestelmiä, jotka neutraloivat aineenvaihdunnassa muodostuneet ylimääräiset hapot ja emäkset. Terveellä ihmisellä elimistön puskurijärjestelmä yhdessä munuaisten ja keuhkojen kanssa ylläpitävät veren ja muiden elimistön nesteiden pH:n lähes vakiona.

Ruokavalion koostumus ei vaikuta elimistön happo-emästasapainoon. Elimistön pH:n muutos liittyy vain munuaisten tai keuhkojen sairauksiin tai muihin tautitiloihin, kuten hoitamattomaan diabetekseen tai sydänsairauksiin.

Ruokavalio ja happo-emästasapaino

Sekaruokaa syövillä virtsa on heikosti hapanta ja kasvisruokailijoilla vastaavasti neutraalia tai lievästi emäksistä. Happamia aineenvaihduntatuotteita muodostuu proteiinia sisältävistä ruoka-aineista. Sen sijaan kasviksia, maitovalmisteita ja hedelmiä ja runsaasti mm. kaliumia, magnesiumia, natriumia ja kalsiumia sisältävien ruoka-aineiden aineenvaihduntatuotteista muodostuu emäksisiä yhdisteitä.

Terveellä ihmisellä elimistön puskurijärjestelmä sekä keuhkojen ja munuaisten kautta tapahtuva eritys ylläpitää solunulkoisen nesteen pH:n lähes muuttumattomana ruokavalion koostumuksesta huolimatta. Kun ruokavalio sisältää lähes yksinomaan ruoka-aineita, joiden aineenvaihduntatuotteet ovat happamia tai emäksisiä, on solun ulkoisen tilan pH hetkellisesti muuttunut 0,05 yksikköä. Se on nopeasti korjaantunut keuhkojen ja munuaisten erityksen avulla.
Asiallinen vastaus Sakkeukselta. Huuhaa-teorioiden kannattajat voisivat laittaa linkin johonkin tieteellisesti pätevään tutkimukseen, josta löytyisi päinvastaista faktaa. Tosin epäilen, ettei sellaista löydy... Tieteellisesti pätevänä pidän tutkimusta, joka on julkaistu jossain arvostetussa julkaisussa (esim. European Journal of Clinical Nutrition)

Kyse ei ole niinkään elimistön happo-emästasapainon säilymisestä, vaan siitä miten ja minkä kustannuksella sitä ylläpidetään.

Tuo Belmondon tarjoama artikkeli on hyvä katsaus aiheeseen.

Since calcium is a strong base and bone contains the body's largest calcium store, metabolic acidosis causes a release in calcium from bone. As a result, osteoclastic (bone degrading) activity increases and osteoblastic (bone building) activity decreases. The net result of these changes is that bone is lost in order to neutralize the acidic environment of the body.
...glutamine acts much like calcium to neutralize the body's acidosis. Since skeletal muscle contains the body's largest glutamine store, metabolic acidosis causes muscle breakdown to liberate glutamine from the muscle.
Lopusta löytyy ne sakuraban paljon kaipaamat tutkimuksetkin.

Olipa itselle ajankohtainen aihe pinnalla..
Just oon viimeisten päivien aikana kärsiny vatsan polttelusta ja lievästä närästyksestä, ruokatorvessa sellainen lievä polttava tunne, ei niinkään kurkussa asti. Herkkämahaisena tää ei oo mulle mitään harvinaista, mutta nyt oon yhdistäny tään ongelman happamien ruokien syömiseen. Mututuntumalta varsinkin maitorahka ja ruisleipä tuntuis aiheuttavan tätä, lisääntynyt proteiininsaanti yleensäkin varmaan myös syyllisenä. (Just oon saanu itteeni niskasta kiinni ja koettanu kattoo vähän tarkemmin tuota proteiininsaantia) :whip:

Oiskohan tuossa ruokasoodan nappailussa järkeä? Mitään valmariineja raaskis ostaa.. Lienee ainakin aluksi kokeiltava puputtaa hiukan enemmän hedelmiä ja jotain vihreätä. Niin ja ei kai ne kuidutkaan pahasta olisi.

Pari vuotta sitten mulla alkoi aivan sairaat vatsakivut. Kävin sen takia lääkärissä vähintään kerran viikossa, ja papassa, labratesteissä yms. Sitten työpaikkalääkärini vaan totesi, että mulla taitaa olla liikahappoisuutta. :D Tää tohtori tosissaan väitti, että mulla nousee hapot polttelemaan ruokatorvea. :eek: *varmaan* :anssi: Sain joitakin lääkkeitä ja kummasti kivut vaan helpottivat. Olin muutamaa kuukautta aikaisemmin muuttanut ruokavaliotani protskupitoisempaan suuntaan. Voisko syynä oikeasti olla toi happamoituminen? :confused:

Olen ihmetellyt kaikkia näitä vaivoja, kramppeja yms. lihasongelmia ja ihottumia, mitä mulla (nuorella ihmisellä) on, ja etsinyt syytä sekä helpotusta. Nyt ajattelin kokeilla josko syynä olisi tuo happo-emästasapainon järkkyminen. Vitamiinivallankumous-kirjasesta olen löytänyt tälläisen emässopan ohjeet;

250 g selleriä
250 g pottua
250 g parsaa
250 g kesäkurpitsaa
1-2 purjoa
1,5 l vettä

Jatkan ihmiskokeita itselläni ja tulette siitä kyllä kuulemaan, mikäli herkkukeitto vie ongelmat pois. :D

PriYa sanoi:
Pari vuotta sitten mulla alkoi aivan sairaat vatsakivut. Kävin sen takia lääkärissä vähintään kerran viikossa, ja papassa, labratesteissä yms. Sitten työpaikkalääkärini vaan totesi, että mulla taitaa olla liikahappoisuutta. :D Tää tohtori tosissaan väitti, että mulla nousee hapot polttelemaan ruokatorvea. :eek: *varmaan* :anssi: Sain joitakin lääkkeitä ja kummasti kivut vaan helpottivat. Olin muutamaa kuukautta aikaisemmin muuttanut ruokavaliotani protskupitoisempaan suuntaan. Voisko syynä oikeasti olla toi happamoituminen? :confused:
Eli sinulla oli siis kansankielisesti närästystä? Tuohan nyt voi johtua oikeastaan mistä vain, esim. proteiineista yms. Kokeilemalla se selviää.

Liittyikö sulla PriYa kurkun ärsytys tuohon? Aiemmin oli puhetta "refluxista" eli takaisinvirtauksesta eli vatsahappojen nousemisesta kurkkua polttelemaan (etenkin syönnin jälkeen ja etenkin makuuasennossa). Kesällä käytin Valmarinia iltaisin, ja muistaakseni tuohon kurkunpoltteluun en silloin öisin herännyt.

Kun happoja nousee vatsasta ruokatorvea polttelemaan niin yleensä tällöin ruokatorven ja vatsalaukun välinen läppä on löystynyt. Eli tällöin on kyse refluksista.

Itselläni on juuri tämä vaiva, läppä on löystynyt ja näinollen vatsasta päässet hapot aiheuttaa tulehdusta ruokatorveeni. Haponsalpaaja lääkkeillä tätä haponnousua estetään, mutta nekään ei aina auta estämään kaikkea haponnousua. Ja jos vielä omistaa astman (niinkuin minä) niin tuloksena on astman paheneminen ruokatorven tulehduksen ja haponnousun vuoksi. Eli limaa riittää kauheasti kurkussa ja keuhkoputkissa.

Leikkauksella hoidetaan vaikeita reflukseja eli leikkauksessa kiristetään sitä vatsalaukun ja ruokatorven välistä läppää, jotta takaisinvirtaus loppuu.

Saattoi olla vähän offtopic, mutta kirjotinpa kumminkin. :rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko tähän mitenkään yhteydessä sellanen, että itse protskupitoista ruokaa enemmän syöneenä kynsien alla olevia läiskiä on lisääntynyt eli liikaa valkuaista vai mistä toi johtuu?

PriYa sanoi:
Vitamiinivallankumous-kirjasesta olen löytänyt tälläisen emässopan ohjeet;

250 g selleriä
250 g pottua
250 g parsaa
250 g kesäkurpitsaa
1-2 purjoa
1,5 l vettä

Jatkan ihmiskokeita itselläni ja tulette siitä kyllä kuulemaan, mikäli herkkukeitto vie ongelmat pois. :D

Heh hee. Mullakin on tuo ihme opus :D . Ruokasooda pitäis toimia kanssa.

Siis kun mulla ei sananmukaisesti närästänyt vaan tuli aivan sairas vattakipu, ja joskus poltteli kyllä kurkkuakin. Ja sen lisäksi tuli tosi ihmeellistä ihottumaa, josta en meinaa päästä millään eroon. Ja sitten vielä kramppaa koko ajan. hoh hoijaa, tulipa taas sairaskertomus kirjoitettua... :rolleyes:

Rakennekynsiä duunaava ystäväni sanoi, jotta ne valkoiset läiskät siellä kynnen alla ei liittyisi millään tavalla ravintoon tai puutostiloihin (kalkin puute) vaan , että se on kuollutta ihosolukkoa tms. joka kasvaa ajan myötä pois.

Jippo: Musta toi on ihan loistava kirja, meinaan kaikki vitskut ja protskut yms. on yksi kerrallaan käyty läpi. Semmonen hyvä hakuteos. :thumbs:

Bump! Nostanpas tämän threadin esiin...

Eli yllä on keskusteltu happo/emästasapainosta ja todettu, että elimistön puskurit pitävät sen aika tarkasti samana, mutta että se tapahtuu hivenainevarastojen kustannuksella.

Jäin miettimään, että vaikuttaako elimistön happamuus myös rasvanpolttoon?

Laihdutin syksyllä 10 kiloa lisäämällä liikuntaa ja syömällä niin, että päivittäinen energiansaantini on keskimäärin -1000 kcal/päivä. Silloin homma toimi erittäin hienosti ja paino tippui kuin oppikirjan esimerkissä 1 kg viikossa

Nyt käynnissä oleva dietin toinen vaihe lähti käyntiin kuukausi sitten ja paino tippuu mielestäni melko hitaasti verrattuna 1. diettiin. Painoa on lähtenyt vain n. 0.4 kg/viikko, vaikka ruoka- ja liikuntapäiväkirja kertoo että energiatasapaino on noin -1000 kcal/päivä ja proteiini/hiilari/rasva suhteet ovat samanlaiset kuin syksyllä. Peili kertoo, ettei kyse ole todellakaan mistään viimeisistä rasvoista, vaan vyötäröllä on vielä ihan rehelliset läskit.

Etsiessäni muistiinpanoistani syytä tähän, tajusin että olen syönyt huomattavasti vähemmän emäksisyyttä lisääviä kasviksia ja hedelmiä kuin kesällä. Lisäksi janoon on tullut juotua päivittäin 1-2 litraa hiilihapotettua kivennäisvettä. Eli voisiko happamalla elimistöllä olla haitallinen vaikutus aineenvaihduntaan ja erityisesti rasvan palamiseen?

Minulle jää näissä aina vähäh epäselväksi se, että mitä tuolla elimistön happamuudella/emäksisyydellä tarkoitetaan. Onko se ruoansulatuskanavan tai veren happamuutta vai solujen sisäistä happamuutta vai mitä? Kyllähän tuo nyt pitäisi pystyä yksilöimään tarkasti ja mittaamaankin, jos kerran tuollaisia teorioita kyhäillään. Hiukan samanlainen juttu on kun puhutaan aineenvaihdunnan nopeudesta, mitä sillä milloinkin tarkoitetaan? Vatsan ja suolen toimintaa, lepoenergiankulutusta vai mitä? Ja miten sitä mitataan?

Tämä aihe kiinnostaa myös hörhöjä ym. uskovaisia jotka haluavat selittää yhdellä teorialla ihan liikaa, mutta se ei tarkoita että se olisi oitis väärä.
Perusidea on, että elimistö pystyy normaalisti reguloimaan omaa pH:taan, mutta sillä on hintansa - kärsimään saattaa joutua solut, luut ja lihaksetkin. Runsas proteiini on "riskitekijä", kuten on mm. riisin ja kauran syöpöttelykin. Tässä on hyvä sivu aiheesta:
http://www.acid-base.de/index.php

Aropupulle:
"The relationship between acids and bases is of great significance to the functioning of all metabolic processes in the organism. A balance between acids and bases is necessary to normal metabolism. This balance is decisive to the structuring and function of proteins, the permeability of membranes, the distribution of electrolytes and the functioning of the connective tissue. The pH level of the blood and of the external and internal cellular spaces must be kept constant under all circumstances within a small range of fluctuation, so that the many different processes in our bodies can be carried out in a controlled way. Different buffer systems (regulatory systems, which compensate for the excess acid or base), which are constantly put into action according to the current strain of acids or bases on the organism, are available to do this."

Olipa itselle ajankohtainen aihe pinnalla..
Just oon viimeisten päivien aikana kärsiny vatsan polttelusta ja lievästä närästyksestä, ruokatorvessa sellainen lievä polttava tunne, ei niinkään kurkussa asti. Herkkämahaisena tää ei oo mulle mitään harvinaista, mutta nyt oon yhdistäny tään ongelman happamien ruokien syömiseen. Mututuntumalta varsinkin maitorahka ja ruisleipä tuntuis aiheuttavan tätä, lisääntynyt proteiininsaanti yleensäkin varmaan myös syyllisenä. (Just oon saanu itteeni niskasta kiinni ja koettanu kattoo vähän tarkemmin tuota proteiininsaantia) :whip:

Oiskohan tuossa ruokasoodan nappailussa järkeä? Mitään valmariineja raaskis ostaa.. Lienee ainakin aluksi kokeiltava puputtaa hiukan enemmän hedelmiä ja jotain vihreätä. Niin ja ei kai ne kuidutkaan pahasta olisi.

Närästys tarkoittaa sitä että mahaneste on liian hapanta ja sitä pääsee sinne minne se ei kuulu. Se ei tarkoita, että koko elimistö olisi normaalia happamampi. Närästykseen auttaa säännölliset ja kohtuulliset ruoka-annokset, riittävä kasvisten käyttö ja turhien hiilarien välttäminen. Maito myös neutraloi vatsahappoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom